ترور جان اف کندی: سؤال‌هایی که هرگز پاسخ داده نشدند

ترور جان اف کندی: سؤال‌هایی که هرگز پاسخ داده نشدند

قرار است روز پنجشنبه اسناد محرمانه در مورد ترور جان اف کندی منتشر شوند. این اسناد چه چیزهایی را فاش خواهند کرد؟

کد خبر : ۴۴۷۵۷
بازدید : ۱۰۷۱۹

ترور جان اف کندی: سؤال‌هایی که هرگز پاسخ داده نشدند

فرادید | قرار است روز پنجشنبه اسناد محرمانه در مورد ترور جان اف کندی منتشر شوند. این اسناد چه چیزهایی را فاش خواهند کرد؟

به گزارش فرادید به نقل از بی‌بی‌سی، زمانی که به کندی شلیک شد شما کجا بودید؟ "تونی گلوور" در دالاس در کنار خیابان ایستاده بود و عبور ماشین رئیس‌جمهور را تماشا می‌کرد. در آن زمان یازده سال داشت.

او می‌گوید: "کودکی دشواری داشتم. فکر می‌کردم اگر موفق شوم کاری کنم که کندی نگاهی به من بیندازد و برایم دست تکان دهد، پس رابطه شخصی با او برقرار کرده‌ام و همه‌چیز در خانه برایم متفاوت خواهد بود. فکرهای رؤیایی یک دختر یازده‌ساله."

ترور جان اف کندی: سؤال‌هایی که هرگز پاسخ داده نشدند

عکسی جدید از "تونی گلوور" در "دالی پلازا"، دالاس


تونی صبح زود به دالی پلازا رفت و یک جای عالی برای تماشای عبور رئیس‌جمهور پیدا کرد. او گفت: "ماشین کندی وارد شد. او لبخند زد و دست تکان داد. جکی هم کنارش بود. او هم لبخند زد و دست تکان داد. با خودم گفتم تا زمانی که ماشین ناپدید شود آن را دنبال می‌کنم. چون رئیس‌جمهور در آن است و تا جایی که بتوانم تماشا می‌کنم. سپس سرش منفجر شد. من منفجر شدم."

ترور جان اف کندی: سؤال‌هایی که هرگز پاسخ داده نشدند زندگی جان اف. کندی به روایت تصویر

او به مادرش گفت که یک نفر وسیله آتش‌بازی به سمت ماشین رئیس‌جمهور پرتاب کرد. تونی افزود: "اما من تفاوتش را می‌دانستم."

اکنون پس از گذشت 54 سال، دکتر تونی گلوور استاد دانشکده "اسکرانتون" در پنسیلوانیا است. "من به حقایق اعتقاد دارم. به یک کنفرانس درباره جان اف کندی رفتم که در آن تعدادی افراد معتقد به تئوری‌های توطئه حضور داشتند. برخی از حرف‌هایشان کاملاً احمقانه است."

"اما محققان سرشناسی هم حضور دارند که تقریباً به یک یا دو سؤال مهم پاسخ داده‌اند."

چه اتفاقی افتاد؟

جان اف کندی سی و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در 22 نوامبر 1963 درحالی‌که در یک لیموزین روباز قرار داشت،به ضرب گلوله به قتل رسید.

"جان کانلی" فرماندار تگزاس که در صندلی جلوی رئیس‌جمهور نشسته بود نیز زخمی شد، اما جان سالم به دربرد.

در عرض یک ساعت، یکی از اعضای پلیس دالاس به نام "جی‌دی تیپیت" هم کشته شد. اندکی بعد "لی هاروی اسوالد" دستگیر شد. در عرض دوازده ساعت، او را به قتل کندی و تیپیت متهم کردند.

ترور جان اف کندی: سؤال‌هایی که هرگز پاسخ داده نشدند

در 24 نوامبر، اسوالد در زیرزمین اداره پلیس دالاس توسط "جک روبی" صاحب یک کلوپ شبانه کشته شد. این تیراندازی به‌طور زنده از تلویزیون پخش شد.

روبی به جرم قتل اسوالد به مرگ محکوم شد. او درخواست تشکیل دادگاه تجدیدنظر کرد. اما قبل از محاکمه مجدد، در سال 1967 براثر بیماری سرطان درگذشت.

دولت چه توضیحاتی درباره این حادثه داد؟

یک هفته پس از مرگ کندی، رئیس‌جمهور "لیندون جانسون" کمیته‌ای برای بررسی پرونده تشکیل داد.

گزارش کمیته وارن در سپتامبر 1964 منتشر شد:

· تیراندازی از طبقه ششم "انبار کتابخانه تگزاس" واقع در گوشه جنوب غربی انجام شد.

· تیرها توسط "لی هاروی اسوالد" شلیک شدند.

· شواهدی وجود ندارد که نشان دهند اسوالد یا جک روبی در هرگونه توطئه داخلی یا خارجی دست داشته‌اند.

تحقیقات دیگری نیز انجام شد:

· در سال 1968، چهار پزشک "نتایج پزشکی کمیته وارن" را تأیید کردند.

· در سال 1975، کمیته راکفلر "هیچ مدرک معتبری از دخالت سیا" در این قتل پیدا نکرد.

· در سال 1979، کمیته منتخب مجلس تا حد زیادی از نتایج کمیته وارن حمایت کرد- اما اعلام کرد" احتمال زیادی وجود دارد که دو مرد مسلح به کندی شلیک کرده باشند".

· در سال 1992، قانونی در کنگره تصویب شد که همه اسناد مرتبط به ترور (نزدیک به پنج میلیون صفحه) به آرشیو ملی منتقل شوند.

· حدود 88 درصد پرونده کاملاً غیر محرمانه هستند؛ 11 درصد پرونده غیر محرمانه هستند اما "بخش‌های حساس" آن‌ها حذف‌شده است؛ و 1 درصد کاملاً محرمانه‌اند.

· بر اساس قانونی که در سال 1992 تصویب شد، تمام پرونده‌ها باید بعد از 25 سال منتشر شوند، مگر آنکه رئیس‌جمهور با آن مخالفت کند.

پنجشنبه وقت انتشار اسناد است.

چه تئوری‌های دیگری وجود دارند؟

تونی گلوور که در سن یازده‌سالگی شاهد ترور بود، عقیده دارد تیرانداز دومی هم وجود داشته. تونی می‌گوید تیرانداز دوم (اگر وجود داشته) احتمالاً در سمت دیگر خیابان کمین کرده بود.

او می‌گوید: "شواهد قابل‌توجهی وجود دارد که تقریباً معتبرند."

ترور جان اف کندی: سؤال‌هایی که هرگز پاسخ داده نشدند

منظره خیابان از طبقه ششم ساختمان کتابخانه، یک ساعت پس از وقوع ترور


"جفرسون مورلی" خبرنگار پیشین واشنگتن‌پست که کتاب‌های متعددی درباره این قتل نوشته می‌گوید: "هرگز درباره تئوری توطئه مطلب ننوشته‌ام. تنها حقایق جدید درباره ترور را گزارش می‌دهم."

او شک دارد که اسوالد به رئیس‌جمهور تیراندازی کرده باشد. می‌گوید احتمالاً گلوله مرگبار از جلوی کندی شلیک شد، نه پشت سرش.

مورلی می‌گوید: "به فیلم نگاه کنید. سر کندی به عقب می‌رود. می‌دانم نظریه‌ای وجود دارد که اگر از پشت به فرد شلیک شود سرش به سمت منبع شلیک گلوله می‌رود. اما احتمالش خیلی کم است. آنچه در فیلم می‌بینیم شبیه ضربه‌ای از روبرو است."

مورلی دلایل دیگری هم برای تردید به داستان رسمی دارد.

پس از دستگیری اسوالد آزمایشی بر روی گونه‌ی او انجام شد که نشان داد او تیراندازی نکرده است (اعتبار آزمایش زیر سؤال رفته است).

جان کانلی گفت که او مورد اصابت همان گلوله‌ای که کندی را کشت قرار نگرفته که این حرف با یافته‌های کمیته وارن در تناقض است.

مورلی فکر می‌کنم در بخش‌های دیگرِ گزارش‌ها دولتی هم تناقض وجود دارد. او می‌گوید: "در گزارش‌ها رسمی مردی به اسوالد وجود دارد که کسی او را نمی‌شناسد و یک‌مرتبه سر برآورد و رئیس‌جمهور را کشت. این داستان بدون شک دروغ است."

"اسوالد به مدت چهار سال تحت نظر سازمان سیا بود، از دسامبر 1959 که اولین پرونده تشکیل شد تا نوامبر 1963."

اما "توماس والن" نویسنده و استادیار دانشگاه بوستون عقیده دارد اسوالد به کندی شلیک کرد: "نه‌تنها من، بلکه مورخان زیادی معتقدند اسوالد ترور را انجام داد. اما سؤال مهم این است که آیا او بخشی از یک توطئه بزرگ‌تر بود؟"

بااینکه کمیته وارن گزارش کرد که اسوالد به‌تنهایی مرتکب این قتل شد، اما اشاره کرد که او در سال 1959 به شوری سفرکرده بود. به شوروی درخواست شهروندی داده بود که با آن موافقت نشد. تا سال 1962 در آنجا زندگی کرد.

اسوالد که خود را مارکسیست می‌دانست دو ماه قبل از تیراندازی به سفارت‌های کوبا و روسیه در مکزیکوسیتی رفته بود. والن می‌گوید شاید اسناد جدید از راز این ترددها پرده بردارد.

منبع: BBC

ترجمه: وب‌سایت فرادید


۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید