خوراکی‌هایی برای رشد بهتر کودکان

خوراکی‌هایی برای رشد بهتر کودکان

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بچه‌ها و مادران با آن‌ها تغذیه است. زمانی که کودک سن یک سالگی را رد می‌کند و با اجازه پزشکان وارد پروسه تغذیه خانواده می‌شود دردسر‌های والدین برای خوراندن غذا و میوه به آن‌ها آغاز می‌شود.

کد خبر : ۵۰۸۲۴
بازدید : ۱۶۸۸۲
فرادید | یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بچه‌ها و مادران با آن‌ها تغذیه است. زمانی که کودک سن یک سالگی را رد می‌کند و با اجازه پزشکان وارد پروسه تغذیه خانواده می‌شود دردسر‌های والدین برای خوراندن غذا و میوه به آن‌ها آغاز می‌شود. اگر خوش شانس باشید بچه خوش غذایی نصیبتان شود کمتر با این دردسر‌ها رو به رو هستید، ولی امان از روزی که بچه‌ای ژنتیکی بد غذا باشد تازه مشکلات والدین شروع می‌شود.

به گزارش فرادید؛ از زمانی که کودک ۷ ٫ ۸ ماهه می‌شود می‌توان میوه‌ها را به شکل پوره به او داد، ولی کم کم بعد از درآمدن کامل دندان‌ها بهتر است میوه را به صورت کامل به او بدهید تا به خوردن آن عادت کند.
میوه‌ها به طور کلی دارای خواص طبیعی خوبی هستند و هرکدام به نوعی مفیدند، اما بعضی میوه‌ها برای وزن گیری بچه‌ ها پر خاصیت‌تر هستند. در اینجا به چند نمونه از این میوه‌ها اشاره می‌کنیم.

میوه‌های مفید جهت افزایش وزن کودکان

موز
میوه فوق‌العاده مفید برای افزایش وزن است. موز یکی از منابع غنی پتاسیم الکترولیت است که توسط عضلات مصرف می‌شود و شیمیایی خون را تنظیم می‌کند. همچنین برای نوزاد ویتامین A، ویتامین B۶، ویتامین C، کلسیم، منیزیم، آهن و روی فراهم می‌کند. موز رسیده حاوی پکتین، فیبر محلول است که همه‌چیز را از طریق دستگاه گوارش به حرکت وا می‌دارد و از یبوست جلوگیری می‌کند.
وعده‌های غذایی را سرشار از میوه کنید
(البته به یاد داشته باشید که موز کال می‌تواند تأثیر معکوس داشته باشد و موجب یبوست شود). به نوشیدنی‌ها موز اضافه کنید یا شیر موز درست کنید و به کودک بدهید. موز شامل مواد مغذی بسیاری است طوری که به عنوان یکی از غذا‌های طبیعی کامل معرفی شده است. اگر می‌خواهید موز را به عنوان غذای اصلی به کودک خود دهید، به سادگی یک موز رسیده را پوست بکنید، سپس آن را با چنگال له کنید.
می‌توانید مقداری شیر مادر یا شیر خشک به آن اضافه کنید تا مناسب کودکتان شود. اگر کودک شما حداقل ۶ ماه دارد (سنی که به کودکان توصیه می‌شود خوردن غذای جامد را آغاز کند.) اضافه کردن مواد اضافی ضروری نیست. اگر کودک با خوردن موز مشکل دارد می‌توانید آن را به شکل بستنی به او بدهید. با ترکیبی از شیر و پودر شکلات طعمش را تغییر دهید و در قالب‌های زیبای بستنی بریزید و به او بدهید.

به این نکته هم دقت کنید که بعضی میوه‌ها آلرژی‌زا هستند و اگر فرزند شما از آن دسته بچه‌هایی است که زیاد دچار آلرژی می‌شود در دادن هر میوه‌ای باید شرایط ایجاد حساسیت را در نظر بگیرید. موز معمولاً آلرژی نمی‌آورد، اما هر فردی ممکن است به هر ماده غذایی آلرژی پیدا کند؛ بنابراین هنگامی که کودک شما موز می‌خورد، با دقت به نشانه‌های احتمالی آلرژی در او توجه کنید.
عناوین مرتبط:
تنقلات سالم برای کودکان

دونوع آلرژی به موز وجود دارد:
یک نوع آن مربوط به آلرژی به لاتکس می‌شود که در این صورت شما باید با پزشک مشورت کنید. شاید مجبور شوید مدتی از دادن موز به کودکتان خودداری کنید.
نوع دوم آلرژی به موز مربوط به آلرژی گرده است که سندرم آلرژی دهانی شناخته می‌شود و علائم آن نیز به سرعت ظاهر می‌شود که معمولاً با تورم یا خارش گلو یا دهان همراه است.

آووکادو
سرشار از کالری، تقریباً ۲۰ ویتامین مختلف، مقدار خیلی کمی قند و حاوی مقدار زیادی فیبر است. هر عدد آن تقریباً ۴۰۰ کالری دارد. آووکادو سرشار از چربی اشباع نشده است که چربی‌های خوبی برای وزن گیری هستند. برای تهیه یک وعده غذایی کامل و خوشمزه برای کودکتان تنها کافی است یک آووکادو را پوست بکنید و آن را از وسط دو نیم کنید و با قاشق مواد آن را به دهان فرزند خود بگذارید.
وعده‌های غذایی را سرشار از میوه کنید
برای این‌که بتوانید آن را برای وعده غذایی کودکتان راحت‌تر مصرف کنید، یک قاشق آن را داخل کاسه بریزید و با چنگالی آن را له کنید. در این صورت مانند پوره، نرم‌تر و برای کودکتان مناسب‌تر خواهد شد. اگر پس از ۶ ماهگی می‌خواهید برای اولین بار آووکادو را به کودکتان دهید، احتیاجی نیست آن را با اضافه کردن ماده‌ای نرم کنید؛ اما اگر احساس می‌کنید که باید نرم‌تر شود، کمی شیر مادر یا شیر خشک به آن اضافه کنید. آووکادو منبع خوبی از پتاسیم است (حدود ۶۰% بیشتر از موز). پتاسیم نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارد و از بیماری قلبی، سکته مغزی و فشارخون بالا در بزرگ‌سالی جلوگیری می‌کند.

آووکادو نه تنها خود ماده مغذی خوبی است بلکه به بدن کودکان نیز کمک می‌کند تا مواد مغذی را که همراه آن خورده می‌شود، بهتر جذب کند. درباره آلرژی به آووکادو باید گفت که اگر چه نادر است، اما اگر کودکتان آلرژی لاتکس دارد، احتمال آلرژی به این میوه نیز وجود دارد؛ بنابراین از دادن آن به کودکتان در سال اول خودداری کنید و قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

خرما
منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی است ۵ عدد آن تقریباً ۱۱۴ کالری دارد؛ که به افزایش وزن کودک کمک می‌کند. خرما را می‌توانید به اشکال مختلف در کنار غذا به فرزندتان بدهید و باعث پیشگیری از بروز فقر آهن در بچه‌ ها شوید. خرما مانع ایجاد اسهال و یبوست در فرزندتان شده و در پیشگیری از بیماری‌های عفونی مؤثر است.دقت کنید که زمان مجاز مصرف خرما در تغذیه کودک از ۹ ماهگی است.
وعده‌های غذایی را سرشار از میوه کنید

حریره خرما: می‌توانید خرما بدون پوست و هسته در کره یا روغن تفت دهید تا نرم شود سپس آرد گندم پودر مغز بادام اضافه کنید و تفت بدید تا خوب مخلوط و خامی آرد از بین برود.
حلوای خرما: آرد تفت بدید تا خامی آن از بین بره سپس کره اضافه کنید و کمی تفت دهید خرما پوست کنده و له شده را اضافه کنید.
توپک خرما: خرما بدون پوست را در کره تفت بدهید که نرم شود سپس داخل پودر مغز بادام یا پودر نارگیل بغلتانید.
خرما را در کره تفت بدهید و کنار عدس پلو به کودک بدهید.

کشمش
حاوی فروکتوز و گلوکز و انرژی است که به وزن گیری کودک کمک می‌کند. کشمش محتوی مقدار زیادی آهن است. تحقیقات متخصصان تغذیه در آمریکا نشان داد کودکانی که از کشمش و انگور به‌عنوان میان وعده استفاده می‌کنند در طول روز تمایل کمتری به پرخوری و مصرف مواد خوراکی پرکالری دارند، از سوی دیگر کودکانی که تمایل بیشتری به مصرف شکلات، شیرینی، چیپس و خوراکی‌های ناسالم دارند در طول روز بیشتر از مواد پرکالری استفاده می‌کنند.
پیش از این باور متخصصان بر این بود که مصرف کشمش به دلیل دارا بودن قند ساده و چسبندگی به دندان، باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، اما محققان در حال حاضر معتقدند این ماده خوراکی می‌تواند حتی از پوسیدگی دندان پیشگیری نماید.
عناوین مرتبط:

کشمش، مانند تمام میوه‌های خشک، ابزار بسیار خوبی برای به دست آوردن وزن از یک راه سالم است از آنجایی که آن‌ها پر از فروکتوز و گلوکز هستند و حاوی مقدار زیادی از انرژی بالقوه است. به دلیل بسیاری از ویتامین‌ها، اسید‌های آمینه و مواد معدنی در کشمش، مانند سلنیوم و فسفر که جذب سایر مواد مغذی و پروتئین را در بدن تسهیل می‌کند کشمش برای افزایش وزن به کودک کمک می‌کند.

آناناس
از میوه‌هایی است که به افزایش وزن کودک کمک می‌کند.۱۰۰ گرم آناناس خشک تقریباً ۲۴۵ کالری دارد. کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، پتاسیم، سدیم و منگنز از دیگر املاح و مواد معدنی تشکیل دهنده آناناس به شمار می‌آیند. آناناس منبع غنی از ویتامین C. بوده و حاوی ویتامین A. و B۱ و B۲ است.
وعده‌های غذایی را سرشار از میوه کنید
درمانگران چینی از میوه آناناس برای درمان اسهال استفاده می‌کنند. آن‌ها معتقدند، آناناس به دلیل قابض بودن، یکی از بهترین خوراکی‌ها برای درمان اسهال به‌ویژه اسهال کودکان در فصل تابستان است. برای این منظور بهتر است میوه تازه آناناس را درون آب آناناس تازه که از مخلوط کردن یک استکان آب با چند قطعه آناناس به‌دست‌آمده، برای کودک آماده کنید و ۲ تا ۳ بار در روز این مخلوط را به او بدهید.‌ی برای نوزادان یا کودکان زیر ۲ سال بهتر است متناسب با سنشان از ۱ تا ۱۰ قاشق چای‌خوری استفاده کنید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید