از رکوردشکنی سهراب تا دوئل فوق‌سنگین‌ها

از رکوردشکنی سهراب تا دوئل فوق‌سنگین‌ها

ترکیب تیم ملی وزنه‌برداری برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان ٢٠١٧ اعلام شد. کادر فنی این تیم، چهارشنبه گذشته، هم‌زمان با پایان اردوی سه هفته‌ای بابلسر، رکوردگیری نهایی از پولادمردان را انجام داد تا تکلیف هشت ملی‌پوش اعزامی به آمریکا را مشخص کند.

کد خبر : ۴۴۸۴۶
بازدید : ۲۰۹۷
ترکیب تیم ملی وزنه‌برداری برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان ٢٠١٧ اعلام شد. کادر فنی این تیم، چهارشنبه گذشته، هم‌زمان با پایان اردوی سه هفته‌ای بابلسر، رکوردگیری نهایی از پولادمردان را انجام داد تا تکلیف هشت ملی‌پوش اعزامی به آمریکا را مشخص کند.
مهم‌ترین اتفاق این رکوردگیری، جابه‌جایی رکورد‌های جهانی دسته ٩٤ کیلوگرم از سوی سهراب مرادی بود. او توانست به صورت غیررسمی رکوردهای یک‌ضرب، دوضرب و مجموع این دسته را بزند. این وزنه‌بردار اصفهانی که در حال حاضر با ٤١٣ کیلوگرم رکورددار مجموع دسته ٩٤ کیلوگرم دنیاست، در حرکت یک‌ضرب با مهار وزنه ١٩٠ کیلوگرمی به میزان دو کیلوگرم رکورد جهان را بهبود بخشید.
از رکوردشکنی سهراب تا دوئل فوق‌سنگین‌ها
در حرکت دوضرب هم با بالابردن وزنه ٢٣٥ کیلوگرمی، سه کیلوگرم رکورد زد و در مجموع ٤٢٥ کیلوگرم را ثبت کرد که ١٢ کیلوگرم بالاتر از رکورد جهان است. این وزنه‌بردار اصفهانی حالا با این رکوردشکنی یکی از امیدهای اصلی ایران برای کسب مدال طلای رقابت‌های جهانی آمریکاست.
قهرمان المپیک ٢٠١٦ ریودوژانیرو بعد از عملکرد خوبش در رکوردگیری هفته گذشته، گفت: «این موفقیت حاصل تلاش و تمرینات مستمر و زحمات ارزشمند مربیان است. تا مسابقات جهانی آمریکا یک ماه باقی مانده. در تلاشم همچنان رکوردهایم را افزایش دهم».
بعد از درخشش سهراب مرادی، دوئل دو قهرمان فوق‌سنگین وزنه‌برداری ایران جذابیت خاصی به این رکوردگیری بخشید. سعید علی‌حسینی، رکوردار دسته فوق‌سنگین جوانان جهان، بعد از پشت‌سرگذاشتن هشت سال محرومیت (به‌دلیل دوپینگ) بازگشت شکوهمندانه‌ای به روی تخته داشت.
محرومیت این وزنه‌بردار در اتفاقی جالب یک روز پیش از رکوردگیری رسما به پایان رسید. علی‌حسینی در این رکوردگیری در حرکت یک‌ضرب با ۲۱۰ کیلوگرم، در حرکت دوضرب با ۲۵۳ کیلوگرم و مجموع ۴۶۳ کیلوگرم توانست با دو کیلوگرم بیشتر، از بهداد سلیمی، قهرمان المپیک ٢٠١٢ لندن، پیشی بگیرد.
رکوردهای این وزنه‌بردار اردبیلی در حالی به دست آمد که او حتی هشت سال قبل در زمان اوج فعالیتش در ورزش قهرمانی هم چنین رکوردهایی را ثبت نکرده بود. علی‌حسینی، اما در آستانه ٣٠ سالگی اهداف بزرگی را در سر می‌پروراند و حالا او نیز جزء امیدهای تیم ایران برای کسب مدال مسابقات جهانی آمریکاست.
بهداد سلیمی نیز در رکوردگیری بابلسر با وجود داشتن مصدومیت توانست وزنه‌های خوبی بزند. او در حرکت یک‌ضرب ٢٠٨ کیلوگرم و در حرکت دوضرب ٢٥٣ کیلو گرم و مجموع ٤٦١ کیلوگرم را به نام خود به ثبت رساند. مصدومیت زانو، در حالی دوسالی است گریبان سلیمی را گرفته که به نظر می‌رسید این آسیب‌دیدگی او را در مسابقات جهانی آمریکا هم ر‌ها نکند.
بهترین رکوردهای بهداد در یک‌ضرب و دوضرب به ترتیب ٢١٦ و ٢٥٥ کیلوگرم است. قهرمان المپیک ٢٠١٢ لندن خوب می‌داند علاوه بر رقبای خارجی‌اش باید بیشتر از همه به آمادگی بالای علی‌حسینی، رقیب داخلی خود فکر کند! از دیگر اتفاقات مهم رکودگیری نهایی تیم ملی وزنه‌برداری، غیبت کیانوش رستمی بود.
وزنه‌بردار ستاره، اما خودمحوری که همچنان حاضر نیست تابع قوانین کادر فنی باشد و زیرنظر آن‌ها وزنه بزند. این بار نیز فدراسیون بدون هیچ مخالفتی با خواسته‌های غیرحرفه‌ای قهرمان المپیک ریو با عدم حضور او در رکوردگیری موافقت کرد.
محسن بیرانوند، سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری، در این باره می‌گوید: «طبق هماهنگی‌هایی که شده رستمی وزنه‌های سنگین خود را در تمرینات زده است و رکوردهایش در اردویی که با ما بود، خیلی خوب بود. حالا شرایط این‌طور بوده که در رکوردگیری وزنه نزند. برنامه‌ریزی‌ای که از اول داشتم برای ۱۰ نفری است که در اردو هستند. برای رستمی برنامه‌ریزی نداشتم، چون او با برادر و مربی خودش تمرین می‌کند».
این رکوردگیری البته از حواشی هم به دور نبود. خط‌خوردن محمدرضا براری از ترکیب تیم ملی باعث شد که او به‌تندی از فدراسیون انتقاد و آن‌ها را به غرض‌ورزی متهم کند. او در مجموع رکوردی ثبت نکرد و تن‌ها یک حرکت صحیح داشت و ٢٢٠ کیلوگرم را در دوضرب ثبت کرد.
براری به ایسنا گفت: «سر من را بریدند. من در دو رکوردگیری قبلی توانستم موفق شوم و سرمربی به ما نگفت که رکوردگیری روز گذشته بین من، علی هاشمی و سلیمانی بود وگرنه دیوانه نبودم که با این تجربه، ۱۸۱ در یک‌ضرب را شروع کنم، بلکه من هم مانند سلیمانی با وزنه پایین‌تری کارم را شروع می‌کردم که در تیم ملی بمانم. می‌دانم که چه مشکلی با وزنه‌برداران مازندران دارند. همایون تیموری، چون همشهری سرمربی تیم ملی است، او را در اردو نگه داشتند. علیرضا سلیمانی هم شاگرد اصغر ابراهیمی، مربی تیم ملی است. تیموری در دو رکوردگیری قبلی اوت کرد، چرا او را خط نزدند؟ خواهش می‌کنم که از سایر ملی‌پوشان سؤال کنید واقعا حق براری بود که از تیم ملی خط بخورد یا خیر»
براین‌اساس کیانوش رستمی و علی میری در دسته ٨٥ کیلوگرم، سهراب مرادی و ایوب موسوی در دسته ٩٤ کیلوگرم، علیرضا سلیمانی و علی هاشمی در دسته ١٠٥ کیلوگرم، سعید علی‌حسینی و بهداد سلیمی در دسته ١٠٥ + کیلوگرم ترکیب اصلی تیم ملی خواهند بود و مجید عسگری و همایون تیموری هم نفرات ذخیره هستند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید