گرانی پشت گرانی

گرانی پشت گرانی

فقدان ثبات در متغیرهای اقتصاد کلان، تغییرات پیوسته و مداوم در قانون واردات در کنار افزایش موانع واردات و کاهش قدرت خرید مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده دست بسیاری از خریداران ایرانی از دستیابی به اتومبیلی مورد علاقه خود دور بماند.

کد خبر : ۵۴۰۸۷
بازدید : ۲۵۰۰

فرادید | با رشد آرام و پیوسته قیمت دلار و یورو در بازار ارز، بهای بسیاری از خودروهای وارداتی به بالاترین و تقاضای موثر به پایین ترین حد ممکن رسیده و نمایشگاه‌های اتومبیل شرایط بازار را کاملا رکودی تفسیر می‌کنند. آن طور که برخی از گالری‌های فروش خودرو عنوان می‌کنند، رشد سریع قیمت دلار به بالای 5200 تومان در کنار افزایش تعرفه واردات خودرو بازار را به بدترین رکود ممکن در سه سال اخیر کشانده است.

گرانی پشت گرانی
به گزارش فرادید ، با اینکه صحبت از گرانی بهای اتومبیل‌های وارداتی به داستانی تکراری در ایران تبدیل شده ولی رسیدن بهای یک تویوتا راو4 مدل 2017 (که در آمریکا قیمتی 30 هزار دلاری دارد) به مرز قیمت 400 میلیون تومان زنگ خطر را برای نابودی بازار مهم خودروهای وارداتی به صدا درآورد. ابعاد این گرانی که همه جای بازار ایران را فراگرفته در صورت ادامه قادر خواهد بود تا کل فشار رقابتی بر بخش تولید ایران را از بین برده و تجارت اتومبیل وارداتی را به محدوده‌ای بدون خطر، کم‌حاشیه و فاقد اثر در بازار خودروی ایران تبدیل کند.

گرانی پشت گرانی

این نگرانی وقتی شدیدتر می‌شود که ابعاد مختلف آن را بررسی می‌کنیم و می‌بینیم که حتی با وجود تعرفه95 درصدی، پرداخت عوارض جهت خروج 6 اتومبیل فرسوده و ... هنوز هم فاصله بسیاری بین بهای واقعی یک خودرو و هزینه تمام‌شده واردات آن در ایران و جهان وجود دارد. فقدان ثبات در متغیرهای اقتصاد کلان، تغییرات پیوسته و مداوم در قانون واردات در کنار افزایش موانع واردات مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده دست بسیاری از خریداران ایرانی از دستیابی به اتومبیلی مورد علاقه خود دور بماند.

گرانی پشت گرانی

مروری دوباره به وضعیت‌ قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد در کلاس خودروهای کامپکت بیشترین رشد قیمت مربوط به رنو کپچر، سانگ یانگ تیوولی و نیسان جوک بوده که به ترتیب از انتهای سال قبل تا هم‌اینک 7، 8 و 5 میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند.در کلاس سدان‌های کوچک هم سه خودروی هیوندای الانترا، کیا سراتو و مزدا3 با افزایش قیمتی به میزان 10 میلیون تومان هم‌اینک به ترتیب 209، 208 و 147 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

گرانی پشت گرانی

بدترین وضعیت در کلاس شاسی‌بلندهای کوچک شهری مثل کیا اسپورتیج، نیسان ایکس‌تریل، فولکس‌ تیگوان، رنو کولئوس و تویوتا راو4 رخ داده و این خودروها با رشد قیمتی نسبتا شدید، به ترتیب 10، 5، 15، 10 و 20 میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. این یعنی قیمت 5 خودروی مذکور هم‌اینک به بهای 310،290، 380، 310 و 375 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند.

گرانی پشت گرانی

اما در رده خودروهای شاسی بلند متوسط سه اتومبیل هیوندای سانتافه، میتسوبیشی اوتلندر و کیا سورنتو با رشد قیمت 5 تا 10 میلیونی هم‌اینک به ترتیب 355، 305 و 372 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسند. ضمنا بهای شاسی‌بلند جدید سانگ یانگ یعنی رکستون جی4 به حدود 310 میلیون تومان رسیده است.در کلاس سدان‌های متوسط و شهری هم 4 خودروی پژو 508، رنو تالیسمان، کیا اوپتیما و هیوندای سوناتا هم اندکی افزایش قیمت را تجربه کرده و امروز به بهای 235، 267، 262 و 265 میلیون تومان داد و ستد می‌شوند.

این رشد قیمتی در حالی وضعیت بازار خودرو را به سمت رکود کشانده که اخیرا زمزمه‌های برای رشد قیمت محصولات تولید داخل به بهانه افزایش قیمت ارز و رشد هزینه تولید شنیده می شود. اتفاقی که در صورت وقوع ممکن است کاهش مجدد تقاضا را در بازار موجب شود.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید