آتن در محاصره آتش

آتن در محاصره آتش

پس از سوئد جنگل‌های نواحی مختلف یونان نیز طعمه حریق شد. هوای داغ و خشک همراه با باد‌های شدید آتش را به سرعت به نواحی دیگر سرایت داد. آتن در تهدیدی مستقیم قرار دارد و کارشناسان از "وخیم‌ترین سناریو” سخن گفته‌اند.

کد خبر : ۶۰۸۴۰
بازدید : ۹۲۴
پس از سوئد جنگل‌های نواحی مختلف یونان نیز طعمه حریق شد. هوای داغ و خشک همراه با باد‌های شدید آتش را به سرعت به نواحی دیگر سرایت داد. آتن در تهدیدی مستقیم قرار دارد و کارشناسان از "وخیم‌ترین سناریو" سخن گفته‌اند.
آتن در محاصره آتش
دولت یونان اعلام کرده است که آتش سوزی در نواحی جنگلی در نقاط مختلف این کشور باعث مرگ دست کم ۶۰ نفر شده و برای مهار این آتش سوزی به کمک بین‌المللی نیاز است.
تنها در یک ویلای واقع در یک منطقه تفریحی شش نفر جان خود را از دست داده‌اند. با نزدیک شدن شعله‌های آتش به مناطق ساحلی، برخی از ساکنان به دریا گریخته‌اند و اجساد از آب‌های دریا به دست آ. مده است. صد‌ها مامور آتش نشانی برای خاموش کردن آتش‌سوزی تلاش می‌کنند و گسترش آتش باعث شده تا بعضی از ساکنان مناطق نزدیک آتن، مجبور به ترک خانه‌های شان شوند.
مقامات دولتی می‌گویند یک عملیات جست وجو و نجات برای یافتن ۱۰ گردشگر که با قایق از یکی از آتش سوزی‌ها فرار کردند در جریان است.
الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان به خبرنگاران گفت: "ما برای کنترل آتش هرچه در توان داریم انجام می‌دهیم. " او برای هماهنگ کردن عملیات مقابله با آتش سوزی که مقامات آن را "بسیار دشوار" می‌خوانند مجبور شد سفر رسمی خود به بوسنی را ناتمام بگذارد و به یونان بازگردد. به گفته سخنگوی دولت، بسیاری از قربانیان در مرکز سیاحتی-ساحلی ماتی در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی در خانه‌ها یا اتومبیل خود در میان آتش گرفتار شدند و تنها در یک ویلا، شش نفر جان خود را از دست دادند.
تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده ساختمان‌های آسیب دیده، آسمان دودگرفته نارنجی رنگ و مردم درحال فرار را نشان می‌دهد.
بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، شهر ماتی در مجاورت بندر رافینا نیز تقریبا به طور کامل ویران شده است. نخست وزیر یونان گفته است که کلیه "نیرو‌های سازمان‌های حوادث اضطراری بسیج شده‌اند" و در ناحیه آتیکا در اطراف آتن وضعیت اضطراری اعلام کرد. دولت از دیگر کشور‌های اروپایی درخواست هلی کوپتر و مامور برای مقابله با آتش سوزی کرده است. آخرین خبر‌ها از وسعت گرفتن آتش‌سوزی در جنگل‌های نزدیک آتن، پایتخت یونان حکایت دارد. دو آتش‌سوزی در غرب و شرق آتن روز دوشنبه ۲۳ ژوئیه (اول مرداد) از کنترل خارج شد. مقام‌های محلی وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند.
در مناطق حادثه‌دیده بسیاری خانه‌های خود را ترک کرده و هزاران نفر پا به فرار گذاشته‌اند. در بسیاری از این مناطق برق، تلفن و اینترنت قطع شده است.
ماهیگیران، گارد ساحلی و گردشگران با استفاده از قایق‌های بادی تاکنون بیش از ۷۰۰ نفر را از سواحل و مناطق صخره‌ا‌ی نجات داده‌اند.
بخش بزرگی از آتش در طول شب با وزش باد‌های شدید به دیگر نقاط سرایت کرد و از کنترل خارج شد. دولت یونان می‌گوید، هزاران نفر شب را در اتومبیل‌ها یا سالن‌های ورزشی سر کردند.
پیشتر با گسترش آتش سوزی در روز دوشنبه به ساکنان یک منطقه ساحلی در نزدیکی آتن گفته شد خانه‌های شان را ترک کنند. همچنین اردوگاه‌های تابستانی از صد‌ها کودک تخلیه شد.
اتوبان حد فاصل آتن و کورینت که به دلیل دود شدید به طور موقت مسدود شده بود، صبح سه‌شنبه مجدد باز شد. هم اکنون دما در یونان حدود ۴۰ درجه است. شدت وزش باد در مناطق حادثه‌دیده هفت کیلومتر بر ساعت ارزیابی شده است. رئیس مرکز حفاظت از شهروندان یونان پیش‌بینی "بدترین سناریو" را کرده است.
علاوه بر یونان، دیگر نقاط اروپا نیز با آتش سوزی مواجه است و از جمله ده‌ها مورد آتش‌سوزی با شدت در سوئد ادامه دارد که باعث شده ایتالیا، آلمان، لهستان و فرانسه جملگی به آن جا کمک بفرستند. این کمک‌ها شامل هواپیما، وسایل نقلیه و آتش نشان است. انتظار می‌رود دمای هوای دوباره افزایش یابد که به معنی خطر ادامه آتش‎‌سوزی است.
منبع: روزنامه خراسان
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید