دلارِ ۶ رقمی و مرگ بازار خودرو!

دلارِ ۶ رقمی و مرگ بازار خودرو!

اگر کرولای مدل پایه را در فرنگ خریداری کنیم و حتی یک ریال بابت هزینه حمل و نقل و مالیات و عوارض گمرکی پرداخت نکنیم و به صورت رایگان وارد کشور کنیم، ۱۹۲ میلیون تومان این ماشین آب می‌خورد!

کد خبر : ۶۱۱۰۲
بازدید : ۲۵۷۵
فرادید | ارسلان سلیمانیان، یکم، اسمش «بحران اقتصادی» نیست. حتی «بلبشوی اقتصادی» هم کم است برای توصیف ماجرا. اینکه بالاخره قیمت هر واحد دلار ۶ رقمی شد. نزدیک به ۱۱۰ هزار ریال برای یک دلار! یک اَبَرچالش تمام عیار که حتما آثار سوئی در تمام بخش‌های جامعه خواهد داشت. از بخش‌های حیاتیمانند حوزه دارو و درمان گرفته تا بازار کالا‌های غیرضروری مثل لوازم خانه و پوشاک و خودرو... آثازی که کم کم در لایه‌های مختلف اقتصاد کشور نمایان می‌شود. اما از بخش‌های حیاتی اقتصاد که بگذریم، این سوال پیشمی آید که دلارِ یازده هزار تومانی با بازار خودرو چه می‌کند؟! جواب واضح است و کوتاه:نابودش می‌کند!
دلارِ ۶ رقمی و مرگ بازار خودرو!

۲. برای نمونه بیاییم بر روی «تویوتا کرولا» آنالیزی کوتاه انجام بدیم. یک خودروی کاملا اقتصادی و معمولی که تعریف دقیقی از یک «ماشین اکونومیک» در بازار‌های جهانیاست. یکی از پرفروش‌ترین ماشین‌های دنیا که از آمریکا تا اروپا و ممالک عربی بیشتر مناسب قشر متوسط به پایین است... قیمت مدل پایه این ماشین (که هیچ آپشنی ندارد و اصطلاحا لخت است!) از حدود ۱۷۵۰۰ دلار شروع می‌شود. یعنی اگر کرولای مدل پایه را در فرنگ خریداری کنیم و حتی یک ریال بابت هزینه حمل و نقل و مالیات و عوارض گمرکی پرداخت نکنیم و به صورت رایگان وارد کشور کنیم، ۱۹۲ میلیون تومان این ماشین آب می‌خورد! حالا اگر مدل فول آپشن کرولا (که باز امکانات ویژه‌ای ندارد) را با قیمت ۲۳ هزار دلار خریداری و بدون احتساب هزینه حمل و نقل و مالیات و عوارض گمرکی وارد کشور کنیم، باید ۲۵۳ میلیون تومان پول بابت آن بشمریم!
دلارِ ۶ رقمی و مرگ بازار خودرو!

۳. به عبارتی اگر کف حقوق یک مهندس ایرانی را ماهانه ۳ میلیون تومان در نظر بگیریم (گاهی کمتر از این هم هست)، یک مهندس ایرانی باید ۸۴ ماه حقوقش را کنار بگذارد تا بتواند فقط یک دستگاه خودروی معمولی تویوتا کرولا، (تازه آن ورآب، بدون احتساب هزینه حمل و نقل و عوارض) خریداری کند؟! البته اگر همه ۳ میلیون تومان را پس انداز کرده و ریالی خرج خانه و خانواده نکند که این امر محال است. نکته آخر اینکه این آنالیز فانتزی را در شرایطی انجام دادیم که هزینه‌های واقعی ورود خودرو به ایرانرا اضافه نکردیم! اگر آن‌ها را نیز اضافه کنیم قیمت کرولا (که در همه جای دنیا یک خودروی دم دستی محسوب می‌شود) در ایران به حدود ۴۰۰ میلیون تومان می‌رسد! یعنی معادل ۱۳۰ ماه یابیش از ۱۰ سال درآمد یک مهندس مملکت! آه که چقدر عبارت «خودروی اکونومیک» در چنین شرایطی، مسخره و بی معنی هست. نیست؟!

منبع : هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید