چرا حرف‌های نتانیاهو درباره مدیریت آب نادرست است؟

چرا حرف‌های نتانیاهو درباره مدیریت آب نادرست است؟

برای نمونه میزان بازیافت فاضلابش نزدیک به ۹۰ درصد است یا این که میزان بهره وری کشاورزی و آبیاریشان بیش از ۸۰ درصد است و .. درست است. این آمار‌ها براساس خام نگاری‌های آماری کاملا درست به نظر می‌آید. اما همیشه تحلیل آمار‌ها و دقت در آنهاست که می‌تواند به ما نشان دهد یک آمار تا چه حد صادقانه یا صحیح بوده است.

کد خبر : ۵۹۹۳۹
بازدید : ۱۴۲۵
چرا حرف‌های نتانیاهو درباره مدیریت آب نادرست است؟
نمونه ای از سیستم‌های حفاظت از منابع آب رژیم صهیونیستی
محمدرضا نوروزی | نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در یک ویدئوی کوتاه نمایشی از ریختن آب از پارچی بلوری در لیوان و نوشیدن یک جرعه از آن اجرا کرد و پس از آن گفت که برای مردم ایران پیشنهاد‌های ارزشمندی دارد.
او گفت: برای مردم ایران پیشنهاد بی سابقه‌ای دارد و می‌خواهد مردم ایران را از خشکسالی نجات دهد و نانی بر سر سفره شان بیاورد والخ..
اگر این نمایش را دیده اید یا درباره اش شنیده اید، بیایید یک بار هم با این نوشته به آن نگاه کنیم. نخست این که نتانیاهو از یک وبسایت صحبت کرد که البته منظورش یک کانال تلگرامی بود.
به نظر من همین یک مورد کافی است تا بیهوده بودن باقی صحبت هایش را نتیجه بگیرم یا دست کم اغراق بی حد و حصرش را. اما از این ایراد فرمی که بگذریم، درونمایه‌ی حرف هایش برایم مهم‌تر بود. بار‌ها در نوشته‌ها و گفته‌های دیگران شنیده ایم که این رژیم در مدیریت منابع آبی بسیار قوی عمل می‌کند.
برای نمونه میزان بازیافت فاضلابش نزدیک به ۹۰ درصد است یا این که میزان بهره وری کشاورزی و آبیاریشان بیش از ۸۰ درصد است و .. درست است. این آمار‌ها براساس خام نگاری‌های آماری کاملا درست به نظر می‌آید.
اما همیشه تحلیل آمار‌ها و دقت در آنهاست که می‌تواند به ما نشان دهد یک آمار تا چه حد صادقانه یا صحیح بوده است.
در اسرائیل مشکل اساسی این است که فرایند کشاورزی و آبیاری و آبرسانی یک فرایند تمام سیاسی است و به عبارتی شرایط و قضی‌های فرامتنی است که این پروژه‌های کلان را معنی دار می‌کند. این به چه معنی است؟
معنی این نوشته‌ها این است که اگر این رژیم به هر دلیل سیاسی - اجتماعی مجبور است آب شیرین کن‌های کلان راه اندازی کند یا تغییر مسیر‌های آب ایجاد و کشاورزی در بدترین آب و هوا و شرایط جغرافیایی را میسر کند، این به آن معنی نیست که کار مدیریت منابع آبی اش درست است.
قضیه این است که مدیریت منابع آبی رژیم صهیونیستی از منظر اقتصاد اکولوژیکی و نیز از منظر پایداری منابع آبی چندان هم کارآمد نیست؛ البته به جز بحث بازیافت فاضلاب که در این زمینه واقعا کار‌های اساسی‌ای کرده اند و فاصله بسیار زیاد است. یک نکته‌ی بسیار مهم در این حوزه این که ما ایرانیان طی تاریخ به کم آب بودن و خشک بودن منطقهی زیستمان آگاه بوده ایم و می‌دانستیم که این محدودیت چگونه زندگی و آینده‌ی ما را در برگرفته است و تحت فشار قرار می‌دهد.
برای همین هم با هوشمندی فراوان از منابع آبیمان استفاده می‌کرده ایم و برای هر قطره‌ی آب ارزش قائل می‌شدیم و با تکنیک‌هایی بدیع و گاه محیر العقول به مدیریت آب و منابع آبی پرداخته بودیم.

مشکل از جایی آغاز شد که این آگاهی و اشراف بر شرایط محیطیمان را از دست دادیم. توهم ثروت آبی را در ذهن پروراندیم و از تکنولوژی به بدترین شیوه برای دسترسی به آب استفاده کردیم؛ این‌ها هم برای ما و هم رژیم صهیونیستی و هم بسیاری از کشور‌های دنیا (شمال یا جنوب بودن هم در این مسئله فرق چندانی ندارد) مشکلاتی اساسی هستند.
این که آب تصفیه شده و آماده‌ی شرب با لوله و شیر آب به محل استفاده می‌رسد، این که با حفر چاه‌های عمیق و به سادگی به آب‌های زیرزمینی در هر کجا دسترسی پیدا می‌کنیم، این که ابزار گران قیمتی به اسم آب شیرین کن، آب شور را قابل شرب و سالم به ما تحویل می‌دهد و این که با کانال‌ها و لوله‌های بزرگ آب را از هر کجا به هر کجا می‌رسانیم، همه و همه توهمی از سلطه‌ی بی حد و حصر بر طبیعت برایمان ایجاد کرده اند و نتیجه اش می‌شود مدیریت بیخردانه‌ی آب و منابع طبیعی دیگر.
خلاصه‌ی کلامم در این نوشتار این است که در سیاسی بودن پیشنهاد و نمایش نتانیاهو نمی‌توان شک کرد و البته که در مدیریت ناقص و ناصواب خودمان در منابع آبی هم همین طور ...، ولی نکته‌ی مسلم این است که تکنولوژی‌های مدیریت آب، نه از جنس تکنولوژی‌های ناب و به عبارتی «های تک» هستند و نه دور از دسترساما کافی است بدانیم هر لحظه که با این وضعیت مدیریت نابسامان می‌گذرد سرزمینمان بیش از پیش بیآب‌تر و خشکیده‌تر می‌شود.
ماجرا چه بود؟
نخست‌وزیر اسرائیل ارسال فناوری‌های کشاورزی به ایران برای حل مشکل کم‌آبی را پیشنهاد داد. به گزارش ایلنا، به نقل از منابع اسرائیلی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل پیشنهاد مضحکانه کمک به ایران برای حل مشکل کم‌آبی را مطرح کرد.
وی در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده، گفت که ۹۶ درصد از زمین‌های ایران به نوعی با مشکل کم‌آبی مواجه هستند. نتانیاهو سپس به پیشرفت‌های این رژیم در مبارزه با کم‌آبی و مدیریت آب اشاره کرده و در نهایت پیشنهاد مضحکانه کمک به حل مشکل کم‌آبی در ایران را مطرح کرد. نتانیاهو گفت که وب‌سایتی برای کاربران ایرانی راه‌اندازی می‌کند که در آن روش‌های بازیافت آب و استفاده مجدد از آن، تشریح داده می‌شود. نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی افزود: «ما به کشاورزان ایرانی نشان می‌دهیم چگونه از خشکسالی فرار کرده و خانواده خود را سیر کنند.»
منبع: دانستنی‌ها
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید