نهنگ آبی بـازی مرگ و جنون

نهنگ آبی بـازی مرگ و جنون

وزیر ارتباطات پیرو انتشار خبر خودکشی دو دختر اصفهانی ضمن اعلام اینکه بازی « نهنگ آبی » تاکنون در ایران قربانی نداشته، در عین حال هشدار داد ممکن است چالش «نهنگ آبی» در آینده در ایران تلفاتی داشته باشد.

کد خبر : ۴۴۷۲۳
بازدید : ۳۲۵۸
نهنگ آبی بـازی مرگ و جنون
وزیر ارتباطات پیرو انتشار خبر خودکشی دو دختر اصفهانی ضمن اعلام اینکه بازی « نهنگ آبی » تاکنون در ایران قربانی نداشته ، در عین حال هشدار داد ممکن است چالش «نهنگ آبی» در آینده در ایران تلفاتی داشته باشد.
محمد جواد آذری جهرمی در یک برنامه تلویزیونی گفت: «نهنگ آبی» یک چالش است، نه یک بازی که در روسیه طراحی و ساخته شده است. این چالش مسیری بی‌بازگشت است که در نهایت با خودکشی فرد به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به اخبار منتشر شده درباره خودکشی دو دختر نوجوان اصفهانی در رابطه با بازی نهنگ آبی در ایران به شبکه اجتماعی چالش نهنگ آبی اشاره و اعلام کرد در نهایت این شبکه مسدود و حذف شد. ضمن اینکه خودکشی‌های انجام شده در اصفهان هم به نهنگ آبی ارتباطی ندارد.
بلکه مسائل خانوادگی باعث شده این دو نوجوان اصفهانی با پریدن از روی پل عابر پیاده دست به خودکشی بزنند. آذری جهرمی گفت: تا امروز نهنگ آبی در ایران باعث خودکشی هیچ فردی نشده اما ممکن است در آینده این چالش در ایران تلفاتی داشته باشد.
با توجه به مشاهدات اطرافیان این دو دختر نوجوان از جمله استفاده زیادشان از تلفن همراه و ایجاد خط‌هایی خونین روی دستان آنها، دچار سوء تفاهم شده و دلیل اقدام به خودکشی‌شان را نهنگ آبی اعلام کرده‌اند.

به گفته آذری جهرمی فضای مجازی تسریع‌کننده است. یعنی به‌طور مثال احتمال طلاق درهرجامعه‌ای وجود دارد اما فضای مجازی درمواردی می‌تواند آن را تسریع ‌کند. همان‌طور که در موضوعاتی نیز شاهد اثرات مثبت فضای مجازی هستیم؛ در حقیقت فضای مجازی خوبی و بدی‌های خاص خود را دارد که باید مردم را آگاه کنیم.

آخرین وضعیت دختر نجات یافته
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفت: دختر بازمانده از حادثه سقوط از پل چمران اصفهان پس از تلاش پزشکان به هوش آمده است.کیانوش جهانگیری پیرامون آخرین وضعیت بهبودی دختر بازمانده از حادثه خودکشی روز شنبه گفت: درحال حاضر وضعیت جسمی دختر نجات یافته بسیار بهتر شده و ادامه اقدامات درمانی برای او درحال انجام است.

این دختر اکنون به هوش آمده و طبق آخرین خبرهای دریافتی به احتمال زیاد نیاز به مراقبت ویژه ندارد اما همچنان اقدامات درمانی مورد نیاز انجام می‌شود.

این دو دختر نوجوان روز شنبه با پریدن از روی پل دست به خودکشی زدند که یکی از آنها به محض برخورد با زمین هوشیاری‌اش را از دست داد و به کمای عمیق فرو رفت و در همان ساعات اولیه در بیمارستان غرضی اصفهان جان خود را از دست داد.

دختر دیگر هم با شکستگی‌های متعدد استخوانی روبه‌رو شد که به بیمارستان امین منتقل شد و اکنون نسبت به روزهای نخست در وضعیت بهتری بسر می‌برد.

چرا نهنگ آبی
نام نهنگ آبی برای این نوع بازی مرگبار اینترنتی با توجه به خودکشی دسته جمعی نهنگ‌ها انتخاب شده است. نهنگ‌هایی که در یک پدیده ناشناخته به‌طور گروهی از آبهای اقیانوس‌ها رو به ساحل می‌آورند و با افتادن روی ماسه‌ها تن به مرگ می‌سپارند و در حقیقت به نوعی خودکشی جمعی تن می‌دهند.

از چند ماه پیش کارشناسان علوم ارتباطات در کشورمان پی به این بازی مرگبار برده بودند و سرانجام وزیر ارتباطات حدود یک ماه و نیم پیش اعلام کرد که کارشناسان ارتباطات مصمم شده‌اند جلوی بازی خطرناک نهنگ آبی را بگیرند.گفته می‌شود این بازی خطرناک که سرانجام کاربران را در پایان بازی پنجاه مرحله‌ای به کام یک مرگ خود خواسته می‌کشاند توسط یک جوان روس ابداع شده که توسط مأموران امنیتی این کشور دستگیر شده و اکنون کارشناسان روس به بازجویی مداوم از او ادامه می‌دهند تا آنتی ویروس نهنگ آبی را برای قطع کامل آن در دنیای مجازی به دست بیاورند.

همانگونه که کارشناسان عنوان کرده‌اند در عارضه اینترنتی نهنگ آبی به طور معمول دختران و پسران نوجوان به دام کشیده می‌شوند. در مراحل اولیه از هر داوطلب اطلاعاتی درباره مسائل زندگی شخصی اجتماعی پرسیده می‌شود و عکس‌هایی از ارتباطات خصوصی‌اش دریافت می‌شود. در آخرین مرحله نیزبا تسخیر روحیه حساس داوطلب و بهره‌گیری از سرگشتگی روانی نوجوانان، آنان را به دام خودکشی می‌کشانند.

معمولاً برای جوانی که تحت تأثیر تلفات شیطانی بازی نهنگ آبی است یک راهنما تعیین می‌شود. راهنما بتدریج ۵۰ وظیفه برای بازیگر تعیین می‌کند که شامل آسیب زدن به خود است. این وظایف بتدریج خشن‌تر می‌شود و ممکن است در نهایت به خودکشی فرد بینجامد.
راهنماها هویت خود و ارتباطاتشان با بازیگران را که به طورعمده نوجوان و از نظر روحی آسیب‌پذیر هستند بشدت پنهان می‌کنند.

انجمن ملی مقابله با خشونت علیه کودکان بریتانیا در یکی از راهنماهای خود نشانه‌هایی را فهرست کرده است که می‌تواند به شما کمک کند که تشخیص دهید یک نوجوان در دنیای مجازی و به طور پنهانی با کسانی ارتباط دارد و تحت تأثیر آنهاست.

شایع‌ترین نشانه‌ها
نوجوان دائم تلاش می‌کند فعالیت‌های آنلاین خود را پنهان کند. بیش از گذشته در اینترنت یا در شبکه‌های مجازی وقت می‌گذراند. وقتی کسی به او نزدیک می‌شود، صفحه رایانه یا گوشی خود را تغییر می‌دهد. بعد از استفاده از اینترنت یا رد و بدل کردن پیامک، در خود فرو می‌رود یا عصبی به نظر می‌رسد. تعداد زیادی شماره تلفن یا آدرس ایمیل جدید در رایانه یا گوشی خود دارد.

و اما چه باید کرد؟
اداره مقابله با سوءاستفاده از کودکان و حفاظت آنلاین در بریتانیا می‌گوید که تغییر رفتار نوجوانان گاهی عادی است و هشدار داده که نباید به آن واکنش شدید و خارج از اندازه نشان داد.

بهترین راه، برقرار کردن گفت‌وگوی آرام و باز با نوجوانان است. از طریق چنین گفت‌وگویی می‌توان عامل تغییر رفتار نوجوانان را شناخت و نگرانی آنها را برطرف کرد. حمایت روحی و عاطفی از نوجوان و اطمینان دادن به او از سوی والدین در چنین گفت‌‍وگویی اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد.

باید به نوجوان اطمینان داد که حرف زدن در مورد مشکلات باعث تنبیه او نخواهد شد. تحقیقات نشان داده است که نوجوانان اگر احساس کنند حرف زدن در مورد یک مشکل باعث می‌شود اجازه استفاده از اینترنت یا گوشی تلفن همراه از آنها گرفته شود، معمولاً ترجیح می‌دهند که در مورد مشکل حرفی نزنند؛ و همین پنهانکاری است که آنها را آسیب‌پذیرتر می‌کند.

یکی از کارشناسان اینترنت هم می‌گوید: این بازی همانند سایر بازی‌ها براحتی در دسترس کاربران نیست. درواقع این بازی ارتباط یک کاربر با یک راهنما یا مرشد است. ما خیلی تلاش کرده‌ایم که وارد این بازی شویم اما گویا ورود به این بازی ساده نیست و راهنما کاربرانش را انتخاب می‌کند و بیشتر به‌دنبال نوجوانانی هستند که آسیب پذیرترند و در مراحل ابتدایی این بازی کاربر باید فیلم‌های ترسناک ببیند و بعد عکسهایی با تن برهنه و غیراخلاقی از خودش بگیرد و برای راهنما ارسال کند.
یکی دیگر از کارشناسان می‌گوید در ادامه بازی مرگ، کاربر بتدریج همچون بیمار روانی مسخ شده‌ای تحت تلقیناتی قرار می‌گیرد و اگر در اواسط کار بخواهد از بازی خارج شود با تهدید به مرگ روبه‌رو می‌شود. یا هشدار می‌دهند که عکس‌ها و اعترافاتش علیه او مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
منبع: ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید