پژو 208 وارد می‌شود!

پژو 208 وارد می‌شود!

در نگاه نخست 208 را خودرویی جذاب، امروزی و باب دل جوانان خواهید یافت؛ دقیقا همان خصوصیاتی که بیش از یک دهه پیش 206 را به خودرویی محبوب در ایران مبدل ساخت.

کد خبر : ۴۵۱۶۷
بازدید : ۹۲۶۹
فرادید | ارسلان سلیمانیان؛ یکی از نخستین ثمرات عینی برجام در صنعت خودروسازی کشور همین خودرو است. بالاخره باید قبول کنیم که رفت و آمد تجار خارجی به ایران دارد جواب می دهد. بعد از امضای تفاهم جامع هسته ای میان ایران و 1+5 در شهر وین اتریش و تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر لغو کلیه تحریم های ظالمانه غرب علیه کشورمان در تیر ماه پارسال، تا به امروز هفته ای نبوده که این موضوع در صدر اخبار مهم کشور قرار نگیرد و موافقان و مخالفان صحبت آن را پیش نکشند.
208، آواز فرانسوی پسابرجام !
به گزارش فرادید، ناگفته پیداست که این تفاهم تنها ابعاد سیاسی به خود نگرفته و به وضوح می توان تاثیر این اتفاق مهم بر سایر حوزه ها از جمله صنعت خودروسازی (به عنوان بزرگترین صنعت غیرنفتی کشور) را مشاهده کرد. از همان فردای قرائت بیانیه توافق وین، اخبار متعددی مبنی بر اعلام آمادگی شرکت های بزرگ برای بازگشت به ایران به گوش رسید. در این میان جدی ترین خبر مربوط به تصمیم شرکت پژو بود که از قرار معلوم می خواستند با مدل های جدید از جمله 2 008 و 208، قهر اجباری خود با بازار ایران در طی چند سال اخیر را پایان دهد. جالب آنکه نسخه فیس‌لیفت (بهینه سازی شده) 208 که همان پارسال رونمایی شد از نخستین مدل های انتخابی مدیران پژو برای بازگشت قدرتمندانه به ایران است. طی روزهای اخیر چند خبرگزاری و سایت تصاویر جدیدی از این خودرو را در پارکینگ ایران خودرو منتشر کرده تا دیگر مطمئن شویم چیزی به تولید انبوه این خودرو در ایران باقی نمانده. در ادامه خواهیم دید که 208 جدید چه در چنته دارد و آیا می تواند موفقیت مدل 206 در ایران را تکرار کند یا نه؟
208، آواز فرانسوی پسابرجام !
در نگاه نخست 208 را خودرویی جذاب، امروزی و باب دل جوانان خواهید یافت؛ دقیقا همان خصوصیاتی که بیش از یک دهه پیش 206 را به خودرویی محبوب در ایران مبدل ساخت. اگر طراحی ظاهری پژو 206 را انقلاب اول این شرکت در ترسیم استراتژی بلندمدت خود بدانیم و مدل 207 و 307 را الهام گرفته از زبان طراحی 206 بنامیم 208 را باید انقلاب دوم این خودروساز در سبک طراحی خود دانست. با آنکه در کلاس بی در و پیکر هاچ‌بک های شهری خانوادگی تعداد خودروهای جذاب و فریبنده کم نیست اما مدل جدید پژو 208 با چهره رادیکال و طراحی هماهنگ خود در تمامی زوایا، قصد ربودن گوی سبقت از رقبای صاحب نام این کلاس همچون کیا ونگا و مینی کوپر را دارد.
208، آواز فرانسوی پسابرجام !
عناصری چون خط V شکل کاپوت جلو، چراغ های کشیده جلو، چراغ های بومرنگ مانند عقب با گرافیک بسیار جذاب و سقف شیشه ای پانورامیک، چهره 208 را بسیار مدرن و اغواگر ساخته است. ضمن آنکه زاویه هنرمندانه ستون های جانبی کمک شایانی به پویایی این خودرو حتی در حالت سکون کرده است. در کنار همه این موارد ضریب آیرودینامیک 29/0 سی‌دی را نیز اصافه کنید تا شجاعت و هنر طراحان پژو در خلق این خودرو بیش از پیش نمایان شود. ضمن آنکه وزن سازه بدنه این خودرو نیز به میزان 110 کیلوگرم سبک تر از مدل 207 است. در یک بیان کلی می توان به طراحی ظاهری و طراحی کابین 208 نمره قبول داد و آن را یک سر و گردن بالاتر از رقبای کره ای و ژاپنی این خودرو در بازار ایران دانست.
208، آواز فرانسوی پسابرجام !
شرکت پژو برای مدل بهینه سازی شده 208، پنج پیشرانه سه و چهار سیلندر با طیف قدرتی 68 الی 210 اسب بخار را در نظر گرفته که بعید نیست برای ارزان سازی مدل های عرضه شده در ایران از همان موتور قدیمی 6/1 لیتری TU5 (مشابه با مدل 206) استفاده شود! به هرحال اینجا ایران است و سرزمین عجایب مهندسی! همچنین این خودرو به صورت استاندارد مجهز به سامانه جدید میکروهیبرید حرکت/ توقف (Start/Stop) بوده که نقش بسیار موثری در کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده را ایفا می کند؛ به طوری که موتور 3 سیلندر 208 با میانگین تولید و انتشار 87 گرم گاز CO2 در هر کیلومتر از پیمایش پرچم دار کلاس خودروهای هاچبک شهری در زمینه کاهش آلایندگی است.
208، آواز فرانسوی پسابرجام !
ضمن آنکه یک موتور 1.6 لیتری دیزلی از نوع بلو اچ‌دی‌آی نیز برای این خودرو درنظرگرفته شده که با توجه به سوخت ایران، عرضه این نسخه در کشور منتفی به نظر می رسد. از تجهیزات رفاهی و ایمنی استاندارد این خودرو نیز طبق آن چیزی که سایت پژو اعلام کرده می توان به 4 کیسه هوای ایمنی، سامانه کنترل پایداری، دوربین دید عقب، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، کنترل کروز هوشمند، رینگ های 16 اینچی و سیستم صوتی حرفه ای با درگاه USB و بلوتوث اشاره کرد. البته معلوم نیست که چه سطح از تجهیزات برای نمونه های تولیدی در داخل ایران درنظر گرفته شود.
208، آواز فرانسوی پسابرجام !
تجربه نشان داده چیزی که در ایران به دست مشتری می رسد هیچ تناسبی با چیزی که در سایت سازنده اعلام شده ندارد! هنوز هیچ اطلاعات دقیقی از زمان عرضه و قیمت احتمالی این «بچه شیر» تازه متولد شده در ایران منتشر نشده اما اگر اتفاق خاصی در بازار ارز رخ ندهد پیش بینی قیمت 60 الی 80 میلیون تومانی برای 208 در ایران دور از ذهن نیست. البته نباید فراموش کرد که با لغو تحریم های پیشین غرب علیه کشورمان و هجوم برندهای معتبر جهانی به بازار تشنه ایران و بازگشت مجدد «تنوع» و «شرایط رقابتی» به بازار خودرو دیگر خبری از آن قیمت های عجیب و غریب خودروهای ساخت داخل نخواهد بود. دست کم امیدواریم که این چنین باشد!


۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید