اکتشافات باستانی مرموز و بدون پاسخ

اکتشافات باستانی مرموز و بدون پاسخ

یافته‌های باستان‌شناسی همیشه برای مردم جالب و فریبنده بوده است. شاید به این دلیل که می‌توانند درباره چگونگی و نحوه ایجاد آن‌ها خیال‌پردازی کنند. در اینجا به چند اکتشاف باستانی می‌پردازیم که مردم و دانشمندان را سردرگم کرده‌اند.

کد خبر : ۴۲۰۰۳
بازدید : ۱۶۶۷۸

فرادید | یافته‌های باستان‌شناسی همیشه برای مردم جالب و فریبنده بوده است. شاید به این دلیل که می‌توانند درباره چگونگی و نحوه ایجاد آن‌ها خیال‌پردازی کنند. در اینجا به چند اکتشاف باستانی می‌پردازیم که مردم و دانشمندان را سردرگم کرده‌اند.

1. گوی‌های سنگی در کاستاریکا

گوی‌های سنگی بزرگ (که برخی آن‌ها را متعلق به سال‌های 600 میلادی می‌دانند) در منطقه "Diquis Delta" در کاستاریکا کشف شدند. این گوی‌ها که در میان مردم محلی به "توپ‌ها" معروف‌اند، آثار به‌جامانده از "تمدن پیشاکلمبی" هستند و از "گابرو" (سنگی از ماگمای مذاب) ساخته‌شده‌اند. به گفته باستان شناسان افرادی که این سنگ‌ها را به شکل کاملاً کروی حک کردند، از ابزاری مانند سنگ‌های کوچک استفاده می‌کردند.

بسیاری از غیر کارشناسان گمانه‌زنی کرده‌اند که از این سنگ‌ها برای اهداف نجومی استفاده می‌شد، درحالی‌که عده‌ای دیگر معتقدند به مکان‌های مهمی اشاره داشتند. حقیقت این است که کسی نمی‌داند. "چیبچان ها" که زمانی در کاستاریکا و دیگر نقاط آمریکای مرکزی زندگی می‌کردند، پس از تهاجم اسپانیایی‌ها ناپدید شدند و دلیل ساخت این کره‌ها نیز با آن‌ها ناپدید شد.

اکتشافات باستان‌شناسی مرموز و بدون پاسخ


2. ماشین آنتیکیترا

ماشین آنتیکیترا یک رایانه آنالوگ است که از یک کشتی یونانی غرق‌شده که حداقل دو هزار سال قدمت دارد، کشف شد. در نمای روبروی این جسم مرموز چرخ‌دنده‌های متصل‌به‌هم و شیارهای عجیب دیده می‌شود. در ابتدا تصور می‌شد نوعی اسطرلاب مسیریابی باشد. اهمیت و پیچیدگی این دستگاه تا دهه 1970 که به‌وسیله تکنولوژی ایکس اسکن نشده بود، بر همه پنهان بود. باستان شناسان هنوز هم به در مورد کاربرد آن تحقیق می‌کنند و اکنون می‌دانند که حداقل یک تقویم نجومی بسیار پیچیده است.

اکتشافات باستان‌شناسی مرموز و بدون پاسخ

اکتشافات باستان‌شناسی مرموز و بدون پاسخ


3. آرامگاه کلئوپاترا

کلئوپاترای هفتم آخرین فرعون مصر باستان بود. او از اعضای دودمان سلطنتی "بطالسه" بود که تا سال 30 پیش از میلاد حکومت کرد. او به هوش، زیبایی و روابط عاشقانه شهرت دارد (او هم از ژولیوس سزار و هم مارک آنتونی فرزند داشت). اما یک‌چیز در مورد او هنوز نامعلوم است: آرامگاهش.

کلئوپاترا و آنتونی هر دو پس از شکست از متحد سابق خود "اوکتاویان" خودکشی کردند. طبق نوشته‌های "پلوتارک" این دو در مکانی "بلند و زیبا" در نزدیکی معبد الهه مصری "ایزیس" دفن شدند. اما مکان دقیق آرامگاه هنوز هم یک راز باقی مانده است. حتی اگر آرامگاه این دو عاشق پیدا شود، ممکن است خالی باشد. زیرا سرقت از قبر در آن زمان صورت می‌گرفت.

اکتشافات باستان‌شناسی مرموز و بدون پاسخ


4. مقبره "چین شی هوانگ"

در سال 1974، کشاورزان استان "شانشی" در چین به‌طور اتفاقی یکی از بزرگ‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی قرن بیستم را کشف کردند: ارتش سفالی پادشاه "چین شی هوانگ".

دلیل وجود 7 هزار سرباز سفالی مدفون در این مقبره مشخص است: مورخان می‌دانند که ارتش سفالی برای حفاظت امپراطور چین پس از مرگ ساخته شد. اما هنوز تابوت پادشاه کشف نشده است و کسی نمی‌داند که گنجینه‌هایی در آن قرار دارند.

یک مقبره هرمی شکل در فاصله یک مایلی ارتش سفالی کشف شد. اما هیچ‌کس وارد این مقبره نشده است.

اکتشافات باستان‌شناسی مرموز و بدون پاسخ


5. آتلانتیس

شهر گمشده آتلانتیس در "باهاما" کشف شد. "افلاطون" مورخ باستانی این جزیره اساطیری را دارای نیروی دریایی قدرتمند شرح داده است. اما بیش از 10 هزار پیش طی یک رویداد فاجعه‌بار به زیر آب فرورفت.

باستان‌شناسان در مورد تاریخ واقعی وجود این جزیره بحث می‌کنند. اما حتی بدون اثبات قطعی، مردم هنوز هم به گمانه‌زنی درباره آن ادامه می‌دهند.

اکتشافات باستان‌شناسی مرموز و بدون پاسخ


6. استون‌هنج

استون‌هنج یکی از معروف‌ترین آثار پیشاتاریخی در کشور انگلستان است. این حلقه از سنگ‌های عظیم نزدیک به چهار هزار سال پیش‌ساخته شدند و برای انسان‌های نخستین شاهکار قابل‌توجهی است. اما این تنها چیزی است که باستان شناسان می‌دانند.هیچ‌یک از نظریه‌ها درباره هدف ساخت استون‌هنج (از رصدخانه نجومی‌ گرفته تا معبد مذهبی) اثبات نشده‌اند.

اکتشافات باستان‌شناسی مرموز و بدون پاسخ


7. تله‌های باستانی حیوانات

دیوارهای سنگی کوتاه و متقاطع در بیابان‌های اسرائیل، مصر و اردن از زمان اکتشاف در اوایل قرن بیستم، باستان شناسان را گیج و مبهوت کرده است.

طول این دیواره‌ها بیش از 64 کیلومتر است و دانشمندان نام "بادبادک‌ها" را به آن‌ها دادند.

به لطف مطالعه‌های اخیر، اسرار این دیوار اندکی روشن‌تر شده است. هدف "بادبادک‌ها" کشاندن حیوانات وحشی به سمت گودال بود که بتوانند به‌راحتی آن‌ها را بکشند. این روش کارآمد نشان می‌دهد شکارچیان محلی بیش‌تر ازآنچه تصور می‌شد از رفتار حیوانات محلی اطلاع داشتند.

اکتشافات باستان‌شناسی مرموز و بدون پاسخ


8. خطوط نازکا

خطوط نازکا در پرو هستند و اگر از زمین به آن‌ها نگاه شود، پدیده‌ی خارق‌العاده‌ای نیستند. اما اولین بار توسط هواپیمای تجاری در دهه 1920 کشف شدند.

باستان شناسان توافق نظر دارند که صدها شکل عظیم با تنوع بالا (از اشکال هندسی گرفته تا حیوانات، گیاهان و شخصیت‌های خیالی) بیش از دو هزار سال پیش توسط ساکنان پیشین نازکا کشیده شده که سنگ‌ریزه‌های سطحی را کنار زدند تا طرح‌هایشان را روی زمین صاف‌تر بکشند.

دلیل شهرت آن‌ها برای نظریه‌ها و ایده‌های مربوط به فرود فضایی‌ها و طالع بینی باستانی است. باستان شناسان می‌گویند به‌احتمال‌زیاد این خطوط مراسم برقراری ارتباط بوده است.

اکتشافات باستان‌شناسی مرموز و بدون پاسخ


9. کفن تورین

شاید هیچ‌کدام از اکتشافات باستانی به‌اندازه کفن تورین موردبحث قرار نگرفته باشد. برخی معتقدند این پارچه کفن عیسی مسیح است. این پارچه چهره مردی با بدنی مملو از زخم را نشان می‌دهد که احتمالاً به صلیب کشیده شده است. دانشمندان کفن را متعلق به 1300 سال بعد از مسیح می‌دانند. کفن باعث ایجاد بحث‌های بسیار زیادی میان دانشمندان، مردم باایمان، مورخان و نویسندگان شد که کجا و چه زمانی و چگونه‌این کفن ساخته‌شده است . بعضی بر این باورند که این پارچه بر صورت مسیح در مدفنش گذاشته‌شده، شکاکان آن را سند جعلی مربوط به قرون وسطی می‌دانند و دیگران آن را تأثیر واکنش‌های شیمیایی طبیعت بر پارچه می‌دانند .

اکتشافات باستان‌شناسی مرموز و بدون پاسخ


10. تابوت عهد

"تابوت عهد" صندوقی حاوی دو لوح سنگی است که ده فرمان خدا به موسی روی آن نوشته‌شده بود. در زمان‌های قدیم، این جعبه مقدس در "معبد اول" در اورشلیم نگهداری می‌شد. اما این معبد در سال 587 پیش از میلاد توسط ارتش بابلی به رهبری پادشاه "نابوکادنزر دوم" خراب شد. صندوق نیز ناپدید شد و کسی نمی‌داند چه بر سرش آمد.

تابه امروز کسی موفق به پیدا کردن آن نشده است (البته به جز ایندینیا جونز). برخی گزارش‌های باستانی حکایت از آن دارد که صندوق به بابل برده شد. برخی دیگر می‌گویند در اورشلیم دفن شده یا در معبد اول نابودشده است. گزارش‌های جدید نشان می‌دهند در صومعه‌ای در اتیوپی قرار دارد.

اکتشافات باستان‌شناسی مرموز و بدون پاسخ


11. دست‌نوشته‌های ووینیچ

یکی از بحث‌برانگیزترین اکتشافات قرن بیستم کتابی حاوی متن باستانی بود که هیچ‌کس نمی‌توانست آن را بخواند. این کتاب دارای 250 صفحه است که با الفبایی ناشناخته نوشته‌شده و نقاشی‌های زیادی از زنان برهنه، گیاهان دارویی و نشانه‌های زودیاک دارد. این کتاب متعلق به 600 سال پیش است و احتمالاً در اروپای مرکزی نوشته‌شده است. برخی محققان معتقدند این کتاب صرفاً یک کلاه‌برداری دوران رنسانس است، و برخی دیگر می‌گویند این کتاب با یک‌زبان ناشناخته نوشته‌شده است. برخی دیگر نیز می‌گویند کتاب دارای اسراری است که هنوز رمزگشایی نشده‌اند.

اکتشافات باستان‌شناسی مرموز و بدون پاسخ


12. هابیت ها

برخی اکتشافات علمی حتی از داستان‌های تخیلی هم عجیب‌ترند. مثلاً کشف هابیت ها در سال 2003 در جزیره "فلورس" اندونزی. دانشمندان استخوان‌های گونه‌ای منقرض‌شده از انسان با نام علمی "انسان فلورسی" را کشف کردند و خیلی سریع نام آن‌ها را "هابیت ها" گذاشتند.

اولین اسکلت کشف‌شده به زنی سی‌ساله با 1.06 متر قد تعلق داشت. در ابتدا دانشمندان فکر می‌کردند او دارای نوعی بیماری کوتولگی بوده است. اما با کشف اسکلت‌های مشابه متوجه شدند که آن‌ها گونه خاصی از انسان بوده‌اند. جایگاه آن‌ها هنوز هم در درخت اجداد انسانی نامشخص است.

اکتشافات باستان‌شناسی مرموز و بدون پاسخ


13. مرگ پادشاه توت

یکی از هیجان‌انگیزترین اکتشافات باستانی مومیایی مرموز پسر فرعون "توت‌آنخ‌آمون" است. آرامگاه شاه توت در سال 1922 توسط "هاوارد کارتر" کشف شد. از آن زمان شایعه "نفرین فرعون" پخش شد که تمام افرادی که وارد آرامگاهش شوند را می‌کشد. آنچه باعث دنباله‌دار شدن ماجرا شد مرگ‌های ناگهانی دیگری بود که پس‌ازاین حادثه اتفاق افتاد . درمجموع، ۱۷ کارشناس و دانشمند در مدت کوتاهی از بین رفتند؛ و این باعث شایعهٔ انتقام توت‌انخ‌آمون شد. آنچه بسیاری از مردم را حیرت‌زده ساخت این بود که هاوارد کارتر، کاشف اصلی آرامگاه، سالم به انگلستان بازگشت .

اکتشافات باستان‌شناسی مرموز و بدون پاسخ


ترجمه: وب‌سایت فرادید


۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید