تسلا از خودروهای بنزینی سبقت می‌گیرد؟

تسلا از خودروهای بنزینی سبقت می‌گیرد؟

رونمایی از ماشین اسپرت جدید تسلا با سرعت حداکثر ۴۰۰ کیلومتر در ساعت؛ هدیه لامبورگینی به پاپ فرانسیس؛ قرارداد ناسا با اوبر برای توسعه تاکسی‌های پرنده و سرمایه‌گذاری چهل میلیارد دلاری فولکس‌واگن در ساخت خودروهای الکتریکی.

کد خبر : ۴۶۱۲۴
بازدید : ۲۴۳۵
جهان خودرو؛ تسلا از خودروهای بنزینی سبقت می‌گیرد؟
ایلان ماسک مدیر تسلا نسل جدید رودستر را معرفی کرد

«مشت آخر» تسلا به ماشین‌های بنزینی
تسلا در پایان مراسم رونمایی از تریلی‌های الکتریکی خود، با نمایش یک مدل اسپرت جدید همه را غافلگیر کرد. تسلا کمتر از یک دهه پیش با تولید محدود یک خودروی اسپرت به نام «رودستر» پا به عرصه خودروسازی گذاشت و حالا ایلان ماسک، مدیر این شرکت می‌گوید که نسل دوم این ماشین قرار است مشت آخر را به خودروهای بنزینی بزند.

رودستر جدید سه موتور الکتریکی دارد و به گفته تسلا شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعتش زیر دو ثانیه و حداکثر سرعتش ۴۰۰ کیلومتر در ساعت است و با هر بار شارژ می‌تواند تا هزار کیلومتر حرکت کند. قیمت پایه ماشین دویست هزار دلار است، اما هزار دستگاه اول به عنوان سری ویژه «پایه‌گذاران» به قیمت دویست و پنجاه هزار دلار فروخته می‌شود. تحویل ماشین قرار است از سال ۲۰۲۰ آغاز شود و خریداران می‌توانند از همین حالا با پرداخت پنجاه هزار دلار ماشین را پیش خرید کنند.

با وجود اشتیاق زیاد بازار به محصولات جدید تسلا، منتقدان می‌گویند که پشت زرق و برق و هیاهوی رونمایی مدلهای جدید‌، تردیدهای زیادی پنهان است. تسلا در سال ۲۰۱۶ در مراسمی مشابه یک سدان الکتریکی با قیمت نسبتا ارزان‌ به نام «مدل ۳» رونمایی کرد. به سرعت پانصد هزار نفر این ماشین را پیش خرید کردند اما با آغاز تولید در تابستان امسال معلوم شد شرکت برای ساخت مدل ۳ با مشکلات زیادی روبرو است و برای حل آنها به پول احتیاج دارد. به گفته منتقدان، تسلا می‌خواهد با نمایش و پیش فروش مدلهای جدید، علاوه بر کم اثر کردن جو منفی که علیه تسلا ایجاد شده، بخشی از کمبود نقدینگی‌اش را جبران کند و بعید است بتواند طبق وعده‌ای که داده ماشین‌ها را به خریداران تحویل دهد.

جهان خودرو؛ تسلا از خودروهای بنزینی سبقت می‌گیرد؟
تسلا می‌گوید تریلی‌های جدیدش از سال ۲۰۱۹ به بازار می‌آید

بخش عمده نشست خبری تسلا به نمایش خودروهای باری جدید این شرکت اختصاص داشت. طراحی این تریلی‌ها به رسم ماشین‌های دیگر تسلا، متفاوت است. اتاق ماشین آنقدر بلند است که راننده می‌تواند در آن بایستد. راننده در وسط خودرو می‌نشیند و اطلاعات خودرو، از جمله تصاویر ویدیویی از نقاط کور، روی دو نمایشگر بزرگ در دو سوی فرمان نمایش داده می‌شود. ماشین علاوه بر دوربین به رادار مجهز است و نیمه خودران است. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت تریلی با وزن ۳۶ تن تنها بیست ثانیه است. به گفته تسلا این کامیون‌ها با هر بار شارژ تا ۸۰۶ کیلومتر حرکت می‌کند و هزینه جا‌به‌جایی بار با آنها از خودروهای گازوییلی کمتر است. به گفته کارخانه این ماشین سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه می‌شود.

جهان خودرو؛ تسلا از خودروهای بنزینی سبقت می‌گیرد؟
پاپ فرانسیس لامبورگینی خود را در حیاط واتیکان تحویل گرفت

پاپ از لامبورگینی هدیه گرفت
نه گفتن به لامبورگینی حتی برای پاپ هم سخت است. رهبر کاتولیک‌های جهان هفته پیش از لامبورگینی یک مدل اوراکان سفارشی با رنگ سفید و طلایی پرچم واتیکان هدیه گرفت. پاپ فرانسیس که بعد از رسیدن به رهبری کلیسای کاتولیک به جای پاپ‌موبیل‌های ضد گلوله از ماشین‌های معمولی برای رفت و آمد استفاده می‌کند، قصد ندارد پشت فرمان ماشین جدیدش بنشیند. او بعد از تبرک و امضای ماشین اعلام کرد آن را حراج کرده و پولش را صرف امور خیریه خواهد کرد. بخشی از این پول قرار است صرف بازگشت مسیحیانی ‌شود که پس از حمله داعش به نینوا در کردستان عراق پناهنده شدند. قیمت اوراکان از دویست هزار دلار شروع می‌شود، اما ماشینی که امضای پاپ روی آن باشد قیمت ندارد.

جهان خودرو؛ تسلا از خودروهای بنزینی سبقت می‌گیرد؟
تصویر خیالی از تاکسی‌های آینده

ناسا تاکسی‌های اوبر را به هوا می‌برد
اوبر اعلام کرده برای ساخت نرم‌افزاری برای مدیریت ترافیک تاکسی‌های پرنده، با ناسا قرارداد امضا کرده است. اوبر در حال تحقیق برای ساخت تاکسی‌های پرنده‌ای است که مسافران را به شیوه تاکسی‌های کنونی این شرکت در شهر‌ها جابه‌جا می‌کند. این تاکسی‌های پرنده در ارتفاع کم پرواز می‌کنند و تا ۳۲۲ کیلومتر در ساعت سرعت می‌گیرند. اوبر قصد دارد آزمایش این تاکسی‌ها را در سال ۲۰۲۰ آغاز کند و در تلاش است پس از کسب مجوز، استفاده گسترده از آنها را از سال ۲۰۲۳ آغاز کند.

همزمان با این بلندپروازی‌ها برای تسخیر آسمان شهرها، اوبر با مشکلات حقوقی، قانونی و سازمانی متعددی بر روی زمین روبرو است. به تازگی شهرداری لندن مجوز فعالیت اوبر را لغو کرده و این شرکت منتظر رأی دادگاه تجدید نظر برای ادامه فعالیتش در پایتخت بریتانیا است. اوبر بعد از یک دوره بحران مدیریت، یک ایرانی‌الاصل به نام دارا خسروشاهی را به مدیریت شرکت منصوب کرد.

جهان خودرو؛ تسلا از خودروهای بنزینی سبقت می‌گیرد؟
فولکس‌واگن اعلام کرد تا سال ۲۰۳۰ همه مدل‌هایش را با موتور الکتریکی هم عرضه خواهد کرد

استراتژی ۴۰ میلیارد دلاری فولکس‌واگن
فولکس‌واگن قصد دارد با صرف بیش از چهل میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۲ به بزرگترین سازنده خودروهای الکتریکی در جهان تبدیل شود. این پول علاوه بر خودروهای الکتریکی، در توسعه فن‌آوری‌ برای خودروهای خودران و خدمات تاکسیرانی هم هزینه خواهد شد. فولکس‌واگن تا دو سال پیش علاقه‌ای به تولید خودروهای الکتریکی نداشت. اما رسوایی تقلب این شرکت در ساخت موتورهای دیزل باعث شد خودروساز آلمانی استراتژی خود را تغییر دهد.

از سوی دیگر آمدن شرکت‌هایی نظیر تسلا و اوبر به عرصه خودروسازی و خدمات مرتبط، فولکس‌واگن را تحت فشار گذاشته است. همه می‌دانند که آینده صنعت خودرو در ساخت خودروهای الکتریکی و خودران است. با این حال نبود شبکه گسترده شارژ باتری و محدود بودن مسافتی که خودروهای الکتریکی می‌توانند حرکت کنند باعث شده بازار هنوز آماده پذیرش این خودروها نباشد. به همین دلیل سوددهی ساخت آنها با تردیدهایی روبرو است.

از طرف دیگر سخت‌تر شدن قوانین برای کاهش آلودگی هوا، مخصوصا توسط دولت چین، خودروسازان را وادار کرده است در ساخت خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری کنند. فولکس‌واگن اعلام کرده است که تا سال ۲۰۳۰ همه مدلهای این گروه به موتور الکتریکی مجهز خواهند شد. شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن در مجموع سیصد مدل مختلف خودرو تولید می‌کنند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید