چهارچرخههای بیآبرو

تصور اینکه ولوو وی90 در این 11 ماهه تنها موفق به فروش 2111دستگاه در بازار آمریکا شده که نشان میدهد عطش آمریکاییها برای خرید واگن کاملا فرونشسته است.
فرادید | انتهای سال 2017 میلادی است و طبعا لیستهای مختلفی درباره آمار فروش اتومبیلها، رکوردشکنیهای برخی برندها و نیز میزان محبوبیت خودروسازان مختلف منتشر میشود. در عین حال گزارشهای جالبی از اتومبیلهای ناموفق سال 2017 در برخی مجلات آمریکایی یا اروپایی منتشر شده که نشان میدهد برخی از مشهورترین خودروهای جهان چه اندازه محصولاتی ناموفق و اصطلاحا نچسب بوده و خریداران از خریدشان سر باز میزنند. حالا زمان آن است که نگاهی بیاندازیم به عقب و ببینیم چه اتفاقی برای خودروسازان افتاده و بازار چه واکنشی به خودروهای تولیدی در سال 2017 نشان داده است.
به گزارش فرادید، وبسایت آمریکایی موتور 1 امسال نیز به سنت هر ساله دست به انتشار چندین و چند لیست زده که یکی از آنها درباره 8 اتومبیل نامحبوب سال 2017 است. در این لیست نامهایی بزرگ از چند برند بسیار مشهور هم دیده میشود که جای تعجب دارد چرا که کمتر کسی فکر میکند یک کوپه برجسته ساخت آلمان تا این اندازه در بین خریداران منفور باشد. نگاهی به لیست میتواند اطلاعات جالبی برای شما به همراه بیاورد. این شما و این لیست چهارچرخههای بیآبرو!
تویوتا جی.تی 86/ سوبارو بی.آر.زی

ب.ام.و سری 6 کوپه
امسال احتمالا بدترین سال تاریخ چندین ساله تولید ب.ام.و سری 6 است که در آن خودروی جیتی شرکت ب.ام.و موفق نشده حتی مقادیر فروش کف سالانه خود را محقق کند. سری 6 که قبلا رکورد فروش 10 هزار دستگاه در سال را در بازار آمریکا تجربه کرده بود، در 11 ماهه اول سال 2017 تنها موفق شده 2986 دستگاه در آمریکا فروش داشته باشد تا به این طریق یک شکست بزرگ را برای خود در تاریخ تولید 40 سالهاش ثبت کند.
این فروش کم البته هنوز بررسی نشده و مشخص نیست به چه علت خودرویی که حتی پس از 7 سال از تولید نخستین نمونه در این نسل، هم طراحی خوبی داشته و هم سطح عملکرد فنی آن بالاتر از رقبای همرده است تا این اندازه در زمینه فروش بد عمل کرده است. شاید قیمت 80 تا 90 هزار دلاری سری 6 عامل اصلی فروش پایین این جیتی آلمانی باشد. شاید هم عشاق ب.ام.و دگر از سری6 خسته شدهاند. به هر حال سال 2017 سال بسیار بدی برای سری6 بود.

سوبارو لگاسی
علیرغم بازطراحی خوب سدان لگاسی شرکت سوبارو، این خودرو نتوانسته در سال 2017 فروش مناسبی را به ثبت رساند و از قضا در مقایسه باس ال گذشته بیش از 23 درصد افت فروش داشته است. البته این مورد هم عجیب نیست. با وجود سلطه تویوتا کمری و هوندا اکورد در بازار سدانهای متوسط شهری آمریکا، سوبارو لگاسی علیرغم همه ویژگیهای خوبش دیده نمیشود.
بهروزرسانی طراحی بدنه کمک کرده لگاسی خودروی زیباتری باشد. در عین حال مواد به کاررفته در اتاق هم بهبود یافته و فضای داخلی خودرو زیباتر از همیشه است. پایداری خودرو هم به لطف سیستم 4 چرخ محرک عالی است. با اینهمه باز هم نباید انتظار داشت لگاسی فروشی بیش از 50 هزار دستگاه را در سال 2017 تجربه کند. نتایج 11 ماهه اول سال 2017 این موضوع را تایید میکند چرا که فعلا آمار فروش لگاسی کمتر از 46 هزار دستگاه است. این خودرو سال قبل 65 هزار دستگاه فروش داشت.

شورولت اساس
فاجعه یعنی همین. شورولت خودرویی ساخته که گران، زشت، قدیمی، نامحبوب و برتر از همه پرمدعا است و مشخص نیست چرا انتظار فروش بالایی برای اساس دارد . سدان کوچک و اسپورت شورولت یکی از بدفروشترین محصولات این برند قدیمی آمریکایی است که در سال 2017 نتایج بسیار بدی در زمینه فروش از خود بروز داده است.
این خودرو تنها 6 هزار دستگاه فروش داشته که گرچه بالاتر از نرخ فروش این محصول در 3 سال اخیر بوده اما همچنان ناامیدکننده است. اساس با قیمتی 46 هزار دلاری جزو گرانترین خودروهای کلاس خود است که به عنوان رقیب مستقیم تویوتا و هوندا ضرری بسیار هنگفت را به شورولت تحمیل کرده و حتی به اندازه فروش یک هفته تویوتا راو4 هم در کل سال اقبال ندارد. این خودرو سلطان محصولات بیآبرو در سال 2017 است .

ولوو وی90
استیشنواگن بزرگ شرکت ولوو در بین خودروهای جدید این برند که در آمریکا حاضرند و اغلب نیز موفق به رکوردشکنی در زمینه فروش موفق هستند بدترین وضعیت را دارد. گرچه واقعا تصور اینکه وی90 در این 11 ماهه تنها موفق به فروش 2111دستگاه در بازار آمریکا شده که نشان میدهد عطش آمریکاییها برای خرید واگن کاملا فرونشسته است.
وی90 که به یک موتور 2 لیتری توربوی 250 اسب بخاری و امکانات ایمنی و رفاهی خوبی مجهز است، احتمالا تنها به دلیل فرم بدنه واگن به این بلا یعنی فروش نازل دچار شده است وگرنه از هر لحاظ وی90 اتومبیلی ایدهآل است. خودرو آشکارا جادار است و چیزی نزدیک به 600 تا 700 لیتر گنجایش فضای عقب خودرو است که با خواباندن صندلیهای ردیف پشت، تا حدود 2 هزار افزایش مییابد.

آئودی تیتی
کوپه کوچک و تیز ساخت ارباب حلقهها به نظر در آمریکا به فروش بسیار نازلی در سال 2017 دچار شده است. این خودرو که تنها کمی بیش از 2 هزار دستگاه در این 11 ماه فروش داشته، با قیمت پایه 43 هزار دلاری که به نظر گران و دور از دسترس میرسد یکی از اتومبیلهایی است که ظاهری جذاب و کابینی بیهمتا دارد. فضای اتاق تقریبا همانندی نداشته و در عین طراحی ساده، بسیار دقیقريال باکیفیت و کامل طراحی شده است.
در بخش فنی هم داشتن سیستمهای ارتباطی و رفاهی و امنی در کنار سیستم 4 چرخ محرک هوشمند کواترو، طیفی از موتورهای توربوی کممصرف و نیز نشان 4 حلقه آئودی همه و همه کمک میکند تا تیتی خودرویی دلچسب باشد. با این حال هیچکس سراغی از این آلمانی سربهزیر نمیگیرد حتی اگر رقیب چندانی در بازار نداشته باشد.

مزدا 6
این خودرو در کمال تعجب به لیست ما اضافه شده است و همه را مبهوت کرده چرا که مزدا 6 همواره در شمار بهترین خودروهای مزدا و محبوبترین اتومبیلهای ژاپنی بازار آمریکا قرار داشته است. این خودرو در کمال تاسف امسال در آمریکا در این 11 ماهه تنها 31 هزار دستگاه فروش داشته که به معنی رقمی کمتر از 10 درصد کل فروش سالانه تویوتا کمری یا هوندا آکورد به عنوان 2 رقیب عمدهاش است.
ظاهر زیبا و مدرن، کابین لوکس و پرتجهیزات و کیفیت ساخت خوب مزدا 6 جزو مثالهای همه مجلات خودرویی است اما گویا همه اینها تا زمانی ارزش دارد که پای قیمت به میان نیامده و روبروی هوندا آکورد یا تویوتا کمری قرار نگرفته باشید. مزدا 6 به لطف سیستم تعلیق بسیار خوبی که دارد از سواری دلنشینی برخوردار است اما خب سال 2017 سال بدی برای این مدل بوده است.

نیسان جیتیآر
سوپر اتومبیل ژاپنی ساخت نیسان خودرویی است وحشی، سریع، جذاب و ارزان که قادر است بسیاری از غولهای دنیای خودرو را با قیمتی مناسب به زانو درآورد اما باید پذیرفت که طراحی جیتیآر دیگر قدیمی شده و در این بازار که مملو از نامهای بزرگ از آستونمارتین و پورشه تا بنتلی و شورولت و فراری است، کسی تمایلی به خرید یک پدربزرگ اوراقی ندارد.
این خودرو در حالی امسال تنها 550 دستگاه فروش داشته که کل فروش 8 سال اخیرش به زحمت به 10 هزار دستگاه میرسد که البته برای یک سوپراسپورت 100 هزار دلاری رقم مناسبی است ولی انتظار بیش از این هم نباید داشت. جیتیآر که در بازار به گودزیلا هم معروف است، بارها توانسته محصولاتی از لامبورگینی، فراری و پورشه را با شتاب بالای خود به زانو درآورد.
