توقف عملیات در محل سقوط هواپیما

توقف عملیات در محل سقوط هواپیما

آن‌ها که جان‌شان را کف دست‌شان گذاشته و در سرمای استخوان‌سوز منفی ۳۰ تا ۴۰ درجه ازمسیر‌های یخ زده و خطرناک، با کوله پشتی‌های حامل اجساد و بقایای قربانیان، ازقله به پایین کوهستان می‌آمدند تا شاید تسکینی برآلام خانواده‌های داغداری باشند که بی‌صبرانه درکوهپایه «دنا» چشم انتظار ایستاده‌اند.

کد خبر : ۵۱۱۴۴
بازدید : ۱۵۹۲
نگاه‌های بی‌رمق بازماندگان سرنشینان هواپیمای «آسمان» همچنان به امدادگران، تکاوران، اسکی بازها وکوهنوردانی دوخته شده بود که در یخبندان کوهستان برفی، جانانه و در اوج شجاعت و فداکاری به تجسس‌ها و انتقال اجساد جانباختگان ادامه داده بودند. آنها که جان‌شان را کف دست‌شان گذاشته و در سرمای استخوان‌سوز منفی 30 تا 40 درجه ازمسیرهای یخ زده و خطرناک، با کوله پشتی‌های حامل اجساد و بقایای قربانیان، ازقله به پایین کوهستان می‌آمدند تا شاید تسکینی برآلام خانواده‌های داغداری باشند که بی‌صبرانه درکوهپایه «دنا» چشم انتظار ایستاده‌اند.
توقف عملیات در محل سقوط هواپیما
اما از شامگاه پنجشنبه و درپی بارش برف سنگین، کولاک و مه غلیظ درارتفاعات چهارهزارمتری «دنا»، عملیات جست‌و‌جو درمحل سقوط هواپیمای مسافربری متوقف شد. چراکه به گفته فرمانده میدان هلال احمر در محل سقوط هواپیما، شرایط نامناسب هوا مانع از ادامه عملیات انتقال اجساد از منطقه شد و پیش‌بینی می‌شود این روند تا روز دوشنبه ادامه داشته باشد.
شاهین کریمی دیروز در خصوص روند ادامه عملیات در منطقه سقوط هواپیما گفت: از روز پنجشنبه و به علت نامساعد شدن وضعیت هوا و بارش برف در ارتفاعات دنا، همه امدادگران از محل حادثه خارج شده و عملیات متوقف شد. این درحالی است که پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از ادامه بارش برف، کاهش دما و مه گرفتگی، تا روز دوشنبه خواهد بود. به همین خاطر امکان ادامه عملیات انتقال اجساد جانباختگان حادثه وجست‌و‌جو در ارتفاعات برفی و یخ زده وجود ندارد.
اما به محض بهبود شرایط عملیات ازسرگرفته خواهد شد.فرمانده میدان هلال احمر خاطرنشان کرد: شرایط بد جوی پایدار بوده و امکان تردد در منطقه «نوقل» وجود ندارد. بنابراین به منظور حفظ جان امدادگران دستورتوقف عملیات تا زمان بهبود وضعیت جوی صادرشده است. چراکه با توجه به بارش برف سنگین، صعب العبور بودن محل حادثه، شرایط سخت جوی و امکان ریزش بهمن، باید با احتیاط عمل کرد و جوانب مختلف عملیات‌ را در نظر گرفت تا حادثه جبران‌ناپذیردیگری رخ ندهد.

زمین‌گیر شدن بالگردهای امدادی
معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز دیروز گفت: تا بهترشدن وضعیت هوا در منطقه سقوط هواپیما، عملیات امدادی متوقف شده است. شاهین فتحی در خصوص آخرین وضعیت عملیات پیدا کردن اجساد جانباختگان در حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج گفت: از شب جمعه بارش برف در ارتفاعات قله دنا و کاهش دما منجر به توقف عملیات امدادشده و در شرایطی که همچنان شاهد تجمیع ابر در منطقه هستیم، تا بهتر شدن شرایط جوی امکان حضور در منطقه سقوط هواپیما وجودندارد.متأسفانه به علت شرایط نامساعد جوی، امکان استفاده از بالگرد‌ها نیز وجود ندارد و بنابر شرایط سخت منطقه، از اعزام نیرو‌های امدادی به ارتفاعات تا بهبود وضعیت هوا جلوگیری می‌شود.اما به محض مساعد شدن هوا، عملیات انتقال پیکر‌های جانباختگان از سر گرفته خواهد شد.

جعبه سیاه زیربرف
مدیرکل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری نیز با بیان اینکه بارش برف و کولاک فرآیند جست‌و‌جوی جعبه سیاه هواپیمای آسمان را دشوار کرده است، گفت: بهمن بخش زیادی از هواپیمای آسمان را مدفون کرد.

محمدسعید شرفی درباره وضعیت عملیات جست‌و‌جوی جعبه سیاه در منطقه سقوط هواپیمای آسمان اعلام کرد: در حال حاضر بارش برف و کولاک شدیدی بر این منطقه حاکم بوده که ادامه عملیات جست‌و‌جو را برای نیروهای مستقر در محل بشدت دشوار کرده است.وی ادامه داد: نگرانی ما برای نیروهای امدادی حاضر در محل سانحه نیز وجود دارد چراکه سرمای بشدت سخت و شرایط جوی در منطقه وجود دارد که جان آنها را نیز تهدید می‌کند.وی با اشاره به اینکه طبیعتاً با وجود این شرایط آب و هوایی امکان پرواز بالگرد در منطقه وجود ندارد گفت: عکس و محل قرارگیری جعبه سیاه در هواپیما را به نیروهای امدادی نشان داده‌ایم و عملیات جست‌و‌جو برای یافتن جعبه سیاه از دیروز آغاز شده است.

وی بیان کرد: اما با توجه به بارش برف شدید در روز حادثه و سقوط احتمالی بهمن در این نقطه بخش‌های زیادی از هواپیما و همچنین جعبه سیاه زیر برف مدفون شده‌اند که عملیات جست‌و‌جو را تا حد بالایی دشوار کرده است.شرفی با تأکید بر اینکه فرآیند جست‌و‌جوی جعبه سیاه با وجود شرایط بد جوی همچنان ادامه دارد گفت: در انتظار دستیابی به مستندات لازم برای ادامه فرآیند بررسی سانحه هستیم.

نمونه‌برداری از بقایای جانباختگان سانحه هوایی
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مراحل کدگذاری، عکس‌برداری و نمونه‌برداری برای آزمایش‌های ژنتیک از نخستین محموله بقایای پیکر جانباختگان سانحه هواپیمای «ای.‌تی.‌آر» یاسوج پایان یافت.کامروز امینی اظهارداشت: پس از انتقال پیکر جانباختگان به پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد، کار احراز هویت و تعیین علت مرگ شروع می‌شود و 40 کارشناس ماهر پزشکی قانونی این استان کار احراز هویت پیکر جانباختگان سقوط هواپیمای مسیر تهران -یاسوج را انجام می‌دهند.
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مرحله نخست نمونه‌گیری ژنتیک 15 خانواده در استان کهگیلویه و بویراحمد، 29 خانواده از تهران، پنج خانواده از مازندران، یک خانواده از کرمانشاه، یک خانواده از لرستان، یک خانواده از اصفهان و یک خانواده از کرمان صورت گرفته است.به‌گفته وی بقایای تعدادی از پیکرهای جانباختگان سانحه هوایی تهران یاسوج عصر چهارشنبه از سوی تکاوران نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به پزشکی قانونی تحویل داده شد.

آمارهای مربوط به کشف اجساد صحیح نیست
رئیس سازمان مدیریت بحران کشورنیز با بیان اینکه آمارهایی که در رابطه با یافتن اجساد قربانیان سانحه تهران ـ یاسوج مطرح می‌شود صحیح نیست، به تشریح آخرین وضعیت تجسس و انتقال پیکر قربانیان این حادثه پرداخت.
اسماعیل نجار درباره آخرین اخبار از یافتن پیکرهای قربانیان سانحه هواپیما‌ی ‌تهران- یاسوج اظهار کرد: بعد از مشخص شدن محل سقوط هواپیما، یک تیم چهار نفره ارزیاب با بالگرد به محل دقیق حادثه اعزام شدند. بعد از برنامه‌‌ریزی‌های کارشناسی ارزیاب‌ها، تیم 16 نفره‌ای از کوهنوردان کشورمان در وضعیت جوی نامناسب به محل مشخص شده سقوط هواپیما رهسپار شدند و کارهای تجسس به‌همراه پیگیر‌ی‌ نیز تا غروب آفتاب روز سه‌شنبه ادامه یافت.
ادامه عملیات جست‌وجو نیز از صبح چهارشنبه آغاز شد اما تراکم شدید برف، آغاز بارندگی‌ها و وزش باد شدید کار را با مشکل و کندی مواجه کرد تا اینکه تیم کوهنوردان حاضر در محل تجسس اعلام کردند که به‌دلیل شرایط نامناسب جوی، کار بخوبی پیش‌ نمی‌رود و ما هم به آنها تأکید کردیم که اگر امکان ادامه تجسس‌ها وجود ندارد، عملیات را تا بهبود شرایط جوی متوقف کنند.وی تصریح کرد: البته توقف عملیات به‌دلیل شرایط نامساعد جوی و پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار دیگر برای گروه تجسس و هموطنان داوطلب است.
به‌گفته نجار، محدوده سقوط هواپیما و پراکنش لاشه‌‌ها مشخص شده و فقط باید منتظر شرایط جوی مساعد برای یافتن پیکرسایر قربانیان و کشف جعبه سیاه باشیم.وی افزود: آمارهایی که در رابطه با یافتن اجساد مطرح می‌شود صحیح نیست و باید آمار نهایی از جانب سازمان مدیریت بحران اعلام شود. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: 66 نفر از مسافران و خدمه پروازی جزو قربانیان این سانحه هوایی محسوب می‌شوند و همه اجساد باید کشف شوند و برای شناسایی انتقال پیدا کند.نجار با بیان اینکه کوهنوردان جست‌وجوگر در منطقه حادثه دیده برخی اجزای پیکرهای قربانیان و چند پیکر را یافته‌اند، گفت: تعدادی از اجزای پیکرهای قربانیان پیدا شده و کار انتقال این اجزا نیز توسط کوهنوردان انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اجزای پیکرهای قربانیان برای آزمایش دی‌ان‌ای و شناسایی هویت آنها به پزشکی قانونی تحویل داده شده است.رئیس سازمان مدیریت بحران تأکید کرد: زمان ادامه عملیات هنوز مشخص نیست و فعالیت‌ها منوط به کاهش بارش برف و باران و مساعد شدن شرایط جوی است.نجار اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 200 نفر از اسکی‌بازان و کوهنوردان در کوهپایه هستند و به محض بهبود شرایط، عملیات تجسس و انتقال اجساد از سرگرفته می‌شود.پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان از تهران به یاسوج با 60 مسافر و 6 خدمه صبح یکشنبه گذشته در نزدیکی سمیرم اصفهان سقوط کرد. این هواپیما از نوع‌ ای تی آر 72 پس از 55 دقیقه پرواز از صفحه رادار مرکز کنترل محو ‌شد و بر اساس گزارش اورژانس کشور در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم سقوط کرد.این هواپیما هر روز دو پرواز رفت و برگشت در مسیر تهران به یاسوج انجام می‌داد که در هر نوبت به ‌طور میانگین 50 تا 60 مسافر را جا‌به‌جا می‌کرد.

بارش برف تا روز سه‌شنبه
کارشناس سازمان هواشناسی کشور از بارش برف تا روز سه‌شنبه در ارتفاعات دنا خبر داد.
فریبا گودرزی، با بیان اینکه از جمعه تا روز سه‌شنبه (8 اسفند) شاهد بارش برف در ارتفاعات دنا خواهیم بود اظهارداشت: بتدریج و طی روزهای آینده بر شدت بارش برف درارتفاعات دنا افزوده خواهد شد.وی افزود: بارش شدید برف و وزش باد ممکن است موجب کاهش دید و کولاک شدید در منطقه شود.

پیدا شدن کپسول آتش نشانی خالی
انتشار یک فیلم از جست‌و‌جوی قطعات باقیمانده از هواپیمای سقوط کرده تهران یاسوج در مورد وجود یک کپسول آتش‌نشانی خالی ابهامات زیادی را در این مورد ایجاد کرده که آیا این کپسول پس از سقوط استفاده شده یا براثر فشار ناشی از برخورد تخلیه شده یا اینکه کپسول خالی در هواپیما قرار داشته است؟

عزیمت گروه فرانسوی به محل سقوط هواپیما
گروه هفت نفره متخصین فرانسوی بررسی سانحه سقوط هواپیمای مسافربری «ای تی آر 72 » متعلق به شرکت آسمان روزجمعه عازم محل وقوع حادثه در سمیرم شدند.

عضو هیأت کوهنوردی استان اصفهان و شهرستان سمیرم که این گروه فرانسوی را همراهی می کند دیروزبه ایرنا گفت: سه نفر از کمیسیون بررسی سوانح و چهار نفر هم از کارخانه سازنده هواپیما در زمان حاضر در کمپ دامنه دنا حضور دارند.مهراب صابری با بیان اینکه این گروه در حال عزیمت به منطقه وقوع سانحه هوایی هستند، اظهار کرد: هوای فعلی محل کمپ امدادی صاف است اما شرایط جوی قله و ارتفاعات زاگرس ابری است.

وی با بیان اینکه پیش بینی شده بود ازعصرجمعه شاهد بارش برف باشیم، گروه متخصصین فرانسوی در نشست کمیته بحران نیز شرکت کردند و به محض بازگشت از محل نیز در جلسه‌ای دیگر شرکت کرده و اطلاع رسانی لازم نیزصورت خواهد گرفت. مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری نیز این تیم را همراهی می کند.

واکنش به شایعه زنده بودن سرنشینان پس ازسقوط
مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر به شایعات زنده خارج شدن برخی مسافران هواپیما و عکس ماهواره‌ای منتشر شده پاسخ داد.حسین درخشان در مورد انتشار اخباری مربوط به زنده بودن مسافران هواپیما پس از سقوط و انتشار عکس وجود اجساد سالم روی برف به میزان گفت: پس از کشف لاشه هواپیمای آسمان در ارتفاع ۴ هزار متری قله دنا، عکس ماهواره‌ای از محل سقوط منتشر شد. مرکز هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات بلافاصله با شرکت منتشرکننده عکس، ارتباط برقرار کرد و مشخص شد تصاویر از یک ماهواره اروپایی گرفته شده است. در تصویر نقاط سیاهی وجود دارد که باعث شده عده‌ای ادعا کنند این نقاط اجساد مسافران است که سالم از هواپیما خارج شده‌اند.

به‌گفته درخشان در بررسی‌های تخصصی و اعلام شرکت ماهواره‌ای مشخص شد این نقاط قطعات لاشه هواپیما است که اندازه‌ای بین ۲.۵ تا ۵ متر دارد.مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر در مورد اینکه گفته می‌شود برخی اجساد سالم بوده‌اند، گفت: متأسفانه در محل سقوط هواپیما پیکر سالمی تاکنون کشف نشده است. شدت حادثه به حدی است که قطعات هواپیما هم متلاشی شده است.

توقف پرواز هواپیماهای ATR72 آسمان
سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: با توجه به بررسی همه جانبه علل وقوع سانحه هوایی اخیر و به‌منظور اطمینان از ارتقای ایمنی پروازهای این نوع هواپیما، لازم است به‌طور موقت و تا اطلاع ثانوی پرواز‌های ATR مدل ۲۰۰ و ۵۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان متوقف شود، تا سازمان هواپیمایی در فرصت مناسب بررسی‌های لازم را انجام و پس از حصول اطمینان از ابعاد ایمنی از سرگیری پروازهای مذکور اعلام شود.

روشن کردن شمع به یاد جانباختگان
شماری از مردم شهر یاسوج به پاس احترام جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای «تهران- یاسوج» در فرودگاه این شهر شمع روشن کردند. در پی این حادثه که در ارتفاعات کوه دنا رخ داد، جمعی از شهروندان یاسوجی پنجشنبه شب با تجمع در فرودگاه یاسوج و روشن کردن شمع با حادثه‌دیدگان این حادثه ابراز همدردی کردند.

جست‌وجو در کوهستان ادامه دارد
گروه حوادث-کامران علمدهی-خبرنگاراعزامی «ایران»/برخلاف اظهارات جمعی ازمسئولان امدادی که ازتوقف عملیات جستجو وانتقال اجساد جان باختگان سقوط هواپیما خبرداده بودند بخشدار پادنا (علیا) صبح دیروز گفت: با توجه به اینکه شرایط جوی اجازه تجسس کامل را به نیروهای امدادی نمی‌دهد اما هنوز هم برخی گروه‌ها، جست‌وجو برای یافتن اجساد قربانیان را متوقف نکرده‌اند و در ارتفاعات دنا به‌دنبال پیدا کردن بقایای جانباختگان و جعبه سیاه هستند.
«رهام جباری» در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی «ایران» به «دنا» در خصوص آخرین وضعیت عملیات جست‌وجوی جانباختگان هواپیمای سقوط کرده تهران- یاسوج اظهار داشت: بعد‌از 6 روز از آغاز عملیات تجسس و با وجود وضعیت جوی نامساعد، نیروهای امدادی عملیات جست‌وجو را متوقف نکرده‌اند و تا پایان شناسایی و یافتن جانباختگان کارشان را ادامه خواهند داد.
وی ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان حادثه سقوط هواپیما افزود: این سانحه داغی بزرگ بردل ملت ایران گذاشت و به همین خاطر همه مردم ایران زمین، خودشان را در این غم شریک می‌دانند. از ابتدای وقوع این حادثه نیز علاوه بر نیروهای هلا‌ل احمر، ارتش، سپاه و یگان‌های انتظامی، نیروهای مردمی و کوهنوردان سایر استان‌ها هم به صورت داوطلبانه به کمک آمدند تا این عملیات به شکل بهتری انجام شود.بخشدار پادنا در پاسخ به این پرسش که با توجه به نگرانی برخی از خانواده‌های جانباختگان مبنی بر توقف کامل عملیات جست‌وجو به‌خاطر شرایط آب وهوا، آیا عملیات متوقف شده است یا خیر، گفت: همان‌طور که مشاهده می‌کنید سرما و بارش‌ها از روز پنجشنبه آغاز شده و طبق اخبار سازمان هواشناسی این بارش‌ها ادامه خواهد داشت.
با‌وجود این مشکل، عملیات به‌طور کامل متوقف نشده و گروه‌های امدادی هلال‌احمر و سایر تیم‌ها با سختی و دشواری بسیار کمپ‌هایی را درکوهستان ایجاد کرده و انتقال اجساد را انجام می‌دهند اما نباید انتظار داشت که عملیات طی روزهای برفی بسرعت و با سهولت صورت گیرد چرا که خطرات جانی هم نیروهای امدادی را تهدید می‌کند. بخشدار پادنا در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم عملیات جست‌وجو طی روزهای آینده با بهبود شرایط جوی، با سرعت بیشتری انجام شود و همه اجساد شناسایی و به پایین قله منتقل شوند تا قدری از تألم و درد خانواده‌های جانباختگان کاسته شود.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید