عملیات نفس گیر در ارتفاعات زردکوه

عملیات نفس گیر در ارتفاعات زردکوه

یک چوپان در خوی قربانی صاعقه شد هلال احمری‌ها در حال امدادرسانی به عشایر سیل زده هستند عشایر زاگرس در معرض خطر سیل قرار دارند بارندگی‌ها همچنان ادامه دارد و سامانه بارشی جدیدی از مرز‌های غربی وارد کشور می‌شود

کد خبر : ۵۶۵۳۸
بازدید : ۱۷۴۹

بارش‌های بهاری آخرهفته سه کشته و تعدادی مجروح برجای گذاشت. به دنبال بارندگی شدید و جاری‌شدن سیل در منطقه کوهرنگ یک مادر و دختر جانشان را از دست دادند. همچنین در شهرستان خوی در آذربایجان‌غربی صاعقه باعث مرگ یک مرد شد.

عملیات نفس گیر در ارتفاعات زردکوه

هر دوی این حوادث پنجشنبه و به دنبال بارندگی و طوفان در مناطق غربی و شمال‌غرب کشور رخ داد. براساس اعلام هواشناسی، این سامانه بارشی همچنان در بخش‌های مختلف کشور ادامه دارد و از شنبه هم موج جدیدی از مرز‌های غربی وارد کشور می‌شود. نیرو‌های امدادی به‌خصوص تیم‌های امدادونجات هلال‌احمر در بیشتر مناطق حادثه‌خیز به‌ویژه مسیر‌های عشایری در ارتفاعات زاگرس در حالت آماده‌باش هستند و به حادثه‌دیدگان امدادرسانی می‌کنند. این بارش‌ها درحالی باعث مرگ ٣ تن از هموطنان‌مان شد که حدود ١٠ روز پیش هم دو زن دیگر از عشایر بختیاری در ارتفاعات زردکوه در سیل کشته شدند.

سیل در مسیر کوچ‌رو‌های بختیاری
نخستین حادثه صبح پنجشنبه در منطقه بازفت کوهرنگ رخ داد. چند دقیقه بارش شدید کافی بود تا سیلاب از دامنه‌های پرپیچ‌وخم زردکوه بختیاری جاری شود و یک مادر ٥٠ ساله و دختر ١٥ ساله از عشایر کوچ‌روی این منطقه را با خود به پایین‌دست ببرد.

در این فصل از سال، عشایر بختیاری درحال کوچ به ییلاق هستند و این بارش‌ها بشدت جان آن‌ها را تهدید می‌کند. به گفته طاهری، رئیس هلال‌احمر کوهرنگ اکیپ‌های مختلف هلال در این مناطق درحال گشتزنی هستند، چون هر آن احتمال بروز حادثه وجود دارد: «در این موقع از سال، عشایر در این منطقه در مسیر کوچ هستند و به همین دلیل شب‌ها در مناطق خاصی اطراق می‌کنند که زیاد از لحاظ ایمنی مناسب نیست و امکانات کافی برای درامان‌ماندن از حوادث طبیعی وجود دارد.

١٠ روز پیش هم دو زن دیگر از عشایر این منطقه در سیل جانشان را از دست دادند.» او در توضیح جزییات بیشتر درخصوص مرگ این مادر و دختر هم به «شهروند» می‌گوید: «حوالی ساعت ٧:٣٠ صبح پنجشنبه بود که خبر این حادثه به نیرو‌های ما اعلام شد. بلافاصله یک تیم به منطقه اعزام شدند. جاده‌های منطقه زردکوه بختیاری خاکی است و این بارندگی‌ها هم شرایط جاده‌ها را خراب کرده و عملا امکان تردد سریع وجود ندارد. با این حال نیرو‌های ما بخشی از مسیر را پیاده طی کردند تا به نقطه مورد نظر رسیدند.»

عملیات جست‌وجو برای پیداکردن اجساد
به گفته شاهدان سیلابی خروشان از دامنه‌های تند زردکوه به جریان افتاد و در مسیر سنگ‌وگل‌ولای زیاد را با خودش به پایین آورد. درمسیر این مادر و دختر را هم با خودش برد. بررسی‌های اولیه نیرو‌های نجات نشان می‌داد که به احتمال زیاد اجساد این مادر و دختر در شیب تند دامنه به سمت کوهپایه رفته و در زیر گل‌ولایی مدفون شده است. از سوی دیگر، پسر یکی از اعضای ایل سعی داشته تا آن‌ها را از مرگ نجات دهد، اما شدت سیلاب او را هم بشدت زخمی کرده بود.

نیرو‌های هلال‌احمر همزمان با شناسایی مسیر جست‌وجو اقدامات درمانی اولیه را برای این جوان مصدوم انجام دادند و از مرکز برای انتقال تقاضای بالگرد کردند. طاهری درباره جزییات این عملیات نفسگیر به «شهروند» می‌گوید: «شیب تند و انبوهی از سنگ‌وگل‌و‌لایی کار جست‌و‌جو را بسیار سخت کرده بود. هرآن هم احتمال جاری‌شدن یک سیلاب دیگر وجود داشت. بارش‌های پراکنده و شدید هم ما را نگران‌تر می‌کرد، اما درنهایت نیرو‌های امدادی ما پس از چند ساعت جست‌وجو حوالی ساعت ١٢ ظهر پیکر این مادر و دختر را پیدا کردند.»

پس از خارج‌شدن اجساد این دو زن و انتقال آن‌ها به منطقه امن، بالگرد هلال‌احمر هم وارد منطقه کوهرنگ شد و اجساد همراه با آن پسر مصدوم به شهرکرد اعزام شدند. هرچند به گفته طاهری، از ظهر جمعه از شدت بارش‌ها کاسته شده و وزش باد شدید هم در منطقه قطع شده است، اما نیرو‌های هلال‌احمر در قالب تیم‌های مختلف در سطح منطقه کوهرنگ درحالت آماده‌باش قرار دارند و در مسیر‌های کوچ عشایر و نیر توقفگاه‌های آن‌ها درحال گشتزنی و کمک به حادثه‌دیدگان احتمالی هستند.

اما دومین حادثه کیلومتر‌ها آن‌طرف‌تر در استان آذربایجان‌غربی رخ داد. روستای گوهران از توابع شهرستان خوی در نزدیکی مرز ایران و ترکیه جایی بود که صاعقه جان یک مرد چوپان را گرفت. به گفته مسئولان محلی، این حادثه حوالی بعدازظهر پنجشنبه و به دنبال رعدوبرق و بارش شدید باران در این منطقه رخ داد و شدت صاعقه به حدی بود که چند رأس از گوسفندان این مرد هم تلف شدند.

این خبر را ابراهیم اوغلی بخشدار مرکزی خوی اعلام کرد و در این‌باره گفت: «این حادثه ساعت ١٧ روز پنجشنبه رخ داد. بر اثر اصابت صاعقه، یک پیرمرد ٦٠ ساله در روستای گوهران از توابع بخش مرکزی خوی جان باخت. همچنین در این حادثه بر اثر اصابت صاعقه ٩ رأس گوسفند این پیرمرد نیز تلف شدند.»

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید