آیا بیماران دیابتی می‌توانند موز بخورند؟

آیا بیماران دیابتی می‌توانند موز بخورند؟

یکی از میوه هایی که به طور ستنی در لیست "نباید‌های" افراد مبتلا به دیابت قرار دارد، موز است. در حالی، در بیشتر مواقع اکثر افراد از خوردن موز لذت می‌برند، ممکن است افراد مبتلا به دیابت از لذت خوردن این میوه بی بهره باشند.

کد خبر : ۴۵۸۳۷
بازدید : ۹۵۷۳۵
آیا بیماران دیابتی می‌توانند موز بخورند؟

فرادید | افرد مبتلا به دیابت، باید محتویات هر وعده غذایی را در نظر داشته باشند. گفتنی است که این امر درباره مواد غذایی حاوی کربوهیدرات نیز صادق است و شامل دسر‌ها، نان‌ها، ماکارونی، میوه‌های تازه و سایر غذاهای شیرین می‌شوند.

به گزارش فرادید به نقل از مدیکال نیوز تودی، یکی از میوه هایی که به طور ستنی در لیست " نباید‌های " افراد مبتلا به دیابت قرار دارد، موز است. در حالی، در بیشتر مواقع اکثر افراد از خوردن موز لذت می‌برند، ممکن است افراد مبتلا به دیابت از لذت خوردن این میوه بی بهره باشند.

موز نام میوه و گیاهی با همین نام است که می‌تواند حدود ۵۰ تا ۱۵۰ موز را به وجود بیاورد. موز‌ها در ابعاد و اندازه‌های گوناگونی فروخته می‌شوند. از موزهای بسیار کوچک تا اندازه‌های فوق العاده بزرگ و مقیاس اندازه گیری آن‌ها به صورت طولی می‌باشد.

ارزش غذایی
به طور کلی موز‌ها دارای کمی چربی، سدیم و کلسترول هستند، همچنین حاوی مواد مغذی نظیر ویتامین ب. ۶، پتاسیم و منگنز نیز می‌باشند.

بااین حال، برخی از پزشکان و متخصصین تغذیه، میزان مصرفی آن‌ها را برای افراد مبتلا به دیابت، بررسی و کنترل می‌کنند که این تن‌ها به دلیل بالا بودن میزان قند آن‌ها انجام می‌گیرد.

طبق تحقیقات منتشر شده در دانشگاه هاروارد، یک موز دارای بار گلیسمی ۱۱ است. بار گلیسمی نشان دهنده تاثیر مواد غذایی بر قند خون می‌باشد.

آیا افراد مبتلا به دیابت می‌توانند موز بخورند؟
میوه هایی نظیر انگور، سیب و گلابی حاوی مقدار کمتری قند هستند؛ و میوه هایی مانند آناناس و پاپایا (انبه هندی) حاوی مقدار بیشتری قند می‌باشند.

اگرچه افرادی که مبتلا به دیابت نیستند، هیچ الزامی برای آن‌ها وجود ندارد که موز و یا هر میوه دیگری را از رژیم غذایی خود حذف کنند. اگرچه، برای افرادی مبتلا به دیابت نیز، تغذیه‌های جایگزینی برای دریافت مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن وجود دارند.

انجمن دیابت امریکا توصیه می‌کند، میوه هایی که باید در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت رعایت شوند، می‌توانند به عنوان یک وعده غذایی استفاده شوند.

آیا بیماران دیابتی می‌توانند موز بخورند؟

موز و رژیم غذایی
تعدادی از راه هایی که فرد مبتلا به دیابت می‌تواند موز را در رژیم غذایی خود با فراغ بال ترکیب کند عبارتند از:

  • مقدار کربوهیدرات‌ها را بدانید
هنگامی که دیابت شما تحت کنترل است، باید بدانید که چه مقدار کربوهیدرات در هر وعده غذایی وجود دارد. یک موز متوسط دارای حدود ۳۰ گرم کربوهیدرات است که یک مقدار مناسبی برای میان وعده به شمار می‌رود.

با این حال، اگر فردی یک موز را با ترکیبی از کربوهیدرات‌ها مانند نان تست و یا غلات بخواهد مصرف کند، حتما باید مقدار مصرفی را در نظر بگیرد و میزان آن را کاهش دهند. در این صورت می‌توانند اطمینان حاصل کنند که یک وعده غذایی مناسب داشته اند.

  • با یک منبع چربی و پروتئین " سالم " همراه شوید
خوردن موز با چربی‌ها اشباع نشده و یا منابع چربی سالم ماننده کره بادام یا تعدادی از آجیل‌ها می‌توانند تاثیر مثبتی بر قند خون داشته باشند. علاوه بر این، این ترکیبات طعم لذیذی را برای شما ارائه می‌دهند.

یکی دیگر از راه‌ها این است که موز با یک منبع پروتئینی نظیر ماست یونانی ترکیب شود. مطمئنا این ترکیب به کنترل قند خون، کمک خواهد کرد.

  • موز های نارس
محققان برای سال‌های بسیاری است که درباره موز و قند خون تحقیق می‌کنند، آن‌ها دریافته اند که موز‌های سبز و یا نارس تاثیر کمتری بر قند خون دارند.

  • موز‌های کوچک
کنترل مقدار موز مصرفی می‌تواند نقش مهمی در کنترل قند خون داشته باشد. اگر فرد یک موز کوچک را انتخاب کنید، مطمئنا کربوهیدرات کمتری مصرف خواهید کرد. به عنوان مثال، یک موز کوچک به اندازه ۷ تا ۶ اینچی، حاوی ۲۳ گرم کربوهیدرات در هر وعده است، این درحالی است که یک موز بزرگ دارای ۳۵ گرم کربوهیدرات می‌باشد.

روزانه چند عدد موز می توانید بخورید
پاسخ این سوال کاملا بستگی به عملکرد‌های بدن فرد دارد، یعنی به معنایی میزان فعالیت و تاثیر موز بر قند افراد دیابتی متفاوت است. برخی افراد ممکن است در مقایسه با بقیه، نسبت به مصرف موز حساسیت بیشتری داشته باشند. دانستن این مساله که یک موز چگونه می‌تواند بر قند خون یک فرد تاثیر بگذارد، برای کسانی مفید است که داروهای خود را مصرف می‌کنند و قند خون آن‌ها کنترل شده است.

بنابراین تعداد دقیقی برای مصرف روزانه موز برای افراد دیابتی وجود ندارد. اما، اکثر افراد می‌توانند حداقل یک موز را در روز میل نمایند.

نتیجه گیری
موز میوه‌ای مغذی و سرشار از مواد طبیعی است، در صورتی که افراد مبتلا به دیابت میزان مصرف آن را در نظر داشته باشند.

افراد مبتلا به دیابت تشویق می‌شوند که در رژیم غذایی خود گزینه‌های غذایی تازه مانند میوه‌ها و سبزیجات را بگنجانند.

علاوه بر این‌ها، افراد مبتلا به دیابت می‌توانند از تغذیه موز‌های کم کالری بهره ببرند. برای مشخص کردن میزان غذاهای مصرفی، بهتر است از توصیه‌های یک پزشک متخصص استفاده کنید.

منبع: مدیکال‌نیوز‌تودی
ترجمه: وب‌سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید