پژو به جای ایران در مصر، الجزایر و مراکش کارخانه می‌زند

پژو به جای ایران در مصر، الجزایر و مراکش کارخانه می‌زند

سرمایه گذاری 630 میلیون دلاری در مراکش در کنار ساخت یک کارخانه جدید در الجزایر و حضور قدرتمند در مصر سه راهبردی است که شرکت پژو از دور قبلی تحریمهای ایران در سال 2012 روی آن تمرکز کرده و حالا احتمالا با افزایش تمرکز روی آنها، پژو میتواند بخشی از فروش خود را که به دلیل خروج از ایران آسیب دیده جایگزین نماید.

کد خبر : ۶۰۲۹۸
بازدید : ۵۳۶۸
فرادید | بالاخره تعلل پی در پی شریک ایرانی و نیز تحریم‌های آمریکا کار دست پژو داد و گزارش عملکرد این شرکت فرانسوی از کاهش تولید خودرو‌های این برند در ایران حکایت دارد. طبق آماری که خبرگزاری رویترز در مصاحبه با یکی از مقامات شرکت پژوسیتروئن فرانسه منتشر کرده، فروش محصولات این شرکت پس از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در خاورمیانه 26درصد کاهش داشته است.

سرمایه گذاری 630 میلیون دلاری در مراکش در کنار ساخت یک کارخانه جدید در الجزایر و حضور قدرتمند در مصر سه راهبردی است که شرکت پژو از دور قبلی تحریمهای ایران در سال 2012 روی آن تمرکز کرده و حالا احتمالا با افزایش تمرکز روی آنها، پژو میتواند بخشی از فروش خود را که به دلیل خروج از ایران آسیب دیده جایگزین نماید.
به گزارش فرادید، شرکت پژوسیتروئن اعلام کرد تحت تاثیر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران فروش محصولات این شرکت فرانسوی در خاورمیانه طی نیمه نخست سال جاری میلادی 26درصد کاهش داشته است. شرکت پژوسیتروئن اعلام کرد، به رغم خروجش از بازار ایران، میزان فروش جهانی محصولاتش در طی 6ماه نخست امسال همچنان افزایش داشته است.
بیشتر بخوانید : روزهای خوش شیر فرانسوی
میزان فروش خودرو‌های شرکت پژو سیتروئن در سال گذشته میلادی به لطف خرید شرکت اوپل-واکسهال از شرکت جنرال موتورز با 38درصد افزایش به 2.18 میلیون دستگاه در نیمه نخست سال 2018 رسید. بدون در نظر گرفتن میزان فروش برند‌های جدید خریداری شده، میزان فروش شرکت پژوسیتروئن در اروپا و جهان به ترتیب 8.4 و 1.9 درصد رشد داشته است. اما میزان فروش محصولات این شرکت فرانسوی در خاورمیانه تحت تاثیر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران ۲۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.
میزان فروش خودرو‌های شرکت پژو سیتروئن در سال گذشته میلادی به لطف خرید شرکت اوپل-واکسهال از شرکت جنرال موتورز با 38درصد افزایش به 2.18 میلیون دستگاه در نیمه نخست سال 2018 رسید. بدون در نظر گرفتن میزان فروش برند‌های جدید خریداری شده، میزان فروش شرکت پژوسیتروئن در اروپا و جهان به ترتیب 8.4 و 1.9 درصد رشد داشته است.

ایران در سال گذشته میلادی بیش از 12 درصد از کل فروش‌های شرکت پژو سیتروئن را به خود اختصاص داده بود. شرکت پژو سیتروئن در طی سال‌های اخیر همواره به دنبال توسعه بازار‌های خود در بیرون از اروپا بوده، اما خروج این شرکت از ایران به دلیل تحریم‌ها و قرارداد خرید شرکت اوپل موجب شده تا وابستگی پژو سیتروئن به بازار اروپا افزایش یابد. پژو که موفق شده بود در سال 2017 در همه بازارهای خود به جز چین رشد فروش را تجربه کند، به مدد برجام و بازگشت به بازار ایران، در خاورمیانه رشد فروش بیش از 64 درصدی را تجربه کرد.

الجزایر، مصر و مراکش جایگزین ایران در نقشه جهانی پژوسیتروئن
مشکلات تمام نشدنی ایران و غرب باعث شده تا پژو سیتروئن به توسعه بازارهای جدید در شمال آفریقا ترغیب شود. سرمایه گذاری 630 میلیون دلاری در مراکش در کنار ساخت یک کارخانه جدید در الجزایر و حضور قدرتمند در مصر سه راهبردی است که شرکت پژو از دور قبلی تحریم‌های ایران در سال 2012 روی آن تمرکز کرده و حالا احتمالا با افزایش تمرکز روی آنها، پژو می‌تواند بخشی از فروش خود را که به دلیل خروج از ایران آسیب دیده جایگزین نماید.
سرمایه گذاری 630 میلیون دلاری در مراکش در کنار ساخت یک کارخانه جدید در الجزایر و حضور قدرتمند در مصر سه راهبردی است که شرکت پژو از دور قبلی تحریم‌های ایران در سال 2012 روی آن تمرکز کرده و حالا احتمالا با افزایش تمرکز روی آنها، پژو می‌تواند بخشی از فروش خود را که به دلیل خروج از ایران آسیب دیده جایگزین نماید.
این کار که با هدف کاهش هزینه‌های تولید خودرو جهت مصرف کنندگان اروپایی و نیز افزایش سهم بازار پژو سیتروئن در شمال آفریقا اجرایی شده، قرار است سقف تولید پژو سیتروئن در مراکش از 90 هزار دستگاه در مقطع فعلی به بیش از 200 هزار دستگاه تا سال 2019 برساند. کارخانه پژو سیتروئن که در قنیطره واقع در 40 کیلومتری شهر رباط تاسیس شده تلاش دارد از طریق گسترش زنجیره تامین پژو سیتروئن در اروپا به کاهش هزینه عملیاتی شرکت و رشد سودآوری کمک نماید. این کارخانه 4500 نفر نیرو داشته و محصولاتی نظیر پژو 3008 را تولید می‌کند.
میزان فروش خودرو‌های شرکت پژو سیتروئن در سال گذشته میلادی به لطف خرید شرکت اوپل-واکسهال از شرکت جنرال موتورز با 38درصد افزایش به 2.18 میلیون دستگاه در نیمه نخست سال 2018 رسید. بدون در نظر گرفتن میزان فروش برند‌های جدید خریداری شده، میزان فروش شرکت پژوسیتروئن در اروپا و جهان به ترتیب 8.4 و 1.9 درصد رشد داشته است.

پژو به غیر از مراکش، روی بازار‌های دیگر آفریقا مثل الجزایر هم تمرکز دارد. این شرکت فرانسوی در تلاش است کارخانه بزرگی هم در کشور الجزایر دایر کند تا به این طریق ضمن تکمیل زنجیره تامین خود بازار بزرگ و روبه توسعه خاورمیانه و شمال آفریقا را در چنبره خود داشته باشد. این شرکت برای الجزایر در نقشه جدید و جهانی خود نقشی ویژه تعریف کرده و با یک سرمایه‌گذاری 117 میلیون دلاری تلاش دارد سالانه 75 هزار دستگاه خودرو در شهر اوران واقع در غرب الجزایر تولید کند. اوران که مرکز منطقه‌ای تولید رنو در آفریقا نیز به شمار می‌رود، قرار است نقشی استراتژیک را برای پژو در عملیاتی کردن برنامه فروش 700 هزار دستگاه خودرو در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تا سال 2021 بازی کند.

جالب‌تر از همه، اما سرمایه‌گذاری 20 میلیون یورویی پژو در کارخانه ابومنصور قاهره در مصر است که نشان از رویکرد تازه خودروساز فرانسوی در شمال آفریقا داشته و از توسعه خطوط تولید شرکت در پرجمعیت‌ترین کشور خاورمیانه حکایت دارد. ژان فیلیپ کمار قائم مقام گروه پژو سیتروئن در خاورمیانه و شمال آفریقا با اشاره به تولید و عرضه ۵ مدل مختلف از این کارخانه به بازار مصر، اعلام کرده پژو برنامه دارد تا سقف 100 میلیون یورو در این کارخانه سرمایه‌گذاری کند. استراتژی جدید پژو در مصر در حالی تعریف شده که عمده بازار خودرو‌های ارزان قیمت این کشور عربی- آفریقایی را برند‌های چینی از قبیل چری تصاحب کرده‌اند.

سرنوشت کارخانه ایکاپ چه می‌شود؟
با تمرکز پژو سیتروئن روی بازار آفریقا و انتقال سرمایه‌گذاری و تکنولوژی از ایران به کشور‌های مراکش، مصر و الجزایر، احتمالا بخشی از برنامه پژو برای توسعه فروش در خاورمیانه و شمال آفریقا محقق خواهد شد. در عین حال با توجه به مزیت‌های نسبی ایران برای شرکت فرانسوی که از کارگر ارزان، هزینه اندک انرژی، سطح نسبتا مناسب تکنولوژی واحد‌های داخلی تا بازار نسبتا بزرگ مصرف خودرو را شامل می‌شود، ایران احتمالا همچنان بزرگترین هدف پژو سیتروئن در خاورمیانه خواهد بود که از قبل فتح آن، می‌توان به افزایش فروش جهانی شرکت، کاهش هزینه‌های تولید و رشد سهم بازار امیدوار بود. بروز تحریم‌های غیرمنصفانه آمریکا، اما تا اطلاع ثانوی مانعی بزرگ برای تحقق اهداف پژو در ایران خواهد بود. این معضل احتمالا روی تولید محصولات پژو در الجزایر هم تاثیر خواهد گذاشت چرا که قرار بود ایکاپ بخشی از قطعات جوینت ونچر پژو در الجزایر را هم تامین کند. بر این مبنا بزرگترین سرمایه‌گذاری این شرکت در ایران که همانا کارخانه ایکاپ می‌باشد، فعلا چراغش خاموش خواهد شد تا زمانی که دوباره ایران و آمریکا قبول کنند بر سر یک میز با هم گفتگو کرده و احیانا توافقی بهتر یا بدتر از برجام را امضا کنند.
۰
نظرات بینندگان
  • نوکر امام زمان ارسالی در

    بنام خدا .ایرانی عزیز وایرانی ها ایا واقعا ما آنقدر ناتوانیم که برای رفتن پزو از ایران عزا بگیریم ایران بهترین نخبگان رادارد تورا به خدا به غربی ها نشان دهید که همه چیز میسازیم ونیاز به آنها نداریمواللهم عجل لولیک الفرج

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید