درخواست 3بار قصاص عامل شهادت مأموران پلیس

درخواست 3بار قصاص عامل شهادت مأموران پلیس

جلسه محاکمه راننده اتوبوس آشوب‌های خیابان پاسداران، صبح دیروز در شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی وبا حضور دو مستشارعالی- عباسی وملکی- در سالن اجتماعات دادگاه‌های کیفری استان تهران به صورت علنی برگزار شد.

کد خبر : ۵۲۵۶۰
بازدید : ۱۵۲۲
معصومه مرادپور | جلسه محاکمه راننده اتوبوس آشوب‌های خیابان پاسداران، صبح دیروز در شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی وبا حضور دو مستشارعالی- عباسی وملکی- در سالن اجتماعات دادگاههای کیفری استان تهران به صورت علنی برگزار شد.نماینده دادستان پس ازتشریح کیفرخواست، خواستار قصاص و اشد مجازات عامل جنایت شد.خانواده شهدای ناجا نیز خواستار اشد مجازات عامل جنایت شدند. متهم نیزبا تشریح جزئیات واقعه خونین، ابرازپشیمانی کرد.
درخواست 3بار قصاص عامل شهادت مأموران پلیس

٣٠ بهمن امسال فردی به نام «ثلاث» با نشستن پشت فرمان یک دستگاه اتوبوس در خیابان گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران مأموران نیروی انتظامی و دو بسیجی را زیر گرفت و با این اقدام سه مأمور نیروی انتظامی و دو بسیجی را شهید و یکی دیگر از بسیجیان را روانه بیمارستان کرد. به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، این دادگاه با حضور غلامحسین اسماعیلی -رئیس کل دادگستری استان تهران- محسن افتخاری -سرپرست دادگاه کیفری یک استان تهران- و قاضی محمد شهریاری- سرپرست دادسرای جنایی تهران و معاون دادستان- با ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی در شعبه 9 دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد.در این جلسه اولیای دم قربانیان- گروهبان یکم رضا امامی، گروهبان یکم محمد علی بایرامی و سرباز وظیفه رضا مرادی- و همچنین متهم پرونده م. ثلاث و رحیم ایزد یاری- وکیل تسخیری متهم- حضور داشتند.

قاضی کشکولی در آغاز جلسه، اتهام متهم را سه فقره قتل عمدی و اخلال در نظم عمومی اعلام کرد و گفت: دادگاه در دو نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد.

پس از سخنان قاضی کشکولی، محمد شهریاری نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد وگفت: در اجرای ماده 396 قانون آیین دادرسی کشوری مصوب 1392 کیفرخواست به شرح ذیل بیان می‌شود.وی ادامه داد: متهم در یک تصادف عمدی با اتوبوس در خیابان پاسداران -گلستان هفتم- سه مأمور نیروی انتظامی را زیر گرفت که حسب تماس مرجع انتظامی مبنی بر وقوع این جرم، نماینده دادستان به محل اعزام شد و سپس به سردخانه بیمارستان لبافی‌نژاد رفت.
راننده اتوبوس -عامل جنایت- که به‌صورت عمدی با مأموران تصادف کرد در آن زمان در بیمارستان سجاد بستری بود و فیلم و اظهارات و اعترافات او زمینه پرونده است که گفته با توجه به عصبانیت با اتوبوس پارک شده در گلستان هفتم به سمت مأموران انتظامی رفت.شهریاری با بیان پنج دلیل نسبت به اتهام قتل متهم اظهارداشت: اعتراف‌های متهم، نخستین دلیل برای جرم قتل است که او علت تهاجم را عصبی بودن اعلام کرد و درباره اینکه چرا در آن ساعت در محل حضور داشت گفته بود در حمایت از برادر دینی خود به نام ر. در محل حضور یافته است.

متهم دلیل حمله را عصبانیت خود اعلام کرده و گفته بود که این سه نفر را نمی‌شناخته است. راننده اتوبوس همچنین گفته بود، شبها حدود 30 نفر در اتوبوس می‌خوابیدند و متهم، مجروح کردن، تخریب اموال و اخلال در نظم را قبول کرده و اعلام کرده که در مسلک‌شان این کار توجیه ندارد.

شهریاری فیلم تهاجم عمدی متهم را دلیل دیگر کیفرخواست مبنی بر ارتکاب جرم قتل راننده اتوبوس دانست و گفت: این فیلم نشان می‌دهد متهم با اتوبوس به سمت مأموران، تهاجم عمدی کرده و درنهایت پس از برخورد با یک خودرو متوقف شده است.نماینده دادستان در توضیح دلیل سوم یعنی اوراق معاینه اجساد اظهارکرد: پزشکی قانونی علت فوت رضا امامی و رضا مرادی علمدار را صدمات متعدد بر اثر اصابت جسم سخت و محمدعلی بایرامی را خردشدگی جمجمه اعلام کرد که این صدمات در اثر برخورد اتوبوس با رانندگی متهم بوده است.

متهم درزمان جنایت، اختلال روانی نداشت
وی درباره بازسازی صحنه گفت: متهم در بازسازی صحنه، نحوه تصادف را تشریح کرد و او برای بررسی وضعیت روحی روانی به روانپزشکی پزشکی قانونی ارجاع شد که متعاقب گزارش پزشکی قانونی او دچار افسردگی بود اما اختلال روانی که موجب فقدان قوه تمیز باشد، نداشته است؛ البته تحریک‌پذیری از افسردگی بی‌تأثیرنبوده است.

شهریاری با اشاره به تشکیل پرونده شخصیت برای متهم گفت: پرونده شخصیت او توسط واحد مددکاری و همچنین بازپرس تشکیل شد؛ او دو بار ازدواج کرده اما اکنون مجرد زندگی می‌کند، خانه‌ای ندارد و یک ماه در همان اتوبوس زندگی کرده بود.به گفته نماینده دادستان، متهم دارای هفت فقره سابقه کیفری در زمینه‌های مواد مخدر، محکومیت مالی و ضرب و جرح است و اعتراف کرده که از ١٥ سال قبل وارد جریان دراویش شده و تحت تأثیر آموزه‌های قطب قرار دارد.وی ادامه داد: متهم تمامی مبانی دین اسلام و تشیع را می‌شناسد و علاقه خاصی به جریان دراویش دارد و برای همین آن شب در حمایت یکی از هم مسلکان خود به خیابان پاسداران رفته بود. متهم در چند جلسه نخست، به هیچ عنوان ابراز پشیمانی نکرد اما در جلسه آخر، اظهار ندامت داشت.

نماینده دادستان در پایان گفت:«متهم با اتهاماتی ازجمله سه فقره قتل و اخلال در نظم عمومی مجرم بوده و با توجه به درخواست قصاص اولیای دم، از محضر دادگاه تقاضای قصاص و درباره اخلال در نظم عمومی تقاضای اشد مجازات را دارم.»

در ادامه دادگاه قاضی کشکولی از اولیای دم مأموران ناجا خواست در جایگاه حاضر شده و شکایت و تقاضای خود را مطرح کنند.

اولیای دم پس از حضور در جایگاه و معرفی خود از ریاست دادگاه خواستار اشد مجازات و قصاص عامل جنایت شدند.
پس از اعلام شکایت و تقاضای اولیای دم قاضی کشکولی اعلام تنفس کرد و ادامه رسیدگی به این پرونده در ساعت 13 ادامه یافت.در ادامه رسیدگی به پرونده قاتل شهدای خیابان پاسداران پس از پایان مهلت تنفس قاضی کشکولی از نماینده حقوقی نیروی انتظامی خواست درجایگاه حاضر شده و موارد مورد نظر و شکایت خود را مطرح کند.

سرهنگ سبحانی به بیان ویژگی‌های اخلاقی شهدا پرداخت و گفت: افرادی که در آن روز حادثه توسط راننده اتوبوس به شهادت رسیدند با هزار امید و آرزو درحال خدمت و انجام وظیفه بوده‌اند. همکاران من در نیروی انتظامی هیچ گونه اسلحه‌ای نداشتند و تنها هدفشان خدمت به مردم و برقراری نظم وامنیت بود.
همکاران شهیدم در نیروی انتظامی جوان بودند و حتی یکی از آنها 40 روزقبل عقد کرده بود که برای برقراری نظم و امنیت و خدمت به مردم در محل حاضر شده بودند اما نتیجه این حضورشان حمله به آنها و کشته شدن بود. بنده از ریاست دادگاه تقاضای اشد مجازات را برای قاتل دارم. چون وی این کار را عامدانه انجام داده واین در حالی است که وی از نظر اجتماعی دچار مشکل بوده و همسران خود را نیز طلاق داده است.

متهم چه گفت؟
عامل جنایت پس ازحضور در جایگاه، خود را معرفی کرد و گفت: در ابتدا برای خانواده داغدیده از خداوند طلب صبر و برای خود طلب رحمت می‌کنم. بنده محمد ثلاث 50 ساله اهل بروجرد، ساکن تهران دارای دو فرزند در حال حاضر مجرد و شیعه 12امامی هستم. تاکنون دو همسر خود را طلاق داده‌ام و اکنون مجرد هستم و حدود 10 الی 12 سالی است که در تهران سکونت دارم.
بنده حدود 7، 8 سابقه کیفری دارم که یک نوبت آن به خاطر حمل مواد مخدر در اتوبوس سابقه کیفری مالی، سابقه کیفری اخلال در نظم عمومی، سابقه ایراد جرح با چاقو، ‌تمرد از دستور مأموران نیروی انتظامی و اخلال در نظم عمومی از جمله این سوابق کیفری بنده است. شغل اصلی من رانندگی اتوبوس بود و هیچ گونه سابقه بیماری یا بستری شدن نداشته‌ام. در این ایام، خانه دخترم در تهران یا مادرم در بروجرد یا دوستان دیگرم اقامت داشتم. البته حدود 10، 15 روز در یک اتوبوس در خیابان گلستان پاسداران اقامت داشتم به این ترتیب که به خانه دیگران برای دوش گرفتن می‌رفتم و برای اقــــامت به اتوبوس بر می‌گشتم.در ادامه قاضی پرونده اتهامات متهم را برشمرد و از او خواست دفاعیاتش را بیان کند.متهم پس از تفهیم اتهام هنگامی که پشت تریبون قرار گرفت گفت: بنده آمادگی دفاع از خود را دارم و معتقدم نیروی انتظامی باید منشأ آرامش باشد.

وی در ادامه مدعی برخورد نیروی انتظامی با عوامل حاضر در گلستان هفتم شد و ادامه داد: در روز حادثه نیروی انتظامی اول به ما حمله کرد و سرم را شکستند که این کارشان عصبانی‌ام کرد و من از شدت عصبانیت با اتوبوس به طرف آنها حمله کردم.

وی در پاسخ به سؤال قاضی مبنی بر اینکه علت حضور شما در آن ایام در خیابان پاسداران چه بوده است؟ گفت: من برای حمایت از برادرم به آنجا رفته بودم.

متهم پرونده مدعی شد: نعمت‌الله ریاحی برادر دینی من است که به او اتهام سرقت خودروی پراید را نسبت داده بودند. درحالی که این فرد نیاز مالی نداشته است که سرقت کند.وی در خصوص نحوه حمله به نیروی انتظامی و مردم در زمان حادثه گفت: من خودم پشت فرمان اتوبوس بودم و هیچ‌کس دیگر در اتوبوس نبود. مالک خودرو را نمی‌شناسم و چون قبلاً کار رانندگی کرده بودم توانستم آن را روشن کنم و به سمت مأموران ناجا حرکت کنم.

قاضی دادگاه در سؤالی از متهم پرسید: براساس گزارش‌ها، این اتوبوس صندلی‌هایش باز شده و به محلی برای استراحت تبدیل شده بود این موضوع را توضیح دهید؟
متهم در پاسخ به این سؤال گفت: من خودم بدون اجازه مالک اتوبوس صندلی‌های آن را باز کردم تا بتوانیم در آن استراحت کنیم.حتی شنیده بودم که مالک اتوبوس از این کار اعلام نارضایتی کرده بود.در این اتوبوس حدود 25 الی 30 نفر می‌آمدند و در آنجا استراحت می‌کردند. این افراد اکثراً از شهرستان آمده بودند و برای استراحت به اتوبوس می‌آمدند و دائماً در حال رفت و آمد بودند. وی ادامه داد: من خودم قبول دارم که این سه نفر را کشته‌ام و فوت این سه نفر نتیجه اقدامات من بوده است.

قاضی پرسید با توجه به گزارش نیروی انتظامی، سلاح سرد از قبیل قمه و چاقو و شمشیر در داخل اتوبوس کشف شده است آیا این را قبول دارید؟ متهم پاسخ داد: من داخل اتوبوس از این چیزها اطلاعی ندارم.

قاضی گفت: شما گفته اید که در مقابل کلانتری 102 گلستان شعار سر داده اید در این رابطه افراد چند نفر بوده‌اند؟ که متهم در پاسخ گفت: 30 الی 40 نفر.

رئیس دادگاه: شما مگر نمی‌دانید برای تجمع باید به قانون عمل کنید؟ سه نفر را به قتل رسانده‌اید پس برای بار دوم سؤال می‌کنیم قتل را قبول دارید؟ که متهم پاسخ داد: بله.

قاضی: طی سه مرحله از شما تحقیق شده است آیا این اظهارات را قبول دارید که متهم تأیید کرد.

قاضی: سؤال این است که آیا با اتوبوس افراد خاصی از مأموران نیروی انتظامی را در نظر داشته‌اید؟
متهم: «من اصلاً جلو را نمی‌دیدم خون روی صورتم بود و شیشه اتوبوس کثیف بود از طرح کلاه‌هایشان فهمیدم نیروی انتظامی هستند.»

قاضی: در فیلم مشاهده شده که شما در چند ثانیه اتوبوس را درست حرکت داده اید ولی بعد به سمت مأموران نیروی انتظامی رفته‌اید آیا درست است؟
متهم: بله.

قاضی: آیا مأموران سلاح همراه داشتند؟
متهم: باتوم داشتند.

قاضی: باتوم سلاح سرد نیست چاقو، ‌قمه و شمشیر سلاح سرد است آیا از عملکردت پشیمان هستی از اینکه جامعه را از لحاظ نظم وامنیت عمومی به هم ریخته‌ای؟
متهم: از به دنیا آمدنم پشیمان هستم.

قاضی: ادعا کرده‌ای به‌عنوان هوادار در این گروه یا فرقه عضویت‌داری و به بزرگ گروه علاقه‌داری .علاقه جنبه شخصی است یا اینکه آنها برای خود آیین نامه و مرام نامه‌ای دارند؟
متهم درپاسخ به بیان شعری پرداخت.

قاضی: عضویت در گروه خاصی‌داری یا خیر؟
متهم: ندارم.

در ادامه رسیدگی به این پرونده قاضی محمد کشکولی خطاب به رحیم ایزد یاری- وکیل تسخیری متهم- از وی خواست درجایگاه به دفاع از موکلش بپردازد.وی با حضور در جایگاه ضمن عرض تسلیت به خانواده قربانیان بیان کرد: طبق اظهارات متهم و پشیمانی ایشان به شرایط روحی متهم توجه کنید پس از برخورد مأموران سوار بر اتوبوس شده است وفقط برای تهدید و پراکنده کردن مأموران اتوبوس راهدایت کرده و قصد کشتن کسی را نداشته است.
بنا به اظهارات متهم او قصد مجرمانه نداشته است و از دادگاه تقاضای تخفیف مجازات و همچنین ازخانواده قربانیان تقاضای عفو را دارم.گفتنی است جلسه بعدی دادگاه امروز دوشنبه 21/12/96 رأس ساعت 11 در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار خواهد شد.

زمان صدورحکم متهم
محسن افتخاری سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» درباره زمان صدور حکم نهایی متهم گفت: به‌طور قطع تا زمان صدور حکم یک هفته به قضات زمان داده می‌شود تا براساس محتویات پرونده و قرائن موجود تصمیم‌گیری کنند، اما بیست روز هم به وکلا اجازه داده می‌شود تا درصورت درخواست، نسبت به رأی اعتراض کنند. آن گاه حکم برای تأیید به دیوانعالی ارجاع داده می‌شود تا رأی نهایی صادر شود؛ برای صدور رأی باید تمام تشریفات قضایی و قانونی رعایت شود.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید