کد خبر: ۵۷۱۵۵
بازدید: ۱۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
همه ما می‌دانیم برخی عادات مانند مصرف غذای‌های ناسالم، سیگار کشیدن و ورزش نکردن رفتار‌هایی هستند که مانع افزایش رفاه و کیفیت زندگی عمومی می‌شوند.
چرا با آنکه می‌دانید برخی عادات بد هستند، اما همواره انجام شان می‌دهید؟
 
فرادید| همه ما می‌دانیم برخی عادات مانند مصرف غذای‌های ناسالم، سیگار کشیدن و ورزش نکردن رفتار‌هایی هستند که مانع افزایش رفاه و کیفیت زندگی عمومی می‌شوند. یافته‌های مطالعه‌ای که توسط دانشمندان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) ایالت متحده انجام شده بود نشان می‌داد در سال ۲۰۰۰ این عادات بد عامل اصلی نیمی ازمرگ و میر در ایالات متحده بوده است که جزئیات این مطالعه به شرح زیر است:

• توتون و تنباکو: ۴۳۵،۰۰۰ (۱۸.۱ ٪ از کل مرگ و میر ایالات متحده)
• عدم فعالیت ورزشی و رژیم غذایی ناسالم: ۴۰۰،۰۰۰ (۱۶.۶%)

با وجود اینکه می‌دانید عادت‌های بد برای سلامتی زیان آور هستند، چرا همچنان آن‌ها را ادامه می‌دهید؟ ترک کردن رفتار‌های بد مانند ورزش نکردن، سیگار کشیدن، جویدن ناخن‌ها و غیبت کردن هر چقدر سخت باشد، اما امکان پذیر است. شما با اراده و پشتکار قوی، پشتیبانی آدم‌هایی که در زندگی تان هستند و برنامه ریزی واقع بینانه قادر خواهید بود به هر چیزی که می‌خواهید برسید.
 
تحقیقات نشان می‌دهند که بین دو تا هشت ماه زمان لازم است تا عادات جدید در زندگی شما شکل بگیرند. این موضوع نشان می‌دهد که انجام این کار زمان بر است و عادت‌ها نمی‌توانند طی یک شب ایجاد یا ترک شوند. فرآیند تغییر کردن باید با نقشه و عمل کردن همراه باشد.

چرا در برابر عادت‌های بد نمی‌توانید مقاومت کنید!
اکثر افراد با اینکه می‌دانند بسیاری از رفتار‌ها خوب نیستند، اما به دلایل گوناگونی چنین رفتار‌هایی را ادامه می‌دهند.

آیا عادات بد، حس راحتی را منتقل می‌کنند!
ابتدایی‌ترین نیاز ما تجربه احساس راحتی و انجام هر آنچه که منجر به دستیابی به حس آرامش می‌شود است. هر کاری که انجام می‌دهید، یک هدفی در پشت آن دارید، حتی اگر انجام عملی آگاهانه نباشد، مطمئنا همچنان مقصودِ پنهان راحتی است. مغز ما به صورتی عجیب به دنبال نتیجه‌ای مطلوب است به همین منظور پس از دستیابی به نتیجه مورد نظر احساس راحتی می‌کند. حس راحتی با آزاد شدن دوپامین و هورمون شادی همراه است. این باعث می‌شود هر کاری انجام دهید تا این حس خوب را دریافت کنید.

این مسئله نشان می‌دهد که چرا همچنان به عادت‌های بد رفتاری می‌پردازیم و چرا باز داشتن خود از انجام چنین اعمالی بسیار دشوار است، آن‌ها را مناسب و راحت می‌دانیم و اساسا خود را در "منطقه‌ای ایمن" می‌پنداریم. با توجه به آنچه که می‌دانید برای شما زیان آور است، اما برای دستنیابی به نتیجه مطلوب (آرامش) همچنان انجامش می‌دهید.

به عنوان نمونه سیگار کشیدن در سر کار به معنای استراحتی کوتاه است و با آزادی عمل و حس راحتی مرتبط است.

افراد همچنان به دنبال توجیه‌های اجتماعی برای رفتار بد خود هستند. اگر تعداد زیادی از افراد یک جامعه آن عمل را انجام دهند، می‌گویند من نیز به دلیل مشابه این عمل را انجام می‌دهم. یافتن عادات بد اجتماعی به هیچ عنوان توجیه مناسبی برای رفتار و عادات نادرست نیست.

همچنین به دنبال نمونه‌هایی هستید که عادات بد شما را تصدیق کند مانند، "پدربزرگ من هر روز سیگار می‌کشید و تا ۹۰ سالگی بدون هیچ مشکلی زندگی کرد. " ذهن ما دوست دارد شواهدی پیدا کند که تمامی تصمیمات خوب یا بد ما درست است.

نتیجه
اکثر افراد از عواقب عادات بد تا حدی آگاه هستند. هشدار‌ها بر روی تمامی پاکت سیگار‌ها درج شده است. دولت‌ها قوانینی برای تغذیه سالم از طریق تبلیغات و برنامه‌های تلویزیونی اتخاذ کرده اند. حال فکر می‌کنید عواقب دراز مدت عادات بد می‌تواند چه چیز‌هایی باشد؟

• سرطان، آسیب‌های سلولی و سایر بیماری‌ها
• افسردگی
• عدم توانایی جسمی، بی حالی و خستگی مداوم
• افزایش مشکلات فیزیکی

بسیاری از این عواقب می‌توانند به تدریج معنای واقعی به خود بگیرند و بعد‌ها متوجه تصمیمات اشتباه خود خواهید شد. در حقیقت با توجه به تصمیماتی که در حال حاضر می‌گیرید، می‌توانید سلامت بدن خود را تقویت و تضمین کنید.

چگونه می‌توان عادات بد را ترک کرد
ترک عادت‌هایی که با آن‌ها برای مدت زیادی زندگی کرده ایم، مطمئنا سخت است. برخی مواقع استرس عامل اصلی عادت بد است، راه حل مسئله بستگی به برنامه ریزی و توانایی ذهن دارد. یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتور‌ها در ترک عادات بد و ناپسند، تصمیم و اراده می‌باشد. ما باید از خود اراده نشان دهیم و در راه ترک عادت صبر و استقامت پیشه کنیم. به طور خلاصه در اینجا چند راه حل به اختصار توضیح داده شده اند:

• در ابتدا عادات بد را بیابید و اینکه چه زمانی آن‌ها را انجام می‌دهید، چه چیزی باعث ایجاد چنین رفتار‌هایی می‌شود؟ آیا ناشی از تصمیم ناخود آگاه است؟ سوال اصلی در وهله اول این است که چرا این عادت‌ها را گسترش داده اید.

• در مرحله دوم، به خودتان تعهد دهید که این عادت بد را متوقف کنید. در حال حاضر می‌دانید منشا اصلی ایجاد چنین رفتار‌هایی چه هست و می‌توانید رفتاری مثبت را جایگزین آن کنید. به عنوان مثال، بعد از سپری کردن روزی سخت، تنقلات برای عصرانه خود در نظر می‌گیرید در حالی که می‌توانید به عنوان قدر دانی از خودتان یک میان وعده سالم داشته باشید.

• در مرحله سوم، ثابت قدم عمل کنید. کلید اصلی ایجاد عادات جدید ثابت قدمی است. بله، در ابتدا سخت خواهد بود. اما مغز شما با روش‌های جدید انجام کار‌ها تا زمان دستیابی به حس آرامش ساز گار خواهد شد.

همه چیز در این باره است که مثبت بیاندیشید و درست عمل کنید. در حقیقت عادات خوب برای بالا بردن کیفیت زندگی شکل می‌گیرند.

منبع: lifehack
ترجمه: وب‌سایت فرادید