ماشین خارجی متری ۸۹ میلیون تومان!

ماشین خارجی متری ۸۹ میلیون تومان!

نکته تامل برانگیز اینجاست که حدود یک دهه قبل و در اواسط دهه هشتاد خورشیدی، کوچک‌ترین خودروی لوکس وارداتی به ایران یعنی مرسدس بنز A-Class با ۳۸۸۳ میلی متر طول، قیمت ۵۱ میلیون تومانی داشت که این یعنی هر متر طول از این خودرو (با برند مرغوب‌تر و تجهیزات بیشتر) فقط ۱۳ میلیون تومان ارزش داشت!

کد خبر : ۶۰۸۰۲
بازدید : ۱۴۲۴۷
فرادید | ارسلان سلیمانیان؛ این «اسمارت فورفور» است. کوچک‌ترین و نُقلی‌ترین خودروی وارداتی به ایران. یک مینی هاچ بک شهری با فقط ۳۴۹۵ میلی متر طول. این خودرو، یک سال پیش با قیمت تقریبی ۱۲۰ میلیون تومانی دست به دست می‌شد، اما حالا و بعد از نوسانات شدید قیمت ارز در چند ماه اخیر، قیمت نجومی ۳۱۰ میلیون تومانی پیدا کرده است! که این یعنی هر متر طول از این ماشین حدود ۸۹ میلیون تومان برای مالک آب می‌خورد.
ماشین خارجی متری ۸۹ میلیون تومان!
نکته تامل برانگیز اینجاست که حدود یک دهه قبل و در اواسط دهه هشتاد خورشیدی، کوچک‌ترین خودروی لوکس وارداتی به ایران یعنی مرسدس بنز A-Class با ۳۸۸۳ میلی متر طول، قیمت ۵۱ میلیون تومانی داشت که این یعنی هر متر طول از این خودرو (با برند مرغوب‌تر و تجهیزات بیشتر) فقط ۱۳ میلیون تومان ارزش داشت! و جالب‌تر اینکه طویل‌ترین خودروی سواری وارداتی به کشور یعنی مرسدس بنز S۵۰۰L (اتاق لانگ) با ۵۲۰۹ میلی متر طول، آن روز‌ها قیمت ۳۰۰ میلیون تومانی داشت. به این معنا که هر متر طول S۵۰۰L حدود ۵۷ میلیون تومان ارزش داشت. اما حالا بعد از گذشت یک دهه، برای خرید هر متر طول از یک مینی هاچ بکِ نه چندان مطرح با قوای محرکه ضعیف باید ۸۹ میلیون تومان پول شمرد. یعنی دو برابر قیمت کل برخی خودرو‌های لوکس در اواسط دهه هشتاد!
نکته تامل برانگیز اینجاست که حدود یک دهه قبل و در اواسط دهه هشتاد خورشیدی، کوچک‌ترین خودروی لوکس وارداتی به ایران یعنی مرسدس بنز A-Class با ۳۸۸۳ میلی متر طول، قیمت ۵۱ میلیون تومانی داشت که این یعنی هر متر طول از این خودرو (با برند مرغوب‌تر و تجهیزات بیشتر) فقط ۱۳ میلیون تومان ارزش داشت!

در مورد اسمارت فورفور گفتنی آنکه این خودرو به صورت موتور عقب طراحی شده و مجهز به یک پیشرانه ۳ سیلندر ۱۲ سوپاپه با حجم ۸۹۸ سی سی بوده که می‌تواند ۸۹ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتون متر گشتاور را تولید کرده کند. ارقامی نه چندان دلچسب برای یک خودروی ۳۱۰ میلیون تومانی. به نظر می‌رسد که دیگر حساب و کتاب بازار خودروی ایران از دست همگان دررفته است. بازاری که ارزش هر اسب بخار قدرت، هر کیلوگرم وزن و هر متر طول از خودرو‌های مختلف به چنان اعداد و ارقامی رسیده که با هیچ چرتکه و ماشین حسابی قابله محاسبه نیستند. هستند؟!

منبع : هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
  • سید ارسالی در

    پس برای چه میگویند ایران بهشت دلالان است؟

  • ناشناس ارسالی در

    اواسط دهه هشتاد سکه چند بود؟ حدود ششصد تومن، امروز شده یه و نیم میلیون یعنی حدود شش برابر، پس ۱۳ میلیون اون موقع، ضرب در شش، میشه ۷۸ میلیون. خیلی عجیب نیست.

    • مجید ارسالی در

      مطمئنی سکه الان یک و نیمه؟

    • ناشناس ارسالی در

      سال 87 سکه 200 هزار تومان بود

    • Mehraboon ارسالی در

      شما کجازندگی میکنین؟؟؟؟سکه ۳:۵۰۰قیمتشه،اونجاکجاس که ۱:۵۰۰سکه میفروشن؟؟؟

  • ناشناس ارسالی در

    کیلویی چند؟

  • ناشناس ارسالی در

    ظاهرا این مقاله رو کسی نوشته که هیچ ذهنیتی از اقتصاد و تورم . نرخ ارز و هزار فاکتور دیگه نداره. به ایشون باید یاد اوری کرد اگر شاخص ارزش هر وسیله منجمله ماشین را طلا یا یک ارز معتبر مثل دلار بگیرید میبینید که محاسبه متری شما که بنده توی 50 و اندی سال عمرم اولین بار هست میشنوم کلا غلط هست. جهت اطلاع شما یک دهه قبل دلار نرخش بود 1200/1300 تومان و ماشین شما اون زمان متری 10 هزار یا 50 هزار دلار بوده که معادل الانش میشه نود میلیون و 450 میلیون!!!!! پس اگر برابر نرخ ارز بصورت آزاد باشه ماشین شما با متری 89 میلیون تومان معادل حدودا 9000 دلار از قیمت یک دهه قبل ارزان تر هم هست. مشکل ما عدم درک مدیران جامعه هست که احتمالا شناختشان و درکشان از اقتصاد معادل درک نویسنده این مقالست!!!!!!!

    • Mehraboon ارسالی در

      ببخشید میشه بگین منظورتون ازمدیران جامعه دقیقا کیا هستن،یک دهه پیش ۲۵۰۰دینارقیمتش۱۱۰تاتک تومنی مابود،الان دینارعراق شده ۷۰۰۰تومن برادر،فکر نکنم مدیر یا اقتصاددان به دردبخور ودلسوزی توی مملکت باشه که بخوایم درکشونم کنیم

  • ناشناس ارسالی در

    تحقیر ملت

  • ناشناس ارسالی در

    نخرید خنرید نخرید....
    خلاص

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید