چگونه در پنج دقیقه شاد شویم؟

چگونه در پنج دقیقه شاد شویم؟

برخی روزها از فرط کار و خستگی حتی حوصله شاد شدن را هم نداریم. البته نمی‌توان از بگو مگوهای روزانه و فشارهای اقتصادی هم گذشت. به همین دلیل، قصد داریم روش‌هایی را به شما معرفی کنیم که زیر پنج دقیقه حال شما را خوب می‌کند.

کد خبر : ۴۵۱۸
بازدید : ۲۱۵۰۸
چگونه زیر پنج دقیقه سردماغ بیایید؟/ چگونه زیر پنج دقیقه شاد شوید

فرادید | برخی روزها از فرط کار و خستگی حتی حوصله شاد شدن را هم نداریم. البته نمی‌توان از بگو مگوهای روزانه و فشارهای اقتصادی هم گذشت. به همین دلیل، قصد داریم روش‌هایی را به شما معرفی کنیم که زیر پنج دقیقه حال شما را خوب می‌کند.

به گزارش فرادید به نقل از بیزینس اینسایدر، روانشناسانی نظیر گای وینچ که خودش مولف کتب با موضوع روانشناسی است، می‌گویند که تسلیم شدن ما در برابر خلق و خوی بد اصلا جای تعجب ندارد.

به طور ویژه، گای وینچ می‌گوید که خلق و خوی بد و بی‌حوصلگی می‌تواند از خیلی چیزها ریشه بگیرد: فراموش کردن تولد یکی از دوستان، درست انجام ندادن یک کار و عدم دریافت بازخورد مطلوب. بشر به طور کلی موجودی حساس است و نسبت به خیلی از موارد واکنش احساسی نشان می‌دهد.

نتایج یک پژوهش اما در این بین بسیار جالب است. بر اساس این پژوهش، تنها بخشی از خوشحالیِ شخصی ما بر اثر ژنتیک و شرایط تعیین می‌شود و تا حدود 40 درصد این شادی می‌‎تواند تابع افکار و کارهای روزانه ما شکل بگیرد. به عبارت بهتر، ما خودمان می‌توانیم تا حد زیادی میزان شاد بودن خودمان را در دست بگیریم.

در ادامه چند روش پیش‌کنشگرانه را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان حال شما را خوب کنند. البته باید خودتان قضاوت کنید که کدام یک از روش‌ها روی شما بهتر جواب می‌دهد.

یک. گوش دادن به موسیقی آپ بیت
پژوهشی در سال 2013 در دانشگاه میسوری انجام شد که نشان داد گوش دادن به موسیقیِ با ضرب بالا یا اصطلاحا آپ بیت می‌تواند خلق و خوی شما را به سرعت بهبود دهد. یونا فرگوسن، پژوهشگر اول این مطالعه تاکید می‌کند که حین گوش دادن به موسیقی نباید زیاد به این مسئله فکر کرد. برای مثال نباید از خودتان مدام بپرسید «الان حالم خوب شده است؟» یونا می‌گوید که باید از موسیقی لذت ببرید. بنابراین، هرگاه حس کردید که چندان سرخوش نیستید به موسیقی گوش دهید.

چگونه زیر پنج دقیقه سردماغ بیایید؟/ چگونه زیر پنج دقیقه شاد شوید

دو. خوب بخندید!
پژوهش انجام شده در دانشگاه استنفورد نشان داد که خنده میزان دوپامین در مغز را افزایش می‌دهد. دوپامین ماده شیمیایی است که انسان را سرخوش می‌کند. خنده به طور کلی می‌‎تواند باعث افزایش سطح اکسیژن در بدن شود که این مسئله به نوبه خود در کاهش استرس موثر است. بنابراین سعی کنید بیشتر بخندید، به ویژه زمانی که اخم‌هایتان در هم رفته است.

سه. پیاده روی
دنیل کریپکه، پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «کسانی که در طول روز بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، کمتر به مشکلات بی‌خوابی و افسردگی دچار می‌شوند.»

علاوه بر آن، جک راگلین، کارشناس ورزشی و سلامت روانی نیز می‌گوید: «بر اساس مطالعات انجام شده، ورزش معمولی که بتواند حتی 40 درصد بر میزان ضربان قلب افراد بیفزاید در نهایت به بهبود وضع روانی آن‌ها کمک می‌کند.» او می‌گوید که ورزش‌های سبک نظیر پیاده روی می‌تواند در این رابطه کمک شایانی به شما کند.

چهار. دسته بندی کردن افکار
فرض کنید که وارد اتاقی شده‌اید که به شدت به هم ریخته است. دکتر الن آرون در این رابطه می‌گوید: «زمانی که همه چیز شلوغ و درهم‌ریخته است ما متوجه یک چیز می‌شویم و آن این است که کارهای انجام نداده‌ی زیادی داریم.» در این زمان است که باید به فکر نظم بخشیدن به اتاق بیفتیم.

حال اتاق را به افکارتان تعمیم دهید. افکاری شلخته و بی‌نظم که نظام فکریتان را به هم ریخته است. اگر بتوانید که افکارتان را به بهترین شکل دسته بندی کنید، یک قدم به سمت سرخوشی حرکت کرده‌‎اید.

پنج. در آغوش بگیرید
تیفانی فیلد، پژوهشگر دانشگاه میامی، در مقاله‌ای در سایکولوژی تودی می‌گوید: «زمانی که حسگرهای فشاری پوست را تحریک کنید، میزان ترشح هورمون استرس را کاسته‌اید.» این پژوهشگر مشخصا به آغوش کشیدن را یکی از شیوه‌های مناسب می‌داند و می‌گوید: «اگر خودتان پیشانی، دست‌ها و گردنتان را ماساژ دهید، باز هم می‌توانید ضربان قلب و کورتیزول مربوط به هورمون استرس در بدن را کم کنید.»

چگونه زیر پنج دقیقه سردماغ بیایید؟/ چگونه زیر پنج دقیقه شاد شوید

شش. به چیزهای خوب فکر کنید
یکی دیگر از شیوه‌هایی که به شما کمک می‌کند زیر پنج دقیقه به وضعیت بهتری برسید، این است که به چیزهایی فکر کنید که در گذشته مطابق میلتان پیش رفته است.

دکتر سوزان بیالی، پزشک و روانشناس، در مقاله‌ای نوشت: «به سه چیز که در حال حاضر در زندگی‌تان به خوبی پیش می‌روند، فکر کنید. حتی به سه چیز که در چند روز گذشته به خوبی پیش رفتند هم می‌توانید فکر کنید. سعی کنید آن‌ها را در ذهنتان مرور کنید.» دکتر بیالی می‌گوید که این کار برای ذهن واقعا تمرین خوبی است.

هفت. بیان احساسات و مشکلات
لئون سلتزر، روانشناس، می‌‎گوید که بیان مشکلات به دوستان می‌‎تواند آثار مطلوبی داشته باشد. حداقل مزیت این کار این است که شما از نظر سلامتی روانی بسیار پیشرفت خواهید کرد. در بسیاری از اوقات بهتر است که احساسات منفی‌تان را به جای سرکوب کردن بیان کنید.

او می‌گوید: «بیان مشکلات و احساسات درونی‌تان می‌تواند شما را به نوعی موازنه روحی و روانی نزدیک کند.» از طرف دیگر، سعی کنید زیاد به جنبه‌های منفی هر چیزی فکر نکنید.

در آخر فراموش نکنید که همیشه برای غصه خوردن و ناراحت بودن وقت هست. بنابراین، با انجام کارهایی نظیر هفت مورد بالا می‌توانید در زمانی کوتاه به احساسی بهتر برسید. در ضمن، اگر احساس کردید ناراحتی شما ادامه دار است، حتما به یک روانشناس حرفه‌ای مراجعه کنید.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    همون عکس بچه ای که گذاشتید کلی شادمون کردید

    • هلیا ارسالی در

      خخخ اره واقعا

  • نبا ارسالی در

    خوب بود

  • محمد ارسالی در

    متاسفانه اکثر ایرانی ها به دلایل مختلف اجتماعی و اقتصادی و مسایل و مشکلات روزانه دچار افسردگی هستند و گرایش به غم و مناسبت های مختلف اعتقادی ، نبودن محیط شاد و رسانه ای که مردم را تشویق به شاد زیستن کند مزید علت می باشد . به عنوان مثال همین سایت از نظر بازدید خبرهای جنایی و غم انگیز و دعواهای سیاسی بازدید کننده بیشتری دارد .

  • حامد ارسالی در

    عالي بود. ممنون

  • ناشناس ارسالی در

    هشت : امنیت نه : ارزانی ده : آزادی فکر و بیان یازده : ایجاد اشتغال........

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید