چگونه یبوست کودکان درمان می‌شود؟

چگونه یبوست کودکان درمان می‌شود؟

یبوست یکی از علل شایع دل‌درد در کودکان است. این مشکل نه تنها دستگاه گوارش کودکان را به خطر می‌اندازد بلکه طولانی شدن آن موجب اضطراب کودک و نگرانی والدین می‌شود.

کد خبر : ۶۰۵۷۱
بازدید : ۱۱۵۸
یبوست یکی از علل شایع دل‌درد در کودکان است. این مشکل نه تنها دستگاه گوارش کودکان را به خطر می‌اندازد بلکه طولانی شدن آن موجب اضطراب کودک و نگرانی والدین می‌شود. برای حل این مشکل بهترین راه آن است که دلیل بروز آن را بشناسید به این ترتیب به سادگی می‌توانید آن را برطرف کنید.
چگونه یبوست کودکان درمان می‌شود؟

یبوست چیست؟
یبوست زمانی اتفاق می‌افتد که حرکات روده بزرگ کاهش پیدا می‌کند و به‌دنبال آن کودک دچار علائمی مانند نفخ شکم و دل‌درد شده و عمل دفع را به سختی انجام می‌دهد و مدفوع او سفت و خشک است.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کنم؟
اگر مشکل یبوست فرزند شما طولانی شده است یا کودک دچار علائم تب، استفراغ، بزرگ شدن شکم، دل‌درد و نفخ شده یا به همراه مدفوع خون دفع می‌کند، باید به پزشک مراجعه کنید. در بسیاری از موارد نیازی به عکس گرفتن یا انجام آزمایش نیست و پزشک با پرسیدن سابقه بیماری می‌تواند به کودک کمک کند.
به هر حال زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، این مشکل به سادگی قابل درمان است. بسیاری از والدین سعی می‌کنند تا با استفاده از دارو‌های مسهل یا شیاف یبوست فرزندشان را برطرف کنند؛ این دارو‌ها هرچند مفید هستند، اما فقط باید تحت نظر پزشک و با تجویز او مصرف شوند و استفاده خودسرانه از آن‌ها ممکن است خطرناک باشد. بنابر این حتی درصورتی که بتوانید دارو را بدون نسخه تهیه کنید، نباید بدون تجویز پزشک آن را برای کودک‌تان استفاده کنید.

چگونه یبوست کودکان درمان می‌شود؟
رژیم غذایی نامناسب: رژیم غذایی کودکان باید سرشار از فیبر باشد فیبر‌ها به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و عمل دفع را آسان می‌کنند. همچنین برای پیشگیری از یبوست هر روز باید مقدار زیادی آب و مایعات به کودکان داده شود.

استرس و اضطراب: زمانی که جو خانه پر از تنش و استرس است، کودکان هم دچار اضطراب می‌شوند. همچنین برخی از کودکان از دستشویی رفتن و گفتن این موضوع خجالت می‌کشند. بعضی دیگر از بچه‌ها هم صرفا به‌دلیل آنکه نمی‌خواهند بازی‌شان به هم بخورد، به دستشویی نمی‌روند.

تحرک و فعالیت فیزیکی نداشتن: بچه‌هایی که از صبح تا شب پای تلویزیون یا کامپیوتر می‌نشینند، هیچ تحرکی ندارند و این موضوع هم عمل دفع را آهسته و طولانی می‌کند.

بیماری‌ها یا نقص‌های مادرزادی: در موارد اندکی دلیل یبوست کودک ممکن است بیماری یا نقصی در روده بزرگ باشد.

عوارض دارویی: بعضی از دارو‌های خاص هم ممکن است موجب ایجاد یبوست در کودکان شوند که طبیعتا بعد از تمام شدن دوره مصرف آن دارو دوباره کودک به حالت طبیعی برمی‌گردد.

چه باید کرد؟
عادات غذایی فرزندتان را اصلاح کنید: به جای فست‌فود‌ها و هله‌هوله، رژیم غذایی فرزندتان را از فیبر غنی کنید. فیبر در میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات سبوس‌دار یافت می‌شود همچنین مایعات و آب را فراموش نکنید.

از میوه‌های مسهل استفاده کنید: بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها به‌طور طبیعی اثر مسهل دارند؛ مثلا انجیر، آلو و گلابی بهترین میوه‌ها برای کودک شما هستند.

برنامه غذایی‌تان را منظم کنید: وقتی شما غذا‌ها را به‌طور منظم و سر ساعتی خاص سرو می‌کنید، کودک هم به این برنامه عادت می‌کند و عمل دفع او نیز منظم‌تر می‌شود.

کودک‌تان را آموزش دهید: شما باید کاری کنید که دستشویی رفتن برای کودک‌تان باعث خجالت یا اضطراب نباشد. برای این منظور باید هربار که او خودش به دستشویی می‌رود یا به موقع به شما خبر می‌دهد، او را تشویق کنید. هیچ‌گاه کودک‌تان را به خاطر این موضوع تنبیه نکنید.

فعالیت روزانه کودک را بیشتر کنید: فرزندتان را به بازی و جنب و جوش تشویق کنید، او را به پارک ببرید و اجازه بدهید در فضای آزاد ورزش و بازی کند. این کار عمل هضم غذا را آسان‌تر و حرکات روده‌ها را بیشتر می‌کند و به از بین رفتن یبوست کمک می‌کند.
منبع: مجله سیب سبز
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید