انقلابی‌گری به سبک هیوندای!

انقلابی‌گری به سبک هیوندای!

شاید بخش عمده ای از محبوبیت بالای مشهورترین سدان کره ای بازار ایران به طراحی زیبای دو نسل قبل این خودرو بر می گردد که توانست به خوبی برتری خود را بر رقبای ژاپنی و اروپایی اثبات کند. با اینحال اما طراحی مدل های فعلی به پاشنه آشیل گونه سوناتا سدان تبدیل شده است. مدل 2018 این خودرو به گفته طراحان هیوندای یک انقلاب بزرگ است، انقلابی که انتهای آن به محبوبیت دوباره وناتا سدانختم می شود

کد خبر : ۴۱۶۷۴
بازدید : ۳۸۵۲

فرادید | سوناتا را نخستین بار سال 2007 دیدم. در یکی از شهرهای غرب ایران. تازه وارد ایران شده بود و با قیمتی 41 میلیون تومانی، خودرویی مدرن، جذاب و البته مرموز به نظر می رسید. هیوندای آن زمان هنوز اینقدر مشهور نشده بود و خودروسازی درجه دو به حساب می آمد که می شد جدی اش نگرفت. ورود این خودرو در آن دوره به ایران با ورود تویوتا کمری نسل ششم مصادف شد، خودرویی که طرحی زیبا و جسورانه داشت و به فروشی چشمگیر هم دست یافت.

انقلابی گری به سبک هیوندای

به گزارش فرادید، با این حال این سوال همیشه برای من باقی ماند که سوناتا چطور توانست از آن خودروی ناشناخته به این سدان محبوب و پرفروش تبدیل شود. شاید بخش عمده ای از آن به طراحی زیبای دو نسل بعد این خودرو بر می گردد شاید هم نه. اما طراحی فعلا به پاشنه آشیل گونه 2018 سوناتا سدان تبدیل شده است. این خودرو احتمالا تا آخر سال 96 راهی بازار ایران می شود و رقابتی سخت با فولکس واگن پاسات، رنو تالیسمان، پژو 508 و نیز اوپل آینسیگنیا در انتظارش است. ببینیم رهاورد شرقی های سختکوش در جدیدترین مدل سوناتا برای خریداران ایرانی چه بوده است؟

انقلابی گری به سبک هیوندای

بحث درباره هیوندای سوناتا مدل 2018 با یک سوال اساسی شروع می‌شود. آیا فیس‌لیفت جدید این خودرو چشم‌نواز است؟ موتور ترند با بررسی چارچوب طراحی جدید این خودرو سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که تا چه حد مدل 2018 سوناتا از طرحی قابل قبول و زیبا برخوردار است.

انقلابی گری به سبک هیوندای

از زمانی که هیوندای در نمایشگاه 2017 نیویورک با مدل جدیدی سوناتا از طرح نوین این خودرو پرده برداشت، احساس کلی این بود که سوناتا بیش از آنکه یک مدل مستقل باشد، به نوعی یک الانترای جی‌تی 2017 در چارچوبی بزرگ‌تر است. در واقع بهتر است با این چارچوب جلو برویم که سوناتای جدید با ظاهری تهاجمی و اسپورت، از رویه کلی خود در مدل قبلی که در عین محافظه‌کارانه بودن، زیبا هم نبود فاصله گرفته است. البته نشانه‌های اندکی وجود دارد که سوناتای جدید نسبت به مدل قبلی تفاوت چشمگیری کرده است.

انقلابی گری به سبک هیوندای

در پوزه جلو خودرو آشکارا به ساخته‌های نوین هیوندای (مخصوصا آزرا و الانترا) شبیه شده و با تغییراتی کلی همراه شده است. چراغ‌ها، جلوپنجره، سپر جلو، هواکش‌ها و ورودی‌های کناری همه با نمونه‌های جدید تعویض شده و تصویری متفاوت از سوناتا را به بیننده ارسال می‌کنند. در این بین جلوپنجره آبشاری با طرح مشبک در مرکز خودرو با لامپ‌‌های ال‌ای‌دی درون چراغ‌های جلو که کاملا شفاف هستند، در دو طرف احاطه شده و ظاهری جالب به خود گرفته، در عین حال چند رشته لامپ ال‌ای‌دی که در بخش پایین سپر به عنوان مه‌شکن روی‌هم قرار گرفته‌اند، نمای بهتری در مقایسه با نوار تک رشته‌ای مدل قبل سوناتا دارد.

انقلابی گری به سبک هیوندای

البته نباید فراموش کرد که تنها در مدل فول این خودرو چراغ‌های جلو تماما از ال‌ای‌دی تشکیل می شوند. در مقام مقایسه با مدل قبلی، چارچوب جلوی مدل فیس‌لیفت تغییر بسیاری به خود دیده و در مجموع اسپرت و تازه است. در بخش کناری اما ما با تغییراتی جزئی همراه شده‌ایم و تغییر چندانی را شاهد نیستیم. در بخش انتهای خودرو ما با یک طرح کاملا جدید هم چون بخش جلو مواجهیم. چراغ‌های عقب کاملا تغییر کرده و کشیده‌تر از نمونه‌های قبلی هستند و به لطف الگوهای سه‌پر و لامپ‌های ال‌ای‌دی ظاهری جذاب دارند. نام سوناتا از کنار و پایین چراغ‌های عقب به مرکز صندوق آمده و جای پلاک به پایین سپر عقب انتقال یافته است.

انقلابی گری به سبک هیوندای

در داخل اتاق مهم‌ترین تغییر سخنگوی سه زبانه‌ای است که می‌توان از طریق آن به بخش‌های مختلف فرمان داد و آنها را به صورت گفتاری کنترل کرد. طرح کلی داشبورد با همان منوال، به شکلی به‌روز بازسازی شده و مثلا صفحه لمسی داشبورد با یک قاب کرومی قاب شده و ظاهر زیبایی به خود گرفته است. دکمه‌های مختلف هم با رنگ‌های مشکی براق و نقره‌ای عملکرد بهتری نسبت به مدل قبلی دارند. با توجه به این تغییرات تا چه میزان می‌توان ادعا کرد سوناتا چشم‌نوازتر از همیشه شده و توانسته نظر خریداران را به خود جلب کند.

انقلابی گری به سبک هیوندای

درباره موتور و تجهیزات جدید این خودرو هنوز قطعیتی وجود ندارد اما گفته شده یک پیشرانه دو لیتری توربو قرار است روی سوناتای جدید نصب شود. این موتور که 245 اسب بخار قدرت دارد در کنار طراحی اسپورت بدنهو رینگ و لاستیک های بزرگ 18 اینچی طرحی مخوف از آینده این خودرو را به ما نشان می دهد.

انقلابی گری به سبک هیوندای

راستی نظر شما در این باره چیست؟ آیا فکر می‌کنید فیس‌لیفت جدید سوناتا چشم‌نواز است یا اینکه مدل 2018 یک پس‌رفت محسوب می‌شود؟ لطفا با کامنت‌های خود در این بحث سهیم شوید.


۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید