چری آریزو 5 توربو؛ یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

چری آریزو 5 توربو؛ یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

آریزو 5 توربو دارای 5 سال گارانتی بوده و 2 سال یا 6 سرویس رایگان دارد که این موضوع می‌تواند روی تصمیم خریدار تأثیر بگذارد. از طرف دیگر نمونه‌های صفرکیلومتر کیا سراتو اتوماتیک بهایی در حدود 105 میلیون تومان می‌باشد بنابراین از این نظر چری آریزو 5 مزیت قیمتی غیرقابل‌انکاری دارد. در عین حال آریزو به دلیل افت قیمت زیاد در بازار، خریداران کمتری دارد و سراتو با وجود بهای بالاتر به لطف برند شناخته شده و البته کیفیت ساخت بهتر در بازار نه تنها سریعا به پول نقد تبدیل می‎شود که حاشیه سود خوبی هم عاید خریدارانش می‌کند.

کد خبر : ۵۵۱۰۳
بازدید : ۱۰۸۴۶

فرادید | چینی‌ها دست بردار نیستند و پس از سه فصل پیاپی رشد، در تلاش‌اند تا در کنار ارائه محصولات جدید، تنوع بیشتری را به مدل‌های قدیمی خود داده و از این طریق به فروشی بیشتر و بهتر دست یابند. این میان برند چری که نسبت به باقی خودروسازان سرزمین اژدها با دقت و سرعت بیشتری در ایران فعالیت می‌کند، با بکارگیری یک استراتژی مناسب درصدد است تا باز هم سهم بیشتری را از بازار رو به گسترش خودروهای زیر 100 میلیون تومان کشور به دست آورد.

چری آریزو 5 توربو، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

چری آریزو 5 توربو با قیمتی 91 میلیونی طرفداران بسیاری در ایران پیدا کرده است

به گزارش فرادید ، این شرکت سال گذشته در اقدامی درست دست به رونمایی سدان آریزو 5 با موتور توربو زد که قدرت و گشتاوری بیشتر را در کنار شتابی بالاتر به راننده هدیه می‌کند. علاوه بر اینها تزئینات ظاهری بهتر و چند آپشن جدید کمک کرده تا آریزو 5 بتواند بهتر از هر زمان دیگری در بازار موفق ظاهر شود. در اینجا ضمن معرفی این محصول چینی، سعی می‌کنیم که آریزو5 توربو را با کیا سراتو آپشنال که رقیبی است هم‌رده آریزو5 مقایسه کنیم تا مگر از خلال این جدال، بتوان تصویر بهتری از انتخاب در این کلاس سخت و فشرده به خوانندگان ارائه کرد.

مشخصات سازنده
چری در بین سازندگان متعدد چینی به خودروسازی با ایده‌های جهانی و تمایل به بازارگشایی در خارج از کشور پهناور چین شناخته می‌شود. این برند که سابقه تاسیسش به سال‌های دهه آخر قرن بیستم برمی‌گردد مالکیت بخشی از سهام شرکت کوروس را داشته و روابط عمیقی هم با جگوار لندروور انگلستان دارد. تاسیسات تولیدی چری در استان انهوی چین واقع بوده و پیتر بیلی انگلیسی مدیرعامل فعلی این شرکت می‌باشد. جالب است بدانید که تیم طراحی چری را مجموعه‌ای از جوانان چینی و مدیران اسبق طراحی در برند لندروور تشکیل می‌دهند.

چری آریزو 5 توربو، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

نخستین محصولات این شرکت صرفا نمونه‌هایی بی کیفیت و قدیمی از بین ساخته‌های اشکودا و فولکس واگن بودند. با این حال چری بعدها دامنه تولیدات و مدل‌های این شرکت ارتقا پیدا کرد، استودیو طراحی شرکت تاسیس شد و زبان طراحی مخصوص به خود را تاسیس کرد. نخستین محصول چری در بازار ایران مدلی به نام اس21 بود که سدانی بدترکیب با ظاهری قدیمی وقیمتی گزاف به حساب می‌آمد. این شرکت البته بعدا پای به راه تولید مستقل در ایران گذاشت و کارخانه خود را با ظرفیت تولید 75 هزار دستگاه در کرمان تاسیس کرد. مدیران خودرو به عنوان نماینده برند چری در ایران امسال هم با خبر افزایش ظرفیت تولید تا سقف 100 هزار دستگاه یکی از بمب های خبری حوزه خودرو در سال جدید را منفجر کرد!

چری آریزو 5 توربو، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

وضعیت تولید
چری از زمان عرضه گسترده محصولاتش در آسیا و چین در سال 2003 تا هم اینک بیش از 5.5 میلیون دستگاه خودرو روانه خانه‌های شهروندان مختلفی در 21 کشور جهان نموده و هم‌اینک در سطح نسبتا خوبی به لحاظ وضعیت فنی و کیفیت ساخت قرار دارد. این خودروساز که سهم بازارش در کشور چین در محدوده 1.9 تا 2.1 درصد کل بازار 28 میلیونی این کشور در نوسان است سال گذشته بیش از 480 هزار دستگاه در چین و حدود 70 هزار دستگاه خودرو در ایران تولید نموده و سالانه فروشی بالغ بر 600 هزار دستگاه دارد. مجموعا 13 مدل مختلف اعم از ون، هاچ‌بک، کراس اوور و سدان در خط تولید چری حضور داشته و روابط دیرینی بین این تولیدکننده چینی با برندهای قطعه ساز ژاپنی و انگلیسی وجود دارد.

چری آریزو 5 توربو، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

چری آریزو 5 توربو در سال گذشته فروشی بالغ بر 10 هزار دستگاه را به ثبت رسانده است

معرفی
اگرچه اکثر افراد هم‌اکنون به دنبال خودروهای شاسی‌بلند هستند اما اگر به دنبال لذت رانندگی به همراه فضای کابین مناسب باشید هنوز هم سدان ها گزینه‌های مناسبی به شمار می‌روند. در بازه قیمتی 80 تا 100 میلیون تومان هیچ خودروی تولید داخلی وجود ندارد که بتواند رقیبی قدر برای سایر مدل‌ها محسوب شوند بنابراین اکثر خودروهای حاضر در این بازه قیمتی از نوع چینی و یا مونتاژی هستند. یکی از خودروهای چینی که البته متمایزتر از برخی هم‌وطنان خود نشان می‌دهد چری آریزو 5 است.

چری آریزو 5 توربو، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

به عنوان یک سدان کامپکت شهری، آریزو5 محصولی است مدرن با طراحی اختصاصی و جسورانه که در برخی بخش‌های کاملا از سبک شرکت های مشهورتر نظیر هیوندای و فورد بهره برده است. این خودرو در سالی که گذشت توانست فروشی بالغ بر 10 هزار دستگاه را به ثبت رسانده و جایگاه مناسبی در بین خریداران پیدا کند.

چری آریزو 5 توربو، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

آریزو 5 که نمونه تولیدی کانسپت مشهور چری با نام آلفا در سال 2014 است علاوه بر ایران در بازارهایی نظیر روسیه، مصر، مالزی، تایوان، حاشیه خلیج فارس، آمریکای جنوبی و عراق حضور دارد. به غیر از نمونه تنفس طبیعی، آریزو 5 را می‌توان در دو گونه توربو و برقی هم در بازارهای خارجی خرید که فعلا نمونه برقی این محصول به بازار وارد نشده است.

چری آریزو 5 توربو، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

فروش
کل فروش آریزو5 در قریب به 25 ماه حضورش در بازار جهانی خودرو چیزی نزدیک به 300 هزار دستگاه بوده که بخشی از این مقدار راهی بازارهای جهانی شده که کمتر از 20 درصد است. این محصول چینی که امثال قرار است فروش خود را در بازار ایران باز هم افزایش دهد، در دو سالی که از حضورش در ایران می‌‍گذرد چیزی نزدیک به 13.3 هزار دستگاه فروش داشته و رشد تولیدش در سال 96 بالغ بر 221 درصد بوده است. این موضوع که حاصل تبلیغات گسترده سازنده وطنی و البته برخی فاکتورهای دیگر این مدل نظیر زیبایی ظاهری است به احتمال فراوان در سال 97 هم رشد مناسبی را تجربه کرده و تا 15 هزار دستگاه هم می‌تواند برسد.

چری آریزو 5 توربو، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

ابعاد
با وجود ظاهر اسپورت، آریزو5 در مقایسه با رقبای خود در کلاس سدان های کوچک شهری محصولی نسبتا جادار است، بیشترین طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب معادل 4.57، 1.82 و 1.48 متر بوده است در عین حال فاصله بین دو محور خودرو با حدود 2.67 متر در وضعیت مناسبی قرار داشته و حکایت از یک فضای نسبتا جادار در اتاق دارد. حجم صندوق بار آریزو5 هم که نمادی از سطح گنجایش اتاق است به حدود 400 لیتر می‌رسد که مقداری معمولی می باشد.

چری آریزو 5 توربو، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

نمای داخلی آریزو 5 توربو

وضعیت فنی
پیشرانه مورد استفاده در آریزو 5 توربو، دقیقا همان قلب تپنده چری تیگو 7 است. این پیشرانه 1.5 لیتری توربو، قادر است حداکثر قدرتی معادل 147 اسب بخار را در دور5500 و حداکثر گشتاور 210 نیوتون متر را در دور 3500 تولید نموده و نیروی خود را از طریق یک جعبه دنده 7 سرعته سی‌وی‌تی به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل کند. آریزو 5 توربو با این مشخصات، قادر است تا در زمان 9.5ثانیه سرعت خود را از 0 به 100 کیلومتر در ساعت برساند که گرچه چندان شگفت‌انگیز نیست اما برای یک سدان 1372 کیلوگرمی رقم متعادلی است. استفاده از پیشرانه توربو در این خودرو باعث شده قدرت پیشرانه 35 درصد افزایش و همچنین مصرف سوخت نیز به میزان 10 درصد نسبت به آریزو 5 معمولی کاهش یابد. آریزو 5 توربو در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی نیاز به 6 لیتر بنزین دارد.

چری آریزو 5 توربو، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

طراحی ظاهری
اما ظاهر مناسب و مدرن آریزو5 مهم‌ترین فاکتوری است که کمک نموده تا این سدان کامپکت چینی در بازار ایران دیده شود. فرم جالب چراغ‌ها و جلوپنجره که یادآور خودروهای خوبی مثل فورد فوکوس سدان و برخی محصولات هیوندای است، به خوبی ساخته و پرداخته شده تا نسبت به دیگر محصولات چینی بازار سرآمد باشد. در عین حال فضای داخلی اتاق یک کپی صددرصد خالص از طراحی نسل قبل فورد فوکوس است.

چری آریزو 5 توربو، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

در واقع استایل کلی خودرو به واسطه سرمایه‌گذاری گسترده چری روی مقوله طراحی است که خوب از کار درآمده و توی چشم نمی‌زند. خبر بد درباره نمونه توربوی آریزو 5 این است که چیز زیادی به آپشن‌های ان اضافه نشده و در سطح قبلی ثابت مانده است. مهم‌ترین امکانات خودرو در نمونه لاکچری شامل 6کیسه هوا، کروز کنترل، برخی المان‌های ظاهری بیرونی و .. هستند که واقعا برای خودرویی در این قیمت زیاد نبوده و یک مزیت محسوب نمی‌شود. البته که افزایش ایمنی خودرو خوشایند است و نکته‌ای مثبت قلمداد می‌شود.

چری آریزو 5 توربو، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

مقایسه با کیا سراتو آپشنال
آریزو 5 معمولی اگرچه از طراحی زیبا و چشم‌نوازی بهره می‌برد اما یکی از عمده‌ترین نقاط ضعف آن پیشرانه 4 سیلندر 1.5لیتری تنفس طبیعی بود که نمی‌توانست شتاب خوبی را به این سدان اعطا کند. چری برای برطرف کردن این مشکل هم‌اکنون نسخه توربو آریزو 5 را به میدان فرستاده که همان نمونه به کار رفته در شاسی‌بلند تیگو 7 می‌باشد.

چری آریزو 5 توربو، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

پیشرانه مورد بحث قدرت 147 اسب بخاری و گشتاور 210 نیوتون متری دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس 7 سرعته سی‌وی‌تی که قابلیت تعویض دستی نیز دارد به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت آریزو 5 توربو حدود 9.5ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به 180 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

چری آریزو 5 توربو، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

اما یکی دیگر از سدان های بازار ایران که قبلاً نیز به‌صورت وارداتی عرضه می‌شده کیا سراتو است. درحالی‌که نسل‌های جدید این خودرو هم‌اکنون در خیابان‌ها جولان می‌دهند بازهم خودروسازان داخلی همچون همیشه سراغ نسل‌های قدیمی رفته‌اند. به گزارش پدال، سراتو اگرچه همچنان طراحی هماهنگ خود را نشان می‌دهد اما گرد پیری بر چهره آن نشسته و البته طبق گفته اکثر مشتریان کیفیت آن در حد نمونه‌های وارداتی نمی‌باشد. سراتو در دو تیپ دستی و اتوماتیک عرضه می‌شود که ما به دلیل اتوماتیک بودن آریزو 5 تصمیم گرفتیم تا نمونه اتوماتیک سراتو را در این مقایسه حاضر کنیم.

چری آریزو 5 توربو، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

این خودرو از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری استفاده می‌کند که قدرت 156 اسبی و گشتاور 194 نیوتون متری دارد. اگرچه قدرت سراتو بیشتر از رقیب چینی است اما از نظر گشتاور در پس آن قرار می‌گیرد. نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت سراتو اتوماتیک حدود 10 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 190 کیلومتر در ساعت می‌باشد.

چری آریزو 5 توربو، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

اما خریداران این‌گونه خودروها که اکثراً خانواده‌ها هستند به مصرف سوخت خرید خود اهمیت فراوانی می‌دهند. چری آریزو 5 تنفس طبیعی در هر صد کیلومتر مصرف ترکیبی حدود 7.5 لیتری داشت و به نظر می‌رسد مصرف نمونه توربو بیشتر از این میزان و در حدود 8 لیتر باشد؛ اما آنچه توسط سایپا برای مصرف سراتو اتوماتیک اعلام شده 7.1لیتر در هر صد کیلومتر است که به نظر می‌رسد همین عامل کیا سراتو را به خودرویی برتر در زمینه اقتصادی تبدیل کند.

چری آریزو 5 توربو، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

در شرایط واقعی بیشتر از این میزان خواهد بود. نهایتاً به بحث قیمت‌گذاری می‌رسیم. چری آریزو 5 توربو در ابتدا فاصله قیمتی کمی با مدل تنفس طبیعی خود داشت اما هم‌اکنون با افزایش قیمت مواجه شده و قیمت نمونه صفرکیلومتر آن حدود 86 میلیون تومان است.

چری آریزو 5 توربو، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

باید به این نکته اشاره کنیم که آریزو 5 توربو دارای 5 سال گارانتی بوده و 2 سال یا 6 سرویس رایگان دارد که این موضوع می‌تواند روی تصمیم خریدار تأثیر بگذارد. از طرف دیگر نمونه‌های صفرکیلومتر کیا سراتو اتوماتیک بهایی در حدود 105 میلیون تومان می‌باشد بنابراین از این نظر چری آریزو 5 مزیت قیمتی غیرقابل‌انکاری دارد. در عین حال آریزو به دلیل افت قیمت زیاد در بازار، خریداران کمتری دارد و سراتو با وجود بهای بالاتر به لطف برند شناخته شده و البته کیفیت ساخت بهتر در بازار نه تنها سریعا به پول نقد تبدیل می‎شود که حاشیه سود خوبی هم عاید خریدارانش می‌کند.

چری آریزو 5 توربو، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده

نتیجه گیری
متاسفانه برخی فاکتورهای بد آریزو همچنان وجود داشته و اجازه عرض اندام بیشتر به این چینی جسور را نمی‌دهند. برای نمونه وزن بالای آریزو5 باعث شده تا قدرت بیشتر این خودرو به کارش نیاید و شتابی نه چندان مناسب را نصیبش کند. در عین حال قیمت بالای این سدان کوچک چینی بدترین اتفاقی است که از گسترش بازار آریزو5 ممانعت کرده است. کیفیت مواد به‌کار رفته مخصوصا در فضای داخل این خودرو چندان مناسب نیست و تجربه سواری با آریزو5 نشان می‌دهد علیرغم قیمت گزاف 91 میلیونی، این سدان چینی هنوز هم از رقابت با مدل‌های کره‌ای و ژاپنی ناتوان است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید