آخرین جزئیات از پرونده سقوط هواپیما در یاسوج

آخرین جزئیات از پرونده سقوط هواپیما در یاسوج

اظهارات سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، ماجرای سقوط پرواز‌ای تی آر تهران یاسوج شرکت آسمان را وارد فاز جدیدی کرد. در روز‌های پایانی بهمن سال گذشته، یک فروند ATR ۷۲ شرکت آسمان که تهران را به مقصد یاسوج ترک کرده بود در ۹ مایلی فرودگاه مقصد بر اثر برخورد با کوه سقوط کرد و تمام ۶۶ سرنشین این پرواز جان خود را از دست دادند.

کد خبر : ۶۱۱۶۲
بازدید : ۹۰۲
اظهارات سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، ماجرای سقوط پرواز‌ای تی آر تهران یاسوج شرکت آسمان را وارد فاز جدیدی کرد. در روز‌های پایانی بهمن سال گذشته، یک فروند ATR ۷۲ شرکت آسمان که تهران را به مقصد یاسوج ترک کرده بود در ۹ مایلی فرودگاه مقصد بر اثر برخورد با کوه سقوط کرد و تمام ۶۶ سرنشین این پرواز جان خود را از دست دادند.
سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در صفحه شخصی اینستاگرامش دلایل سقوط هواپیمای تهران - یاسوج را تشریح و تاکید کرد، مقصر این سقوط خلبان نبوده است. این درحالی است که هواپیمایی آسمان پیشتر و همچنین روز گذشته تاکید کرده بود: خطای خلبان علت اصلی سقوط بوده است.
آخرین جزئیات از پرونده سقوط هواپیما در یاسوج
در بخشی از متن یادداشت محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران آمده است:
«دلایل و چرایی آن مشخص و هویداست. دو ماه قبل از حادثه سقوط دردناک هواپیمای ATR آسمان (به تاریخ مکاتبه دقت شود) واضح و صریح و کتبی به رئیس فعلی سازمان نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شد که در مجموعه شما چه می‌گذرد؟ با جان مردم بازی نکنید، اما توجه نمی‌کند. چرا؟ چرایی آن نیاز به اندکی تامل دارد. حالا بگویید خلبان مقصر است!
وی سپس می‌افزاید: دلایل سقوط هواپیمای یاسوج به شرح ذیل است:

۱- علت سقوط یخ زدگی بال هواپیماست. هواپیما مجهز به سیستم DE-ICEING (جلوگیری از یخ زدگی بال) نبوده است.
۲- مجوز بهره‌برداری از هواپیما یا همان (CERTIFICATE OF AIRWORTHINES) قانونی صادر نشده است.
۳- شرکت بهره‌بردار در به کار گیری گروه کروی پرواز قصور کرده است.
۴-سیستم ELT هواپیما نقص داشته و عمل نکرده است. (دلیل فرعی)
۵-هواپیمای ATR مناسب شرایط اقلیمی ایران نیست و محدودیت‌های زیادی از جمله دما و ارتفاع (high&hot) دارد.
۶- قصور شرکت فرودگاه‌ها هم مطرح است.
۷-ربطی به تحریم‌ها ندارد.
۸- براساس دستورالعمل اجباری سیستم ANTI ICEING هواپیما می‌بایست مطابق با نیازمندی Moified (اصلاح) می‌شده که نشده است.
۹- دستورالعمل اجرایی و اجباری زمان دار (ADAIRWORTHINESS DIRECTIVE) اجرا نشده است؛ یعنی بعد از منقضی شدن زمان انجام، باید هواپیما متوقف شود و فعالیت پروازی نداشته باشد.
۱۰-در نتیجه اعمال دستور العمل اجباری، صدور مجوز قابلیت پرواز بدون در نظر گرفتن A.D مربوط، انتخاب هواپیمای نامناسب در مسیر خطرناک، تمدید گواهی نامه خلبان بدون در نظر گرفتن محدودیت پزشکی و خرابی DVOR فرودگاه یاسوج.
۱۱- تقصیر خلبان نیست.

پافشاری سخنگوی کمیسیون اصل نود بر یخ زدگی بال‌ها
همزمان اعضای کمیسیون اصل ۹۰ نیز که پیش از این اعتراضاتی به گزارش ارائه شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره علل این حادثه داشتند، پس از برگزاری جلسه اخیر همچنان بر اختلاف نظر‌های خود پافشاری و این بار از یخ زدگی بال هواپیما به عنوان یکی از عوامل احتمالی تاثیرگذار در وقوع این حادثه یاد کردند.

به گزارش ایسنا، براساس اعلام پارسایی سخنگوی این کمیسیون، با توجه به نبود نظارت لازم بر شرایط فنی هواپیما و اجازه انجام پرواز در شرایط بد جوی، هم شرکت آسمان و هم سازمان هواپیمایی کشوری عملکرد غیر قابل دفاعی داشتند. این نماینده مجلس این موضوع را نیز اعلام کرده که باید هواپیما‌های ATR فعال در ایران به سیستم جدید تشخیص یخ زدگی مجهز شوند تا از وقوع حوادث این چنینی جلوگیری شود.

محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران نیز گفت: گزارش سانحه هواپیمای تهران یاسوج آماده و برای قرائت در اختیار هیئت رئیسه مجلس قرار گرفته است. در این میان حسن رضایی فر رئیس کمیته بررسی سانحه مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری نیز در پاسخ به این سوال که آیا از نظر قانونی این کمیسیون مجلس باید نظر نهایی خود را ارائه کند، توضیح داد: طبق قواعد موجود، سازمان هواپیمایی کشور مسئول بررسی سانحه و ارائه گزارش نهایی است، اما اعضای کمیسیون اصل ۹۰ نیز معتقدند که براساس قانون اساسی باید بر این موارد نظارت و نظرات خود را ارائه کنند.

سازمان هواپیمایی:خطای‌خلبان علت اصلی سقوط هواپیمای آسمان است
از سوی دیگر در حالی که دو روز پیش سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس علت اصلی سقوط هواپیمای تهران-یاسوج را «یخ زدگی» اعلام کرد، دیروز (جمعه) سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد علت اصلی این سانحه «خطای خلبان» بوده است. به گزارش ایلنا، «حسین رضایی‌فر» اظهار کرد: گزارش دفتر بررسی سوانح هوایی کشور فرانسه، نظر کمیته بررسی سانحه تهران- یاسوج را مبنی بر این که خطای خلبان علت اصلی این سانحه بوده است، تایید می‌کند.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری در حالی علت اصلی سانحه هواپیمایی تهران-یاسوج را خطای خلبان اعلام می‌کند که «بهرام پارسایی» سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس پیش از این گفته بود «کارشناسان این کمیسیون، یخ زدگی را علت اصلی سقوط هواپیمای اِی‌تی. آر (ATR) می‌دانند». وی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت اضافه کرد: «شرکت اِی. تی. آر پیش از این، از شرکت‌های خریدار از جمله آسمان درخواست کرده بود تا نقص موجود را با نصب سیستم‌های یخ‌زدا برطرف کنند، اما این مهم انجام نشده بود».
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی‌کشوری در این باره می‌گوید: سازمان هواپیمایی کشوری و کمیسیون اصل ۹۰ درباره بسیاری از موارد با هم توافق دارند، اما درباره لحظه آخر سانحه، این کمیسیون معتقد است، بال هواپیما دچار یخ زدگی شده و راندمان خود را از دست داده و به همین علت به کوه برخورد کرده است. وی ادامه داد: به زعم سازمان هواپیمایی کشوری، درست است هواپیما در مسیر پرواز یخ زدگی را تحمل کرده است، اما پرواز در ارتفاع غیرمجاز و مواجهه با جریانات پرقدرت کوهستان باعث برخورد هواپیما با کوه شده است.
رضایی فر اظهار کرد: به عقیده سازمان هواپیمایی کشوری، یخ‌زدگی به تنهایی نمی‌تواند علت سانحه باشد، اما ورود به محیط یخ زدگی و آب و هوای بد یکی از علل سانحه است. در این باره اطلاعات لازم به خلبان داده شده بود و خلبان نباید وارد مرحله تقرب می‌شد.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری در توضیح اختلاف این کمیته با کمیسیون اصل ۹۰ گفت: ما با این کمیسیون موافق هستیم که هواپیما در مسیر یخ زدگی بوده، چرا که خلبان ۲ دقیقه و ۲۰ ثانیه از سیستم یخ زدا استفاده کرده است.
رضایی‌فر ادامه داد:، اما خود خلبان بعد از آن که به زیر ابر رسیده و فضای غیر یخ زدگی را تجربه کرده، سیستم یخ زدای هواپیما را خاموش کرده است. کمیسیون اصل ۹۰ معتقد است که پس از این اقدام، یخ زدگی کماکان ادامه داشته به همین دلیل به کوه برخورد کرده و ما بر سر این موضوع با این کمیسیون اختلاف داریم.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری درباره انتشار گزارش نهایی این سانحه نیز گفت: گزارش نهایی به فارسی منتشر و به تمام مراجع رسمی از جمله مجلس و قوه قضاییه ارسال شده است. این گزارش مراحل قضایی را نیز گذرانده اند و افرادی که باید احضار می‌شدند، فراخوانده شده اند.
منبع: روزنامه خراسان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید