راز قارچ‌های سمی مرگبار چیست؟

راز قارچ‌های سمی مرگبار چیست؟

از دختربچه ۹ ماهه تا مرد ۶۰ ساله به این مسمومیت دچار شده و تا لحظه تنظیم این گزارش ۸ نفر نیز جان خود را از دست داده اند. چرا این پدیده رخ داده و جزئیات آن چیست؟

کد خبر : ۵۶۹۸۲
بازدید : ۱۰۱۹۸
راز قارچ‌های سمی مرگبار چیست؟
تصویری از قارچ سمی که جان ده نفر را گرفت
فرید عطارزاده | در هیاهو‌های برجام، مچ گیری‌های سیاسی و فیلترینگ تلگرام، کمتر کسی حواسش هست که از هفته گذشته موج عجیبی به واسطه قارچ‌های سمی ایجاد شده و در حدود ۷۰۰ نفر از هموطنانمان در کرمانشاه، لرستان، کردستان، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان و قزوین با این پدیده عجیب و غریب دست و پنجه نرم می‌کنند و فعلا نیز مشخص نیست ریشه این اتفاق عجیب چیست.
از هفته گذشته موج عجیبی به واسطه قارچ‌های سمی ایجاد شده است.
از دختربچه ۹ ماهه تا مرد ۶۰ ساله به این مسمومیت دچار شده و تا لحظه تنظیم این گزارش ۸ نفر نیز جان خود را از دست داده اند. چرا این پدیده رخ داده و جزئیات آن چیست؟

معمای قارچ‌های خودرو
مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور می‌گوید: مسمومیت به دلیل قارچ‌های سمی امسال بسیار متفاوت از سال‌های گذشته است. در سال‌های پیش نیز این مسمومیت‌ها رخ می‌داد، اما عوارض آن مانند مسمومیت‌های غذایی ساده بود که با چند مرحله درمان برطرف می‌شد.
سم‌های این قارچ‌ها به گونه‌ای است که حتی از راه تماس با دست نیز به بدن منتقل می‌شود
امسال، اما مسمومیت‌ها کاملا متفاوت است و در برخی موارد به ضعف، کما و مرگ رسیده است. قارچ‌های طبیعی که در کوه‌ها و مناطق آزاد رشد می‌کنند دارای این مسمومیت هستند و افراد محلی که از آن استفاده می‌کنند دچار مسمومیت شده اند.
سم‌های این قارچ‌ها به گونه‌ای است که حتی از راه تماس با دست نیز به بدن منتقل می‌شود و فرد را دچار مسمومیت شدیدی می‌کند.
معمای قارچ‌های مرگبار
بیشترین مسمومیت در کرمانشاه، لرستان و کردستان دیده شده است. برخی از افراد محلی در این فصل به طبیعت رفته و قارچ‌ها را جمع می‌کنند تا در بازار به صورت فله‌ای بفروشند. این افراد یا خودشان به دلیل دست زدن به قارچ‌ها دچار مسمومیت شده اند یا از طریق آن‌ها به دیگران سرایت کرده است. برخی افراد هم به دلیل خوردن این قارچ‌ها به مسمومیت مبتلا شده اند.»
او در مورد آخرین آمار افرادی که دچار مسمومیت شده اند، می‌گوید: «تا ساعت ۱۸ روز جمعه در حدود ۷۰۰ نفر با مسمومیت به دلیل قارچ سمی به بیمارستان‌های انتقال پیدا کرده اند. از میان آن‌ها ۱۹۰ نفر بستری شدند، ۸ نفر جان خود را از دست داده اند و ۴۳ نفر به بخش مراقبت‌های ویژه انتقال پیدا کرده اند.
از میان این ۴۳ نفر، حال ۲۶ نفر وخیم بود که به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شدند. حال ۳ نفر از آن‌ها وخیم‌تر بود و پیوند کبد انجام دادند و بقیه نیز در صف انتظار هستند. این مسمومیت اگر به شکل حاد خود برسد، بیماران به پیوند کبد نیاز پیدا می‌کنند و گرنه جان خود را از دست می‌دهند.»

دلیل مسمومیت قارچی
سخنگوی اورژانس کشور در مورد دلیل این مسمومیت‌ها می‌گوید: «تیم ویژه‌ای متشکل از وزارت بهداشت و کشاورزی تشکیل شده و تا ۴۸ ساعت آینده نتیجه این بررسی‌ها مشخص می‌شود.
با توجه به اینکه در سال‌های گذشته چنین مسمومیتی نداشتیم، پس از مشخص شدن نتیجه بررسی‌های آزمایشگاهی می‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد. برخی گمانه زنی‌ها می‌گوید شاید تغییرات اقلیمی و گرمای هوا موجب شده تا ماده سمی جدیدی در قارچ‌های خودرو تولید شود.
فعلا این‌ها در حد گمانه زنی است و تا اعلام دقیق بررسی‌ها نمی‌توان نتیجه گرفت.» در حال حاضر برای خیلی‌ها این سوال پیش آمده که قارچ مصرف کنند یا نه؟ خالدی در پاسخ به این سوال می‌گوید: «تا به حال تمام موارد مسمومیتی که گزارش شده برای مصرف قارچ‌های وحشی و خودرو است و گزارشی مبنی بر مسمومیت افرادی که از قارچ‌های بسته بندی استفاده می‌کنند، منتشر نشده است.»
مردم کدام استان‌ها به این مسمومیت دچار شده اند؟
سخنگوی اورژانس کشور در پاسخ به این سوال می‌گوید: «مسمومیت‌ها به ترتیب شامل مردم کرمانشاه، لرستان، کردستان، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان و قزوین است. از ۸ نفری که جان خود را از دست داده اند، ۷ نفر برای کرمانشاه بوده و یک نفر برای لرستان.
همچنین هیچ الگوی مشخصی در سن و جنسیت افراد مبتلا شده وجود ندارد. به طور مثال در حال حاضر یک دختر نوزاد ۹ ماهه به دلیل مسمویت ناشی از انتقال سم قارچ که از فرد دیگری به او منتقل شده، منتظر پیوند کبد است. مسمومیت افراد تا ۷۰ سال هم گزارش شده است.»
جوشاندن قارچ کافی نیست
دکتر ابراهیم شکیبا، رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در خصوص علت افزایش موارد مسمومیت با قارچ در سال جاری گفت: «رشد انواع قارچ نیازمند بارندگی و دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه است و امسال به مدت طولانی این شرایط فراهم شد و انواع قارچ در نقاط وسیعی از استان رویش پیدا کرد که در این بین بسیاری قارچ‌های سمی هم رویش پیدا کرده و مصرف آن‌ها باعث مسمومیت افراد زیادی شد.»
به گزارش ایسنا، رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه تاکید کرد: «مشکل این است که افراد با روش‌های سنتی از جمله استفاده از نقره یا جوشاندن قارچ در شیر به دنبال تشخیص قارچ سمی از خوراکی هستند و این در حالی است که این روش‌ها برای همه انواع قارچ جواب نمی‌دهد. حتی برخی انواع قارچ هستند که دست زدن به آن‌ها و بعد از آن تماس دست آلوده با مخاط بدن از جمله تماس با چشم می‌تواند موجب انتقال سم قارچ به درون بدن شود.
امسال به هیچ عنوان قارچ خودرو مصرف نکنید و از دست زدن به قارچ هم خودداری کنید. همچنین توصیه می‌شود افراد از خرید قارچ از دستفروشان خودداری کنند و تنها قارچ‌های بسته بندی شده دارای برچسب و تاریخ مصرف خریداری کنند. هیچ روش مورد تاییدی برای تشخیص قارچ سمی وجود ندارد و افرادی هم که سالیان سال در این زمینه تجربه دارند باید بدانند انواع قارچ به این روش‌ها پاسخ یکسان نمی‌دهد.»
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید