راهنمای کامل خرید کنسول یا کامپیوتر برای بازی ویدئویی

راهنمای کامل خرید کنسول یا کامپیوتر برای بازی ویدئویی

کافیست یکبار به بازار بازی‌های ویدئویی و کنسول‌های بازی سر زده باشید تا متوجه شوید که اولین و آخرین اشتباه شما در زمان خریداری یک دستگاه برای تجربه بازی‌ها گوش دادن به توصیه‌هایی است که فروشنده‌های چنین محصولاتی ارائه می‌کنند

کد خبر : ۵۳۸۹۴
بازدید : ۷۰۷۶

فرادید | کافیست یکبار به بازار بازی‌های ویدئویی و کنسول‌های بازی سر زده باشید تا متوجه شوید که اولین و آخرین اشتباه شما در زمان خریداری یک دستگاه برای تجربه بازی‌ها گوش دادن به توصیه‌هایی است که فروشنده‌های چنین محصولاتی ارائه می‌کنند. این دست از فروشندگان معمولا اطلاعات فنی بسیار پایینی داشته و تنها سعی در این دارند که بهترین گزینه برای خود را پیش روی خریداری قرار دهند که بنای کار خود را اعتماد متقابل گذاشته. چنین شرایطی باعث می‌شود که معمولا شما به عنوان خریدار کنسول بازی در نهایت دستگاهی را تهیه کنید که نیازهای شما را برآورده نکرده یا امکان استفاده از تمامی قابلیت‌های آن را ندارید و تنها هزینه‌ای اضافه را پرداخت کرده‌اید. در ادامه تمامی سخت‌افزار و کنسول‌های موجود در بازار را مورد بررسی قرار داده و سعی کرده‌ایم راهنمایی را آماده کنیم که براساس آن بهترین و مناسب‌ترین محصول را خریداری کنید.

راهنمای کامل خرید کنسول یا کامپیوتر برای بازی ویدئویی

پلی‌استیشن

به گزارش فرادید، در حال حاضر که نسل هشتم کنسول‌های خانگی را پشت سر می‌گذاریم، سونی سه کنسول مختلف را برای فروش در سبد محصولات خود می‌بیند. سه کنسولی که همگی از خانواده PS4 (پلی‌استیشن 4) هستند اما تفاوت‌هایی جزئی دارند که در عمل تاثیر بسیاری روی تجربه نهایی می‌گذارد. در حال حاضر سه کنسول PS4، PS4 Slim و PS4 Pro برای فروش آماده است. کنسول PS4 معمولی از سال 2013 وارد بازار شده و در حال حاضر تولید آن به پایین‌ترین حد خود رسیده. با توجه به این موضوع باید دقت کنید که تاریخ ساخت کنسول چه سالی را نشان می‌دهد. معمولا تاریخ ساخت کنسول را می‌توانید در بخش پایینی جعبه مشاهده کنید و بهتر است که به سراغ کنسول‌هایی بروید که به تازگی از خط تولید خارج شده‌اند. نکته دیگری که به اشتباه از سوی فروشندگان اعلام می‌شود این است که PS4 معمولی از قابلیت تصویری HDR که در حال حاضر تلویزیون جدید و پشتیبانی کننده از وضوح 4K آن را به همراه دارند، استفاده نمی‌کند. چنین مسئله‌ای کاملا غلط است که چند سالی است که با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری سونی پشتیبانی از HDR را به تمامی کنسول‌های خود اضافه کرده است. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که PS4 معمولی با دو هارد 500 گیگابایتی و 1 ترابایتی عرضه می‌شود. اگر برنامه تجربه بازی‌های متعدد را داشته و می‌خواهید از فروشگاه آنلاین استفاده کنید، پیشنهاد ما خرید نسخه 1 ترابایتی است. در حال حاضر بازی‌های بزرگ معمولا حجمی 50 گیگابایتی را به خود اختصاص می‌دهند. در نهایت باید به این مسئله اشاره کنیم که PS4 معمولی آمار خرابی کمتری نسبت به PS4 Slim (باریک) دارد. با توجه به کاهش تولید نسخه معمولی و افزایش تمرکز روی PS4 Slim در حال حاضر خرید نسخه معمولی در بازار کمی سخت است. این نکته را نیز در نظر بگیرید که PS4 Slim از لحاظ قدرت سخت افزاری هیچ تفاوتی با PS4 معمولی ندارد و تنها اندازه آن و البته کیفیت تولیدش کاهش یافته. در نهایت بهترین گزینه از خانواده پلی‌استیشن، PS4 Pro است. قدرتمندترین کنسول سونی که قابلیت پخش تصاویر با وضوح 4K را دارد. حتما به این نکته توجه داشته باشید که برای تجربه بازی‌ها با وضوح تصویر 4K باید تلویزیونی با همین مشخصات را در اختیار داشته باشید. البته اگر چنین شرایطی را تجربه نمی‌کنید نیز PS4 Pro برای شما امتیازهای دیگری را به همراه دارد. در کنار کیفیت بالای ساخت و آمار خرابی اندک، PS4 Pro روی تلویزیون‌های قدیمی‌تر که از وضوح Full HD پشتیبانی می‌کنند، هر چند وضوح را ارتقا نمی‌دهد اما روی دیگر جزئیات گرافیکی بازی‌ها تاثیری مثبت دارد. با توجه به این موضوع در صورت نداشتن تلویزیون 4K‌ باز هم کنسول PS4 Pro می‌تواند امتیازهای بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد.

راهنمای کامل خرید کنسول یا کامپیوتر برای بازی ویدئویی

ایکس باکس

همچون سونی و پلی‌استیشن، مایکروسافت نیز در حال حاضر سه مدل از Xbox One را به فروش می‌رساند که با نام‌های Xbox One، Xbox One S و Xbox One X شناخته می‌شوند. به جز نسخه معمولی که توضیحی خاصی نمی‌توان برای آن ارائه کرد، باید به این نکته اشاره کرد که Xbox One S در اصل همان نسخه Slim یا کوچک‌تر کنسول معمولی مایکروسافت است با این تفاوت از قابلیت تصویری HDR نیز پشتیبانی می‌کند. اما کنسول Xbox One X که زمان زیادی از ورود آن به به بازار نمی‌گذرد در حال حاضر به عنوان قدرتمندترین کنسول بازی تاریخ شناخته می‌شود. این کنسول نیز همچون رقیب خود یعنی PS4 Pro توانایی اجرای بازی‌ها با کیفیت تصویری بهتر و البته وضوح تصویر 4K را در اختیار دارد. اصلی‌ترین تفاوت Xbox One X و PS4 Pro به این مسئله ارتباط پیدا می‌کند که شاید هر دوی آنها وضوح 4K را به همراه داشته باشند اما برای کنسول مایکروسافت این مشخصات به صورت کاملا واقعی (Native) نمایش داده شده و در پلی‌استیشن به صورت نرم‌افزاری به 4K افزایش پیدا می‌کند. هرچند کنسول مایکروسافت در حال حاضر از دید قدرت، بهترین عملکرد را دارد اما نهایتا انتخاب آن برای مخاطب ایرانی می‌تواند با مشکلاتی جانبی همراه شود. هیچ کدام از کنسول‌های سونی یا مایکروسافت فعلا هک نشده و برای تجربه بازی روی آنها باید حتما از نسخه‌های قانونی و اورجینال استفاده شود. قیمت این بازی‌ها با توجه به دلار 5 هزار تومانی در حال حاضر تقریبا 300 هزار تومان در روز اول انتشار است. بعد از مدتی قیمت آنها به مرز 270 تا 260 هزار تومان کاهش پیدا می‌کند و می‌توان نسخه‌های کارکرده آن را با هزینه کمتری تهیه کرد. اصلی‌ترین امتیاز پلی‌استیشن نسبت به ایکس‌باکس در ایران در همین زمینه خلاصه می‌شود. با توجه به وجود تعداد بیشتری PS4 نسبت به Xbox One معمولا قیمت بازی‌های پلتفرم سونی پایین‌تر است و با سرعت بیشتری کاهش پیدا می‌کند. از سویی نسخه کارکرده آنها نیز راحت‌تر پیدا شده و قیمت پایین‌تری دارد. همین مسئله می‌تواند با توجه به هزینه بالای تهیه بازی به اصلی‌ترین فاکتور در تهیه یک کنسول بازی تبدیل شود.

راهنمای کامل خرید کنسول یا کامپیوتر برای بازی ویدئویی

نینتندو سوئیچ

دیگر کنسول تازه‌وارد این نسل Nintendo Switch است. کنسولی که از لحاظ ساختار با Xbox One و PS4 تفاوت‌های عمده‌ای دارد و معمولا بازی‌هایی را در اختیار دارد که برای دیگر پلتفرم‌های منتشر نمی‌شوند. پلتفرم جدید نینتندو در هر دو حالت قابل حمل و خانگی امکان تجربه بازی‌ها را پیش روی شما قرار می‌دهد اما از دید سخت‌افزار به نسبت رقبای ژاپنی و آمریکایی خود در سطح به مراتب پایین‌تری قرار می‌گیرد. این کنسول همچنین از دید وضعیت فروش بازی در بازار ایران نیز شرایط آنچنان مطلوبی را پشت سر نمی‌گذارد. فعلا تعداد اندکی از کاربرهای ایرانی Nintendo Switch را خریداری کرده و همین مسئله باعث شده که بازی‌های آن معمولا در مقایسه با دیگر پلتفرم‌ها چیزی حدود 50 هزار تومان گران‌تر باشند. نکته دیگر نبود بازار دست دوم آنچنان مطلوب است. پیشنهاد ما این است که اگر یکی از کنسول‌های PS4‌ یا Xbox One را در اختیار دارید و به تجربه بازی‌های انحصاری نینتندو علاقه دارید، نهایتا یک کنسول Nintendo Switch را نیز تهیه کنید. کنسولی که پر است از بازی‌های جالب و با کیفیت اما اکوسیستمی کاملا جداگانه از دیگر رقبا دارد.

راهنمای کامل خرید کنسول یا کامپیوتر برای بازی ویدئویی

کامپیوتر شخصی

قدیمی‌ترین و البته محبو‌ت‌ترین پلتفرم بازی در ایران همچنان، کامپیوترهای شخصی است. با توجه به اینکه کامپیوتر استفاده‌هایی جداگانه از بازی‌های ویدئویی را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد بلکه مخاطب بیشتری در ایران دارد. در حال حاضر اما خرید یک کامپیوتر شخصی برای تجربه بازی‌های ویدئویی اشتباهی است که شاید در ابتدا متوجه آن نشوید. در حال حاضر با توجه به وضعیت قیمت دلار و البته افزایش هزینه سخت‌افزار، تهیه کامپیوتری مناسب چیزی در حدود 4 یا 5 میلیون تومان برای شما هزینه دارد. کامپیوتری که نهایتا از دید تجربه کلی چیزی فراتر از یک کنسول 1.5 تا 2 میلیون تومانی را ارائه نمی‌کند. در حال حاضر کامپیوتر و ویندوز تنها پلتفرمی است که امکان تجربه‌ بازی‌های کپی را به شما می‌دهد. مسئله‌ای که به مراتب می‌تواند روی هزینه تجربه بازی‌ها تاثیرگزار باشد. مسئله‌ای که در این میان باید به آن توجه کنید وضعیت بازی‌های کپی است. امروزه پیش می‌آید که قفل برخی بازی‌ها روی این پلتفرم بعد از گذشت چند ماه از انتشار بالاخره شکسته می‌شود. در کنار این نکته شما مدام باید با مشکلات فنی و نرم‌افزاری کلنجار رفته و همواره سخت‌افزار خود را با هزینه بیشتر به روز نگه دارید. جدای از این مسئله معمولا با استفاده از بازی کپی امکان تجربه بخش آنلاین را به کلی از دست می‌دهید که امروزه بخش عمده‌ای از تجربه بازی را تشکیل می‌دهند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید