"همه می‌دانند"؛ اصغر فرهادی، پنه لوپه کروز و خاویر باردم!

"همه می‌دانند"؛ اصغر فرهادی، پنه لوپه کروز و خاویر باردم!

فرهادی شاید جوان‌ترین کارگردان ایرانی است که موفق به دریافت جوایزی مثل اسکار، نخل طلا کن و خرس نقره‌ای و طلایی برلین شده است. او با ساخت ۷ فیلم و نویسندگی ۴ فیلم برای کارگردان‌های دیگر توانست پرونده درخشانی از خودش بر جای بگذارد.

کد خبر : ۴۲۶۱۳
بازدید : ۱۱۹۴۳
فرادید | اصغر فرهادی دوشنبه سی‌ام مرداد ماه فیلم تازه‌ خود با نام «همه می‌دانند» (Everybody Knows) را در اسپانیا کلید زد.
به گزارش فرادید؛ خبر ساخت جدیدترین فیلم کارگران جوان اما پرآوازه ایرانی برای همه دنیا هیجان‌انگیز بود. فرهادی شاید جوان‌ترین کارگردان ایرانی است که موفق به دریافت جوایزی مثل اسکار، نخل طلا کن و خرس نقره‌ای و طلایی برلین شده است. او با ساخت ۷ فیلم و نویسندگی ۴ فیلم برای کارگردان‌های دیگر توانست پرونده درخشانی از خودش بر جای بگذارد.
«همه می‌دانند» به اسکار می‌رسد؟
خبر ساخت جدیدترین فیلم کارگران جوان اما پرآوازه ایرانی برای همه دنیا هیجان‌انگیز بود
اصغر فرهادی کیست؟
اصغر فرهادی که نویسندگی و کارگردانی را در تلویزیون شروع کرد، کار در سینما را با فیلم رقص در غبار سال ۸۱ شروع کرد که در همان سال در جشنواره برنده جایزه ویژه هیئت‌داوران شد. یک سال بعد با فیلم «شهر زیبا» باز هم سر وصدای زیادی در سینما ایجاد کرد. در این فیلم از بازی فرامرز قریبیان استفاده کرده بود و بازیگر جوان فیلم ترانه علیدوستی بود که بعد ها به یکی از اصلی ترین هنرپیشه های او تبدیل شد و نقشهای ماندگاری در فیلم های فرهادی بر جای گذاشت.
«همه می‌دانند» به اسکار می‌رسد؟
بازیگر جوان فیلم«شهر زیبا» ترانه علیدوستی بود
دو سال بعد در سال ۱۳۸۴ کارگردان جوان سینمای ایران اثری ساخت که جرقه‌های استعداد ناب و فکری نو در آن دیده می‌شد.«چهارشنبه‌سوری» فیلمی است با هاله‌هایی از ابهام و تردید و در عین حال درگیری‌های یک زندگی روزمره. تمام داستان از یک صبح تا شب در آخرین سه‌شنبه سال می‌گذرد.
فضای نیمه تاریک و ابهام آلود فرهادی از این فیلم شروع شد. او برای این فیلم برنده جایزه بهترین کارگردانی در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کرالا شد. ابهام و تردید در فیلم مخاطب را تا لحظه آخر در جای خود میخکوب می‌کند و در نهایت داستان با هاله‌ای از همین اما و اگرها به پایان می‌رسد.
«همه می‌دانند» به اسکار می‌رسد؟
فرهادی فیلمی با دلهره و اضطراب و با شروع و پایانی ابهام‌آلود ساخت
بی شک این تصویر برای مخاطب جذاب و این نوع پایان‌بندی تازه بود. سه سال بعد از این اثر، فرهادی فیلمی با دلهره و اضطراب و با شروع و پایانی ابهام‌آلود ساخت که به یکی از بهترین آثار سینمای ایران در دهه‌های گذشته تبديل شد.
«درباره الی» از ابتدای داستان که مخاطب حتی نام کامل بازیگر را نمی‌داند، می‌تواند هر قضاوتي درباره او داشته باشد و علاوه بر فکر خود او، تفکرات و نگاه دیگر نقش‌آفرینان داستان هم روی مخاطب تأثیر می‌گذارد و او را دچار سردرگمی بیشتری می‌کند.
این فیلم به دلیل خروج گلشیفته فراهانی از ایران و بازی در فیلم هالیوودی از جشنواره فجر سال ۸۷ کنار گذاشته شد، ولی با وساطت رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد به مسابقه بازگشت و برنده جوایز بسياري از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلم داستانی بخش بین‌الملل شد و در بهمن ماه همان سال اکران عمومی شد.
«همه می‌دانند» به اسکار می‌رسد؟
«درباره الی» به جشنواره برلین راه یافت
استقبال بالای مردم از این فیلم نشان دهنده مقوله‌ای تازه در سینمای ایران بود. «درباره الی» به جشنواره برلین راه یافت و برنده خرس نقره‌ای جشنواره برای بهترین کارگردانی شد و بر افتخارات سینمای ایران افزود. این فیلم همچنين در هشتمین دوره جشنواره فیلم ترایبکا در سال ۲۰۰۹، موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم داستانی بخش بین‌المللی شد و در جشنواره غیررقابتی ویناله در سال ۲۰۰۹، جایزه ویژه خوانندگان روزنامه در استاندارد را به دست آورد.
« درباره الی » از سوی هیئت معرفی فیلم برگزیده ایرانی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای شرکت در مراسم اسکار ۲۰۰۹ انتخاب شد. از بین تعداد زیادی فیلم که به آکادمی معرفی می‌شوند، تنها ۵ فیلم به بخش پایانی جشنواره راه می‌یابند.
بعد از این فیلم و افتخارات زیادی که کسب کرد، سینمای ایران پدیده‌ای به نام فرهادی را در خود داشت که موجی نو در سینمای ایران ایجاد کرد. فرهادی سینمای خاص خودش را در ایران پایه‌گذاری کرد و همان‌طور که سینمای کیارستمی با سبک خاص خود شناخته می‌شود. سینمای فرهادی هم با سبک خود در ژانرهای سینمای ایران شناخته می‌شود. او سینمای ابهام را با سبکی جدید به نام خودش ثبت کرد.
«همه می‌دانند» به اسکار می‌رسد؟
او سینمای ابهام را با سبکی جدید به نام خودش ثبت کرد
سال ۱۳۸۹ جشنواره فجر، فیلم دیگری از فرهادی داشت که جزو معدود فیلم‌های جشنواره بود که تمام سالن میلاد را پر کرد. به‌طوری که نیمی از جمعیت روی زمین نشسته بودند تا شاهکار تازه فرهادی کارگردان فیلم جنجالی «درباره الی» را ببینند. شکی نیست که رضایت مخاطبان در حد بالایی جلب شد و فیلم «جدایی نادر از سیمین» با تشویق طولانی حاضران به پایان رسید.
درست است که صحبت‌های فرهادی در جشن خانه سینما مدتی پیش از جشنواره برای چند وقت ساخت فیلم را متوقف کرد، اما کارگردان با بیان اینکه حرف‌هایش درست فهمیده نشد، مجوز دوباره ساخت فیلم را گرفت. «جدایی نادر از سیمین» بعد از کسب جوایز زیادی از جمله خرس طلایی برلین و جشنواره فجر، روی پرده سینماهای ایران رفت و با فروش میلیاردی نشان داد که هنوز سینمای ابهام فرهادی کهنه نشده و برای مخاطب جذابیت زیادی دارد.
«همه می‌دانند» به اسکار می‌رسد؟
فیلم «گذشته» در فرانسه فیلم‌برداری شد
بعد از اینکه این فیلم موفق به دریافت جایزه اسکار ، مهم‌ترین جایزه بین‌المللی سینمایی شد، کار فرهادی سخت‌تر شد. مخاطبانشان از مرزها فراتر رفتند و انتظار بیننده از او بسیار بالا رفت. همه منتظر بودند تا ببیند کار جدید فرهای بعد از کسب اسکار چه خواهد بود.
عناوین مرتبط:
«همه می‌دانند» به اسکار می‌رسد؟
این فیلم موفق به دریافت جایزه اسکار، مهم‌ترین جایزه بین‌المللی سینمایی شد
بعد از اسکار چه شد؟
اصغر فرهادی بعد از فیلم «جدایی نادر از سیمین» دست به ریسک بزرگی زد. او این بار فیلمش را در کشوری دیگر با هنرپیشه‌های غیر ایرانی جلوی دوربین برد. فیلم «گذشته» در فرانسه فیلم‌برداری شد و زبان اصلی آن فارسی نبود.خیلی سخت بود که این فیلم هم بتواند مخاطب را جذب کند. این‌که باید فیلم را با زیرنویس دید و ترس از اینکه مخاطب ناگهان فرهادی را نپسندد همراه این فیلم بود. اما فرهادی این بار هم توانست رضایت مخاطب را جلب کند و نامزد چندین جشنواره مهم دنیا شود.
آخرین اثر
فیلم آخر اصغر فرهادی با اقتباسی از نمایشنامه «فروشنده» مولیر اکران شد. حرف و حدیث در مورد این فیلم بسیار زیاد بود. خیلی از مخاطبان معتقد بودند این فیلم مثل آثار قبلی جذابیت و ابهام ندارد و دلهره از فضای فیلم رفته. اما برخی دیگر می‌گفتند تا کسی نمایشنامه اصلی را ندیده باشد نمی‌تواند مفهوم فیلم را به خوبی درک کند.
«همه می‌دانند» به اسکار می‌رسد؟
فیلم آخر اصغر فرهادی با اقتباسی از نمایشنامه «فروشنده» مولیر اکران شد
اما اصغر فرهادی باز هم توانست نظر چندین جشنواره بین‌المللی را جلب کند و برای این فیلم هم برنده اسکار و نامزد جوایزی شد. او برای دریافت این جایزه به دلیل تغییر ریاست جمهوری آمریکا و تحریم این کشور وارد آمریکا نشد. انوشه انصاری و فیروز نادری به نمایندگی از او این جایزه را دریافت کردند. نا گفته نماند که دریافت این جایزه و برنده شدن او در این اسکار هم بی حاشیه نبود. خیلی ها او را متهم به وطن فروشی کردند و اعتقاد داشتند که اسکار با نگاهی سیاسی این جایزه را به او داده است.
«همه می‌دانند» به اسکار می‌رسد؟
دریافت این جایزه و برنده شدن او در این اسکار هم بی حاشیه نبود
«همه می‌دانند»
این کارگردان امروز در اسپانیا مشغول فیلم‌برداری جدیدترین کار خودش است. این فیلم بار سنگین دو نام سرشناس مثل «خاویر باردم» و «پنه لوپه کروز» را بر دوش می‌کشد. زبان این فیلم هم مثل فیلم «گذشته» غیر فارسی است و ترس این اتفاق هست که باز هم خیلی از مخاطبان را جذب نکند. فرهادی در گفتگویی درباره زبان این فیلم گفته بود: «احساس نمی‌کنم تغییر زبان موجب تغیر دیدگاه شما شود. نگرش من همدردی با همه شخصیت‌هاست که سطحی از همدردی و دلسوزی عمومی است.»
«همه می‌دانند» به اسکار می‌رسد؟
خیلی سخت بود که فیلم«گذشته» بتواند مخاطب را جذب کند
این فیلم یک درام خانوادگی و یک تریلر روان‌شناسانه است. در جریان این فیلم دزدیده شدن یک دختربچه باعث برملا شدن رازهای مگوی یک خانواده می‌شود. اینکه بتوان نوع کار یک کارگردان را از قبل پیش‌بینی کرد، شاید خیلی درست نباشد، به این مفهوم که وقتی فیلمی از فرهادی اکران می‌شود بدانی که باید دو ساعت دلهره و ترس داشته باشی و در نهایت با پایان‌بندی خودت فیلم را تمام کنی، اما فرهادی در این کار آن‌قدر تبحر دارد که باز هم مخاطب را به سینما بکشاند، منتقدان را حیرت‌زده کند و سینمای خاص خودش را ادامه دهد.

این فیلم بار سنگین دو نام سرشناس مثل «خاویر باردم» و «پنه لوپه کروز» را بر دوش می‌کشد
یقیناً سینمای فرهادی علاوه بر افتخاراتی که برای ایران می‌آورد، سبکی دارد که خاص خود اوست و نباید از روی دستش کپی کرد چون بعید است کسی بتواند آن‌قدر نرم و روان اضطراب را به بیننده تزریق و با دنیایی از ابهام در پایان قصه رهایش کند و با تمام این‌ها، همه فیلم‌هایش را دوست داشته باشند.
حالا فرهادی و تیم جدیدش مشغول ساخت جدیدترین اثر او هستند. باید صبر کرد و دید او و سینمای ابهامش این بار چقدر موفق خواهد شد و آیا فرهادی می‌تواند این بار هم قدم بر پله‌های اسکار بگذارد و احتمالاً جایزه جدیدی را برای فیلمش دریافت کند.



۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید