زنان؛ قربانیان اصلی اخاذی‌های اینترنتی

اخاذی با تهدید به انتشار عکس‌های خصوصی همچنان یکی از رایج‌ترین جرائم اینترنتی است و با وجود هشدار‌های پی در پی پلیس هنوز برخی شهروندان با بی‌احتیاطی زمینه وقوع جرم را فراهم می‌کنند.

کد خبر : ۵۴۵۱۶
بازدید : ۱۲۴۵
اخاذی با تهدید به انتشار عکس‌های خصوصی همچنان یکی از رایج‌ترین جرائم اینترنتی است و با وجود هشدار‌های پی در پی پلیس هنوز برخی شهروندان با بی‌احتیاطی زمینه وقوع جرم را فراهم می‌کنند. در این میان زنان و دختران جوان قربانیان اصلی اخاذی‌های اینترنتی هستند. پلیس فتا به‌تازگی سه متهم را دستگیر کرده است که قصد داشتند با همین ترفند باج‌گیری کنند.

در نخستین پرونده فردی که با به‌دست‌آوردن تصاویر خانوادگی و خصوصی یکی از شهروندان همدانی و تهدید به انتشار آن در فضای مجازی اقدام به اخاذی از وی می‌کرد، عاقبت از سوی پلیس فتا شناسایی و دستگیر شد.
در پی شکایت زنی مبنی بر تهدید به انتشار تصاویر خانوادگی وی در شبکه‌های اجتماعی موبایلی بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

در تحقیقات اولیه مشخص شد این زن در چند روز گذشته با گرداننده یکی از گروه‌های مشاوره‌ای در شبکه اجتماعی ارتباط داشته و آن فرد با سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه ارسال‌شده، اقدام به تهدید و اخاذی از وی کرده است. به‌این‌ترتیب متهم دستگیر شد. او که ابتدا منکر هرگونه جرمی بود با توجه به ادله موجود، در بازجویی‌های انجام‌شده به جرم خود اعتراف و انگیزه‌اش را سرگرمی و کسب منافع مالی اعلام کرد.

سرهنگ فیروز سرخوش‌نهاد، رئیس‌پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان همدان، دراین‌باره هشدار داد: انتشار تصاویر خصوصی در شبکه‌های اجتماعی اشتباه است چراکه با این اقدام دسترسی دیگران به آن راحت می‌شود و از این طریق می‌توانند برای افراد مزاحمت ایجاد کنند.

در پرونده‌ای دیگر فردی که با سوءاستفاده از اعتماد شهروند کرمانشاهی در شبکه‌های اجتماعی با وی ارتباط برقرار کرده و پس از جلب اعتماد و دریافت یک‌سری اطلاعات محرمانه، او را تهدید می‌کرد، از سوی کارآگاهان شناسایی و دستگیر شد.

در پی اعلام شکایت زن کرمانشاهی مبنی بر اینکه فردی در شبکه‌های اجتماعی ضمن توهین و تهدید به انتشار تصاویر خصوصی ذخیره‌شده از اکانت خصوصی وی، اقدام به اخاذی مبلغ ٥٠‌میلیون‌ریالی از او کرده است، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران قرار گرفت.

کارشناسان با به کارگیری اقدامات فنی و اطلاعاتی، متهم را شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند.

در تحقیقاتی که از متهم به عمل آمد او منکر این عمل مجرمانه شد، اما با مشاهده مستندات پلیس به جرم خود اعتراف و هدف این عمل را کسب درآمد از قربانی خود عنوان کرد.

متهم دستگیرشده پس از تحقیقات تکمیلی برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد. سرهنگ علی کریمی، رئیس‌پلیس فتای استان کرمانشاه، با اشاره به این پرونده گفت: تهدید و اخاذی در فضای مجازی برابر قانون جرائم رایانه‌ای، جرم است و فرد متخلف برابر قانون مجازات می‌شود، اما متأسفانه عده‌ای از شهروندان به دلایل مختلف، ازجمله ناآگاهی از قانون، گرفتار مجرمان اخاذی می‌شوند و به درخواست‌های آنان تن می‌دهند.

او افزود: کاربران فضای مجازی تصور می‌کنند در این فضا شناسایی نخواهند شد و به همین دلیل به هر درخواست دوستی در شبکه‌های اجتماعی پاسخ مثبت می‌دهند و در ادامه با اعتماد به دیگران اطلاعات مهم و محرمانه خود را منتشر می‌کنند که این امر می‌تواند از سوی افراد سودجو مورد سوء‌استفاده قرار گیرد.

در سومین پرونده متهم جوانی که اقدام به ایجاد مزاحمت برای یکی از اقوام نزدیک خود کرده بود، به وسیله پلیس فتا در اراک دستگیر شد.

در پی اعلام شکایت از سوی زنی جوان مبنی بر اینکه برای او در یکی از شبکه‌های اجتماعی ایجاد مزاحمت شده و او را تهدید به انتشار تصاویر خصوصی کرده‌اند، رسیدگی به پرونده در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

با توجه به اظهارات شاکی و مستنداتی که از گوشی او به دست آمد، کارشناسان پلیس فتا در زمانی کوتاه متهم ١٧ ساله را شناسایی و وی را با هماهنگی‌های قضائی دستگیر کردند. در تحقیقات تکمیلی مشخص شد متهم از اقوام شاکی است. پس از تکمیل پرونده، متهم برای طی‌کردن مراحل قضائی و صدور قرار روانه دادسرا شد.

سرگرد احسان آنقی، رئیس‌پلیس فتای استان مرکزی، دراین‌باره گفت: هرگونه ایجاد مزاحمت در فضای مجازی جرم بوده و طبق ماده ٦٤١ قانون مجازات اسلامی مصوب ٧٥، هرگاه کسی در فضای مجازی برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند به حبس از یک تا شش ماه محکومخواهد شد.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید