مواظب سایه‌های پشت سرتان باشید

این روز‌ها بازار خرید‌های عید گرم است و بهانه برای آمدن به خیابان و وسائل مغازه‌ها را دیدن بسیار است، اما نباید غافل شد که در عین گرمی بازار خرید، بازار فرصت طلبان و سارقان نیز گرم گرم است.

کد خبر : ۵۳۱۸۷
بازدید : ۱۵۳۴
در هیچ شرایط و موقعیتی نمی‌توان از شر فرصت طلبان رها شد. همواره در هر موقعیتی سارقان و افراد سودجود از فرصت‌ها و بی دقتی و غفلت افراد بهترین استفاده را می‌کنند. مترو، اتوبوس و مغازه‌های مملو از جمعیت بهترین فرصت برای سارقانی است که طعمه هایشان را از این مکان‌ها انتخاب کنند.

هریک از سارقان شیوه خود را برای رسیدن به مقصود اجرایی می‌کنند، برخی تک نفره و برخی دیگر در قالب تیم عمل می‌کنند، اما نکته قابل تامل در مورد همه آن‌ها این است که سارقان، نقاط ضعف طعمه‌های خود را می‌شناسند.

طی سال‌های گذشته تیم سه نفره‌ای از سارقان توسط پلیس آگاهی تهران بزرگ دستگیر شد این تیم سه نفره در بازار تهران کار می‌کردند و در ایام نزدیک به پایان سال فعالیت هایشان مضاعف می‌شد، این تیم به عنوان «سیاه کن، دزد و ببر» معروف بود.
این تیم به این شکل کار می‌کرد که یکی از سارقان طعمه خود را با حرف زدن و پرت کردن هواسش، سرگرم کرده و نفر دوم جیب طعمه اش را خالی می‌کرد و نفر سوم نیز مال دزدیده شده را گرفته و به سرعت فرار می‌کرد تا به این شکل چنانچه یکی از دو نفر از سارقان قبلی به دام پلیس افتادند مالی از آن‌ها به دست نیاید تا به عنوان سارق به دام بیفتند.

سارقین همواره شیوه‌های مختلفی را برای سرقت در پیش می‌گیرند و گاه برای آن‌ها فرقی نمی‌کند که پول یا گوشی تلفن همراه یا هر چیزی دیگری که دارای قیمتی باشد را از طعمه‌های خود به سرقت ببرند. براین اساس شناخت فرصت‌هایی که سارقان برای سرقت به آن نیاز دارند در کاهش آسیب شهروندان در زمینه سرقت آن هم در روز‌های پایانی سال بسیار حائز اهمیت است.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که سرقت‌ها از نوع جیب بری در خطوط اتوبوس‌های تندرو و ایستگاه‌های مترو یا مکان‌های شلوغ مثل بازار‌های خرید اتفاق می‌افتد به همین دلیل پلیس همواره توصیه می‌کند که شهروندان برای هر گونه خریدی بویژه در این ایام از بردن وجه نقد خودداری کرده و از کارت‌های عابر بانک استفاده کنند و در صورت استفاده از عابر بانک، خودشان رمز کارت را وارد کنند.

در صورتی که افراد مجبور به بردن وجه نقد برای خرید هستند آن را به راحتی در جیب خود قرار ندهند بلکه آن را در جیب‌های زیپ دار قرار دهند چرا که سارقان در مکان‌های شلوغ اقدام به تنه زنی کرده تا به راحتی جیب بری کنند.
در برخی از پرونده‌های سرقت دیده شده که سارق از تیغ موکت بری برای سرقت استفاده می‌کند به این ترتیب که سارقان که در این شیوه بیشتر طعمه‌های خود را از بین بانوان انتخاب کرده در مکان‌های شلوغ اقدام به بریدن بدنه کیف طعمه کرده تا به راحتی محتویات آن را به سرقت ببرد.

**با کارت اعتباری در مکان شلوغ خرید کنید
سرهنگ رضا موذن معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی به شهروندان توصیه می‌کند که در ایام پایانی سال و ضمن خرید از مراکز تجاری و مکان‌های شلوغ حتما با کارت‌های اعتباری، خرید کنند.

وی اضافه می‌کند: شهروندان باید مراقب تماس بدنی افراد ناشناس در اماکن پرتردد باشند؛ در صورت امکان به اندازه خرید، وجه نقد با خود همراه داشته باشند و سعی کنند وجوه نقد را داخل چند جیب لباس تقسیم کنید.

این مقام انتظامی با بیان اینکه شهروندان هنگام خرید در مراکز فروش از کارت­‌های اعتباری و عابر بانک برای خرید استفاده کرده و از قرار دادن رمز در کنار آن خودداری کنند، می‌گوید: در فروشگاه‌هایی که امکان پرداخت الکترونیکی وجود دارد، از دادن اطلاعات کارت به فروشنده خودداری و شخصاً رمز عبور و مبلغ پرداختی را خودشان وارد کنند.

وی با اشاره به اینکه اشیاء خریداری شده را در معرض دید افراد ناشناس قرار ندهید، گفت: هنگام خرید از وجوه نقد، چک‌های مسافرتی و لوازم با ارزش، داخل جیب لباس‌های خود، مراقبت کنید. معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی ادامه داد: از به همراه داشتن طلا و جواهر و سایر اشیاء غیر ضروری گرانقیمت اجتناب کنید. وی می‌گوید:در هر صورت شهروندان بیشتر از نیاز روزانه وجه نقد به همراه نداشته باشید و از به همراه داشتن طلا و جواهر و اشیاء غیر ضروری و گرانقیمت پرهیز کنند.

**در اماکن پرتردد مراقب تماس بدنی افراد ناشناس باشید
سرهنگ موذن با بیان اینکه در اماکن پرتردد مراقب تماس بدنی افراد ناشناس با خود باشید، گفت: شهروندان باید کیف­ خود را نزدیک بدن­ شان و یا در دستی که آزاد است، نگه دارند، در مجموع سعی شود زمان خرید را مدیریت کرده و حتی الامکان در مواقع ازدحام و شلوغی بازار و معابر اقدام به خرید نکنند.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا در توصیه به شهروندان برای خرید آخر سال از تشدید اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با سرقت در سراسر کشور خبر داده و می‌گوید: با توجه به خرید‌های آخر سال، پلیس در مقابل اماکن، مراکز خرید و همچنین مناطق آلوده و جرم خیز با گشت زنی‌های خودرویی و پیاده حضور فعالیت خواهد داشت.

موذن ادامه می‌دهد: برای ارتکاب سرقت، سه عامل، سارق بالقوه با انگیزه، بزه دیدگان بالقوه مناسب و محیط، اوضاع و احوال مساعد ارتکاب سرقت لازم است که عوامل مذکور در روز‌های پایانی سال با هم جمع و مقدمات وقوع سرقت را فراهم می‌کنند.

وی با بیان اینکه در ماه‌های آخر سال، مراجعه شهروندان به مراکز تجاری و بازار‌ها برای انجام خرید آخر سال، افزایش می‌یابد، می‌گوید: در اینگونه مواقع سارقان به ارتکاب انواع سرقت نظیر زورگیری، کیف قاپی، سرقت‌های تحت پوشش مسافر و مسافربر یا تحت پوشش ماموران انتظامی مبادرت می‌ورزند.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا با اشاره به اینکه گروه‌های در معرض سرقت بیشتر زنان، کودکان و افراد کهنسال هستند، می‌افزاید: شهروندان می‌توانند با رعایت توصیه‌های پلیسی، از جمع شدن عوامل موثر در سرقت جلوگیری کرده و با ناکام گذاشتن سارقان از ارتکاب سرقت، خود را در مقابل آسیب‌های مادی و جانی حفظ کنند.

وی تصریح می‌کند: از سوی دیگر، وقوع سرقت اماکن و منازل در این روز‌ها به لحاظ شرایط خاص همانند خالی از سکنه بودن افزایش پیدا می‌کند برهمین اساس هموطنان عزیز باید برای جلوگیری از سرقت توصیه و هشدار‌های پلیس را مد نظر خود قرار دهند.

سرهنگ موذن از تقویت و حضور فعال گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس به صورت محسوس و نامحسوس در مقابل اماکن تجاری، طلافروشی ها، صرافی ها، بانک ها، و مناطق آلوده و جرم خیز در سراسر کشور خبر داده و می‌گوید: براساس هماهنگی‌های انجام شده با مقامات قضائی سراسر کشور خصوصا در تهران ترتیبی اتخاذ خواهد شد که از آزادی سارقان دستگیر شده در این ایام خودداری شود.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا به عدم حمل زیورآلات و وسایل گران قیمت و یا عدم نمایش آن در انظار عمومی اشاره و به شهروندان توصیه می‌کند: حتی الامکان از وسائط نقلیه عمومی استفاده کرده و در صورت استفاده از خودرو‌های شخصی به هنگام خرید، خودروی خود را در پارکینگ عمومی قرار دهند و از قرار دادن اشیای با ارزش روی صندلی‌ها خودداری کنند.

وی می‌گوید: شهروندان در صورت عدم دسترسی به پارکینگ، خودرو خود را در محل ­های قابل دید و جا‌های مطمئن با نور کافی پارک کرده و از تجهیزات ایمنی و تأخیری همانند قفل پدال و فرمان استفاده کنند.

با شنیدن و از همه مهم‌تر عمل به توصیه‌های پلیس می‌توان از گزند سارقان در امان بود و سالی پر از شادی را برای خود و خانواده خود رقم زد چرا که سارقان همواره برای عملی کردن مقصود خود اصل را بر بی دقتی و عدم آگاهی و در نهایت سرعت عمل خود می‌گذارند و به راحتی اموال مردم را به سرقت می‌برند در صورتی که با دانستن این اصول می‌توان آن‌ها را در رسیدن به اهدافشان ناکام گذاشت.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید