علتهای گوناگون گرانی خودرو

روزهای سخت اقتصاد ایران، دوباره بازگشت تحریمها و ایجاد جو روانی در داخل و خارج کشور. این بار تحریمهای یک طرفه از جانب آمریکا که اگرچه با مخالفت بسیاری از کشورهای مهم و قدرتمند و مذاکره کنندگان جهانی روبرو شد.
کد خبر :
۵۸۸۹۵
بازدید :
۱۰۷۴

روزهای سخت اقتصاد ایران، دوباره بازگشت تحریمها و ایجاد جو روانی در داخل و خارج کشور. این بار تحریمهای یک طرفه از جانب آمریکا که اگرچه با مخالفت بسیاری از کشورهای مهم و قدرتمند و مذاکره کنندگان جهانی روبرو شد.
اما دنیای تجارت گاهی قوانین متفاوت دارد و بسیاری از شرکتهای بین المللی از ترس تحریمهای آمریکا و از دست دادن منافع خود در این بزرگترین بازار دنیا، به سرعت اعلام کردند که بازار کشور را ترک میکنند و این بار کار به چینیها نیز رسید.
چینیها که در سالهای اخیر با مدیریت درست توانستند کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند و اکنون نیز نیم نگاهی به بازار امریکا و اروپا دارند و تا حدودی نیز به این بازارها ورود کردهاند، از این رو چینیها نیز تا حدودی در برخورد با ایران محافظه کار خواهند بود و برخی برندهای چینی نیز به اقتضای طبیعت خود بازار را ترک خواهند کرد.
برای درک بهتر از بازار باید بازار خودرو را به دو بخش تقسیم کرد، بازار وارداتیها و بازار تولیدکنندگان و به بررسی عواملی که باعث ایجاد این گرانی میشود پرداخت.
بازار خودروهای وارداتی
با وجود تحریم ها، شرکتهایی که دارای نمایندگی رسمی بودند و خودروی خود را از شرکت مادر وارد میکردند با مشکلات بسیاری روبرو شدهاند، از سوی دیگر شرکتهایی که خودروی خود را از واسطههای کشورهای اطراف تامین میکردند نیز با افزایش هزینههای واسطه گری روبرو شدهاند و از سوی دیگر افزایش قیمت ارز و همچنین افزایش یکباره بالای تعرفه واردات خود عواملی هستند که قیمت خودروهای وارداتی را افزایش شدیدی داده اند.
بازار خودروهای داخلی
افزایش قیمت ارز مبادله ای، مشکلات مبادله ارز با مبالغ بالا برای خرید قطعات منفصله و همچنین مشکلات قطعه سازان با افزایش هزینهها و افزایش هزینههای سربار تولید را میتوان مشکل عمده تولیدکنندگان نامید.
اما به طور کلی، ایجاد جو روانی ناشی از تحریمها و سوء استفاده واسطه گران، و از سوی دیگر با افزایش قیمت ارز و بالطبع افزایش حقیقی و روانی هزینه ها، قیمت خودرو در بازار افزایش چشمگیری داشت که قطعا عدهای منافع هنگفتی را از آن خود کردند. از سوی دیگر باید دانست که تولیدکنندگان نیز به ناچار از این شرایط روانی و تحمیلی مجبور به افزایش قیمت خواهند بود.
باید دانست ساختار بیمار و ضربه پذیر اقتصاد کشور، این بار نیز خود را شکنندهتر نشان داد و تمامی عوامل بیرونی و داخلی در کنار ضعفهای ساختاری دست به دست هم داد تا قیمت خودرو به صورت افسارگسیخته بالا برود.
چینیها که در سالهای اخیر با مدیریت درست توانستند کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند و اکنون نیز نیم نگاهی به بازار امریکا و اروپا دارند و تا حدودی نیز به این بازارها ورود کردهاند، از این رو چینیها نیز تا حدودی در برخورد با ایران محافظه کار خواهند بود و برخی برندهای چینی نیز به اقتضای طبیعت خود بازار را ترک خواهند کرد.
برای درک بهتر از بازار باید بازار خودرو را به دو بخش تقسیم کرد، بازار وارداتیها و بازار تولیدکنندگان و به بررسی عواملی که باعث ایجاد این گرانی میشود پرداخت.
بازار خودروهای وارداتی
با وجود تحریم ها، شرکتهایی که دارای نمایندگی رسمی بودند و خودروی خود را از شرکت مادر وارد میکردند با مشکلات بسیاری روبرو شدهاند، از سوی دیگر شرکتهایی که خودروی خود را از واسطههای کشورهای اطراف تامین میکردند نیز با افزایش هزینههای واسطه گری روبرو شدهاند و از سوی دیگر افزایش قیمت ارز و همچنین افزایش یکباره بالای تعرفه واردات خود عواملی هستند که قیمت خودروهای وارداتی را افزایش شدیدی داده اند.
بازار خودروهای داخلی
افزایش قیمت ارز مبادله ای، مشکلات مبادله ارز با مبالغ بالا برای خرید قطعات منفصله و همچنین مشکلات قطعه سازان با افزایش هزینهها و افزایش هزینههای سربار تولید را میتوان مشکل عمده تولیدکنندگان نامید.
اما به طور کلی، ایجاد جو روانی ناشی از تحریمها و سوء استفاده واسطه گران، و از سوی دیگر با افزایش قیمت ارز و بالطبع افزایش حقیقی و روانی هزینه ها، قیمت خودرو در بازار افزایش چشمگیری داشت که قطعا عدهای منافع هنگفتی را از آن خود کردند. از سوی دیگر باید دانست که تولیدکنندگان نیز به ناچار از این شرایط روانی و تحمیلی مجبور به افزایش قیمت خواهند بود.
باید دانست ساختار بیمار و ضربه پذیر اقتصاد کشور، این بار نیز خود را شکنندهتر نشان داد و تمامی عوامل بیرونی و داخلی در کنار ضعفهای ساختاری دست به دست هم داد تا قیمت خودرو به صورت افسارگسیخته بالا برود.
۰