برزخ بزرگ خریداران مک‌بوک

برزخ بزرگ خریداران مک‌بوک

قیمت بالا تنها نقطه ضعف مک بوک نیست. کاربران در سراسر دنیا و حتی همین ایران خودمان گزارش داده اند که این بچه‌های لوس و لج در آور از نظر کیفیت مدام در حال پسرفت هستند. کلیدهایشان می‌شکند، پورت‌های تاندربوردشان می‌سوزد و خیلی دردسر‌های دیگر!

کد خبر : ۵۹۷۷۱
بازدید : ۲۴۶۲
برزخ بزرگ خریداران مک‌بوک
صادقانه می‌گوییم این گزارش ممکن است عصبانی تان کند. شاید با مشت به دیوار بزنید یا حتی چند تا بد و بیراه نثار ما کنید. الکی که نیست بالاخره داریم درباره لپ تاپ‌هایی حرف می‌زنیم که اگرچه به واسطه داشتن نشان سیب گاز خورده، اصالت خودشان را پیش از این به اثبات رسانده اند، اما به خاطر قیمت تمام شده شان در ایران نفرینی ابدی را به دنبال می‌کشند.
اگر عصبانی‌تر نمی‌شوید باید بگوییم ارزان‌ترین آن‌ها هفت میلیون تومان است! بله و این هفت میلیون در مدل‌های مرغوب‌تر و با توانایی‌های فنی بیشتر با عرض شرمندگی امکان دارد تا ۱۷، ۱۸ میلیون تومان هم برسد. با این عدد و رقم‌ها چه کسانی حاضرند دل به دریا بزنند و بخواهند یکی از آن‌ها را صاحب شوند؟ با کدام جرات و جسارت؟ با کدام دل شیر؟
محض اطلاع باید بگوییم در همین شرایط فعلی که دلار و یورولنگ در هوا مانده اند، یکی از معدود کالا‌هایی که هنوز موجودی آن در سایت‌های اینترنتی و فروشگاه‌های بزرگ صفر نشده، همین لپ تاپ‌های اپل هستند. لابد هنوز خریدار دارند.
با این حال برای اینکه دل تان خنک شود، بدانید و آگاه باشید که قیمت بالا تنها نقطه ضعف مک بوک نیست. کاربران در سراسر دنیا و حتی همین ایران خودمان گزارش داده اند که این بچه‌های لوس و لج در آور از نظر کیفیت مدام در حال پسرفت هستند. کلیدهایشان می‌شکند، پورت‌های تاندربوردشان می‌سوزد و خیلی دردسر‌های دیگر!

بزرگترین برزخ برای هر کسی که می‌خواهد گجتی بخرد این است که «الان بخرم یا صبر کنم؟». این مسئله به خصوص وقتی تشدید می‌شود که شما می‌خواهید بعد از چند سال به سراغ خرید یک وسیله بسیار پیشرفته بروید و نمی‌دانید باید صبر کنید تا مدل جدید بیاید تا از به روز‌ترین فناوری‌ها و امکانات بهره ببرید یا اینکه می‌توانید به سراغ برترین مدل حال حاضر بازار رفته و از افت قیمت آن نهایت استفاده را ببرید.
برزخ بزرگ خریداران مک‌بوک
به صورت معمول بزرگترین برزخ‌های خوره‌های فناوری مربوط به چند مورد خاص می‌شود؛ اول برزخ دو گوشی سامسونگ است که معمولا قبل از شروع شدن تابستان معرفی می‌شوند. دوم برزخ آیفون است که معمولا در آخر پاییز هر سال باید منتظر آن ماند و البته برزخ لپ تاپ‌هایی مثل دل، لنوو و HP را هم اضافه کنید که هروقت اینتل چیپست جدیدی بدهد باید منتظر مدل جدید این شرکت‌ها هم بود، اما این مسئله در مورد مک بوک‌ها متفاوت است.
تقریبا زمان عرضه مک بوک در سال بعد هیچ وقت مشخص نیست و بسته به حدسیات افراد عدد‌هایی اعلام می‌شود. مثلا مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ با فاصله کمتر از یک سال به بازار عرضه و باعث شدند بسیاری از افراد فکر کنند اپل قرار است سیاست خود را عوض کند. در حالی که امسال در نمایشگاه WWDC اپل هیچ سخت افزار جدیدی رونمایی نکرد و اصلا حرفی از مک بوک نزد.
با این حال تابستان شروع شده و بسیاری منتظر هستند تا اپل از نسخه جدید مک بوک در ماه‌های آینده رونمایی کند. در بدترین حالت هم معرفی مک بوک به پاییزو در کنار آیفون خواهد رسید که باز هم مدت زمان زیادی به آن نمانده است. هر چند تجربه ثابت کرده است که اپل نمی‌خواهد فصل فروش مک بوک برای مدارس را از دست بدهد و بعد از آن وارد بازار شود. ولی برزخ مک بوک داستان پیچیده تری از آنچه فکر می‌کنید دارد.
اول اینکه نسخه‌های 2017 طبق گزارش‌های زیادی که از کاربران در سطح اینترنت منتشر شده است مشکل کیبورد و باگ‌های مختلف دیگری دارند و به نوعی اینکه نسخه سالمی گیرتان بیاید کاملا به شانس و تقدیرتان بستگی دارد.
از طرفی مدل‌های قبلی هم بسیاری از امکانات جذاب سری جدید را ندارند و شما باید به فناوری دو سال پیش این شرکت برگردید. خلاصه برزخ حال حاضر چند راهی خرید این دو مدل مک بوک یا صبر کردن است. به نظر شما باید چه کار کرد؟

مشکل کیبورد مک بوک
از وقتی مدل ۱۲ اینچی مک بوک در سال ۲۰۱۵ با کیبورد جدید به بازار عرضه شد، کاربران بسیاری از کارکرد این قسمت از لپ تاپ ابراز رضایت زیادی کرده و کامنت‌های بسیار مثبتی در مورد کیبورد پروانه‌ای اپل نوشته اند.
کیبوردی که به خاطر سطح X مانند زیر دکمه هایش نمادی از پروانه را در خود جای داده است. این کیبورد به لپ تاپ مک بوک کمک کرده تا باریک‌تر شود و در عین حال بعضی گزارش‌ها در مورد عمل نکردن بعضی دکمه‌ها هم منتشر شد.
وقتی مک بوک ۱۵ اینچی سری pro در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد، این گزارش‌ها به مرور بیشتر شد و افراد زیادی از سرتاسر دنیا در مورد این صحبت می‌کردند که کیبوردشان کلا بی خیال پاسخگویی شده و محلی به آن‌ها نمی‌گذارد. در این بین بسیاری از کیبورد زیبا و ظریف مک بوک راضی بودند و تعریف آن را می‌کردند.
بعضی هم توانسته بودند راهکار‌های عجیب و نوآورانه‌ای برای برطرف کردن مشکل این کیبورد پیدا کنند. مثلا فردی یک کیسه پر از باد در میز خود گذاشته بوده و هروقت این کیبورد مشکل پیدا می‌کرده از کیسه هوا برای گرد و غبارزدایی از کیبورد استفاده می‌کرده است.

بعضی دیگر هم حتی گزارش کردند که مشکل خود به خود برطرف شده و دیگر به سراغ آن‌ها نیامده است. اینجا یک مسئله بزرگ وجود دارد که کاربران مک بوک به خصوص از نوع ایرانی را در چند راهی بزرگی قرار می‌دهد.
اپل قبول کرده که کیبورد مشکل دارد و حاضر است به صورت رایگان آن را برای شما عوض کند. از طرفی گفته کسانی که پولی برای تعمیر آن پرداخت کرده اند به شرکت زنگ زده و هزینه تعمیر را پس بگیرند.
پس اگر مدل‌های ۲۰۱۷ وقبل را بگیرید و با مشکل روبه رو شوید دست تان در پوست گردو قرار نمی‌گیرد، ولی خب داستان در ایران فرق می‌کند. شما دسترسی به شرکت اپل ندارید و مجبور هستید در صورت بروز مشکل آن را به کشور دیگری برای تعمیر بفرستید.
تازه این را هم در نظر بگیرید که ممکن است مدل جدید کاملا طراحی کیبورد را عوض کرده و مشکل را از پیش روی شما بردارد.
پیش به سوی قدیم!
اگر نگران این هستید که با گرفتن مک بوک جدید به دردسر بیفتید و به علاوه نمی‌خواهید هزینه بالایی برای مدل جدید هم بپردازید، بهترین گزینه شما رفتن به سراغ مدل‌های قدیمی است. مدل‌هایی که هر چند به اسم قدیمی شناخته می‌شوند، ولی ویژگی‌ها و امکاناتی دارند که در مدل‌های جدید وجود نداشته و طرفداران خاص خود را دارند.
برای خرید مدل‌های قدیمی دو گزینه کلی پیش روی شما قرار دارد:

مک بوک pro ۱۵ اینچی مدل سال ۲۰۱۵:
هنوز هم بعضی از فروشگاه‌های ایرانی این مدل مک بوک را برای فروش گذاشته اند. اگر فکر می‌کنید که قیمت حدود هفت میلیون تومان برای این وسیله زیاد است می‌توانید به سراغ مدل‌های دست دومی بروید که در بازار با قیمتی حدود چهار تا پنج میلیون تومان عرضه می‌شوند.
این مدل کیبورد پروانه‌ای نداشته، دارای یک پورت USB، ورودی HDMI و درگاه‌های کوچک خروجی برای نمایشگر است و حتی از کارت حافظه خارجی هم پشتیبانی می‌کند! مشکل اینجاست که این مدل درگاه جدید USB - C. را ندارد و از نسل جدید پردازنده‌های اینتل هم بی بهره است. البته در این مدل منوی لمسی هم وجود ندارد که نمی‌دانیم این مسئله شما را خوشحال می‌کند یا ناراحت.
مک بوک Air مدل سال ۲۰۱۷:
اگر می‌خواهید مدل جدیدتری بگیرید به سراغ سری کلاسیک مک بوک ایر بروید که برای سال‌ها تقریبا بدون تغییر مانده است. تنها چیزی که زیاد در این سری تغییر کرده است همان پردازنده است تا این مدل قدرتمند را در مسابقه با دیگر مدل‌های نگه دارد.
طراحی و سخت افزار این سری خیلی جدید نیست و وضوح تصویر آن هم چنگی به دل نمی‌زند، ولی همچنان یکی از مدل‌های محبوب برای بسیاری از جمله دانش آموزان و دانشجویان است. در ضمن یادتان باشد، این یک مدل کلاسیک بوده و ارزش آن به حفظ سبک قدیمی است!

با این تفاسیر چه کار کنیم؟ بخریم یا صبر کنیم؟
در حقیقت هیچ کس نمی‌داند اپل چه زمانی مک بوک را معرفی خواهد کرد. در کنفرانس‌ها و گزارش‌های مختلف خبر‌هایی مبنی بر معرفی سخت افزار‌های جدید روی این سری شنیده می‌شود، ولی هنوز مشخص نیست چقدر از آن‌ها واقعیت دارد.
بالاخره هر چه باشد از اپل داریم حرف می‌زنیم که بخش بزرگی از بازاریابی آن از طریق پخش شدن شایعه‌ها انجام می‌شود، ولی از طرفی یک چیز قابل تامل است. اپل اگر بخواهد مک بوکی مثل مدل ۲۰۱۶ و با چند ارتقای جزئی معرفی کند آن را در یک مراسم حاشیه‌ها یا حتی از طریق اخبار منتشر شده از طریق رسانه‌های معروف اعلام خواهد کرد، اما اگر بخواهد یک تغییر بزرگ در این سری ایجاد کند صبر می‌کند تا در مراسم ویژه خودش همه چیز را در مورد آن توضیح داده و بزرگی آن را به نمایش بگذارد.
پس احتمالا امسال با تغییرات زیادی روبه رو هستیم، ولی همچنان مطمئن نیستیم چه چیز‌هایی خواهند بود. خب حالا چه کار کنیم؟ بخریم یا صبر کنیم؟ اگر می‌توانید صبر کنید، صبر کنید! چرا که احتمالا در اواخر تابستان یا در نهایت قبل از پایان سال ۲۰۱۸ میلادی چشم مان به جمال دستگاه جدید روشن خواهد شد.
اگر می‌خواهید همین الان بخرید، سعی کنید حداقل برای ایک بار هم شده مدل‌های سال ۲۰۱۵ و به خصوص مدلی که گفتیم را امتحان کرده و در لیست خود قرار دهید. هرچند نمایشگر ضعیف‌تر است و طراحی اش کلاسیک است، ولی دانگل‌های کمتری نیاز خواهید داشت، کیبورد بی نقصی زیر دست تان خواهد بود و البته با قیمت مناسب تری آن را می‌خرید.
فرض کنیم شما می‌خواهید ریسک کنید و به سراغ مدل‌های سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بروید که ممکن است مشکل کیبورد داشته باشند. حداقل سعی کنید با کیبورد آن برای مدتی قبل از خرید کار کرده تا حداقل کمی ته دل تان را قرص کنید وگرنه کارتان به داستان پر از آب چشمی خواهد رسید که شاید هیچ وقت پایان خوشی نداشته باشد.
می‌دانیم در اینجا حرف از مدل‌های دیگر زدن رسما توهین محسوب می‌شود، ولی اگر آخرین باری که به دنیای لپ تاپ‌های دیگر نگاه کرده اید حدود چهار پنج سال پیش بوده است و اکنون در این برزخ به دنبال راه خروج مناسب می‌گردید نگاهی هم به مدل‌های دیگر شرکت‌ها مثل سرفیس مایکروسافت، کروم بوک‌ها و لپ تاپ‌های گیمینگ بیندازید. شاید فرجی شد و به خواسته دل خود رسیدید.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید