پایان عملیات خاموش‌کردن آتش ساختمان جردن

پایان عملیات خاموش‌کردن آتش ساختمان جردن

حادثه آتش‌سوزی بلوار صبای جردن ختم به خیر شد. اقدام سریع آتش‌نشانان و استفاده به موقع از تجهیزات نجات باعث شد تا این حریق نسبتا بزرگ بدون هیچ تلفاتی تمام شود. در این حادثه هر چند دو طبقه یک ساختمان اداری به طور کامل در آتش سوخت، اما نیرو‌های امدادی موفق شدند تا قبل از بروز هر حادثه جبران‌ناپذیری ساکنان را از این ساختمان خارج کنند.

کد خبر : ۶۱۳۹۳
بازدید : ۲۳۵۸
جزئیات آتش سوزی ساختمان ۱۰ طبقه
امیرحسین خواجوی | حادثه آتش‌سوزی بلوار صبای جردن ختم به خیر شد. اقدام سریع آتش‌نشانان و استفاده به موقع از تجهیزات نجات باعث شد تا این حریق نسبتا بزرگ بدون هیچ تلفاتی تمام شود. در این حادثه هر چند دو طبقه یک ساختمان اداری به طور کامل در آتش سوخت، اما نیرو‌های امدادی موفق شدند تا قبل از بروز هر حادثه جبران‌ناپذیری ساکنان را از این ساختمان خارج کنند.
اوج این عملیات اطفای حریق که حدود سه ساعت به طول انجامید، نجات دو جوان ٣٠ ساله از طبقه هشتم و پشت‌بام این ساختمان بود. عملیات نجاتی که در همان دقایق اولیه حادثه با استفاده از بالابر نجات ٦٤ متری انجام شد. یکی از این دو جوان از پنجره‌های طبقه هشتم آویزان شده بود و دیگری قصد داشت برای فرار از آتش خودش را از پشت بام به پایین پرتاب کند؛ اما هر دو این افراد با اقدام به موقع آتش‌نشانان و با استفاده از بالابر نجات پیدا کردند و صحیح و سالم به پایین منتقل شدند.
هر چند کارکنان و برخی شاهدان عینی علت این حریق را اشتعال تینر در طبقه نهم این ساختمان اعلام کردند، اما مسئولان آتش‌نشانی پایتخت هنوز هیچ اظهارنظری درباره علت این حادثه نداشته‌اند.
ساعت ٩:٤٠ صبح دیروز بود که شعله‌های دود و آتش از ساختمانی ١٠ طبقه در بلوار صبا واقع در بلوار آفریقا به هوا بلند شد. بلافاصله این حریق از طریق سامانه ١٢٥ به آتش‌نشانی اطلاع داده شد و آتش‌نشانان با وسایل و امکانات نجات از چند ایستگاه به محل حادثه اعزام شدند. ساختمان که در آتش می‌سوخت، یک واحد اداری ١٠ طبقه متعلق به یکی از شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه نفت و گاز بود.
جزئیات آتش سوزی ساختمان ۱۰ طبقه
همزمان با شروع آتش‌سوزی کارکنان در طبقات مختلف از ساختمان خارج شدند؛ اما دو نفر از پرسنل ساختمان در میان شعله‌های آتش گرفتار شدند. آویزان‌شدن جوان ٣٠ ساله از پنجره‌های طبقه هشتم و فریاد‌های جوان دیگر از پشت بام این ساختمان اداری لحظات دلهره‌آوری را برای همه رقم زد، اما آتش‌نشانان که با توجه به ارتفاع نسبتا بالای این ساختمان با تجهیزات کامل در محل حادثه حاضر شده بودند، عملیات نجات این دو نفر را آغاز کردند. قاسمی یکی از مسئولان تیم نجات که از نزدیک در عملیات حاضر بود، در این‌باره توضیح داد: «وقتی ما به محل حادثه رسیدیم، دو جوان در طبقات بالا گیر افتاده بودند.
یکی از آن‌ها در طبقه هشتم بود و دیگری از روی بام ساختمان درخواست کمک داشت. جوانی که در طبقه هشتم بود خطر هر لحظه جانش را تهدید می‌کرد؛ چراکه کانون آتش‌سوزی طبقه هشتم بود، اما به دلیل وجود مواد اشتعال‌زا، شعله‌های آتش به طبقه دهم و هشتم سرایت کرده بود.
ما ابتدا با استفاده از بالابر به سراغ همان جوانی رفتیم که در طبقه هشتم قرار داشت. این جوان برای نجات خودش از پنجره به بیرون آویزان شده بود. خوشبختانه بالابر ما به راحتی این ارتفاع را پوشش داد. پس از انتقال این جوان به پایین، سراغ نفر دوم رفتیم و او را هم از پشت بام نجات دادیم.» این آتش‌نشان همچنین درباره وضع جسمانی و آسیب‌دیدگی احتمالی این دو نفر هم گفت: «حال هر دوی آن‌ها خوب است. هیچ سوختگی یا جراحت عمیقی هم نداشتند البته ما هر دو نفر را به دلیل استرس و دودگرفتگی تحویل عوامل اورژانس دادیم، ولی تجربه من می‌گوید که حال هر دوی آن‌ها خیلی هم خوب است.»
جزئیات آتش سوزی ساختمان ۱۰ طبقه
در همین حال جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، هم با تأیید خروج همه کارکنان و پرسنل این ساختمان بدون کمترین صدمه بدنی گفت: «خوشبختانه این حادثه با کمترین مجروحیت ممکن به پایان رسید. البته چند نفری از پرسنل این ساختمان دچار دودگرفتگی و سوختگی‌های جزیی شده بودند که بیشتر آن‌ها با حضور به موقع عوامل اورژانس در همان محل درمان شدند و تنها یک نفر به بیمارستان منتقل شد، که او حالش وخیم نبود.»
ملکی درباره جزییات این حادثه هم گفت: «آتش‌سوزی این ساختمان اداری به سامانه ۱۲۵ اعلام شد که آتش‌نشانان به سرعت از چند ایستگاه آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند. آتش‌سوزی از طبقه نهم این ساختمان ۱۰طبقه آغاز شد که نیرو‌های آتش‌نشانی پس از اطمینان از خروج همه ساکنان، شروع به کنترل و مهار آتش کردند. خوشبختانه این ساختمان از دو طرف دسترسی داشت و همین مسأله باعث شد تا نیرو‌ها از دو جبهه شمالی و جنوبی به‌طور همزمان اقدام به اطفای حریق کنند.»
جزئیات آتش سوزی ساختمان ۱۰ طبقه
او همچنین درباره علت این حادثه هم گفت: «هنوز برای اظهارنظر کارشناسی زود است، اما طی چند روز گذشته حتما علت این حادثه بعد از بررسی‌های لازم اعلام می‌شود. البته ما از کارکنان و مسئولان این ساختمان شنیدیم که در طبقات بالایی چند نفری برای نوسازی و نقاشی حضور داشتند و رعایت‌نکردن مسائل ایمنی باعث بروز این حادثه شده است، ولی اظهار نظر قطعی در این‌باره باید بعد از نظر کارشناسی باشد.».
اما ساکنان و شاهدان محلی علت این آتش‌سوزی را بی‌احتیاطی کارگران نقاش می‌دانند. رضا یکی از نگهبانان این ساختمان به «شهروند» می‌گوید که چند نفر از کارکنان که مشغول نقاشی داخل ساختمان بودند، اصلا به مسائل ایمنی توجه نمی‌کردند و علت آتش‌سوزی هم بی‌احتیاطی آن‌ها بوده است: «آتش‌سوزی از چند ظرف تینر شروع شد، بعد هم به اتاق‌های دیگر سرایت کرد. طبقه نهم در حال بازسازی و نقاشی بود. آتش‌سوزی از همانجا شروع شد.»
جزئیات آتش سوزی ساختمان ۱۰ طبقه
او ادامه می‌دهد: «ما بلافاصله پرسنل و کارکنان را از ساختمان خارج کردیم و تلفنی به آتش‌نشانی اطلاع دادیم. آتش‌نشان‌ها هم خیلی زود رسیدند. شاید اگر کمی دیرتر رسیده بودند چند نفری جانشان را از دست داده بودند، مخصوصا آن جوان که از طبقه هشتم آویزان شده بود.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید