ناگفته‌های سانچی

ناگفته‌های سانچی

احتمال می‌رود در آن ساعت افسر سوم یا دوم به‌صورت شیفت در پل فرماندهی بوده و از آنجا که 4 دانشجو هم خدمه نفتکش را همراهی می‌کردند، یکی از دانشجویان و کاپیتان هم در پل فرماندهی بوده باشند.ساعت کار در موتورخانه هم بین 7 صبح تا 5 عصر است. به همین خاطر هنگام وقوع حادثه مهندسان و ملوانان در حال استراحت بودند.

کد خبر : ۴۸۹۲۹
بازدید : ۳۸۳۳
ناگفته های سانچی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه به‌علت شدت برخورد دو کشتی، خدمه نفتکش ایرانی نتوانستند برای نجات جان خود کاری انجام دهند، گفت: حتی افرادی که در کابین فرماندهی بودند فرصت زدن دکمه وضعیت اضطراری را پیدا نکردند.
محمد راستاد دیروز با اعلام این مطلب اظهارداشت: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که کشتی فله بر چینی که بار غلات داشت از قسمت جلو (دماغه) با سمت راست نفتکش ایرانی که محل مخازن میعانات گازی بود برخورد کرده است. کشتی‌های نفتکش برای جلوگیری از آلودگی دو جداره ساخته می‌شوند که یک جداره آن کشتی و جداره مخزن اصلی فاصله 2.5 متری با دیوار پیرامونی کشتی دارد. در این حادثه کشتی فله بر با شکافتن دیواره مخزن، باعث انفجار نفتکش می‌شود.

مهندسان و ملوانان در حال استراحت بودند/ «راستاد» با بیان اینکه سانحه ساعت 8 شب (به وقت محلی) اتفاق افتاده است، گفت: احتمال می‌رود در آن ساعت افسر سوم یا دوم به‌صورت شیفت در پل فرماندهی بوده و از آنجا که 4 دانشجو هم خدمه نفتکش را همراهی می‌کردند، یکی از دانشجویان و کاپیتان هم در پل فرماندهی بوده باشند.ساعت کار در موتورخانه هم بین 7 صبح تا 5 عصر است. به همین خاطر هنگام وقوع حادثه مهندسان و ملوانان در حال استراحت بودند.

دکمه وضعیت اضطراری زده نشد/ معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: فاصله مخزنی که منفجر شده تا محل استراحتگاه خدمه بین 80 تا 90 متر بوده است ،اما شدت انفجار و گازهای سمی زمان برای انجام هیچ کاری را به خدمه نداد، حتی افرادی که در قسمت پل فرماندهی بودند دکمه وضعیت اضطراری را نزدند.

سه ماه زمان برای اعلام نتیجه قطعی
راستاد در پاسخ به این پرسش که جعبه سیاه حاوی چه اطلاعاتی خواهد بود، اظهار داشت: جعبه سیاه ثبت‌کننده اطلاعات مربوط به مکالمات فرماندهی کشتی است و اطلاعات به دست آمده از جعبه سیاه می‌تواند تمام ابهام‌ها را پاسخ دهد.به گفته وی، در این بین باید سایر منابع اطلاعاتی را هم مد نظر قرار داد ،به گونه‌ای که با شاهدان عینی و خدمه کشتی فله بر و امدادگران صحبت شود و جمع‌بندی این موارد نیازمند سه ماه زمان است.

نفتکش سانچی، مجهز به تمام امکانات نجات و ایمنی بود
معاون وزیرراه و شهرسازی تأکید کرد: جعبه سیاه در چین است و طبق قواعد بین‌المللی اطلاعات جعبه سیاه در کشوری بررسی می‌شود که سانحه در آن رخ داده است و با گذراندن مراحل حقوقی و با حضور تمام ذینفعان رمز خوانی آن شروع می‌شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره اینکه گفته می‌شود نفتکش سانچی مجهز به امکانات ایمنی نبوده است، یادآور شد: نفتکش سانچی به تمام امکانات نجات و ایمنی مجهز بود و جزو بهترین شناورهای جهان به حساب می‌آمد، اما انفجار ناگهانی باعث شده که خدمه نتوانند اقدام‌های لازم را انجام دهند.وی در خصوص وضعیت کمک‌رسانی کشتی‌های اطراف نفتکش سانچی نیزگفت: طبق کنوانسیون جست‌و‌جو و نجات دریایی که ایران هم عضو آن است کمک کردن به کشتی‌هایی که دچار مشکل می شوند یک الزام است، اما در این مورد به خاطر انفجار و متصاعد شدن گازهای سمی سایر شناورها نتوانستند کمکی انجام دهند. از طرفی اگر مسأله انسانی و نجات خدمه مطرح باشد بدون هیچ هزینه‌ای باید خدمات‌رسانی صورت گیرد و اگر با هدف نجات کشتی باشد صاحب کشتی باید هزینه آن را بپردازد.
در این زمینه ما هر دو بخش را عمل کردیم تا بتوانیم حتی به پیکر خدمه نفتکش سانچی برسیم.
هیچ مشکل و کمبود امدادی وجود نداشت/ راستاد گفت: از نظر امدادی هم هیچ مشکل و کمبودی وجود نداشت و کره جنوبی و ژاپن شناورهای آتشخوار خود را به محل اعزام کردند تا بتوانند از حجم شعله‌های آتش کم کنند، اما متأسفانه با‌وجود تمام تلاش‌ها ،نفتکش غرق شد.وی در پاسخ به این سؤال که آیا از لاشه نفتکش می‌توان جسد دریانوردان را پیدا کرد، گفت: نفتکش یک هفته در آتش سوخت و روز آخر هم میزان آتش بیشتر شد ،بنابراین نمی‌توان امیدوار بود که به پیکرها دست پیدا کنیم.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که چرا چینی‌ها در شب آخر به صورت شبانه روزی کار اطفا حریق را انجام ندادند تا تکاوران ایرانی بتوانند وارد موتورخانه شوند، گفت: آنگونه که تیم امداد و نجات چین و حتی ژاپن به ما اعلام کردند وضعیت به گونه‌ای بود که امکان عملیات اطفای حریق وجود نداشت.به همین خاطر چاره‌ای جز متوقف کردن عملیات امداد نداشتند.

امداد از طریق بالگرد غیرممکن بود/ سیروس کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش نیز گفت: بعد از وقوع حادثه کمیته امداد اضطرار در شانگهای تشکیل و پس از آن اقدامات لازم برای کمک به نفتکش شروع شد، اما فاصله 158 مایلی که حداقل 15 ساعت زمانبر است باعث شد که با فوریت نتوان اقدام‌های اطفای حریق را انجام داد.
به گفته وی، از طرفی امکان اطفای حریق توسط بالگرد امکان پذیر نبود ،چرا که مسافت زیاد تأمین سوخت آن را غیرممکن می‌کرد.
خدمه فرصتی برای نجات جان‌شان نداشتند
کیان ارثی با بیان اینکه فیلم‌های ضبط شده از سوی شناورهای صیادی نشان می‌داد که در لحظات اولیه برخورد شدت انفجار خیلی زیاد بوده است، تصریح کرد: همانگونه که کارشناسان عنوان کردند و ما نیز در تصاویر شناورهای صیادی دیدیم خدمه فرصتی برای نجات جان خود نداشتند.وی اظهار داشت: با وجود آنکه گفته می‌شد خدمه در اثر انفجار شدید و متصاعد شدن گازهای سمی زنده نیستند، اما ما به این گفته‌ها اکتفا نکردیم و برای امداد و نجات تمام سعی خود را انجام دادیم و خارج کردن پیکرهای خدمه نفتکش سانچی هم برای ما اهمیت داشت.

تمام رادارها کار می‌کردند/ مدیرعامل شرکت ملی نفتکش درباره خاموش بودن رادار نفتکش سانچی نیز گفت: ارائه جواب قطعی در این مورد به رمز خوانی جعبه سیاه بستگی دارد، اما تصور نمی‌کنیم که چنین گفته‌ای درست باشد.، زیرا تمام رادارها کار می‌کردند، اما شرایط به گونه‌ای نبوده است که به کشتی‌های اطراف سیگنال بدهد ،زیرا که فرکانس‌ها در فاصله 35 کیلومتری رد و بدل می‌شود.

پرچم پاناما به خاطر مسائل بازرگانی بوده است/ وی در مورد اینکه چرا نفتکش سانچی متعلق به ایران بوده اما پرچم آن مربوط به پاناما است، توضیح داد: این امر تنها به جهت مسائل بازرگانی است و هیچ دلیل دیگری ندارد و بیشترین پرچم کشتی‌ها در دنیا متعلق به پاناما است.کیان ارثی با اشاره به اینکه محموله نفتکش از عسلویه به سمت کره جنوبی در حال حرکت بود، خاطرنشان کرد: هر ماه تعدادی از نفتکش‌های ایرانی به سمت کره جنوبی می‌روند و محموله‌های (میعانات گازی) سفارش داده شده را آنجا تخلیه می‌کنند.

محل تصادف جزو مناطق پرحادثه است/ وی تأکید کرد: محل تصادف نفتکش ایرانی و فله بر چینی جزو مناطق پرحادثه است و این امر را شرکت‌های بیمه جهان تأیید می‌کنند، در این منطقه کشتی‌های کره جنوبی، تایوان، چین و ژاپن تردد می‌کنند لذا امکان برخورد وجود دارد اما متأسفانه در مورد نفتکش به جهت باری که داشت یکی از نادرترین اتفاق‌ها رخ داده است.او در مورد لاشه نفتکش نیز گفت: چینی‌ها بزودی موقعیت نفتکش را به ما اعلام می‌کنند. ما باید ببینیم شناور در عمق 120 متری فرو رفته یا اینکه هنوز به سمت کف دریا نرفته است.

نمونه گیری ژنتیکی ازخانواده کاپیتان و سه خدمه نفتکش/ مدیر کل پزشکی قانونی استان فارس گفت: نمونه‌گیری ژنتیک از خانواده کاپیتان و سه خدمه نفتکش اهل استان فارس، در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی قانونی فارس صورت پذیرفت. دکتر سعید غلامزاده اظهارداشت: با توجه به کشف اجساد 3 نفر از خدمه کشتی ایرانی، می باید برای بررسی و احراز هویت اجساد، از خانواده تمام 32 خدمه کشتی نمونه ژنتیکی گرفته شود.
پس از هماهنگی بین سازمان پزشکی قانونی کشور و سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران، با توجه به سکونت تعدادی از خانواده‌های خدمه در استان فارس، از خانواده (بستگان درجه یک) کاپیتان و سه خدمه دیگر نفتکش در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی قانونی فارس نمونه ژنتیکی گرفته شد.وی بیان کرد: پزشکی قانونی استان تهران نیز از خانواده 12 خدمه دیگر نفتکش ایرانی نمونه‌گیری کرده است.خانواده‌های سایر خدمه نیز پس از اعلام سازمان بنادر و دریانوردی برای نمونه‌گیری به سازمان پزشکی قانونی کشور معرفی خواهند شد.

16 دی یک کشتی فله بر چینی حامل 64 هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از 130 هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.در این حادثه، نفتکش سانچی با 30 تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امداد‌رسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.
با دستور و تأکید رئیس جمهوری علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان مسئول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروه‌های کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به‌منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد،اما اقدام‌های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله‌ها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به‌دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش‌سوزی بی‌ثمر ماند، زیرا نزدیک شدن به کشتی سانچی و حضور طولانی مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن شده بود.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید