زادروز کاشف "اثر گلخانه‌ای"

زادروز کاشف "اثر گلخانه‌ای"

ژوزف فوریه، ریاضی‌دان و فیزیک‌دان فرانسوی و کاشف "اثر گلخانه‌ای"، در سال ۱۷۶۸ در چنین روزی دیده به جهان گشود.

کد خبر : ۵۳۱۹۱
بازدید : ۲۹۹۵
زادروز کاشف
ژوزف فوریه، ریاضی‌دان و فیزیک‌دان فرانسوی و کاشف "اثر گلخانه‌ای"، در سال ۱۷۶۸ در چنین روزی دیده به جهان گشود.

"ژان باپتیست ژوزف فوریه" (Jean-Baptiste Joseph Fourier)، ریاضی‌دان و فیزیک‌دان فرانسوی، در تاریخ ۲۱ مارس (اول فروردین) سال ۱۷۶۸ در اوسر فرانسه متولد شد.

بخشی از شهرت فوریه به خاطر ارائه "سری فوریه" (Fourier series) در ریاضیات و کاربرد آن‌ها در مسئله انتقال حرارت و ارتعاشات است. نامگذاری "قانون فوریه" (Fourier's law) نیز به افتخار وی صورت گرفت. در این میان، تاثیر فوریه در کشف "اثر گلخانه‌ای" (greenhouse effect) را نباید از یاد برد.

در سال ۱۸۲۰، فوریه دریافت که اگر گرمای کره زمین تنها با تابش مستقیم نور خورشید بوجود بیاید گرمای کره زمین باید کمتر از آن چیزی باشد که هست.

فوریه، مقالات گوناگونی را در مورد گرمای اضافی مشاهده شده بررسی کرد که در سال‌های ۱۸۲۴ و ۱۸۲۷ به چاپ رسید و نهایتا، در سال ۱۸۲۷ ادعا کرد که احتمال دارد جو زمین، نقش یک عایق را ایفا کند و باعث افزایش حرارت کره زمین و جلوگیری از خروج انرژی می‌شود که این ایده امروزه به عنوان "اثر گلخانه‌ای" شناخته می‌شود.

با تابش نور خورشید، زمین مقداری از انرژی خورشید را جذب می‌کند و باقی آن را باز می‌تاباند. طی این فرآیند، طول موج نور تغییر پیدا می‌کند. بعضی از گاز‌های موجود در جو زمین، این تابش خروجی را جذب می‌کنند. این تابش، عمدتاً در محدوده‌ی فروسرخ است.
مولکول گاز‌های گلخانه‌ای، بسیار بیشتر از سایر گاز‌ها نور فروسرخ را جذب می‌کند. جذب انرژی توسط مولکول‌های گاز سبب جنبش مولکول و افزایش انرژی آن می‌شود. وقتی این اتفاق در مقیاس بزرگ رخ دهد، مانند این است که زمین با یک پتو پوشانده شده است که در نتیجه آن، دمای کل نواحی زمین افزایش می‌یابد.

ژان فوریه سرانجام در تاریخ ۱۶ می‌سال ۱۸۳۰ و در ۶۰ سالگی دیده از جهان فروبست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید