اتمام سلطه کره‌ای‌های خودروساز در ایران؟

اتمام سلطه کره‌ای‌های خودروساز در ایران؟

در بررسی میدانی روز گذشته فرادید، این موضوع را به شکلی جالب تر از همیشه می‌شود حس کرد.حال وقتی از حذف کره‌ها از بازار و کاهش چشمگیر تنوع محصولات کیا هیوندای می‌گوییم یعنی با مراجعه به بازار تب خرید خودروهای ساخت کیا موتورز و هیوندای را می‌توان با کاهش واردات‌شان و نیز رشد قیمت‌شان به عینه مشاهده کرد. در این هفته مدل کوچک پیکانتو 5 میلیون، اوپتیما 6میلیون و سراتو 2 میلیون گران شده تا تب تند رشد قیمت‌ها همچنان دامنگیر بازار باشد.

کد خبر : ۴۵۱۱۸
بازدید : ۴۰۵۴

فرادید | کره‌ای‌ها در حال حذف از بازار ایران هستند. فروش دو غول خودروسازی این کشور در فاصله تنها دو سال از حدود 50 درصد به کمتر از 20 درصد سهم بازار رسیده و موانع سفت و سخت دولتی برای این دو شرکت، کاری کرده تا محصولات لوکس‌تر کیا و هیوندای نظیر سانتافه، سورنتو، سوناتا و اوپتیما در مقایسه با تولیدات فرانسوی در موضع ضعف قرار گیرند.

اتمام سلطه کره‌ای‌های خودروساز در ایران؟

به گزارش فرادید، وقتی از پایان سلطه کره ای ها در بازار خودروهای وارداتی و فروش خوب تولیدات برندهای خودرویی این کشور به مشتریان ایرانی می گوییم، لاجرم همه یاد هجوم تولیدکنندگان فرانسوی در رده‌های مختلف تر بازار آنهم از طریق فروش خودروهایی با قیمت کمتر می‌افتند، با این حال تفاوت سلطه کره ای‌ها در رویکرد مشتری محوری است که باعث شده تا نام‌های کیا و هیوندای به عنوان دو برند قابل اعتماد در ذهن مشتریان و خریداران جای گیرد.

در بررسی میدانی روز گذشته فرادید، این موضوع را به شکلی جالب تر از همیشه می‌شود حس کرد. حال وقتی از حذف کره‌ها از بازار و کاهش چشمگیر تنوع محصولات کیا هیوندای می‌گوییم یعنی با مراجعه به بازار تب خرید خودروهای ساخت کیا موتورز و هیوندای را می‌توان با کاهش واردات‌شان و نیز رشد قیمت‌شان به عینه مشاهده کرد. در این هفته مدل کوچک پیکانتو 5 میلیون، اوپتیما 6میلیون و سراتو 2 میلیون گران شده تا تب تند رشد قیمت‌ها همچنان دامنگیر بازار باشد.

خریدارانی که برای انتخاب اتومبیل نو به این بخش از شهر مراجعه می کردند یا عمدتا سوار بر خودروهای کره ای بودند و یا برای خرید یک خودروی کره ای آمده بودند. این خریداران حاضر بودند محصولی از کیا مثل پیکانتو را با 10 میلیون اضافه قیمت بخرند اما به سراغ ماشینی مثل میتسوبیشی میراژ نروند. البته عمده علاقمندی‌ها همچنان حول محور کراس‌اوور می‌چرخد که این هم دلیل دارد. سازندگان فرانسوی، کره‌ای، چینی و ژاپنی سیل عظیمی از خودروهای این اتاق را به مشتریان ایرانی عرضه کرده‌اند و خریداران مشتاق هم با توان پرداخت بالای 160 میلیون می‌توانند نمونه های 2017 و 2016 مشهور مثل نیسان جوک، میتسوبیشی ای‌اس‌ایکس، کیا اسپورتیج، هیوندای توسان، کیا سورنتو، نیسان ایکس تریل، سانگ یانگ تیوولی، پژو 2008، تویوتا سی-اچ آر و تویوتا راو 4 را به راحتی بخرند.

به گفته یکی از مدیران نمایشگاه اتوعباس‌زاده، خودروهای تازه فرانسوی محصولات بسیار جذابی هستند اما به دلیل اقتضائات بازار همچنان دنبال مدل‌های کره‌ای هستند. این گالری یکی از فروشگاه‌هایی است که مدت‌هاست در حوزه خرید و فروش نقدی و اعتباری خودروهای وارداتی به فعالیت مشغول است و مدل های مختلفی از خودروهای آسیایی و اروپایی را برای فروش به خریداران عرضه می کند. از جمله خودروهای موجود در این نمایشگاه می توان به هیوندای الانترا2017، کیا سراتو 2017، هوندا سی آر-وی 2016، هیوندای سانتافه 2017 و مدل جدیدتر کیا اپتیما با نام جی‌تی لاین اشاره کرد که همگی از خودروهای پرفروش بازار هستند.

البته به غیر از هوندا سی‌آر-وی که چندی پیش به دلیل تولید در خاک ایالات متحده آمریکا فروشش با برخی حواشی روبرو شد، باقی مدل‌های این شرکت ژاپنی فروش خوبی را در ایران تجربه نمی‌کنند. دلیل این عدم اقبال ابتدا به برتری کره‌ای‌ها در زمینه عرضه گسترده محصولات‌شان با شرایط اعتباری و نیز وضعیت فروش خوب مدل‌های دسته دوم کیا هیوندای برمی‌گردد که در یک دهه اخیر به خوبی توانسته‌اند اعتماد خریداران را به دست آورند. برای نمونه خودروی سراتوی 2017 که به مجموعه‌ای از رنگ‌های زیبا و نیز یک پیشرانه 2000 سی‌سی و امکاناتی از قبیل استارتر، سیستم کی لس، اهرم های تعویض دنده پشت فرمان، بلوتوث، رینگ های 17 اینچی، جعبه دنده اتومات، کروز کنترل و دو عدد کیسه هوا مجهز است، 155 میلیون تومان قیمت داشت. البته این سراتو گرچه کیفیت مونتاژ سطح بالایی دارد، اما از نظر کارشناسان بهترین انتخاب ممکن نیزهست چرا که هم سطح ایمنی بالایی دارد و هم در برابر بهای پرداختی چیزهای بیشتری به شما ارائه می‌کند.

اتمام سلطه کره‌ای‌های خودروساز در ایران؟

با اینکه خودروهای رنو و پژو سیتروئن نیز محصولاتی مدرن و با کیفیت هستند اما افزایش اهسته اهسته انحصار در بازار وارداتی‌ها و حذف کره‌ای‌ها، ژاپنی‌ها و ... می‌تواند تبعات بسیاری را به خریداران ایرانی تحمیل کند و یک بار دیگر خودروسازان داخلی را به سمت تکرار اشتباهات گذشته سوق دهد. اشتباهای که به بهاب تولید خودروی ملی، هم ماشین‌های ناایمنی را در تیراژ بالا به خریداران تحویل داد و هم نتوانست زمینه رشد صنعتخودروی ایران را از قبل مونتاژ محصولات فرانسوی مهیا سازد.


۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید