تسلا کمر به قتل بنز و ب.ام.و بسته

تسلا کمر به قتل بنز و ب.ام.و بسته

اینکه در سال های آتی چه بر سر صنعت خودروی آلمان خواهد آمد چندان مشخص نیست اما می توان پیش بینی کرد نقش پررنگ برندهای آلمانی در این بخش از بازار احتمالا با ورود تسلا و سازندگان چینی مشابه تا حدود زیادی کمرنگ خواهد شد و حتی احتمال تلفات بالا و حذف برخی از مهمترین خودروسازان آلمانی از بازار نیز وجود دارد.

کد خبر : ۴۲۸۹۸
بازدید : ۵۷۸۸

فرادید | برای قریب به سه دهه خودروسازان آمریکا زیر سلطه بی امان سازندگان ژاپنی و آلمانی قرار داشتند و به دلیل ناتوانی و عدم تطبیق پذیری با شرایط روز، بسیاری از برندهای این کشور واعم از ساتورن، پونتیاک، آمریکن موتورز و .. ورشکست شدند. تمایل جهانی برای خرید خودروهای کم مصرف و در عین حال کوچک باعث شد تا اتومبیل های بزرگ و پرمصرف آمریکایی دیگر برای کسی جذاب نباشند. حالا اما ورق برگشته و تسلا ترکیبی جذاب از خودروهای بزرگ و جادار آمریکایی را با موتورهای الکتریکی پاک و قدرتمند تلفیق کرده و به سرعت در حال فتح بازارهای مختلف است.

تسلا کمر به قتل بنز و ب.ام.و بسته

آیا به پایان عصر ماشین دودی رسیده ایم؟

به گزارش فرادید ، مجله آلمانی اشپیگل در شماره اخیر خود ضمن اشاره به تلاش برندهای آلمانی برای تطابق خود و خطوط تولید با تکنولوژی های روز، عنوان کرده تسلا در حال حذف برندهای آلمانی از بازارهای مختلف است. در واقع به رغم تلاش ب.ام.و، مرسدس بنز و فولکس واگن برای نزدیک شدن به استانداردهایی که برند تسلا اخیرا در رده خودروهای الکتریکی پایه گذاری کرده اما گویا هنوز هم خودروسازان آلمانی آماده رقابت در این سطح از بازار نیستند و این برند آمریکایی دست بالا را در این زمینه دارد، موضوعی که آینده ای نامشخص را برای صنعت خودروی آلمان ترسیم می کند.

تسلا کمر به قتل بنز و ب.ام.و بسته
سال گذشته کارل توماس نیومان مدیرعامل اوپل اعتقاد داشت لازم است برند اوپل به سمت ساخت خودروهای الکتریکی تغییر مسیر داده و حتی کلا روی ساخت ماشین های برقی متمرکز شود و از تولید هرگونه خودروی درون سوز پرهیز کند. نیومان اعتقاد عمیقی دارد که پرونده خودروهای درون سوز برای همیشه مختومه شده است و حالا در تلاش است تا مرکز تحقیقات جهانی اوپل را در روزنهایم آلمان به مکانی برای ورود تکنولوژی جدید تولید خودروهای برقی تبدیل کند. او که تلاش دارد به دلیل مطرح شدن گسترده آلوده بودن خودروهای دیزلی آلمانی نهایت استفاده را از فرصت پیش آمده بکند، موتورهای الکتریکی را بهترین راهکار گذر از بحران فعلی موتورهای آلاینده اعلام کرده است.
تسلا کمر به قتل بنز و ب.ام.و بسته

او که به ایده جنرال موتورز برای فروش اوپل به برندهای اروپایی باخت و فعلا نیز از تیم مدیریتی اوپل خارج شده، همچنان نگران است چرا که دایملر، ب.ام.و و فولکس واگن را برای رقابت همه جانبه با تسلا آماده نمی داند. او که عقیده دارد زمان انقراض خودروهای درون سوز فرارسیده است، به سازندگان آلمانی توصیه می کند بجای تمرکز بیش از حد روی کانسپت های برقی و موتورهای بهبودیاقته درون سوز، پول های خود را صرف سرمایه گذاری در موتورهای الکتریکی نمایند چرا که گرچه هنوز هم می توان از موتورهای بنزینی پول درآورد اما این مزیت به زودی رو به اضمحلال و نابودی می رود.

تسلا کمر به قتل بنز و ب.ام.و بسته
نیومان که همچنان به ایده خود در زمینه تبدیل یکی از برندهای آلمانی به یک سازنده تمام عیار خودروهای الکتریکی عقیده دارد، سازندگان نوظهور چینی و آمریکایی را بزرگترین تهدید برای آینده صنعت خودروی آلمان می داند. او ضمن اشاره به برخی انتقادات درخصوص دامنه حرکتی کم خودروهای الکتریکی یا شائبه انتشار برخی مواد آلاینده در این قبیل محصولات، به جد معتقد است نباید روی شرایط فعلی و موتورهای درون سوز شرط بندی کرد چرا که هیچ کس آینده ای روشن برای این مدل از موتورها متصور نیست.
تسلا کمر به قتل بنز و ب.ام.و بسته

برای دهه ها موتورهای بنزینی و دیزلی ساخت آلمان چیزی بالغ بر 552 میلیارد دلار درآمد و 40 میلیارد دلار سود خالص عاید بنز، ب.ام.و و فولکس واگن و در کل صنعت خودروی آلمان کرده اند اما در کنار این موضوع، ناتوانی این سه برند در به روزرسانی پیشرانه های خود با استانداردهای محیط زیستی باعث شده تا دست به تقلب زده و انتشار فزاینده آلاینده نیتریک را توسط موتورهای دیزلی گزارش نکنند. البته این موضوع لو رفته و فعلا فولکس واگن به آن اعتراف کرده است. ب.ام.و و مرسدس بنز هم گرچه فعلا اتهامات را نپذیرفته اند اما زیر فشار بسیار سنگینی قرار دارند . کسب و کارهای این حوزه به دلیل فشارهای داخلی و خارجی به شدت در معرض نابودی یا تعدیل هستند چرا که عمده کشورها در حال ممنوع کردن ورود خودروهای درون سوز به خاک خود در یک افق زمان 8 تا 20 ساله هستند.

تسلا کمر به قتل بنز و ب.ام.و بسته
در عین حال اتفاقات بزرگتر در زمینه ذهنی خریداران در حال وقوع است. سهم فروش خودروهای الکتریکی برای اولین بار در ماه گذشته به یک درصد کل فروش صنعت خودرو در ماه رسید و در عین حال در بزرگ ترین بازار خودروی جهان یعنی چین، نظرسنجی ها از تمایل 60 درصد از خریداران برای خرید یک دستگاه اتومبیل برقی به عنوان اتومبیل بعدی خود حکایت دارد.
تسلا کمر به قتل بنز و ب.ام.و بسته

حتی اگر همه اتفاقات بد برای صنعت خودروی آلمان را به کناری بگذاریم، بازهم نمی توانیم از خیزش عظیم برند تسلا چشم پوشی کنیم. این شرکت تازه تاسیس که تنها 13 سال عمر دارد، اخیرا اعلام کرده برای آخرین مدل خود یعنی 3، بیش از 450 هزار سفارش دریافت کرده در حالی که روز ی 1800 سفارش جدید نیز به قبلی ها اضافه می شود. این شرکت با کمک بحران پیش آمده در موتورهای دیزلی محصولات آلمانی، بحران هویت شدیدی را برای خودروسازان آلمانی حاضر در بازار آمریکا رقم زده اند. جالب است که تسلا به خاک آمریکا خود را محدود نکرده و اخیرا دفاتر فروش گسترده خود در خاک آلمان را دایر کرده و توانسته بیش از 2 هزار دستگاه خودرو را در مدتی کوتاه در آلمان به فروش برساند.

تسلا کمر به قتل بنز و ب.ام.و بسته
در این بین ب.ام.و به نظر بیش از همه برندهای آلمانی از عمق راهبردی تسلا می ترسد و در طول سخنرانی 60 دقیقه ای مدیرعامل ب.ام.و، هارولد کروگر بیش از 16 بار از کلمه تسلا استفاده کرد که خود گویای همه چیز است. ب.ام.و که حدود سه سالی است روی برند آی( i ) خود تمرکز کرده، تمام توان خود را جمع کرده تا با این برند رقابتی شانه به شانه را در سال سه سال آبنده رقم بزند. جالب است که تنها مدیری که به انتقاد از سیاست های دولت در زمینه عدم اشاعه ایستگاه های شارژ خودروهای الکتریکی در آلمان و اروپا پرداخت، مدیرعامل ب.ام.و بود.
تسلا کمر به قتل بنز و ب.ام.و بسته

مشکل اصلی ب.ام.و در راه رقابت با تسلا اما سود بسیار پایین تولید خودروهای الکتریکی در کنار هزینه هنگفت سرمایه گذاری برای تولید 25 مدل جدید الکتریکی تا سال 2025 است. در عین حال کمبود ایستگاه های شارژ خودروهای الکتریکی هم معضلی است که باید برای آن هرچه زودتر راه حلی یافت. ب.ام.و برای این مورد آخر سعی کرده از طریق جلب مشارکت برندهای فورد، فولکس واگن و مرسدس بنز اقدام به تاسیس 400 ایستگاه جدید نماید که متاسفانه هنوز وارد فاز عملیاتی نشده است. شوربختانه تسلا در یک دهه اخیر بیش از 6300 ایستگاه در سراسر جهان تاسیس کرده و قرار است تا به زودی آنها را به حدود 10 هزار ایستگاه افزایش دهد.

تسلا کمر به قتل بنز و ب.ام.و بسته

اینکه در سال های آتی چه بر سر صنعت خودروی آلمان خواهد آمد چندان مشخص نیست اما می توان پیش بینی کرد نقش پررنگ برندهای آلمانی در این بخش از بازار احتمالا با ورود تسلا و سازندگان چینی مشابه تا حدود زیادی کمرنگ خواهد شد و حتی احتمال تلفات بالا نیز در این زمینه وجود دارد.

منبع : اشپیگل
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید