روایتی از مرگ دانشجوی دختر در خوابگاه دانشگاه شهرکرد

روایتی از مرگ دانشجوی دختر در خوابگاه دانشگاه شهرکرد

زهره را دیروز ظهر به خاک سپردند. مادر در مراسم تشییع، بسته‌های نقل را یکی یکی باز می‌کرد و روی سر مهمان‌ها می‌ریخت. دستش را جلوی دهانش می‌گرفت و کل می‌کشید و می‌گفت دخترم عروس شد.

کد خبر : ۴۳۸۴۲
بازدید : ۴۴۰۲
روایتی از مرگ دانشجوی دختر در خوابگاه دانشگاه شهرکرد
زهره را دیروز ظهر به خاک سپردند. مادر در مراسم تشییع، بسته‌های نقل را یکی یکی باز می‌کرد و روی سر مهمان‌ها می‌ریخت. دستش را جلوی دهانش می‌گرفت و کل می‌کشید و می‌گفت دخترم عروس شد.

زهره قاسمي؛ ٢٧ ساله دانشجوي ترم آخر پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد بود. جمعه شب هم‌خوابگاهي‌هايش پيكر نيمه‌جان او را در حمام خوابگاه پيدا كردند. هواكش كوچكي كه براي رديف ٦ تايي حمام‌هاي داخل خوابگاه نصب كرده بودند از مدت‌ها قبل خراب بود و لوله‌هاي گاز موتورخانه هم مشكل نشت گاز داشت.

جمعه شب بود و دختران خوابگاه هر كدام مشغول آماده كردن خودشان براي كلاس‌هاي صبح شنبه بودند. ميان همهمه داخل خوابگاه مونوكسيد كربن ذره ذره از داخل لوله‌ها وارد فضاي حمام شد و نفس‌هاي زهره را به شماره انداخت. تشنج كرد. كسي صداي فريادش را نشنيد تا اينكه ساعت ٩ شب هنگام حضور و غياب دختران خوابگاه، هم‌اتاقي‌هايش متوجه شدند زهره نيست. لباس‌هاي شسته شده‌اش را داخل سطل جلوي در حمام گذاشته بود و خودش بي‌نفس داخل حمام.
دخترها او را از داخل حمام بيرون آوردند و با اورژانس تماس گرفتند. يكي از دانشجوهاي ترم آخر از طبقه اول خوابگاه براي دادن تنفس مصنوعي آمد. اما كار از كار گذشته بود. دانشجوي سال آخر پزشكي كه آن شب بالاي سر زهره اقدام‌هاي اوليه را براي بازگشت او به زندگي انجام داد به «اعتماد» گفت: «احياي قلبي و تنفسي را شروع كردم. به خاطر گاز دي اكسيد كربن دچار تشنج شده بود. نبضش نامنظم مي‌زد. ٢٠دقيقه بعد اورژانس آمد تا زهره را با خودش به بيمارستان ببرد.

پرستاران اورژانس حتي برانكارد هم نداشتند و او را مقابل چشم دانشجويان گريان و نگران خوابگاه كشان‌كشان از ٤ طبقه ساختمان با پتو پايين بردند. كپسول اكسيژني كه از داخل آمبولانس آوردند هم اكسيژن نداشت. ديگر دير شده بود و زهره فوت كرد. با اين حال او را به بيمارستان منتقل كردند. ساعت ١ بعد از نيمه شب پدر و مادرش از راه رسيدند.

مادر زهره دانشجوها را ديد كه با چشم‌هاي گريان در حياط بيمارستان دور هم جمع شده بودند. رفت بالاي سر دخترش و شروع كرد به فرياد زدن» زهره اصفهاني بود. فاصله تهران تا اصفهان ٤ ساعت است و زهره هر پنجشنبه براي ديدن پدر و مادرش به اصفهان مي‌رفت. اما شنبه اين هفته يكي از استادهاي زهره او را به بيمارستاني در شهركرد معرفي كرده بود تا مشغول به كار شود.
پدر زهره كارگر كارخانه ساخت ظروف يك‌بار مصرف است و حالا در غم از دست دادن دختري است كه با هزار اميد و آرزو او را به شهركرد فرستاده بود تا به قول خودش «خانم دكتر» شود. حالا هر پنجشنبه پدر و مادر و برادران ١٤ ساله و ٩ ساله زهره همراه با مادر و پدرشان به قبرستان روستاي قلعه بهمن اصفهان مي‌روند و به ياد جمعه‌اي كه پيكر بي‌جان عزيزشان به خانه بازگشت اشك مي‌ريزند.

ايست قلبي علت مرگ دانشجوي پزشكي شهركرد!
در همان ساعت‌هاي اوليه انتشار خبر، بعضي منابع اعلام كردند كه علت مرگ دانشجوي پزشكي دانشگاه شهر كرد ايست قلبي بوده است. روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد نيز در اطلاعيه‌اي علت فوت او را ايست قلبي اعلام كرد. در اين اطلاعيه آمده بود: «يكي از دانشجويان دختر دچار ايست كامل قلبي، تنفسي شد كه با وجود اقدامات كامل احيا توسط اورژانس ١١٥ و نيز انتقال بيمار به بيمارستان آيت‌الله كاشاني متاسفانه نتيجه احيا موفقيت‌آميز نبوده و ايشان فوت كردند.
مراتب از همان دقايق اوليه به اطلاع مسوولان دانشگاه رسانده‌شد و رياست دانشگاه به همراه تعدادي از معاونان و مسوول حراست و بازرسي دانشگاه در بيمارستان و همچنين در محل وقوع حادثه حضور يافتند و از نزديك در جريان چگونگي وقوع حادثه قرار گرفته و اعلام همدردي با دانشجويان نمودند و تاكيد موكد به بررسي كليه ابعاد حادثه تا مشخص شدن نتيجه قطعي داشتند.

بديهي است بعد از قطعي شدن و اعلام علت مساله از طرف مراجع ذي‌صلاح از طريق روابط عمومي دانشگاه اطلاع‌رساني خواهد شد.» برخي منابع هم خبر از خودكشي او مي‌دادند. اما انتشار اين خبرها با واكنش شديد دانشجويان اين خوابگاه مواجه شد. دانشجوها همان شب با موبايل‌هاي روشن مقابل اتاق مديريت دانشگاه رفتند تا اعتراض‌هاي‌شان را نسبت به اعلام اين خبر نادرست اعلام كنند.
يكي از دانشجويان اين دانشگاه درباره دلايل اعتراض آن شب مي‌گويد: «هيچ امكانات درماني داخل خوابگاه ما كه تا شهر فاصله ٢٠ دقيقه‌اي دارد نيست. اين اتفاق به علت نشت گاز در لوله‌هاي حمام اتفاق افتاده بود و هواكش‌هاي داخل حمام هم خراب بود. به خاطر همين جريان گاز داخل حمام جمع شده بود.» يكي ديگر از دختران خوابگاه كه آن شب شاهد فوت زهره بود، مي‌گويد: «يكي از دخترها قبل از زهره به حمام خوابگاه رفته بود و بيرون آمد. او دچار سرگيجه و خواب‌آلودگي شده بود.
دانشجويان با اورژانس تماس گرفتند و به صورت تلفني با انجام اقدامات لازم او را به حالت طبيعي برگرداندند. بچه‌ها به سرپرست خوابگاه گفتند كه داخل مجموعه بوي گاز مي‌آيد و سرپرست گفت موضوع را پيگيري مي‌كند. آن شب هيچ كدام از دانشجوها نمي‌دانست كه زهره داخل حمام است. چون صداي آب و شست‌وشو نمي‌آمد. حالا كه دو شب از مرگ او مي‌گذرد گاز موتورخانه را قطع كرده‌اند و حتي آب گرم هم در خوابگاه نداريم. وسايل گرمايشي هم همه خاموش است، چون گاز نداريم. البته بچه‌ها از ترس‌شان پنجره‌ها را باز كرده‌اند تا اگر گاز از جايي نشت كند از پنجره‌ها بيرون برود. خوابگاه ما دو سال ساخت و ٤ طبقه دارد. سيستم برق‌كشي ساختمان خوابگاه روزهاي اول مشكل داشت. طوري كه شيرهاي آب هم جرقه برق مي‌زد.»
سرانجام صبح ديروز سرپرست معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد مسموميت با گاز مونوكسيد كربن را علت فوت دانشجوي پزشكي شهركرد اعلام كرد.

فريده دارابي گفت: «پس از طي مراحل پزشكي قانوني مراسم تشييع خاكسپاري مرحومه زهره قاسمي با حضور رياست و معاونين و مسوولان دانشگاه و خانواده و دوستان آن مرحومه برگزار شد. با توجه به اعلام اوليه پزشكي قانوني مبني بر مسموميت گاز مونوكسيد كربن به عنوان علت فوت متوفي، سرپرست دانشگاه دستور بررسي در ارتباط با علت و چگونگي وقوع اين حادثه را داد.» خالدي‌‎فر، رييس دانشگاه علوم پزشكي شهركرد نيز از برخورد قاطع و قانوني با كليه مقصران و خاطيان اين حادثه كه منجر به اين ضايعه دلخراش شده خبر داد. وي افزود: «تلاش مي‌شود با انجام اقدامات فوري و همچنين برنامه‌ريزي صحيح و اصولي دراز مدت از تكرار چنين حوادث غم‌انگيز جبران‌ناپذير جلوگيري به عمل آيد.»

سرپرست معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد در پايان از اتخاذ تصميمات لازم در خصوص مديريت اين حادثه و پيشگيري از تكرار مجدد آن در جلسه‌اي با حضور نمايندگان و بازرساني از وزارت بهداشت و مسوولان اين دانشگاه در دفتر رياست دانشگاه خبر داد. همچنين سخنگوي كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: هياتي از سوي كميسيون بهداشت به بررسي علت فوت دانشجوي شهركردي مي‌پردازد.
۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید