لکسوس چطور لکسوس شد؟

لکسوس چطور لکسوس شد؟

ایجی تویودا رییس شرکت که کار کلید زدن تولید این خودرو را به مهندس برجسته شرکت یعنی ایچیرو سوزوکی سپرد آرزو داشت به مدد ذهن پیشرو این تکنسین ژاپنی، تویوتا موفق شود محصولی زیبا، آیرودینامیک، مدرن و دلپسند را با هدف عرضه محصولی که خریداران را راغب به جایگزین آن با خودروهای آمریکایی و آلمانی کند، تولید نماید و در نهایت نیز به این مهم دست یافت.

کد خبر : ۴۸۵۸۸
بازدید : ۶۵۰۵

لکسوس چطور لکسوس شد؟

فرادید | با ورود به بیست و هشتمین سالگرد عرضه نخستین خودروی برند لکسوس، به نظر می‌رسد نگاهی به سیر تکامل و روند پیشرفت این خودروساز برجسته ژاپنی بسیار حیاتی است. روزگاری نه چندان دور کلاس اتومبیل‌های لوکس در چنبره خودروهای آلمانی، انگلیسی، آمریکایی و بعضا ایتالیایی بود و هنوز از ترک تازی ژاپنی، حمله کره‌ای‌ها و ورود فرانسوی‌ها خبری نبود. این قاعده حالا دیروقتی است که به هم خورده و بازار در رقابتی‌ترین شرایط تاریخ خود قرار دارد به طوری که حدود 15 برند مختلف به طور همزمان در حال تولید و عرضه محصولاتی لوکس در رنج قیمتی بالاتر از 35 هزار دلار هستند.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

به گزارش فرادید، این بین تنها و تنها یک برند است که توانسته با موفقیت کامل تمام قواعد بازار را به هم بریزد و علاوه بر محبوبیت بالا، با کیفیتی مثال‌زدنی خودروهای لوکس خود را به دست مشتریان برساند. لکسوس این برند برجسته است و آغازگر این مسیر تحول‌ساز. نخستین خودروی این برند یعنی سدان ال‌اس 400 هم اولین اتومبیلی که با ورودش به بازار توانست نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند. امروز بیست و هشتمین سالگرد تولید این خودروی تاریخ‌ساز است و مجله آمریکایی کار اند درایو به این مناسبت به معرفی دوباره این سدان لوکس ژاپنی پرداخته است.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

سال 1983 بود که مدیر افسانه‌ای تویوتا یعنی ایجی تویودا با اعلام خبر ورود برند تویوتا به جرگه خودروسازان لوکس‌ساز از قصد شرکت متبوعش برای ورود به حوزه ساخت اتومبیل‌های لوکس پرده برداشت. ماه اوت همان سال تویودا با معرفی پروژه موسوم به اف 1 از طرح خود برای رقابت با مرسدس بنز، کادیلاک، ب.ام.و و بیوک پرده برداشت.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

این کار که با نام پرونده « Circle-F» قرار بود نخستین خودروی لکسوس را تولید کند، با معرفی نخستین اسکچ یا طرح دستی از یک سدان کشیده 5 متری وارد فاز عملیاتی شد. تویودا که کار کلید زدن تولید این خودرو را به مهندس برجسته شرکت یعنی ایچیرو سوزوکی سپرد تا به مدد ذهن پیشرو این تکنسین ژاپنی، تویوتا موفق شود محصولی زیبا، آیرودینامیک، مدرن و دلپسند را با هدف عرضه محصولی که خریداران را راغب به جایگزین آن با خودروهای آمریکایی و آلمانی کند، تولید نماید.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

چیزی که امروزه از آرشیو مدل ال‌اس 400 افشا شده خبر از کار پیوسته و مداوم بیش از 1400 نفر تکنسین، 2300 نفر مهندس، 60 طراح صنعتی و 200 کارگر خبر می‌دهد که مستقیما روی اجزای مختلف سدان ال اس 400 کار کرده‌اند. جالب است که این تیم بیش از 450 مدل و 900 طرح مختلف را برای مدل ال اس 400 آماده کرد و در نهایت یک مدل که حاصل کار طراح ژاپنی یعنی کنیهیرو یوشیدا بود موفق شد برای تولید تاییدیه نهایی شرکت را بگیرد.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

جالب است که تویوتا برای اطمینان از سطح بالای کیفیت این خودروی لوکس، مدل ال اس 400 را بیش از 2.7 میلیون کیلومتر در صحاری سوزان آریزونا، اتوبان‌های آمریکا، مناطق جنگلی استرالیا، بیایان‌های عربستان و مناطق زمستانی و بد آب و هوای اروپا آزمایش کرد و پس از اطمینان از تولید یک خودروی باکیفیت، در سال 1990 به طور رسمی به عرضه سری ال اس 400 در نمایشگاه خودرو دیترویت اقدام کرد در حالی که بیش از 1 میلیارد دلار برای تولید این خودرو تا به حال سرمایه‌گذاری کرده بود.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

سدان لوکس ال اس 400 که ابتدا تنها به سه بازار انگلستان، کانادا و استرالیا صادر شد به لطف یک موتور موتور 8 سیلندر وی (V) شکل 250 اسب بخاری در کمتر از 8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسید در حالی که به یک سیستم تعلیق مستقل مجهز بود و عایق‌گیری اتاق به حدی خوب بود که سروصدای کابین با نمره 58 دسی‌بل کمتر از محصولات هم‌رده کادیلاک، مرسدس بنز و ب ام و بود. در عین حال این خودرو به لطف وزن کمتر و مرکز ثقل پایین‌تر قادر بود هندلینگ و شتاب تحسین‌برانگیزی را از خود ارئه کند.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

خوشبختانه نتیجه کار موفقیت‌آمیز بود و در همان سال اول ال اس 400 توانست جایزه اتومبیل سال ژاپن را از آن خود کند. این جایزه به پاس دستاوردهای بیشماری به سری ال اس 400 اهدا شد که برای اولین بار در خودروهای این رده به کار گرفته می‌شد.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

برای نمونه سیستم فرمان تلسکوپی خودکار به همراه کیسه هوای راننده، کمربند ایمنی تنظیم شونده، تلفن همراه سلولی، پانل ساندویچی بدنه، شاسی با مقاومت پیچشی بالا و به کارگیری 300 تکنولوژی جدید مثل تعلیق ایرماتیک و آینه فتوکرومی از جمله مواردی بودند که برای نخستین بار در سری ال اس 400 به کار رفتند. مجموعه این عوامل باعث شده تا تا در این مدت کوتاه بیش از 750 هزار دستگاه از این سدان لوکس به فروش رسد که در نوع خود یک رکورد است.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

تویوتا در آن سالها به مدد قیمت 35 هزار دلاری توانست اغواگری این مدل را به منتهای خود برساند و در یک سال بیش از 50 هزار دستگاه از این خودرو را به فروش رساند که البته این موضوع صدای بنز و ب.ام.و را هم درآورد. این دو شرکت آلمانی لکسوس را متهم کردند که با شکستن قیمت در این کلاس، قصد دامپینگ دارد گرچه این حرفها عزم لکسوس را برای موفقیت کاهش نداد و این برند با خودروی ال‌اس 400 توانست علاوه بر تثبیت خود در بازار، در فاصله 6 سال بیش از 165 هزار دستگاه فروش داشته باشد و در یک حرکت برق آسا روی دست خودروسازان مشهور آمریکایی و آلمانی بلند شود.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

البته در این راه جنگ ارزی جهانی، واحد پولی ارزان قیمت ژاپن یعنی ین و بازهای درهای جهان به روی ژاپن تاثیر بسیاری روی موفقیت تویوتا داشت تا در نهایت امروز لکسوس به عنوان یکی از اضلاع اصلی فروش خودروی لوکس در بازارهای جهانی شناخته شود و سالانه بیش از 350 هزار دستگاه فروش داشته باشد.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

این شرکت هم‌اینک با داشتن نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در بیش از 100 کشور جهان و تولید بیش از 7 مدل مختلف و 100 تریم گوناگون یکی از موفق‌ترین خودروسازان جهان است. این شرکت اخیرا با تولید کوپه گرانقیمت و اسپورت ال سی 500 تلاش کرده به جنگ مستقیم با برندهای سوپرلوکس بازار مثل مازراتی، آستون مارتین، پورشه و بنتلی برود. این شرکت برنامه دارد با تولید چند مدل تازه تولید خود را به سالانه بیش از نیم میلیون دستگاه تا سال 2025 برساند.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

دامنه تولیدات این برند خاص ژاپنی بسیار وسیع بوده و از کوپه‌های اشرافی تا سدان‌های کوچک و از هاچ‌بک‌های مدرن و هیبریدی تا لیموزین‌های مجلل در مجموعه کارخانه‌های لکسوس در آمریکا و ژاپن تولید می‌شوند. این شرکت در حالی اخیرا یک کراس‌اوور جدید و مفهومی را در نمایشگاه خودرو ژنو به نمایش عمومی درآورده که گویا قرار است بازهم سری محصولات شاسی‌بلند لکسوس افزایش پیدا کنند.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

لکسوس در ایران هم خریداران بسیاری دارد و از میانه دهه قبلی با ورود به بازار ایران توانسته همواره در صف محبوب‌ترین خودروسازان لوکس کشور قرار گیرد. محصولات شاسی‌بلند آر.ایکس، ان.ایکس و ال.ایکس این شرکت در کنار خودروهای سدان ال.اس، ای‌اس، آی‌اس و جی‌اس از جمله اتومبیل‌های موفق بازار بوده‌اند که ضمن رفاه بالا ایمنی و مصرف خوبی را عاید خریداران خود در ایران کرده‌اند. در عین حال رانندگی بی‌هیجان و خنثی، کابین ساکت و فرم طراحی محافظه‌کارانه از مهمترین عیوب این برند ژاپنی از نظر خریداران ایرانی است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید