استفاده از رنگها در دکوراسیون خانه

استفاده از رنگها در دکوراسیون خانه

اگرچه بسیاری از کسانی که به دنبال طراحی دکوراسیون داخلی خانه هایشان هستند، مجذوب رنگ های روشن می شوند، اما اغلب تمام این افراد در مواجهه با رنگ های شاد و پر انرژی، چنین رنگ هایی را می پسندند و ترجیج می دهند حس سرزندگی و نشاط را با این رنگ ها به خانه هایشان ببرند.

کد خبر : ۴۹۲۳۷
بازدید : ۲۴۸۷
از طرف دیگر صرف دوست داشتن یک رنگ در یک تابلوی نقاشی، نمی تواند شما را ترغیب به استفاده از آن برای رنگ آمیزی دیوارهای اتاق نماید، و شاید هر نوع رنگی را نتوانید برای رنگ آمیزی دیوارها یا دیگر اجزای دکوراتیو اتاق برگزینید و آنها را هر روز جلوی چشمتان تحمل کنید. به همین دلیل است که انتخاب رنگ های مناسب به منظور رنگ آمیزی دکوراسیون مهم خواهد بود و رعایت برخی نکات در این زمینه حائز اهمیت است.
استفاده از رنگها در دکوراسیون خانه
1. رنگ های بارز و خاص انتخاب نکنید
وقتی شروع به انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون می کنید و طیف گسترده ای از گزینه ها را در ذهن دارید، بهتر است به این نکته توجه کنید و از انتخاب رنگ های بارز و خاص پرهیز کنید. هنگامی که برای رنگ آمیزی دیوارها به فروشگاه رنگ رفته اید و قصد دارید رنگ مورد نظر برای دیوارهای خانه را خریداری کنید، نگران انتخاب رنگ های مورد علاقه تان که برای دکوراسیون در نظر گرفته اید نباشید.
بهتر است برای دیوارهای اتاق، رنگ هایی را برگزینید که ترکیب خوبی با رنگ مورد نظرتان داشته باشد، و در نهایت هنگام تکمیل عناصر اصلی دکوراسیون، دقیقا همان رنگی که می خواهید را در قالب های دیگر و برای سایر اجزای دکوراسیون انتخاب کنید.

بنابراین برای انتخاب رنگ مناسب دیوارها چندان شتاب زده و عجولانه تصمیم نگیرید. انتخاب رنگ های لطیف و ملایم به جای رنگ های بارز و خاص در رنگ آمیزی دیوارها می توانند کمک بهتری برای طراحی دکوراسیون مورد علاقه شما داشته باشند.

این رنگ های انتخابی می توانند رابطه نزدیکی با رنگ های اصلی مورد نظرتان داشته باشند و تنها کمی با آنها متفاوت باشند. همچنین بهتر است به جای انتخاب یک رنگ برای دیوارها، دو رنگی که با یکدیگر هماهنگی دارند، اما از دو طیف مختلف هستند را انتخاب کنید تا تنوع بیشتری در محیط ایجاد نمایید.

2. نمونه رنگ هایتان را همراه داشته باشید
هنگامی که برای انتخاب رنگ مناسب دکوراسیون به فروشگاه ها مراجعه می کنید، سعی کنید دست خالی برای خرید مراجعه نکنید و حتما نمونه ای از رنگ های اصلی که برای عناصر دکوراسیون مثل مبلمان، کف پوش ها، درها و پنجره ها و ... در نظر گرفته اید را همراه خودتان داشته باشید. قطعه ای از پارچه طرحدار مبل ها، یا حتی یک تکه کاغذ با رنگ مکمل مربوط به دیگر بخش های دکوراسیون که پیشتر انتخاب نموده اید یا در ذهن داشته اید، کمک بسیار خوبی برایتان خواهد بود.
استفاده از رنگها در دکوراسیون خانه
ممکن است در هنگام خرید، یک رنگ روشن و ملایم، سفید به نظر برسد، اما هنگامی که از آن رنگ در خانه استفاده کنید، کنتراست زیادی با رنگ سفید سقف یا دیگر اجزای خانه داشته باشد، و حتی در تابش نورهای محیط متمایزتر از آنچه که هست گردد.
بنابراین همراه داشتن نمونه های رنگی در هنگام خرید و به ویژه مقایسه رنگ های روشن مایل به سفید یا رنگ های تیره مایل به سیاه با رنگ های سفید خالص یا سیاه خالص، ضروری به نظر می رسد. به عنوان مثال آبی روشن می تواند در مقایسه با طیف وسیعی از رنگ های آبی، بسیار روشن باشد، اما همینکه این رنگ را در کنار سفید خالص امتحان کنید، خواهید دید که تا حد زیادی کنتراست ایجاد می شود و تفاوت های موجود، به خوبی مشخص می گردد.

3. رنگ ها را در محیط خانه تست کنید
به محض اینکه رنگ های مورد نظرتان را در اتاق های مختلف خانه اعمال کنید، خواهید دید که رنگ ها در فضای داخلی، ظاهری کاملا متفاوت خواهند داشت و به این ترتیب تازه متوجه خواهید شد که چه نوع رنگ هایی برای دکوراسیون مناسب خواهند بود و کدام رنگ ها چندان با انتخاب هایتان سازگاری ندارند.

به همین دلیل باید حتما پیش از رنگ آمیزی دیوارها و انتخاب رنگ غالب دکوراسیون، نمونه هایی از آنها را در محیط خانه تست کنید و ببینید که این رنگ ها در نور داخل خانه نسبت به منابع نوری موجود در فروشگاه چه تغییراتی را نشان خواهند داد.

همچنین باید توجه داشته باشید که انواع رنگ ها، معمولا در مقایسه با طیف های رنگی دیگر، ظاهر متفاوتی به خود می گیرند و معمولا ترکیبات رنگی در فضای داخلی اتاق، خودشان را بهتر نشان می دهند. در نتیجه سعی کنید بخشی از دیوارها را با پوششی موقتی از رنگ های مورد نظرتان رنگ آمیزی کنید و در ساعت های مختلف روز و با نورهای مختلف آن را بررسی کنید، تا رنگ های مورد نظرتان برای دکوراسیون را بهتر انتخاب کنید.

4. به حجم رنگ های به کار رفته توجه کنید
یکی دیگر از فاکتورهایی که در نشان دادن ظاهر واقعی رنگ ها در دکوراسیون موثر است، وسعت و حجم به کارگیری آنها است. فارغ از اینکه چقدر در انتخاب رنگ های مورد نظرتان در هنگام خرید و ترکیب آنها با دیگر رنگ ها دقت داشته باشید، نمونه های رنگی هیچ گاه نمی توانند تصور درست و کاملی از آنچه انتظار دارید به شما ارائه دهند. به همین دلیل معمولا طراحان دکوراسیون، از نمونه های رنگی بزرگی روی دیوار استفاده می کنند و با چسباندن آنها روی دیوارهای اتاق در مقیاس بزرگ تر، به کارگیری این رنگ ها را در دکوراسیون اتاق ها مورد بررسی قرار می دهند.
استفاده از رنگها در دکوراسیون خانه

این کار موثرترین و بهترین روش مقایسه چند رنگ در فضای داخلی خانه است و معمولا ایده خوبی نسبت به رنگ های به کار رفته در دکوراسیون، پیش از اعمال آنها روی دیوارها برای طراحان فراهم می شود. مطمئنا چنین کاری ممکن است تا حدودی برایتان هزینه های بیشتری ایجاد کند و در آخر هم رضایت لازم را از کار نهایی نداشته باشید. به همین دلیل بهتر است هنگام انتخاب رنگ های خاص برای رنگ آمیزی دیوارها، با طراحان حرفه ای در زمینه دکوراسیون داخلی منازل مشورت داشته باشید.

5. باید با صبر و حوصله زمان بگذارید
در برخی موارد، رنگ آمیزی دیوارهای اتاق، و انجام چندباره این کاره می تواند کاری زمان بر و طولانی مدت باشد. حتی ممکن است پس از رنگ آمیزی کامل دیوارها و با چیدمان وسایل و لوازم اتاق، متوجه شوید که رنگ دیوارها، با آنچه انتظار داشته اید تفاوت دارد و در نتیجه مجبور خواهید شد تمام فرایند انتخاب رنگ را دوباره انجام دهید.
تمام این توضیحات نشان می دهد که در انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون و رنگ آمیزی دیوارهای خانه، باید با صبر و حوصله کافی، روند لازم را به انجام برسانید. از طرفی تمام این فرایندها ممکن است برایتان پرهزینه باشد و نسبت به بودجه ای که برای این کار اختصاص داده اید گران تمام شود.

به همین دلیل تا حد امکان باید در هنگام انتخاب رنگ مناسب، و پیش از خرید و رنگ آمیزی دیوارها و دیگر عناصر دکوراتیو اتاق صبر و حوصله به خرج دهید و به هیچ وجه این کار را با عجله انجام ندهید تا در نهایت بهترین انتخاب را برای دکوراسیون خانه خود داشته باشید.

6. به انتخابتان اعتماد کنید
به محض اینکه انتخاب نهایی خودتان را انجام دادید و رنگ های مورد نظرتان را برای نقاشی دیوارها برگزیدید، به گزینه های انتخابی خودتان اعتماد کنید و به تصمیمی که گرفتید احترام بگذارید. ممکن است در حین رنگ آمیزی دیوارها، چیدمان وسایل اتاق، یا حتی پیش از شروع به کار متوجه شوید که رنگ های مورد نظرتان، ظاهری متفاوت از آنچه انتظار داشتید به خود می گیرند. بهتر است در تمام مراحل انجام کار، از قضاوت در مورد رنگ های انتخابی تان خودداری کنید و تا اتمام فرایند رنگ آمیزی و چیدمان وسایل صبر کنید.

گاهی اوقات لازم است که در هنگام رنگ آمیزی دیوارها، تا خشک شدن کامل لایه های رنگ صبر کنید، و حتی رنگ آمیزی را در تعداد لایه های مختلف انجام دهید تا به نتیجه لازم برسید. پس بهتر است حداقل تا چند روز پس از اتمام کار حوصله به خرج دهید و از نتیجه گیری شتاب زده پرهیز نمایید.

7. با افراد حرفه ای مشورت کنید
اگر پس از انتخاب نهایی رنگ های مورد نظرتان و پیش از خرید، نسبت به مناسب بودن گزینه های انتخابی نگران دارید، حتما با یک طراح دکوراسیون حرفه ای مشورت کنید. بدون شک نکاتی که افراد حرفه ای در این زمینه ارائه می کنند و مشاوره هایی که با شما در میان می گذارند، در انتخاب صحیح و اتخاذ تصمیم نهایی کمک بزرگی به شما خواهد کرد.
علاوه بر این طراحان حرفه ای دکوراسیون داخلی معمولا ابزار و روش هایی برای تست رنگ در اختیار دارند که می توانند با استفاده از آنها دید بهتری نسبت به رنگ های انتخابی شما ایجاد کنند.

8. سخت نگیرید
یکی از توصیه هایی که معمولا همه هنرمندان و طراحان ارائه می کنند، این است که هرچه بیشتر به یک اثر هنری یا کار طراحی شده دقت کنید و روی آن متمرکز شوید، نسبت به آن سختگیرانه تر فکر می کنید. طراحی دکوراسیون هم اغلب از این گفته مستثنی نیست.

گاهی اوقات بهتر است که هنگام رنگ آمیزی و انتخاب المان های دکوراتیو منزل، به ویژه در زمان هایی که نسبت به گزینه های انتخابی تان بدبین می شوید، کمی از فضای داخلی خانه دور شوید، و بعد از چند روز با دیدی مثبت به چیدمان دکوراسیون بپردازید. مطمئن باشید اگر رنگ های در نظر گرفته برای دکوراسیون، با رنگ های مورد علاقه تان مطابقت داشته باشند و با عشق و علاقه ای که به رنگ ها دارید، انتخاب های خودتان را انجام داده باشید، در نهایت نتیجه رضایت بخشی از دکوراسیون اتاق هایتان به دست خواهید آورد.
منبع: برترین‌ها
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید