عملیات نوروزی انتقال پیکر‌های قربانیان سقوط هواپیما

همزمان با تعطیلات نوروزی، عملیات جست‌و‌جوی پیکر‌های قربانیان هواپیمای مسافری سقوط کرده مسیر تهران – یاسوج، در منطقه دنا ادامه یافت.

کد خبر : ۵۳۸۴۹
بازدید : ۱۵۵۵
کامران علمدهی l همزمان با تعطیلات نوروزی، عملیات جست‌و‌جوی پیکر‌های قربانیان هواپیمای مسافری سقوط کرده مسیر تهران - یاسوج، در منطقه دنا ادامه یافت. با گذشت ۴۵ روز از این سانحه دلخراش که تأثر ملت ایران را به دنبال داشت، تلاش‌ها برای کشف و انتقال بقایای سایر قربانیان همچنان ادامه دارد.

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر دیروز با بیان این خبرگفت: در تعطیلات نوروز نیرو‌های امداد و نجات هلال احمر به‌طور مستمر و بی‌وقفه، عملیات جست‌و‌جو و کشف بقایای سایر قربانیان را ادامه دادند. وی ادامه داد: در راستای تقویت نیرو‌ها مستقر، ۱۵۵ تیم واکنش سریع از استان‌های اصفهان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، مرکزی، البرز، آذربایجان شرقی، همدان، زنجان و سازمان امداد و نجات به منطقه اعزام شدند و تعداد نیرو‌های عملیاتی به ۶۵۲ تن رسید.
سلیمی خاطرنشان کرد: حدود ۵۱۴ تن هم از نیرو‌های امداد کوهستان جمعیت هلال احمر به منطقه اعزام شدند و ۶۰ نیروی متخصص یخ و برف از فدراسیون کوهنوردی نیزدرایام نوروزبه آن‌ها اضافه شدند. ۷۸ تن از نیرو‌های کوهنورد محلی هم نیرو‌های امدادی را همراهی کردند. رئیس سازمان امداد و نجات اظهار داشت: در این مدت حدود یکصد خودروی عملیاتی و ۴ فروند بالگرد با ۱۵۲ سورت پروازی (۱۰۴ ساعت) عملیات کشف و شناسایی جانباختگان را برعهده داشتند.
وی خاطرنشان کرد: همزمان با بیست وچهارمین روز سانحه (۲۲ اسفند) وبه دنبال بهبود شرایط جوی، ۴ تیم امدادی متشکل از نیرو‌های امدادی ازشهر «سی سخت» و افراد بومی به محل اعزام شدند و با ایجاد کمپ در ارتفاعات و تسریع در انتقال اجساد شب‌ها نیزدر منطقه اسکان پیدا کردند. البته این اعزام‌ها با فاصله چند روزه و جایگزینی نیرو‌های جدید ادامه پیدا کرد. در آخرین روز‌های سال ۹۶ هم ۲ تیم تخصصی از استان آذربایجان شرقی برای ادامه عملیات جست وجو به منطقه اعزام شدند.

تقدیر از امداگران نوروزی
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمردرادامه با تقدیر از امدادگران جان برکف وشجاع که درایام نوروز نیز در منطقه حضورداشتند خاطرنشان کرد: روز سوم فرودین ۹۷ جلسه هماهنگی ادامه عملیات جست و جو و انتقال بقایای پیکر‌های مسافران پرواز تهران - یاسوج صورت گرفت و از امدادگرانی که در لحظات سال تحویل در ارتفاعات دنا در حال جست و جو بودند نیز تقدیر به عمل آمد. سلیمی در پایان تصریح کرد: نیرو‌های سازمان امداد و نجات تمام تلاش خود را خواهند کرد تا پیکر‌های تمامی جانباختگان باقی مانده درارتفاعات به پایین کوهستان انتقال پیدا کند. ضمن اینکه از همه نیرو‌های امدادی برای تلاش شبانه روزی شان در طول این مدت تشکر و قدردانی می‌شود.

انتقال سنگین‌ترین محموله بقایای اجساد جانباختگان
فرماندار شهرستان دنا نیز گفت: سنگین‌ترین محموله از بقایای پیکر جانباختگان ATR۷۲ از ابتدای سانحه تاکنون، روز سه‌شنبه - دیروز - از ارتفاعات دنا به پایین منتقل شد. عباس بهشتی‌رو اضافه کرد: این عملیات با کمک یک فروند بالگرد به پایین کوه دنا انتقال پیدا کرد که بعد از آن نیز به پزشکی قانونی انتقال یافت.

وی با بیان اینکه روزسه‌شنبه کامل‌ترین جسد یکی از جانباختگان به نام غلامعلی احمدی به پایین انتقال داده شد، اظهار کرد: دراین محموله چندین نیم تنه متعلق به جانباختگان کشف شد.

بهشتی‌رو با اشاره به استقرار ۲۰ امدادگر ازجمعیت هلال احمر استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، همدان و زنجان در ارتفاعات قله نغل پازن پیر دنا، ابراز کرد: روز چهارشنبه-امروز- هم یک تیم جدید ۲۰ نفره از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، همدان و هیأت کوهنوردی عازم دنا می‌شوند.

عملیات کشف و انتقال اجساد قربانیان ادامه دارد
معاون عمرانی استاندارکهگیلویه وبویراحمد نیزگفت: تاکنون و از زمان آغاز عملیات جست و جوی پیکر‌های جانباختگان این سانحه دلخراش، ۱۲۶ بافت انسانی تحویل پزشکی قانونی استان شده است. بر اساس اعلام پزشکی قانونی استان نیز تاکنون ۴۶ تن از جان باختگان این سانحه هوایی احراز هویت واجساد شان تحویل خانواده‌ها شده است.
عزیز فیلی با بیان اینکه از زمان بروز این سانحه هوایی تاکنون سه لایه برفی روی محل سقوط هواپیما باریده است، گفت: در برخی از محل‌ها عمق برف حتی به بالای ۴ متر نیز می‌رسد.

وی با توجه به شرایط سخت عملیات جست و جو در ارتفاع چهارهزار متری پازن پیر دنا و دهلیز‌های یخی اطراف محل سقوط، افزود: هر لحظه احتمال سقوط بهمن بویژه با گرم شدن هوا وجود دارد.
فیلی تصریح کرد: در روز‌های آینده بیش از ۱۴۵ تن از تیم‌های متخصص و واکنش سریع از استان‌های مختلف و سازمان امداد و نجات هلال احمر در زمان‌های تعیین شده برای یافتن بقایای پیکر‌های جانباختگان در استان حضور خواهند یافت. گفتنی است پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان از تهران به یاسوج با ۶۰ مسافر و ۶ خدمه صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن سال ۹۶ در نزدیکی سمیرم اصفهان سقوط کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید