آرایش در فضا!

آرایش در فضا!

هنگامی که زنان در دهه 1970 به ناسا پیوستند، مهندسان به اشتباه تصور می‌کردند که می‌خواهند از لوازم آرایشی در فضا استفاده کنند و بدین منظور یک کیت مخصوص آرایش برای فضانوردان زن ابداع کردند

کد خبر : ۴۹۴۶۷
بازدید : ۲۳۷۴

هنگامی که زنان در دهه 1970 به ناسا پیوستند، مهندسان به اشتباه تصور می‌کردند که می‌خواهند از لوازم آرایشی در فضا استفاده کنند و بدین منظور یک کیت مخصوص آرایش برای فضانوردان زن ابداع کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌تایمز ، مهندسان ناسا ممکن است برای ساخت فضاپیما و تجهیزات پیشرفته به اندازه کافی باهوش باشند اما هنوز زنان را نشناخته‌اند. آژانس فضایی آمریکا در سال 1978 نخستین گروه فضانوردان زن خود را انتخاب کرد که شامل "شانون لوسید"، "مارگارت ریاسدون"، "کاترین سالیوان"، "جودیت رزنیک"، "آنا فیشر" و "سالی راید" می‌شد.

آرایش در فضا !

"سالی راید" به اولین زن آمریکایی تبدیل شد که پا به فضا گذاشت. "رزنیک" اولین فضانورد یهودی آمریکایی بود. "سالیوان" اولین زن آمریکایی شد که راهپیمایی فضایی انجام داد و "لوسید" اولین زن آمریکایی بود که از ایستگاه فضایی "میر"( Mir ) روسیه بازدید کرد. اخیرا اداره تاریخ ناسا فاش کرده است که مهندسان ناسا به اشتباه تصور کردند که این فضانوردان زن هنگام پرواز در فضا هنوز هم می‌خواهند آرایش کنند و بنابراین یک کیت آرایش ابداع کردند.

نمونه اولیه این کیت دارای بخش‌هایی برای خط چشم، ریمل مژه و ابرو، سایه چشم، پاک کننده آرایش چشم، برق لب و رژ لب است. این کیت اولین جعبه آرایش است که مخصوص فضا طراحی شده است. "راید" می‌گوید: شما فقط بحث در میان مهندسان مرد در مورد آنچه باید در کیت آرایش جا دهند را تصور کنید. ظاهرا "راید" بعد از ماموریت مشهور "چلنر" در سال 1983 با پرسش در مورد محصولات آرایشی که با خود به فضا برده مورد سوال قرار گرفته بوده است. با این حال، هر فضانورد بخشی از تجهیزات فضایی بهداشتی استاندارد را به عنوان وسایل شخصی همراه دارد. این کیت شامل لوازم بهداشتی از قبیل صابون، لوسیون، دئودورانت، شانه، تیغ، مسواک، خمیر دندان و شامپو ضدچربی است که برای بیماران بستری در بیمارستان استفاده می‌شود.

بدیهی است، ناسا استفاده از لوازم آرایشی را در بین فضانوردان زن خود منع نمی‌کند. هرچند متخصصین پوست در طول مدت پرواز طولانی آن را توصیه نمی‌کنند. تغییرات فشار هوا همراه با کمبود رطوبت منجر به آکنه می شود. محیط فضاپیما نیز پوست را خشک می‌کند و موجب پوسته پوسته شدن و خارش می‌شود. پس از کلاس 1978، ناسا در سال 2016 یک گروه دیگر متشکل از زنان تشکیل داد. این بار این گروه قرار است احتمالا خدمه سفر به مریخ را تشکیل دهند. کلاس جدید تنها از چهار عضو به نام‌های "نیکول آوناپومان"، "آن مک‌کلاین"، "جسیکا میر" و "کریستینا همک‌کوچ" تشکیل شده است.

این فضانوردان زن همگی نقش‌های اساسی در پرواز ایفا می‌کنند. وظایف آنها شامل توسعه موشک و فضای مناسب و همچنین اداره کردن کاوشگرهای کنترل از راه دور است که سیاره سرخ را کاوش خواهند کرد."مک‌کلاین" در یک گزارش گفت: اگر ما به مریخ برویم، به نمایندگی از تمام هم‌نوع‌هایمان در جایی خواهیم بود که تا به حال هیچ وقت بشر به آن قدم نگذاشته است. به نظر من این بزرگترین کاری است که انسان می‌تواند انجام دهد. تا شروع این ماموریت هنوز بیش از یک دهه باقی مانده است، اما در حال حاضر دولت‌ها در سراسر جهان از چین گرفته تا اروپا و روسیه قصد دارند ربات‌هایی را روی مریخ فرود آورند، در حالی که شرکت‌های آمریکایی مانند اسپیس‌ایکس با ناسا برای سفرهای تجاری و توریستی همکاری می‌کنند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید