خیال خام تولید نیسان در ایران!

خیال خام تولید نیسان در ایران!

بد نیست بدانید که شرکت نیسان هم‌اینک هیچ نماینده‌ای در ایران ندارد و همه مباحث در خصوص برحق بودن یکی از طرفین پارس خودرو یا جهان نوین حاشیه‌ای و فاقد پشتوانه حقوقی است. یک مراجعه ساده به سایت جهانی شرکت ژاپنی نشان می‌دهد نیسان هیچ ارتباطی با کشورمان نداشته و نقشه ایران را از صفحه رسمی خود حذف کرده است.

کد خبر : ۵۶۵۹۵
بازدید : ۲۱۱۴

نیسان برای تولید سه محصول جدید به ایران می‌آید. این جمله یکی از مهم‌ترین خبرهایی بود که در شش ماهه دوم سال 96 با انتشار در ابعادی وسیع از رایزنی پارس خودرو نماینده انحصاری نیسان در ایران حکایت داشت. این اتفاق که می توانست زمینه بازگشت یکی از قدیمی‌ترین برندهای ژاپنی حاضر در بازار کشور را به عرصه تولید خودرو ایران رقم بزند به نظر چندان محلی از اعراب ندارد و هیچ یک از دو شرکت پارس خودرو و جهان نوین آریا همکاری و رابطه مستقیمی با شرکت نیسان ژاپن ندارند.

خیال خام تولید نیسان در ایران!

جالب اینکه طبق ادعای دو شرکت مذکورقرار بوده تولید سه خودروی آلتیما، قشقایی و کیکس در کشور محقق شود. حالا اما با خروج آمریکا از برجام مثل دیگر قراردادهای خودرویی، موضوع همکاری مجدد نیسان با ایران نیز در هاله‌ای از ابهام بوده و شانس زیادی برای حضور دومین خودروساز ژاپن در کشور آن هم برای تولید وجود ندارد. جنگ زرگری بر سر مالکیت معنوی برند نیسان در ایران اما موجب شده تا با هدایت دو شرکت وطنی، در فضای رسانه‌های داخلی نبردی تمام‌عیار بر سر حق امتیاز نیسان در ایران شکل بگیرد.

خیال خام تولید نیسان در ایران!

بد نیست بدانید که شرکت نیسان هم‌اینک هیچ نماینده‌ای در ایران ندارد و همه مباحث در خصوص برحق بودن یکی از طرفین پارس خودرو یا جهان نوین حاشیه‌ای و فاقد پشتوانه حقوقی است. یک مراجعه ساده به سایت جهانی شرکت ژاپنی نشان می‌دهد نیسان هیچ ارتباطی با کشورمان نداشته و نقشه ایران را از صفحه رسمی خود حذف کرده است. در عین حال این شرکتنام تمامی کشورهای دارای نمایندگی را در سایت خود قرار داده که در کمال تعجب در منطقه خاومیانه و آفریقا تنها ایران است که از فقدان نمایندگی رسمی نیسان رنج می‌برد.

خیال خام تولید نیسان در ایران!

نقشه جهانی نیسان که در آن هیچ نامی از کشور ایران و نماینده رسمی ایرانی شرکت در آن یافت نمی‌شود!

این در حالی است که گابن، موزامبیک، عراق، یمن، سوریه و گینه هم در لیست کشورهای همکار نیسان قرار دارند اما ایران به واسطه تحریم های بین المللی جایی در نقشه جهانی نیسان ندارد. در این خصوصفربد زاوه کارشناس و تحلیلگر صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار هفت صبح از صحت و سقم جدال پیش آمده بر سر برند نیسان می‌گوید. زاوه با اشاره به اتفاق جدیدی که در صحنه بین الملل در خصوص برجام اتفاق افتاده عقیده دارد شانس تولید محصولات نیسان با توجه به حضور پررنگ این بنرد رد بازار آمریکا نزدیک به صفر است.

خیال خام تولید نیسان در ایران!

این تحلیلگر بازار خودرو درخصوص ارتباط پارس خودرو با برند نیسان هم می گوید: «از سال‌ها پیش که نیسان طی قراردادی با شرکت پارس خودرو، کار تولید محصولاتش را به صورت انحصار به این شرکت واگذار کرد، پارس‌خودرو همواره مدعی نمایندگی نیسان بوده و خط تولید این برند را در اختیار دارد. با این حال احتمالا این قرارداد از ناحیه تحریم های سنگین غرب علیه ایران در سال‌های90 و 91 تحت تاثیر قرار گرفته و ممکن است باطل شده باشد. به همین دلیل تاکید مجدد روی آن نمی‌تواند چندان کار درستی باشد. از دیگر سو جهان نوین آریا که قبلا یک شرکت گری مارکت و حاشیه ای در بازار خودروهای وارداتی بوده پس از برجام با همکاری شعبه عمان شرکت سهیل بهوان اقدام به عرضه محصولات نیسان در کشور نموده که این مورد هم ربط چندانی به خودروساز ژاپنی ندارد. طبق اسنادی که اداره اصناف وجود دارد نمایندگی متعلق به سهیل بهوان بوده و نیسان دخالتی در این امر ندارد. از آنجا که برای حضور در ایران لازم است حق تاسیس نمایندگی رسمی توسط شرکت مادر اعطا شود، ازینرو جهان نوین آریا شاید از ناحیه سهیل بهوان توانسته این مجوز را ارائه کند. »

خیال خام تولید نیسان در ایران!

پیمان کارگر؛ قائم‌مقام آسیااقیانوسیه نیسان پیش از این مدیرعامل رنوپارس ایران بود

زاوه در خصوص ادامه جدال دو شرکت بر سر کسب نمایندگی نیسان به هفت صبح گفت :« در روزهای گذشته بحثی مبنی بر همکاری دوطرف برای تولید و عرضه و ارائه خدمات پس از فروش محصولات تولیدی نیسان در ایران کلید خورده ولی تصور اجرایی شدن این موضوع در ایران بسیار سخت و حتی محال است چرا که پارس خودرو و باقی خودروسازان وطنی میلی به همکاری با یک شرکت واردکننده تازه تاسیس ندارند. من پیش‌بینی می‌کنم با توجه به حضور موثر آقای پیمان کارگر در این قضیه، تجربه قبلی پارس خودرو و نگین خودرو در زمینه مالکیت برند رنو در ایران تکرار شده و اگر تولید نیسان در ایران پا بگیرد، احتمالا بدون هیچ نتیجه‌ای دو شرکت کار خود را در بخش مونتاژ و واردات تومان به پیش می‌برند. »

خیال خام تولید نیسان در ایران!

زاوه در خصوص قراردادهای پسابرجامی و نتیجه انها هم گفت : «از آنجا که آمریکا در قضیه برجام برخورد خارج از عرفی با جهان و خصوصا اتحادیه اروپا داشت و یک طرفه این قرارداد را به چالش کشاند، ما باید امیدوار باشیم که طرف‌های اروپایی به واسطه خدشه دار شدن اعتبارشان از سوی آمریکا در جهان همچنان مسیر همکاری با ایران را ادامه دهد گرچه به شخصه شانس کمی برای اجرایی شدن قراردادهای سرمایه‌گذاری خارجی حوزه خودرو در ایران قائل هستم چرا که حمایت طرف‌های خارجی از ایران در مقطع فعلی نه به واسطه منافع این طرف‌ها که به دلیل خدشه‌دار شدن اعتبارشان توسط آمریکا در جهان است. تجربه تاریخی نشان می‌دهد این طرف‌ها هم به زودی به ما پشت می‌کنند. راه ما در انعقاد قراردادهای پسابرجامی اشتباه بود و بایستی به جای خودروسازی روی تامین قطعه برای جمعیت کثیری از دنیا تاکید می‌کردیم ولی مثل همیشه محاسبات ما اشتباه بود و نتیجه‌ای هم در بر نداشت. »

منبع : هفت صبح

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید