"واقعیت مجازی" آموزش را متحول می‌کند!

"واقعیت مجازی" آموزش را متحول می‌کند!

امروزه، دانش آموزان درتصورات فضاهای خیالی و اقیانوسها‌ها غرق شده اند تا بلکه بتوانند زندگی را به عنوان کاوشگران و فضانوردان، فقط برای چند دقیقه تجربه کنند. واقعیت مجازی (وی آر) در حال ورود به کلاس‌های درس در سراسر جهان است و دانش آموزان را در سفرهای علمی به گوشه‌های غیر قابل دسترس این سیاره می‌برد.

کد خبر : ۴۳۲۹۸
بازدید : ۳۱۹۲
دانش آموزان می‌توانند از طریق هدست‌های واقعیت مجازی (VR)، به شنا کردن با کوسه‌ها بپردازند، یا فضا را کاوش کنند

فرادید | تصور کنید که به جای مشاهده‌ی عکس یک کوسه در اعماق اقیانوس‌ها و یا مشاهده یک ایستگاه فضایی، شما بتوانید از طریق تکنولوژی، غرق در این فضا‌ها شوید.

به گزارش فرادید به نقل از سی ان ان ، امروزه، دانش آموزان درتصورات فضاهای خیالی و اقیانوسها‌ها غرق شده اند تا بلکه بتوانند زندگی را به عنوان کاوشگران و فضانوردان، فقط برای چند دقیقه تجربه کنند.
واقعیت مجازی (وی آر) در حال ورود به کلاس‌های درس در سراسر جهان است و دانش آموزان را در سفرهای علمی به گوشه‌های غیر قابل دسترس این سیاره می‌برد.

همان گونه که دانش آموزان برای رصد کردن یک منطقه، گردن خود را به جهت‌های مختلف می‌چرخانند، قرار دادن یک شخص در دنیای مجازی نیز می‌تواند تجربه یادگیری را تقویت کرده و بهبود ببخشد. راهی که بسیار آسان می‌نماید.


تجربه‌ی ۳۶۰ درجه

در میان برنامه‌های موجود، Google Expeditions به عنوان بخشی از برنامه‌های پیشگام توسط بیش از یک میلیون دانش آموز در انگلستان و یک میلیون کودک در دیگر نقاط جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

بن شروم، مدیر محصول Google Expedition می‌گوید: "این اساسا برنامه‌ی یک سفر شخصی است. " او می‌گوید: " این ابزار معلم را قادر می‌سازد تا دانش آموزان خود را در یک سفر واقعیت مجازی به یک محل یا مجموعه‌ای از مکان‌های مختلف ببرند. " او همچنین از برنامه‌ای که به صورت رایگان در آی اواس و اندروید ارائه می‌شود، گفت.

کاربران می‌توانند، هدست‌های مقوایی ارزان قیمت را که تقریبا ۱۵ دلارقیمت دارند، برای گوشی‌های هوشمند خود تهیه کنند.

شروم می‌گوید" در یک کلاس دانش آموزان می‌توانند به سادگی به گردش در ماچو پیچو بپردازند و در کلاس دیگر، این امکان را خواهند داشت که به جستجو در داخل دستگاه جریان خون بپردازند".

پرتاب موشک یکی دیگر از نمایش هاست که معلمان فیزیک با استفاده از آن می‌توانند نیروهای بکار رفته در این عملیات را توضیح دهند.

شروم می‌گوید هدف این است که یک ابزاری فراهم شود که متناسب با برنامه درسی آن‌ها باشد.

"ما یک ابزار آموزشی را ساخته ایم که می‌تواند درس هایی را که در کلاس‌ها در حال تدریس هستند، تکمیل و تقویت کند. " او همچنین گفت: "ما قصد داریم که با ساختن یک ابزار قدرتمند، این امکان را برای کودکان فراهم کنیم که چشمان خود را باز کنند و کنجکاوی خود را در هر زمینه‌ای ابراز دارند. "

مواد آموزشی از طریق Times Educational Supplement در دسترس می‌باشند، پلت فرم آنلاینی که معلمان می‌توانند منابع خود را در آن پیدا کنند.

شایلی مینوچا، استاد یادگیری فن آوری و محاسبات اجتماعی در دانشگاه اوپن، از سال ۲۰۰۸ به این سو، به بررسی استفاده از فضای سه بعدی و دنیای مجازی پرداخته است.

تیم او در طی یک سال گذشته از مدارس مختلفی بازدید کرده اند، مطالعه‌ای که توسط شرکت گوگل به عنوان بخشی از مطالعات تاثیر ابزارهای واقعیت مجازی (وی آر) در نحوه آموزش، تامین مالی شده است. این تیم با استفاده از کلاس‌های کارگاهی و مصاحبه‌های متعدد، با حدود ۷۰۰ کودک و مربی در انگلستان در این باره صحبت کرده اند.

در میان این سفرها، سفر به ایستگاه فضایی بین المللی نیز قرار دارد، که دانش آموزان می‌توانند نگاهی به آنچه که در فضا وجود دارد بیندازند. مینوچا می‌افزاید" آن‌ها خود را جای فضانوردان در فضا قرار داده بودند. "

دانش آموزان می‌توانند از طریق هدست‌های واقعیت مجازی (VR)، به شنا کردن با کوسه‌ها بپردازند، یا فضا را کاوش کنند
پانارومای 360 درجه

ساخته شده جهت کمک به دانش آموزان

اگرچه برای دریافت تاثیر واقعیت مجازی (وی آر) بر دانش آموزان زمان بیشتری نیاز است، مینوچا می‌گوید محققان متوجه شده اند که دانش آموزان پس از استفاده از واقعیت مجازی، بسیار تحلیلی‌تر عمل می‌کنند.

"همانطور که دانش آموزان بزرگتر می‌شوند برای آن‌ها دشوارتر است که سوالات درست را در کلاس مطرح کنند. مینوچا می‌گوید ما می‌خواستیم ببینیم که آیا Google Expeditions با برنامه واقعیت مجازی می‌تواند دانش آموزان را قادر به فکر کردن به طور انتقادی و پرسش‌های تحلیلی‌تر کند. "

چیزی که مینوچا از این تحقیقات به دست آورد این بود که دانش آموزانی که علاوه بر تصاویر، متون، یا مقالات روزنامه از تکنولوژی نیز استفاده می‌کردند، تعداد بیشتری از سوالات پیچیده و تحلیلی را مطرح می‌کردند.

این مورد هم در کلاس درس و هم در کلاس عملی خارج از کلاس صدق می‌کرد. او می‌گوید" از آنجاییکه آن‌ها از این تکنولوژی‌ها در سر کلاس درس استفاده کرده بودند، در سر کلاس عملی بسیار آماده بوده و سوالات تحلیلی بیشتری می‌پرسیدند. "

آن‌ها همچنین دریافتند که این امر می‌تواند باعث افزایش مشارکت آن‌ها شود، و به ویژه برای دانش آموزانی که نیاز به یک کمک معلم داشته و همچنین کسانی که نیازهای خاص دارند.

مینوچا می‌گوید برنامه‌های واقعیت مجازی بیشتر و بیشتری برای گوشی‌های هوشمند در حال طراحی شدن هستند. "واقعیت مجازی حدودا ۲۰ تا ۲۵ سال است که وجود دارد، اما من فکر می‌کنم که اکنون نقطه‌ای است که پذیرفتن آن بسیار سریع‌تر ازهر زمان دیگری دارد اتفاق می‌افتد".

کریس ناش رئیس اکتشافات آموزش و پرورش انگستان می‌گوید برنامه کشف واقعیت‌های مجازی تقریبا ۴ میلیون بار دانلود شده است. او مدارسی را در انگلستان مشاهده کرده است که هزینه‌های خود را از طریق والدین تامین می‌کنند، بدین صورت که از آن‌ها می‌خواهند که گوشی‌های هوشمند قدیمی خود را بطور رایگان به آن‌ها اهدا کنند.


سفرهایی به اعماق دریا

معلم می‌تواند تدریس را با استفاده از یک تبلت آغاز کند. دانش آموزان رشته‌ی جغرافیای کینگز اِلی، مدرسه مستقل کمبریج شایر، در اواخر سال جاری به بررسی عمق اقیانوس‌ها برای بررسی اثرات سفید شدن مرجان‌ها پرداختند. این جلسات بخشی از پروژه تحقیقاتی دانشگاه اوپن بودند که نشان می‌دادند که واقعیت مجازی چگونه می‌تواند سوالات دانش آموزان در کلاس‌های هفتم و هشتم (۱۱ و ۱۲ ساله) را بهبود ببخشد.

آلن پارکینسون، سرپرست جغرافیا کینگزالی جونیور، که این کلاس‌ها را برگزار کرد می‌گوید " تعدادی از آن‌ها به گونه‌ای به زمین خیره شده بودند که گویی به مرجان‌ها نگاه می‌کردند. واکنش‌های بسیاری صورت گرفت که تقریبا همانند این بود که آن‌ها در آنجا حضور داشتند. "

"من تصاویر خاصی را که می‌توانستم ببینم را انتخاب کردم. همه دانشجویان تصاویر مشابهی را دیدند، اما بدیهی است که از نگاه آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. "

او فکر می‌کند که تقریبا مرجان‌ها در حال فروپاشی هستند و این موضوع ایده‌های بیشتری برای سوالات آن‌ها ایجاده کرده است، که ممکن است از آن‌ها پرسیده نشده باشند و فقط تصاویر یا متن را نشان داده باشند.


بالا بردن خلاقیت

واقعیت مجازی راه‌های فراوان دیگری را نیز برای آموزش ارائه می‌دهد. برای مثال تیتان‌های فضایی، یک منبع برای آموزش دانش آموزان درمورد منظومه شمسی است که ازاین طریق می‌توانند همانند یک فضانورد به شیوه‌ای واقعی به گردش در سیارات بپردازند.
برای مثال معلمان مدرسه‌ی پنی بُنت ولز، از یک برنامه کاربردی به نام کلاس واقعیت مجازی برای تقویت خلاقیت دانش آموزان برای داستان سرایی استفاده می‌کنند.

همچنین می‌توان از آن به عنوان یک ابزار برای نشان دادن یک منطقه به کودکان درساعت‌های مختلف روز، تغییرات فصلی و یا در سال‌های آینده استفاده کرد. مینوچا توضیح می‌دهد که این می‌تواند جایگزین سفرهای حقیقی زندگی شود تا به نمایش تخریب‌های زیست محیطی کمک کند، به عنوان مثال، برای نمایش تغییرات در گیاهان و جانوران.


دسترسی جهانی

باید این را بیان داشت که تنها معلمان انگلستان نیستند که واقعیت مجازی (وی آر) را پذیرفته اند. ناش می‌گوید" در حال حاضر واقعیت مجازی تاثیر زیادی در سراسر جهان داشته است. "

او در خاورمیانه علاقه‌مندان بسیاری را مشاهده کرده است، به طور مثال مصر و امارات متحده عربی، از دیگرکشورهایی هستند که معلمان آن‌ها برای استفاده از این ابزار بسیار پر شور و مشتاق هستند.

آیا مشکلی هم وجود دارد؟ پارکینسون این نکته را نیز یادآور می‌شود که معلمان ممکن است قصد داشته باشند که کمتر از آن استفاده کنند. "خطر این است که این فقط یک ابزار نوظهور است که شما استفاده می‌کنید، و ممکن است سرگرم کننده باشد، نه یک ابزار جدی آموزشی. "

به همین دلیل است که او قصد دارد از هفت یا هشت کیت در هر کلاس استفاده کند. "شما نمی‌توانید بیش از چند دقیقه کوتاه در یک زمان به آن نگاه کنید، زیرا برخی از دانش آموزان اذعان داشته اند که بعد از استفاده از این ابزار احساس سرگیجه می‌کنند. "


منبع: سی‌ان‌ان
ترجمه: وبسایت فرادید
مترجم: ستاره بنی هاشمی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید