مالتوس؛ نظریه‌پرداز اصل جمعیت

مالتوس؛ نظریه‌پرداز اصل جمعیت

وماس رابرت مالتوس ۱۴ فوریه ۱۷۶۶ در انگلستان به دنیا آمد. مالتوس به خاطر پایه‌گذاری نظریه رانت مشهور است. البته کتاب مشهوری نیز به نام «اصل جمعیت» نوشته و اولین بار به این موضوع اشاره کرده ‌است که افزایش جمعیت راه‌حلی برای پیشرفت نیست.

کد خبر : ۵۰۵۵۴
بازدید : ۷۶۵۸
توماس رابرت مالتوس ۱۴ فوریه ۱۷۶۶ در انگلستان به دنیا آمد. مالتوس به خاطر پایه‌گذاری نظریه رانت مشهور است. البته کتاب مشهوری نیز به نام «اصل جمعیت» نوشته و اولین بار به این موضوع اشاره کرده ‌است که افزایش جمعیت راه‌حلی برای پیشرفت نیست.
مالتوس؛ نظریه‌پرداز اصل جمعیت

وی در کمبریج به تحصیل الهیات پرداخت و پس از تکمیل تحصیلات در سال ۱۸۰۵ استاد تاریخ و اقتصاد در کالج هال بیوری شد. مالتوس کتاب خود را تحت‌عنوان اصل جمعیت در سال ۱۷۹۸ و چاپ دوم و کامل آن را در سال ۱۸۰۳-۱۸۱۷ انتشار داد. او به این نتیجه رسید که بشریت همیشه از قحطی رنج خواهد برد و در این باره نوشت:

«قدرت جمعیت آن قدر بر توانایی زمین برای تولید معاش انسان‌ها برتری دارد که مرگ زودرس باید به این یا آن شکل سراغ نژاد بشر بیاید. کارهای غیراخلاقی بشر (کودک‌کشی، سقط جنین و پیشگیری از بارداری) در واقع سفرای فعال و توانای جمعیت‌زدایی به‌شمار می‌روند. آنها پیشگامان ارتش بزرگ نابودی هستند و غالبا این کار وحشتناک را خود به اتمام می‌رسانند.
مالتوس؛ نظریه‌پرداز اصل جمعیت
اما اگر آنها نتوانند در این جنگ انهدامی پیروز شوند همه‌گیری‌های گوناگون، بیماری‌های مختلف و طاعون در صفوفی درهم فشرده پیشرفت می‌کنند و هزاران و ده‌ها هزار نفر را به کام مرگ می‌برند. اگر این تلاش نیز ناکامل باشد قحطی‌های اجتناب‌ناپذیر غول آسا به دنبال آنها می‌آیند و با یک ضربه کاری میزان جمعیت را با میزان غذای جهان هم سطح می‌کنند.»

به‌دلیل افزایش شهرت و محبوبیت علم اقتصاد در اوایل قرن نوزدهم، مالتوس اولین پروفسور تاریخ علم اقتصادی لقب گرفته است. او این رشته را در دانشکده کمپانی هند شرقی در منطقه هرتفوردشایر بنا نهاد. با این حال به گفته بسیاری از اقتصاددانان تحلیل مالتوس از تبعات رشد جمعیت اشتباه بوده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید