مینی‌ خودروهای برقی، نجات‌دهنده ابرشهرها

مینی‌ خودروهای برقی، نجات‌دهنده ابرشهرها

به نظر می رسد تولید اتومبیل‌های دونفره برقی در ایران می‌تواند علاوه بر توسعه صنعت خودرو، مشکلات ترافیک و آلودگی هوا را حل کند

کد خبر : ۴۴۹۷۸
بازدید : ۲۱۲۴

فرادید | رشد تولید و مصرف مینی‌اتومبیل‌های برقی در جهان روز به روز در حال سرعت گرفتن است و به نظر می رسد رویکرد ابرشهرهای بزرگ جهان با جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر نظیر شانگهای، پکن و پاریس در این راستا باعث شده تا نگاه جهان به اتومبیل برقی تغییر کند. این روند در چین وضعیتی دیگرگون دارد و تولید بسیار ارزان محصولات کوچک برقی توانسته خرید مینی خودروهای سبز را توجیه پذیر کند.

مینی‌های برقی نجات‌دهنده ابرشهرها

به گزارش فرادید، این خلاقیت چنان در بازار این کشور گل کرده که از ابتدای سال 2017 تاکنون بیش از یک‌میلیون و 18هزار دستگاه خودروی سبز در چین به فروش رفته است و از این میان 825هزار دستگاه برقی و 193هزار دستگاه هیبریدی بوده‌اند. تحلیلگران مجله اقتصادی فوربس پیش‌بینی کردند که تا سال 2020 میلادی (یعنی 3سال آینده)، میزان فروش این نوع خودروهای برقی کوچک در چین به 3 میلیون دستگاه خواهد رسید و ارزش فروش آن 100 میلیارد یوان خواهد بود.

مینی‌های برقی نجات‌دهنده ابرشهرها

نکته‌ای که این بین جالب است فرهنگ استفاده از اتومبیل‌های سبز و کوچک است، موضوعی که نه تنها ابعاد محیط زیستی پررنگی دارد که به قدرت بیشتر صنعت خودروی چینی انجامیده است به طوری که چین به‌زودی به قطب تولیدکننده خودروهای برقی جهان تبدیل می‌شود. البته پیشبرد سیاست‌های دولتی در جهت گسترش شهرهای مدرن در این کشور، به پرطرفدار شدن این خودروها کمک کرده است. چینی اعلام کرده تاکنون پنج شهر مهم خود اعم از شن زن، پکن و شانگهای به‌عنوان پایلوت برای خودروهای برقی در نظر گرفته شده است که با افزایش شهرهای دارای زیرساخت خودروهای برقی، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 میلادی پنج‌میلیون خودروی سبز به فروش برسد. اما ارزان‌ترین و پرطرفدارترین خودروی برقی در چین که محصولی 2 نفره ساخت برند چری است حدود هزار دلار قیمت دارد براساس آمار موجود سالانه بیش از100هزار دستگاه فروش دارد. وزارت اقتصاد چین اعلام کرده خودروسازان بومی در سال 2016 تعداد 507هزار دستگاه خودروی برقی و در سال 2015 میلادی 307هزار دستگاه در چین فروخته‌اند.

مینی‌های برقی نجات‌دهنده ابرشهرها

در کنار این خودروی هزاردلاری چینی اما، شرکت‌های مختلف جهان به این بازار بزرگ جلب شده‌اند و قصد دارند محصولات ارزان، باکیفیت و برقی خود را راهی این بازار پرسود کنند. جنرال موتورز یکی از این شرکت‌هاست که در هفته جاری فروش یک خودروی برقی کوچک را در چین آغاز خواهد کرد. قیمت پایه این خودرو با در نظر گرفتن تسهیلات تشویقی خودروهای برقی تقریبا 5300 دلار خواهد بود. این خودرو که بائوجون ‌ای 100 نام دارد، یک خودروی دونفره کوچک است که فاصله محور چرخ عقب و جلوی آن تنها 160 سانتی‌متر است و بدون در نظر گرفتن تسهیلات تشویقی، قیمت پایه‌ آن حدود 14 هزار دلار است. در اروپا نیز، رنوی فرانسه نیز با تولید محصولی به نام توئیزی مدت‌هاست در این زمینه فعالیت چشمگیری دارد و توانسته به کمک شهرداری پاریس، فروش بالایی در این زمینهرا تجربه کرده است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید