روحانیان و مداحان معروف در تله مرد کلاهبردار

روحانیان و مداحان معروف در تله مرد کلاهبردار

متهم به بهانه اعزام به عتبات، تاکنون از ٣٠ نفر در شهرهای مختلف مذهبی کلاهبرداری کرده است

کد خبر : ۴۷۰۸۳
بازدید : ۲۶۲۳
روحانیان و مداحان معروف در تله مرد کلاهبردار
مرد جوان به بهانه اعزام روحانی به عتبات، توانست پول‌های میلیونی از امام جماعت مساجد و مداحان معروف کلاهبرداری کند. این مرد با معرفی خود به‌ عنوان مدیر کاروان، سوژه‌های خود را در مکان‌های مذهبی ملاقات می‌کرد و از آنها پول می‌گرفت. او پس از دستگیری مدعی شد که پس از صحبت با یکی از دوستانش در کافه، تصمیم به انجام چنین کاری گرفته است.
از چند وقت پیش با شکایت تعدادی مالباخته، این پرونده پیش روی پلیس استان خراسان رضوی قرار گرفت. با توجه به اظهارات شاکیان مشخص شد که مرد کلاهبردار از طریق فضاى سایبری سوژه‌های خود را شناسایی کرده و ضمن معرفى خود به‌ عنوان مدیر کاروان با «وعده اعزام روحانى کاروان» به همراه اعزام خدمه به صورت رایگان و همسفر روحانى با تخفیف نیم‌بها، دست به کلاهبرداری زده است.
تحقیقات و تجسس‌های بعدی پلیس نشان داد که متهم با مالباختگان در اطراف حرم مطهر یا سایر اماکن مقدس دیگر مانند مساجد و حسینیه‌ها قرار ملاقات گذاشته و با چرب‌زبانى شماره کارت به آنها داده است. مالباختگان نیز پس از اعتماد به این مرد مبالغى از صد ‌هزار تا دو ‌میلیون و پانصد ‌هزار تومان را به حساب او واریز می‌کردند. همچنین مشخص شد که متهم بیشتر اوقات ادعا می‌کرد کاروان در حال تکمیل و فقط یک ظرفیت باقى مانده است و از همین طریق، قربانى کلاهبردارى خود را مجاب به واریز پول کرده بود.
با توجه به این‌که متهم سوژه‌های خود را در فضای مجازی شناسایی می‌کرد، رسیدگى به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتای استان خراسان رضوی قرار گرفت و تحقیقات برای دستگیری متهم آغاز شد. تجسس‌های بعدی پلیس حکایت از آن داشت که این کلاهبردار، قشر روحانى و امامان جماعت و برخى مداحان معروف در سراسر کشور را هدف قرار داده و به واسطه اطمینانى که شهروندان به قشر روحانى داشتند، با هویت پنهانى که براى خود ایجاد کرده بود، توانسته چنین مبالغى را کلاهبردارى کند. بنابراین کارشناسان پلیس فتا پس از رهگیرى‌هاى لازم در فضاى سایبرى و اقدامات فنى و تخصصى توانستند ردى از متهم در فضاى مجازی پیدا كنند و با بررسى‌هاى بعدى مکان متهم نیز شناسایى شد.
روز دستگیری متهم، ماموران به مخفیگاه او رفتند. در این عملیات متهم که سعى بر گمراه‌کردن پلیس داشت، هنگام مراجعه ماموران سعی کرد از روى دیوار فرار کند، اما با تلاش کارشناسان پلیس فتا دستگیر شد. متهم که مردی ۳۲ ساله بود، در بازجویی‌های پلیسی با مشاهده شواهد غیر ‌قابل انکار جرم خود را پذیرفت و به ماموران گفت: «بیکار بودم و هیچ پولی نداشتم. به دنبال راه درآمدی مناسب بودم. تا این‌که یک روز به کافه رفتم و با مردی آشنا شدم. او بود که این فکر را در سرم انداخت. می‌گفت از این طریق می‌توانم پول زیادی به دست بیاورم. من هم با خودم فکر کردم و درنهایت تصمیم گرفتم که این کار را انجام دهم تا به پول برسم.»
سردار قادر کریمی، رئیس‌پلیس استان خراسان رضوی در رابطه با این پرونده گفت: «این متهم که ۱۱ ماه از فعالیت کلاهبردارانه‌اش مى‌گذرد، برابر مستنداتى که تا‌کنون از سى نفر از مالباختگان (۱۳ نفر در مشهد و مابقى در شهرهاى تهران، قم، اهواز و بروجرد) به دست آمده، جمعا مبلغ ۴۰‌میلیون تومان کلاهبردارى کرده، اما با توجه به شگرد به کار گرفته شده و تحقیقات پلیس فتا، تعداد شکات این پرونده و مبلغ کلاهبردارى‌شده بیش از این ارقام برآورد مى‌شود.»
به گفته کریمی در این رابطه تحقیقات ادامه دارد. بنابراین شهروندانى که در مدت ١١ ماه اخیر به روش اعزام روحانى و همراه وى در سفر به عتبات عالیات مورد کلاهبردارى قرار گرفته‌اند، پس از تشکیل پرونده به پلیس فتا دایره عملیات ویژه مبارزه با جرایم سایبرى مراجعه کنند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید