مزایا و معایب باد نیتروژن

ستفاده از باد نیتروژن در تایر خودرو روز به روز در حال افزایش است و افراد بیشتری به استفاده از باد نیتروژن به جای باد معمولی روی میآورند. البته باد نیتروژن چیز جدیدی نیست و سالها است که در لاستیک هواپیماها، خودروهای ارتش آمریکا و خودروهای مسابقات نسکار استفاده میشود. اما باد نیتروژن نیز همانند هر چیز دیگری دارای نکات مثبت و منفی است بنابراین در ادامه نگاهی خواهیم داشت به معایب و مزایای استفاده از باد نیتروژن:

فشار ثابت تایر:
تایرهایی که با نیتروژن پر شوند، به ندرت پیش میآید که به مرور زمان فشار باد آنها کاهش پیدا کنند چون نیتروژن به سختی میتواند از تایر لاستیکی خارج شود. اما هنگامی که تایر را با باد عادی پر میکنیم این باد میتواند به مرور زمان از سایر خارج شود و فشار باد تایر را کاهش دهد.
همچنین نیتروژن حساسیت کمتری نسبت به تغییرات دمایی دارد بنابراین با افزایش حرارت و یا کاهش حرارت تایر فشار آن تغییر بسیار جزئی میکند که در مورد باد معمولی این طور نیست.
یکی از اصلیترین دلایل که باد نیتروژن محبوبیت زیادی در موتور اسپرت دارد نیز همین مورد است چون لاستیک خودروهای مسابقه بسیار داغ میشود و در صورتی که از باد معمولی در آنها استفاده شود در هر دور پیست حرارت لاستیک افزایش پیدا کرده و فشار باد آن نیز افزایش پیدا میکند.
کاهش مصرف سوخت:
دوستدار محیط زیست بودن:
افزایش دوام رینگ و تایر:
ایمنی:
نیتروژن گاز قابل اشتعال نیست و به همین دلیل احتمال آتش گرفتن آن وجود ندارد و این خود تاثیر مثبتی بر روی ایمنی دارد اما تایرهایی که در آنها از باد معمولی استفاده شود در صورتی که مشتعل شوند از اکسیژن موجود در داخل تایر برای سوختن استفاده میکنند.
نکات منفی
هزینهی بالا:
سرویس و نگهداری:
در دسترس نبودن:
باد نیتروژن را در هر جایی نمیتوان به راحتی یافت و این خود یکی از محدودیتهایی است که در پیش روی طرفداران استفاده از نیتروژن وجود دارد. مشکل اصلی مخصوصاً در ایران این است که اگر شما لاستیک های خود را با باد نیتروژن پر کنید، بالاخره بعد از مدتی که احتیاج به تنظیم باد داشته باشید، ممکن است هر تعمیرگاهی این باد را نداشته باشد و آن وقت است که برای یک تنظیم باد عادی باید به دنبال یک مکان مناسب باشید که خود دردسرساز است ولی باد معمولی در بسیاری از تعمیرگاهها قابل دسترس است.
باد نیتروژن بزنیم یا نه؟