در هزارتوی گرانی

در هزارتوی گرانی

کمتر از 10 سال پیش بود که «کیا سراتو» سدان کوچک کره‌ای برای نخستین بار با قیمت 29 میلیون تومان به ایران آمد. حالا با سراتوی 200 میلیون تومانی چه باید کرد؟!

کد خبر : ۴۹۱۹۱
بازدید : ۱۷۹۳

فرادید | ارسلان سلیمانیان، کیا سراتو در بازار کشورمان خودروی شناخته شده ای است. نسل اول این خودرو اواخر دهه هشتاد خورشیدی روانه ایران شد و با قیمت زیر 30 میلیون تومانی توانست بازار خوبی را برای خود دست و پا سازد. نسل دوم سراتو نیز پس از چند سال به ایران آمد و فروش نسبتا بالایی را تجربه کرد.

در هزارتوی سراتو

به گزارش فرادید، تجربه حضور این خودرو در ایران به قدری موفقیت آمیز بود که مدیران شرکت «سایپا» را مجاب کند که با همکاری کیاموتورز کره جنوبی این محصول را در داخل خاک ایران مونتاژ کنند. اما حضور سراتو در ایران تنها محدود به واردات و مونتاژ نسل دوم آن نشد. چراکه مدتی بعد نسل جدید (نسل سوم) آن نیز به ایران آمد.

شکل و شمایل
نسخه فیس لیفت (به روز شده) سراتو را باید خودرویی کاملا شرقی دانست. جشنواره‌ای از خطوط سیال، در کنار مولفه هایی چون چراغ های کشیده جلو وعقب، از سراتو محصولی چشم نواز با هویت شرقی ساخته که هرچند در نگاه نخست بسیار فریبنده به نظر می رسد اما ممکن است مانند هر محصول کره ای دیگری پس از مدتی، خسته کننده باشد. در یک بیان کلی، سراتوی جدید هم در مقوله طراحی خارجی و هم طراحی داخلی می تواند نمره بالایی بگیرد.

در هزارتوی سراتو

این مساله در داخل کابین بیشتر به چشم می خورد و پیشرفت کره ای ها در طراحی دکوراتیو داخلی (یعنی همان پاشنه آشیل محصولات یک دهه قبل کره ای) کاملا ملموس است. کیفیت مناسب متریال داخل کابین همراه با فهرست بلندبالایی از تجهیزات رفاهی تا مدت ها راننده و سرنشینان را راضی نگاه خواهد داشت. اما نباید فراموش کرد که از سراتو باید به اندازه یک سدان جمع و جور اقتصادی انتظار داشت و نه بیشتر.

توانایی های فنی و قیمت
سدان جمع و جور «کیا» در نسل های مختلف با پیشرانه های گوناگونی به ایران آمده است. از موتور ضعیف 1.6 لیتری گرفته تا موتور پرتوان 2 لیتری. نسخه های وارداتی نسل سوم این خودرو مجهز به پیشرانه 2 لیتری از نوع 4 سیلندر بوده که توانایی تولید 173 اسب بخار قدرت و 210 نیوتون متر گشتاور را دارا است.

در هزارتوی سراتو

این پیشرانه (که از نوع مشترک با مدل هیوندای الانترا است) به کمک جعبه دنده 6 سرعته تیپ ترونیک این خودرو می تواند سراتوی 1268 کیلوگرمی را ظرف مدت 10.5ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. با این شرایط سراتو روی کاغذ کندتر از رقبایی چون مزدا 3، MG GT و هوندا سیویک است. ضمن آنکه اگر با وسواس بیشتری به کیفیت رانندگی سراتو دقت کنیم باید اشاره کنیم که فنربندی و سیستم تعلیق خودرو نیز می توانست بهتر از این باشد. با این حال توانایی های فنی و حرکتی سراتو 2 لیتری با کلاس و قیمت این خودرو (البته قیمت جهانی آن!) کاملا متناسب است.

در هزارتوی سراتو
سراتو فیس لیفت بسته به نوع رنگ و سطح تجهیزات با قیمت 180 الی 200 میلیون تومانی در بازار کشورمان عرضه می شود که رقم گزافی برای چنین خودرویی محسوب می شود. اما مدتی می شود که بازار ایران به این ارقام عادت کرده و دیگر با دیدن قیمت محصولات چینی و کره ای، شگفت زده نمی شویم!

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید