پیام‌رسان "بله"!

کارشناس کسب‌وکار پیام‌رسان «بله» گفت: با وجود تمامی پیگیری‌هایی که داشتیم، اما اسم ما در لیست پیام‌رسان‌های مورد حمایت دولت و حاکمیت قرار نگرفت؛ به نظرم اعطای وام ۵ میلیارد تومانی به پیام‌رسان‌های داخلی کار درستی نیست.

کد خبر : ۵۲۸۲۹
بازدید : ۱۸۴۹
کارشناس کسب‌وکار پیام‌رسان «بله» گفت: با وجود تمامی پیگیریهایی که داشتیم اما اسم ما در لیست پیام‌رسانهای مورد حمایت دولت و حاکمیت قرار نگرفت؛ به نظرم اعطای وام ۵ میلیارد تومانی به پیام‌رسانهای داخلی کار درستی نیست.

پیام‌رسان "بله" را در لیست حمایتها نیاوردند / اعطای وام 5 میلیاردی کار درستی نیست
سهیل تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران پویا با بیان اینکه متأسفانه با وجود تمامی پیگیریهایی که از مرکز ملی فضای مجازی داشتیم اما در لیست پیام‌رسانهای مجاز (مورد حمایت) دولت و حاکمیت قرار نگرفتیم، اظهار کرد: البته پیش از این هم در لیست پنج پیام‌رسان مورد حمایت نبودیم.

کارشناس کسب‌وکار پیام‌رسان "بله" افزود: تنها کمکی که به ما شد مربوط به دولت قبل است که آقای واعظی وزیر ارتباطات بودند و فضای هم‌مکانی (Co-location) در یکی از دیتاسنترهای شرکت ارتباطات زیرساخت به ما اختصاص یافت و به جز این سرورها دیگر حمایت خاصی از ما صورت نگرفته است.

عدم اعطای وام پنج میلیارد تومانی به «بله»

وی با تأکید بر اینکه در لیست حمایتهای دولتی نیستیم و از این جهت وام 5 میلیارد تومانی هم به ما تعلق نمی‌گیرد، تصریح کرد: چندین بار تلاش و پیگیری کردیم تا «بله» هم در لیست حمایتها قرار گیرد اما ظاهراً به دلیل برخی ملاحظات سیاسی یا موضوعات دیگر، این اتفاق نیفتاد.

اسامی پیام‌رسانهای مورد تأیید حاکمیت و دولت
او در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه پیام‌رسانهایی در لیست حمایتی مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارند، گفت: به نظرم در حال حاضر پیام‌رسانهای گپ، بیسفون، سروش، آی‌گپ و ویسپی در لیست حمایتی قرار دارند.

تقوی تأکید کرد: ما به هیچ عنوان دنبال دریافت وام 5 میلیارد تومانی نیستیم و شاید اگر روزی در لیست تخصیص این تسهیلات قرار می‌گرفتیم، انصراف می‌دادیم زیرا معتقدیم پیشرفت با وام اتفاق نمی‌افتد؛ پیام‌رسانها بیش از هر چیز به سرمایه‌گذاری نیاز دارند و البته مدت زمان بازگشت سرمایه نیز باید در بیزینس پلنها گنجانده شود.

این فعال فناور بازار ارتباطی خاطرنشان کرد: همین الآن که دولت بحث اعطای وام 5 میلیارد تومانی به پیام‌رسانهای داخلی را مطرح کرده، سر و صدای فعالان این بخش بلند شده که قادر به بازپرداخت این رقم نیستند.

تقوی یادآور شد: متأسفانه در کشور ما مدلی از پیام‌رسانها رشد کرده‌اند که مدعی هستند هیچ شیوه درآمدزایی ندارند؛ مصداق این پیام‌رسانها، وایبر و تلگرام است که می‌گویند از نهادهای خیریه هستند اما کاملا مشخص است که از کجا نشأت می‌گیرند.

10 میلیارد تومان گردش مالی روزانه روی پیام‌رسان ایرانی
او گفت: مشکل پایه‌ای در کشور ما که متأسفانه تبدیل به فرهنگ شده، این است که دولت، حکومت و نهادهای حاکمیتی باید تا ابد از بسترهایی مثل پیام‌رسانها حمایت کنند در حالیکه «بله» این فرآیند را برهم زد.

کارشناس کسب‌وکار پیام‌رسان «بله» عنوان کرد: از همان ابتدا که «بله» را راه‌اندازی کنیم، اصل کار و هدف ما بر درآمدزایی بود و در حال حاضر هم روزانه حدود 10 میلیارد تومان گردش مالی روی بستر خود داریم.

بازارسازی به جای وام‌دهی
وی با بیان اینکه سعی کرده‌ایم پلتفرم کسب‌وکارها باشیم، خاطرنشان کرد: با این دیدگاه و رویکرد بیزینسی، قطعا نیازی به دریافت وامهای سنگین نیست که بازپرداخت آنها ممکن است با مشکل مواجه شود.

او به تقدم محتوا بر زیرساخت اشاره کرد و گفت: توسعه محتوا نیاز به زیرساخت را ایجاد خواهد کرد اما اگر ابتدا زیرساخت اینترنتی گسترش پیدا کند تنها منجر به رشد GDP دیگر کشورها که دارای سرویسها و محتوا هستند، خواهد شد.

تقوی اذعان کرد: به نظرم دولت به جای اعطای وام، دنبال بازارسازی برای پیام‌رسانهای بومی باشد؛ طبیعتا دولت و حاکمیت بازارهای بزرگی هستند که می‌توانند با تبدیل فرآیندها و خدمات سنتی خود به نوین، بازاری برای بسترهای پیام‌رسان داخلی ایجاد کنند.

عدم حمایت خاص بانک مرکزی از پیام‌رسانهای داخلی
وی همچنین درباره اینکه آیا بانک مرکزی برای حمایت از پیام‌رسان بله که دارای بستر پرداخت برخط هستید حمایتی را مطابق با «سند حمایت از پیام‌رسانهای بومی» داشته است، گفت: به طور خاص بانک مرکزی حمایتی را انجام نداده است اما با توجه به اینکه بانک ملی ایران سرمایه‌گذار پروژه ما است، تمامی روالهای قانونی، نظارتی و أخذ تأییدیه‌های لازم را طی کرده‌ایم.

تقوی افزود: همچنین تمامی تستهای امنیتی لازم هم روی بستر ما انجام شده است و به‌زودی درگاه پرداخت شاپرک هم به سامانه ما اضافه خواهد شد.

این فعال فناور در حوزه خدمات ارتباطی در پاسخ به این سوال که بهترین حوزه‌ها برای الکترونیکی کردن خدماتشان کدام بخشها هستند، گفت: در حال حاضر مذاکراتی را با آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها داشته‌ایم زیرا فضای آموزشی، بازار بسیار خوبی برای شروع فعالیتهاست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید