همه چیز درباره نسل جدید تویوتا راو4

همه چیز درباره نسل جدید تویوتا راو4

تویوتا طوری این اتومبیل را طراحی کرده تا در مواقع اضطراری سیستم هوشمند خودرو، هدایت و کنترل خودرو را با هدف کاهش احتمال تصادف در دست بگیرد. خوشبختانه راو4 مدل 2019 لیست کاملی از ترمزها را نیز دارد تا شانس بیشتری برای فراموش کردن مشکلات ایمنی خود در نسل‌های قبلی داشته باشد. مجموعه ایمنی جدید این خودروساز ژاپنی با نام تویوتا سیفتی سنس (Toyota Safety Sense) با داشتن پنج سامانه ترمز اضطراری خودکار، ردیابی خطوط جاده، سیستم رانندگی نیمه خودران، هشدار برخورد با موانع و هشدار برخورد با عابر پیاده تلاش دارد تا امکان تصادف را در راو4 جدید به حداقل رسانده و خطای راننده را به کمترین سطح ممکن کاهش دهد.

کد خبر : ۵۳۶۸۴
بازدید : ۱۳۲۳۳

فرادید | با معرفی نسل تازه تویوتا راو4، پرفروش‌ترین شاسی‌بلند جهان وارد عصر جدیدی شده است. تویوتا مشخصا در نسل تازه شاسی‌بلند محبوب خود سعی کرده اتومبیلی کاربردی، خشن، اسپورت و جادار بسازد که ضمن داشتن آخرین تکنولوژی‌های روز جهان، از راحتی بیشتری سود برده و به لطف استفاده از یک پلتفورم کاملا جدید، هم‌اینک شاهد افزایش کیفیت رانندگی در نسل تازه راو4 هستیم.

همه چیز درباره مدل 2019 تویوتا راو4

به گزارش فرادید ، مهم‌ترین نکته در مورد مدل 2019 تویوتا راو4 بهسازی و بهبود بخش‌های مختلف است که در نتیجه بررسی‌های سازنده ژاپنی از تولید 4 نسل از این شاسی‌بلند روی نسل پنجم اعمال شده است تا بهترین اتومبیل این کلاس همچنان بتواند برتری خود را در بازارهای مختلف در بین مشتریان حفظ کند. نسل تازه راو4 مستقیما از روی کانسپت جذاب و مدرن FT-AC ساخته شده و محصولی جنجالی به حساب می‌آید. اینجا در فرادید ضمن بررسی پیشینه، میزان فروش جهانی، مهم‌ترین بازارها و پایگاه‌های تولید و مونتاژ این شاسی‌بلند ژاپنی، به بررسی کامل نسل جدید تویوتا راو4 پرداخته و سپس در خلال مقایسه نسل چهارم و نسل پنجم راو4، شرایط ورود این اتومبیل محبوب به ایران در سال 97 را بررسی می‌کنیم.

همه چیز درباره مدل 2019 تویوتا راو4

تاریخچه

تویوتا محصول کوچک و اسپورت راو4 را نخستین بار در سال 1994 معرفی کرد و بهار 1996 نیز آن را راهی بازار آمریکا نمود. این اتومبیل ژاپنی که ابتدا در رده کراس‌اوورهای کامپکت قرار داشت، نسل به نسل بزرگ و حجیم شد تا هم‌اینک به یکی از جادارترین اتومبیل‌های رده خود تبدیل شود. از آغاز ورود این خودرو به بازارهای جهانی، راو4 چند رقیب مستقیم داشته که از جمله آنها می‌توان به هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و نیسان روگ اسپورت (قشقایی) اشاره کرد. طراحی زیبا، مصرف مناسب سوخت، دوام و کیفیت ساخت بالا در کنار استفاده از موتورهای پرکشش و سیستم 4چرخ محرک کمک کرده تا راو4 به موفقیتی چشمگیر دست یابد.

همه چیز درباره مدل 2019 تویوتا راو4

فروش جهانی

بررسی روند فروش تویوتا راو4 در طول 22 سال اخیر نشان می‌دهد بزرگترین خودروساز آسیا توانسته بیش از 3 میلیون دستگاه از این مدل را به مشتریان آمریکایی تحویل دهد. فروش راو4 در اروپا هم شایان توجه بوده و جالب است بدانید که راو4 هم اینک با فرو بیش از 407 هزار دستگاه، رکورددار بیشترین فروش در بازار آمریکا در رده شاسی‌بلندها در یک سال می‌باشد. میزان فروش راو4 در بازار پررقابت اروپا نیز چشمگیر بوده و در دو دهه اخیر بیش از 1.2 میلیون دستگاه از این اتومبیل ژاپنی به ساکنان قاره سبز تحویل شده است. این خودرو از سال 2009 هم در چین عرضه شده و تاکنون در بزرگترین بازار خودرو جهان فروشی بیش از 1 میلیون دستگاه را تجربه کرده است.

همه چیز درباره مدل 2019 تویوتا راو4

محبوبیت

راو4 به غیر بازار آمریکا، در کانادا، استرالیا، چین، عربستان سعودی، روسیه و ژاپن طرفداران بسیاری دارد ضمن اینکه طبق اعلام تویوتا در بیش از 100 بازار مهم جهان عرضه شده و تا پایان سال 2017، فروش سالانه‌اش از مرز 700 هزار دستگاه عبور کرده است. سازنده ژاپنی تلاش دارد تا فروش موفق راو4 را ادامه داده و با توجه به نمودار صعودی اقبال جهانی به محصولات شاسی بلند، نسل جدید این شاسی بلند شانس زیادی برای رسیدن به مرز فروش سالانه 1 میلیون دستگاه دارد. این بین رشد سرسام‌آور تقاضای چینی‌ها برای اتومبیل راو4 که در پایان سال 2017 نسبت به ابتدای 2009 بیش از 100 درصد رشد داشته مهمترین خبری است که می‌توان با اتکای به آن، افزایش چشمگیر در فروش راو4 را پیش‌بینی کرد.

همه چیز درباره مدل 2019 تویوتا راو4

پایگاه‌های تولیدی

راو4 طبق ادعای تویوتا در 5 کارخانه مختلف در اقصی نقاط جهان تولید و مونتاژ می‌شود. راو4 به غیر از 3 کارخانه اوبو، تاهارا و تاکااوکا در آیچی ژاپن، در تاسیسات وود استاک واقع در ایالت اونتاریو کانادا و نیز کارخانه چانگ چون کشور چین مونتاژ شده و به دست مشتریان می‌رسد. جالب است که علیرغم سطح بسیار بالای فروش تویوتا راو4 در آمریکا، این محصول در خاک آمریکا مونتاژ نمی‌شود و کانادا تامین‌کننده اصلی این محصول برای مشتریان آمریکایی راو4 است.

همه چیز درباره مدل 2019 تویوتا راو4

معرفی راو4 مدل 2019

نسل پنجم کراس‌اوور کوچک تویوتا را باید بدون اغراق بهترین راو4 تاریخ دانست. استفاده از پلتفورم TNGA که به معماری روز و مدرن تویوتا مزین شده در کنار یک طراحی چشم‌نواز، قیمت‌گذاری مناسب و انبوهی از امکانات کمک کرده آخرین ساخته یان کارتبیانو سرطراح شرکت تویوتا محصولی شگفت‌انگیز باشد که نمایشگاه 2018 نیویورک را به کل تحت تاثیر قرار داده و باقی محصولات هم رده را تحت الشعاع ارزش‌های بالای خود قرار دهد. از مهمترین تغییراتی که در زمینه طراحی روی نسل تازه راو4 اتفاق افتاده می‌توان به بازنگری کامل در فرم بدنه و کابین، افزودن تریم دو رنگ بدنه به لیست سفارشات، استفاده از یک پلتفورم کاملا جدید، و مهندسی مجدد در کیفیت سواری و آفرود اشاره کرد.

همه چیز درباره مدل 2019 تویوتا راو4

طراحی بدنه

هرچه نسل قبل راو4 دارای خطوطی اندک و فرمی ورزیده با ظاهری هوشمند بود، در نسل جدید تویوتا سعی کرده خودرویی خشن، اسپورت، مدرن و جسور با بدنه‌ای مملو از حجم‌های اغراق‌آمیز و متفاوت از همیشه طراحی کند تا به این طریق نسل پنجم راو4 پلی بین یک اس‌یووی آفرودر برجسته و یک کراس‌اوور جذاب باشد. در نگاه اول راو4 جدید شما را یاد اتومبیل آفرودر تویوتا یعنی فوررانر می‌اندازد ولی با کمی دقت می‌توان تفاوت‌های آشکاری میان راو4 و فوررانر کشف کرد. ورودی‌های بزرگ هوا در جای جای سپر و جلوپنجره به خوبی در چیدمان بخش جلو جا خوش کرده‌اند تا جلوپنجره راو4 جدید در هماهنگی با چراغ‌ها، حجم‌های اغراق‌آمیز سپر و گلگیر، و نیز خطوط روی کاپوت فرمی عضلانی اما مدرن داشته باشد. برخی معتقدند چراغ‌ها و جلوپنجره راو4 مدل2019 از سانگ‌یانگ تیوولی به عاریت گرفته شده که چندان دقیق نیست چرا که نشانه‌های هویتی راو4 منطبق بر آخرین اصول زبان طراحی برند تویوتا است.

همه چیز درباره مدل 2019 تویوتا راو4

در بین فرم‌های مختلفی که طراحان برای نسل تازه راو4 روی بدنه تراشیده‌اند چند نقطه طلایی وجود دارد. خم جذاب روی ستون انتهایی که به همراه گلگیر پف‌آلود عقب نمای خاصی را برای راو4 ایجاد کرده، چراغ‌های بزرگ، باریک و تیز جلو، خط بالای گلگیرهای جلو که از روی ستون A تا روی چراغ‌های جلو امتداد یافته و البته یک جلوپنجره توری جذاب همگی باعث شده‌اند تا راو4 مدل 2019 در نمای کلی اتومبیلی جذاب به نظر برسد. یکی از انتقاداتی که به راو4 مدل2019 می‌شود نمای عقب خودرو است که شباهت بسیاری به محصولات جیپ داشته و در فرم چراغ‌ها به ساخته‌های فولکس‌واگن نزدیک است.

همه چیز درباره مدل 2019 تویوتا راو4

نویسنده سایت کاراسکوپ درباره نمای عقب نسل پنجم تویوتا راو4 نوشته طراحی نمای عقب این شاسی‌بلند بیش از حد شلوغ است و نشانی از هویت خاص تویوتا را ندارد. در عین حال به نظر جهت‌گیری کلی تویوتا در راو4 جدید به سمت ساخته‌های فعلی لکسوس می‌باشد. این رویه که مدتی است در تولیدات جدید تویوتا ظاهر شده موجب گشته تا راو4 جدید در مقایسه با نسل قبل، در کناره طرحی نزدیک به مدل ان‌ایکس به خود بگیرد. در عین حال این حجم از خطوط تیز و خشونت در جلوپنجره را تنها می‌توان در اتومبیل‌های ساخت سوبارو دید. این یعنی تویوتا سعی داشته در نسل پنجم راو4 دامنه گسترده‌تری از خریداران این کلاس را به سمت خود جذب کند.

نمای داخلی

تویوتا هم مثل مزدا، هیوندای و ب ام و از ایده کنسول مرکزی ساده‌ به همراه یک نمایشگر بزرگ و تخت در اتاق خود استفاده کرده و بیش از همیشه ارگونومی کابین راو4 را افزایش داده است. داشبورد با فرمی نزدیک به طرح نسل قبلی خود به دو نمایشگر کوچک و چند اهرم گردان مجهز شده و هیچ دکمه‌ای ندارد ضمن اینکه راننده به مدد کلیدهای روی فرمان، کلیدهای حاشیه اهرم تعویض دنده و نیز منوی سیستم اطلاعات-سرگرمی به راحتی می‌تواند از تمام سیستم‌های موجود در خودرو استفاده کند.

همه چیز درباره مدل 2019 تویوتا راو4

خوشبختانه سرتاسر اتاق با پلاستیک نرم و چرم مصنوعی تزئین شده و در کنار قطعات آلومینیومی، به تودوزی جذاب و قطعات رنگی مجهز شده است. این ترکیب متفاوت و متنوع در مجموع کمک کرده تا فضای اتاق جوان پسند و در عین حال اسپورت باشد ضمن اینکه کار با ادوات هم به این طریق ساده‌تر شده است. یک نکته بسیار مثبت در کابین نسل تازه تویوتا کیفیت مونتاژ بالای آن است که در کنار رنگ‌بندی مناسب، حس خوبی را از سفر با راو4 به سرنشینان منتقل می‌کند.

همه چیز درباره مدل 2019 تویوتا راو4

ابعاد و گنجایش

ابعاد بدنه راو4 در مقایسه با نسل قبل تغییرات زیادی نداشته اما این به معنی کاهش گنجایش اتاق یا کمبود جا برای سرنشینان نبوده چرا که تویوتا با با کاهش طول بخش جلو، افزایش یک سانتی‌متری در عرض و ارتفاع بدنه و نیز طراحی یک کاپوت کوچکتر، بخش اعظم طول خودرو را به فضای اتاق و بار اختصاص داده است. این یعنی خودروی راو4 مدل 2019 با رشد مناسب در بخش اتاق به میزان 5.3 سانتی‌متر، هم‌اینک با طول 4.65 متر از فاصله بین دو محوری به میزان 2.73 متر سود برده تا عنوان بهترین اتومبیل این کلاس به لحاظ گنجایش بالاتر از هوندا سی-آروی و هیوندای توسان به این شاسی‌بلند ژاپنی اختصاص یابد. در عین حال راو4 در اتاق خود ویژگی برجسته‌ای دارد که ریشه در ذهنیت دقیق طراحانش دارد. اتاق در کمال تعجب مملو از فضاهای مناسب جهت نگهداری اشیا و وسایل مسافران است. صندوق بار نیز با رشد ابعاد، هم‌اینک بیش از 450 لیتر گنجایش داشته که این میزان با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم تا بیش از 1300 لیتر افزایش می‌یابد.

همه چیز درباره مدل 2019 تویوتا راو4

وضعیت فنی

گرچه برخی خبرها از عرضه یک نمونه 4سیلندر توربو برای نسل پنجم راو4 حکایت می‌کنند اما فعلا تویوتا برای مدل 2019راو4 گزینه جدیدی روی میز نگذاشته و تنها با اصلاح موتور قبلی خود، یک نمونه‌ 4 سیلندر 2.5 لیتری را به خریداران پیشنهاد می‌دهد. در عین حال نمونه هیبریدی این موتور نیز آماده ارائه به مشتریان است تا راو4 مدل 2019 بتواند طیف وسیعی از خریداران را به سمت خود جذب کند. گفته شده سطح قدرت دو موتور هیبرید و غیرهیبرید راو4 افزایش یافته است ضمن اینکه عملکرد موتورها در زمینه مصرف سوخت و انتشار آلاینده نیز بهبود یافته است. محدوده قدرت موتور و گشتاور نمونه بنزینی 203 اسب بخار و 250 بوده و مدل هیبریدی قدرت بالاتری دارد. از جمله نکات مثبت نسل جدید راو4 جعبه‌دنده اتوماتیک و 8 سرعته‌ای است که روی این خودرو نصب شده تا در کنار موتور اصلاح شده و سیستم تعلیق جدید، سواری و هندلینگ ساخته جدید تویوتا بهبود یابد.

همه چیز درباره مدل 2019 تویوتا راو4

امکانات

راو4 جدید که در نمونه بنزنی در 2 تیپ کلی ادونچر و لیمیتد و 4 تریم ایکس‌اس‌ای، اس‌ای پلاتینیوم و ایکس‌ال‌ای عرضه می‌شود، به صورت استاندارد از رینگ و لاستیک اسپورت 19 اینچی کرومی سود می‌برد. سری ادونچر با داشتن سقف رنگی و چهره خشن‌تر که سه رنگ اختصاصی شامل مشکی متالیک، نارنجی و آبی آتشین نیز برای آن تدارک دیده شده، به نظر باب میل خریداران جوان‌تر است. صفحه لمسی 7اینچی، 5 پورت یو‌اس‌بی، سیستم صوتی پیشرفته جی‌بی‌ال 800 واتی، سامانه اپل کارپلی، سیستم هشداردهنده علائم جاده‌ای، سیستم دوربین 360 درجه، سانروف دوتکه، دوربین نقاط کور و سیستم تهویه مطبوع خودکار از جمله امکانات راو4 جدید هستند. در عین حال سری لیمیتد با داشتن تجهیزات رفاهی بیشتر اتومبیلی مخصوص خانواده‌هاست. خوشبختانه علاوه بر سامانه چهارچرخ محرک، راو4 جدید مجهز به ویژگی Multi-Terrain Select تویوتا خواهند بود که دارای تنظیمات کنترل موتور و کشش است که برای عبور از برف، گل، شن و یا سنگ ها بهینه شده است.

همه چیز درباره مدل 2019 تویوتا راو4

ایمنی

با اینکه محصولات تویوتا همواره در بین بهترین اتومبیل‌های بازار به لحاظ سطح ایمنی قرار داشته‌اند اما راو4 برخلاف محصولاتی مثل پریوس و کمری خودروی مطمئنی در زمینه ایمنی نیست. به همین منظور سازنده ژاپنی در نسل تازه اتومبیل‌هایش در کنار تعبیه 8 ایربگ در اتاق، دو سیستم ویژه که در حوزه ایمنی کاربرد دارند را به صورت استاندارد به لیست آپشن‌ها اضافه کرده است. مجموعه ایمنی جدید این خودروساز ژاپنی با نام تویوتا سیفتی سنس ( Toyota Safety Sense ) با داشتن پنج سامانه ترمز اضطراری خودکار، ردیابی خطوط جاده، سیستم رانندگی نیمه خودران، هشدار برخورد با موانع و هشدار برخورد با عابر پیاده تلاش دارد تا امکان تصادف را در راو4 جدید به حداقل رسانده و خطای راننده را به کمترین سطح ممکن کاهش دهد.

همه چیز درباره مدل 2019 تویوتا راو4

تویوتا طوری این اتومبیل را طراحی کرده تا در مواقع اضطراری سیستم هوشمند خودرو، هدایت و کنترل خودرو را با هدف کاهش احتمال تصادف در دست بگیرد. خوشبختانه راو4 مدل 2019 لیست کاملی از ترمزها را نیز دارد تا شانس بیشتری برای فراموش کردن مشکلات ایمنی خود در نسل‌های قبلی داشته باشد. البته در نسل جدید، این خودرو فعلا تحت آزمایش و بررسی هیچ یک از دو موسسه یورو انکپ (euro NCAP) و یا موسسه بیمه و سلامت بزرگراه‌های آمریکا ( IIHS ) درنیامده است. این یعنی است وضعیت استحکام راو4 مدل 2019 در بخش بدنه و اتاق هنوز قابل تجزیه و تحلیل نیست و تا زمان اعلام رسمی، صرفا باید به گفته‌های شرکت تویوتا در زمینه ارتقا سطح ایمنی شاسی‌بلند راو4 اکتفا کرد. لازم به یادآوری است که راو4 در نسل قبل خود توانست امتیاز کامل یا 5 ستاره موسسه یورو انکپ دریافت کند گرچه سطح ایمنی این خودرو در آمریکا چندان خوب نبوده و این خودرو از سوی موسسه بیمه و سلامت بزرگراه‌های آمریکا تنها موفق به کسب امتیاز متوسط (good) شده است.

همه چیز درباره مدل 2019 تویوتا راو4

وضعیت بازار

وضعیت راو4 در بازارهای جهانی در بهترین شکل ممکن است به طوری که این خودرو در بازار آمریکا هم‌اینک بالاتر از کمری، بیشترین حجم از فروش را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، راو4 عنوان پرفروش‌ترین شاسی‌بلند ژاپنی جهان نیز را یدک می‌کشد و همین امسال هم علیرغم معرفی نسل جدید هوندا سی-آروی، رکورد فروش تمام ادوار قبلی را شکست. اینکه رونق فروش راو4 در نسل پنجم هم ادامه می‌یابد سوالی بدیهی است و به نظر با رشدی مداوم هم ادامه خواهد داشت. با این حال تغییر گسترده در نحوه طراحی بدنه ممکن است شانس این شاسی‌بلند ژاپنی برای رسیدن به مقام پرفروش‌ترین خودروی جهان را افزایش دهد.

همه چیز درباره مدل 2019 تویوتا راو4

برای روشن شدن این موضوع باید منتظر فرارسیدن ماه می و عرضه اولیه ای خودرو در دو بازار کانادا و آمریکا نشست و سطح استقبال خریداران از محصول تازه تویوتا را سنجید. فروش نسل فعلی و چهارم راو4 در ایران هم گرچه به رونق و گرمی بازار هیوندای سانتافه نبوده اما می‌توان با توجه به وضعیت خاص واردات خودرو در ایران، آن را مناسب و حتی موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد. راو4 که از اواخر سال 2013 تا ابتدای 2018 چیزی نزدیک به 10 هزار دستگاه در ایران فروش داشته به نظر می‌رسد باز هم بتواند همین سطح از فروش را در ایران در یک دوره چند ساله تکرار کند. قیمت بالای راو4 که احتمالا برای نسل جدید در محدوده 350 میلیون تومان رقم می‌خورد بزرگترین عامل بر سر کاهش فروش این خودرو است وگرنه میل سرکش خرید کراس‌اوور پیوسته در ایران بیشتر شعله می‌کشد. طبق پیش‌بینی فرادید، این خودرو احتمالا تا پیش از نمایشگاه خودرو تهران و آغاز فصل پاییز راهی بازار کشورمان می‎شود.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید